Podsumowanie 2023 i prognozy na 2024: social media (cz. 2)

fot. unsplash.com/@omilaev

2023 w social mediach to rok dynamicznego rozwoju i wyzwań. Podsumowujemy najbardziej wpływowe kampanie i trendy, które kształtowały media społecznościowe oraz przyglądamy się innowacjom i zmianom, jakie przyniesie nadchodzący rok 2024.

Social media podsumowują i prognozują: Mateusz Płatnerz z Performics, Elizabet Araj z Cube Group, Kamil Jakubiszyn z GetHero, Angelika Dąbek z Niebieski Lis, Mateusz Bojanowski z Cityboard Digital.


Tu przeczytasz pozostałe części podsumowania roku 2023.

Mateusz Płatnerz
paid social expert/coordinator w Performics

Najciekawsze kampanie i działania marek i firm w social mediach w 2023 r.

W mijającym roku 2023 wiele marek i firm przeprowadziło interesujące kampanie w mediach społecznościowych. Oto trzy, które wyróżniły się na tle innych.

Kampania „Sustainability Challenge” (Wyzwanie Zrównoważonego Rozwoju)

Jedna z wiodących marek odzieżowych zorganizowała kampanię mającą na celu promowanie zrównoważonej mody i zachęcanie swojej społeczności do podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska. Jednym z elementów kampanii był konkurs, w którym zadaniem uczestników było pokazanie zmiany swoich nawyków (jakich konkretnie: jedzeniowych, modowych etc.) na bardziej ekologiczne. Nagrodzeni otrzymali zestawy ubrań otrzymywali nagrody w postaci zrównoważonych ubrań.

Kampania „#RealTalk” (Prawdziwe rozmowy)

Pewna marka kosmetyczna zainicjowała kampanię mającą na celu promowanie otwartości i szczerości w kwestiach zdrowia psychicznego. W ramach kampanii celebryci, influencerzy i zwykli użytkownicy byli zachęcani do dzielenia się swoimi historiami związanymi z problemami zdrowia psychicznego, używając hashtagu #RealTalk. Część dochodów marki przekazano na rzecz organizacji non-profit zajmujących się wsparciem osób dotkniętych problemami zdrowia psychicznego.

Kampania „Small Business Spotlight” (Wyróżnienie małych firm)

Duża platforma e-commerce zorganizowała kampanię mającą na celu promowanie małych i lokalnych przedsiębiorstw w mediach społecznościowych. W jej ramach regularnie publikowano historie małych firm, ich właścicieli oraz oferowanych przez nich produktów. Użytkowników zachęcano do wspierania tych firm przez zakupy oraz udostępnianie treści w mediach społecznościowych.

Wszystkie trzy kampanie łączyły zaangażowanie społeczności w mediach społecznościowych, wykorzystanie wpływowych osób oraz promowanie wartości, takich jak zrównoważony rozwój, zdrowie psychiczne i wsparcie dla małych przedsiębiorstw.

Zmiany i trendy, które dominowały w social mediach w 2023 r.

W mijającym roku dało się zaobserwować kilka ważnych zmian i trendów w mediach społecznościowych. Priorytetem stało się zabezpieczanie danych użytkowników oraz zapewnienie prywatności. Podmioty zostały zmuszone do wprowadzenia dodatkowych zabezpieczeń i funkcji oraz licznych ograniczeń, takich jak np. brak możliwości wyświetlania reklam do osób niepełnoletnich na niektórych rynkach. Dodatkowo wprowadzone regulacje Unii Europejskiej wymusiły na platformach należących do Mety konieczność oznaczania płatnika oraz beneficjenta, dzięki czemu treści reklamowe stały się bardziej transparentne dla użytkowników.

W kontekście dominujących trendów widoczne było coraz częstsze wykorzystanie sztucznej inteligencji do analizy danych, personalizacji treści, wykrywania i zwalczania nadużyć oraz dezinformacji. Miniony rok charakteryzował się również dużą aktywnością reklamodawców w kierunku rozwoju działań sprzedażowych. Marki zwiększały swoje inwestycje w sprzedaż dzięki mediom społecznościowym, wykorzystując funkcje, takie jak „shoppable posts” czy integracja z platformami e-commerce. Dało się również zauważyć dużą aktywność marek na TikToku, które po wielu latach obecności jedynie na platformach, takich jak Facebook czy Instagram, zdecydowały się na wykorzystanie potencjału tego środowiska przy udziale mikroinfluencerów oraz UGC (user generated content).

Wyzwania i zmiany czekające social media w 2024 r.

W 2024 r. media społecznościowe w Polsce czekają wyzwania i zmiany. Polska, podobnie jak inne kraje, będzie musiała dostosować się do kolejnych regulacji prawnych dotyczących prywatności danych i bezpieczeństwa w Internecie. Może to prowadzić do zmian w funkcjonowaniu i korzystaniu z platform mediów społecznościowych. Wprowadzenie opcji płatnej subskrypcji na platformach Meta może być pierwszym krokiem w kierunku spopularyzowania tego modelu również na pozostałych platformach. Jest za wcześnie, aby określić, jak te zmiany wpłyną na działania reklamowe w przyszłości. W momencie zwiększonego zainteresowania takim modelem subskrypcyjnym, możemy zauważyć istotne konsekwencje dla reklamodawców. Obecnie tylko nieliczni decydują się na przejście na płatne wersje bez reklam.

Ponadto, reklamodawcy będą musieli zmierzyć się z wcześniej zapowiadanymi zmianami dotyczącymi plików cookies, które mają być wycofane w połowie 2024 roku. Już teraz większość z nich ma problem z efektywnym pomiarem kampanii performance na platformach social mediowych, spowodowanym ochroną danych osobowych i śledzeniem aktywności użytkowników w Internecie. Przyszły rok z pewnością będzie stał pod znakiem wdrożeń rozwiązań takich jak Conversion API, integracji paneli reklamowych z Google Analytics czy innych narzędzi zewnętrznych, pozwalających na efektywną realizację i monitoring działań sprzedażowych.

W Polsce i na świecie, walka z dezinformacją i fałszywymi informacjami będzie kluczowym wyzwaniem w mediach społecznościowych. Platformy będą musiały wprowadzać nowe narzędzia i technologie, aby skuteczniej wykrywać i zwalczać tego rodzaju treści, szczególnie te wygenerowanie przez sztuczną inteligencję. Już teraz mówi się o konieczności wdrożenia przez platformy rozwiązań, które będą musiały oznaczać treści wygenerowane przez AI nie pozwalając tym samym na szerzenie się dezinformacji.

Media społecznościowe będą musiały dostosować się do tych zmian i wyzwań, aby nadal być efektywnym narzędziem komunikacji i marketingu. Natomiast firmy i użytkownicy – bacznie śledzić te zmiany i być elastycznymi w dostosowywaniu się do nowych trendów.

Wpływ i wykorzystanie AI w social mediach w 2023 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2024

W 2023 wykorzystanie sztucznej inteligencji w mediach społecznościowych stało się jeszcze bardziej powszechne i istotne. AI pozwoliła na analizowanie ogromnej ilości danych generowanych przez użytkowników, co umożliwiło tworzenie spersonalizowanych rekomendacji treści i reklam oraz zwiększanie zaangażowania użytkowników. Wiele marek wykorzystało AI do automatyzacji obsługi klienta w mediach społecznościowych. Miało to istotny wpływa na szybsze rozwiązywanie problemów i tym samym zwiększenie satysfakcji klientów. AI wykorzystywano również w procesie kreowania oraz optymalizacji treści: tekstów czy podpisów zdjęć.

W nadchodzącym roku spodziewamy się, że AI będzie miała jeszcze większy wpływ na media społecznościowe i oraz odegra kluczową rolę w rozwoju technologii głosowych, które mogą być wykorzystywane w social mediach do komunikacji i interakcji z treściami. Sztuczna inteligencja może także przyczynić się do usprawnienia procesu tłumaczenia między różnymi językami, co pozwoli na łatwiejsze komunikowanie się i dzielenie treściami. AI może być wykorzystywana do analizy emocji wyrażanych przez użytkowników na podstawie treści i aktywności, dzięki czemu rekomendacja i reklamy będą bardziej do nich dopasowane. Także proste funkcjonalności edycji kreacji reklamowych z poziomu reklamodawcy mają szansę na zautomatyzowanie.

Elizabet Araj
paid social leader w Cube Group

Najciekawsze kampanie i działania marek i firm w social mediach w 2023 r.

Niewątpliwie ciekawą kampanię, która zresztą została nagrodzona podczas TikTok Ad Awards 2023 zrealizował ROSSMANN. Do kampanii „Mega” powstał format dedykowany do reklam na TikToku, który wykorzystywał piosenkę porywającą użytkowników, a tekst piosenki był powtarzany na TikToku i stał się treścią viralową. Kampania wykorzystała potencjał platformy, będąc jednocześnie kreatywnym i ciekawym przekazem.

Kolejną ciekawą kampanię przygotowało w tym roku Asnwear.LAB na początku marca z okazji Dnia Kobiet. Kampania „SISTERHOOD” i jej główne hasło „Kobieta kobiecie… siostrą” cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród użytkowników, dodatkowo w działania została zaangażowana Anna Glik, oraz Natalia Przybysz, która nagrała piosenkę „Siostrzeństwo”.

Na uwagę zasługuje również współpraca marki Lubella z Mateuszem Glenem, czyli „tą jedną ciotką”. TikToker w sposób naturalny i humorystyczny wpisał produkty marki w treści publikowane na swoim profilu, co pozytywnie odbiło się na wizerunku marki.

Ostatnią kampanią, o której chciałabym wspomnieć, co prawda z rynku brytyjskiego, jest obecna świąteczna odsłona akcji promującej sieć restauracji Burger King, w której wykorzystano kultową piosenkę Driving home for Christmas w wersji, zmodyfikowanej na: „Driving (through the) home (of the Whopper) for Christmas”.

Zmiany i trendy, które dominowały w social mediach w 2023 r.

W 2023 roku na pewno zauważalny był wzrost znaczenia personalizacji i autentyczności. Użytkownicy preferowali treści, które ukazywały prawdziwych ludzi i historie. Ponownie wzrosła także popularności materiałów wideo, a co za tym idzie zaangażowania użytkowników w krótkie, chwytliwe formy. Marki musiały dostosować swoje strategie, tworząc treści kreatywne, dynamiczne i przystosowane do krótkiego czasu uwagi użytkownika.

Kolejnym istotnym aspektem były zmiany w regulacjach prawnych. Wprowadzenie bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących reklamy wyrobów medycznych czy przyjęcie dyrektywy Omnibus, która nakłada na sklepy obowiązek informowania o najniższej cenie produktu w ciągu ostatnich 30 dni, były nie lada wyzwaniem dla marketerów.

Wciąż dominuje mobile, większość osób przegląda reklamy i podejmuje akcje na stronie z urządzeń mobilnych, zauważalny był również wzrost popularności TikToka i testowania na żywo zakupionych produktów. Taka forma treści jest pozytywnie odbierana zarówno przez konsumentów, jak i marki.

Widoczny był także wpływ sztucznej inteligencji na działania w social mediach, pojawiły się nowe optymalizacje automatyczne dostępne w systemach czy ulepszenia dotyczące targetowania. Zarówno Meta, jak i TikTok zapowiadają dalszy rozwój narzędzi w tym kierunku.

Wyzwania i zmiany czekające social media w 2024 r.

Systemy reklamowe stają się coraz bardziej zautomatyzowane, jak wspomniałam wcześniej wciąż pojawiają się nowe możliwości dostępne w panelach i ten trend będzie się rozwijał. Dla marketerów oznacza to na pewno konieczność bycia na bieżąco, testowania nowych opcji, ale i bacznego doglądania kampanii, bo jak wiemy często wprowadzane nowości początkowo nie działają najlepiej. Z rozwojem platform w takim kierunku łączy się również poniekąd rozwój możliwości, jakie daje nam sztuczna inteligencja oraz wzrost częstotliwości wykorzystania jej w codziennej pracy, co może usprawnić część procesów m.in. optymalizację działań reklamowych, analizę danych czy tworzenie spersonalizowanych ofert.

Sądzę, że w dalszym ciągu użytkownicy będą doceniać autentyczność, co może przyczynić się do jeszcze mocniejszego zwiększenia zapotrzebowania na content tworzony przez influencerów lub po prostu prawdziwych ludzi. Konsumenci doceniają również treści spersonalizowane, reklamy, które bezpośrednio odpowiadają na ich zainteresowania czy preferencje – to także w mojej opinii będzie mocnym trendem.

Kolejnym istotnym obszarem będzie rozwój sprzedaży bezpośrednio w aplikacjach społecznościowych, takich jak Instagram Shopping. Marki będą musiały dostosować swoje strategie marketingowe, aby móc sprzedawać produkty w sposób bardziej bezpośredni i angażujący. Nie możemy zapominać również o rosnącym znaczeniu wykorzystania danych do lepszego zrozumienia potrzeb i oczekiwań użytkowników.

Wpływ i wykorzystanie AI w social mediach w 2023 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2024

AI na dobre zagościło w naszej codzienności i coraz częściej towarzyszy marketerom w codziennej pracy. Nie oszukujmy się ciężko przejść obojętnie obok narzędzia, które potrafi w kilka sekund stworzyć felieton lub wiersz. Dzięki wykorzystaniu AI marketerzy są w stanie zautomatyzować wiele procesów związanych z tworzeniem treści, kreacji czy optymalizacją działań. Algorytmy machine learning są w stanie pomóc w dostosowaniu treści do indywidualnych preferencji odbiorców, AI pomaga również w dokładniej analizie danych czy poszukiwaniu inspiracji do nowych działań. W miarę dalszego rozwoju zakres zastosowań z pewnością będzie się poszerzał, a dostępne narzędzia będą usprawniane i doskonalone.

Kamil Jakubiszyn
analytics & paid ads lead w GetHero

Najciekawsze kampanie i działania marek i firm w social mediach w 2023 r.

Jestem pewien, że przedmówcy wymienili już sporo przykładów mniej lub bardziej standardowych kampanii w SoMe. Jeśli jednak mowa o kampanii, nie sposób dziś pomyśleć „wyborcza” – i to właśnie obecność polityków na TikToku zaliczyłbym do najciekawszych, choć i tak nieco spóźnionych zjawisk w 2023 r.

Próżno szukać powodów innych, niż zdobycie jak największej liczby głosów. Wizerunek polityków na TikToku różni się od tego, który widać na co dzień – choć nie przyszli oni tam tańczyć ani dobrze się bawić. Jak to budowanie wizerunku wpłynęło na wyborców rzadko oglądających telewizję – nie wiemy, ale trzeba docenić starania. Liczę, że wygrane czy przegrane wybory nie będą oznaczać dla polityków końca obecności w SoMe, a raczej staną się motywacją do jej kontynuowania. Przykładem mądrego wykorzystania SoMe są profile amerykańskiego kongresmena Jeffa Jacksona, który z domowego zacisza przybliża Amerykanom problematykę długu publicznego, afer korupcyjnych we własnej partii (sic!) lub pogłosek o nawiązaniu kontaktu z… rzekomymi kosmitami.

Polskim przykładem nieoczywistej, acz skutecznej komunikacji są profile UOKiK na Instagramie i Twitterze, które w bardzo świadomy i rzetelny sposób prowadzą kampanię edukacyjną w zakresie bezpiecznych zakupów, dochodzenia swoich praw lub wskazywania nieuczciwych praktyk – także wśród influencerów. Dzięki mediom społecznościowym Urząd przestał być jedynie „straszakiem” na sklepy przedłużające rozpatrzenie reklamacji i realnie podniósł poziom świadomości wśród obserwujących.

Zmiany i trendy, które dominowały w social mediach w 2023 r.

Najwięksi gracze wciąż pozostają mocni – pozycja YouTube’a jest niezagrożona, zwłaszcza po popularyzacji YouTube Shorts, którymi zainteresowali się nie tylko miłośnicy krótkich formatów czy doświadczeni twórcy. Format ten wykształcił nowe gwiazdy, często nieobecne w innych aplikacjach z pionowym wideo. Takich świeżych, nowych postaci będziemy w przyszłym roku widzieli więcej, a twórcy, którzy już niebawem zajmą szczyt polskiego YouTube’a, prawdopodobnie nie zaczęli jeszcze publikować filmów.

Gdzie tu wytyczenie trendu? Zdecydowanie w monetyzacji krótkich treści, która – choć skromna – na YouTubie po prostu działa. Niezmiennie dobrze ma się Instagram i TikTok, a ich niedoszły pogromca w postaci BeReala konsekwentnie traci użytkowników. Czy potrzebowaliśmy być w internecie bardziej autentyczni? Tak. Czy wciąż potrzebujemy aplikacji, która nie będzie nas karmić zakłamanym obrazem rzeczywistości? Tak. Czy takiej, która wymaga od ciągłego „bycia pod telefonem” lub wywołuje FOMO ciągłymi powiadomieniami? Sądzę, że nie.

Ponadto tegoroczne wybory, poprzedzająca je kampania wyborcza oraz niesłabnące zainteresowanie każdym posiedzeniem Sejmu nowej kadencji wskazują na to, że Internet i media społecznościowe będą nieodłączną częścią komunikacji z wyborcami – od lewa do prawa. To właśnie za sprawą YouTube’a, Twittera i TikToka nigdy nie byliśmy tak bardzo na bieżąco z polityką.

Wyzwania i zmiany czekające social media w 2024 r.

Dalsze wykorzystanie sztucznej inteligencji do produkcji postów, grafik i filmów. Szybko piszący i jeszcze szybciej „myślący” ChatGPT lub narzędzia do generatywnego AI mogą przyczynić się do zalewu internetu automatycznie tworzonymi treściami niskiej jakości. W SoMe – szczególnie w przypadku treści wideo – ostatnie zdanie należy do użytkownika, który często jednak nie przywiązuje dużej wagi do tego, czy dany materiał jest owocem wielu godzin researchu zespołu kreatywnego, czy umiejętnie napisanym promptem, machając rękę na fact-checking.

Co na to Unia Europejska oraz inne instytucje, których zadaniem jest regulowanie rynku i dbałość o to, by przepisy nadążały za rzeczywistością? Pierwsze kroki za nimi, ale to wciąż kropla w morzu potrzeb. Oznaczanie treści generowanych przez AI, ochrona własności intelektualnej czy kwestie bezpieczeństwa to tematy, które powinny pojawić się w agendzie regulatorów i ustawodawców jak najszybciej – tak, by skok technologiczny niósł za sobą jak najmniej zagrożeń dla użytkowników. Swoje wytyczne dla użytkowników i reklamodawców powinny uszczelnić też platformy, na których będziemy mogli spotkać zwodnicze kreacje reklamowe.

Wpływ i wykorzystanie AI w social mediach w 2023 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2024

Na pewno mijający rok był dużym „placem zabaw” dla wszystkich użytkowników mediów społecznościowych – w końcu chyba wszyscy zdążyliśmy uciąć sobie chociażby krótką pogawędkę z ChatemGPT. Możliwości łatwo dostępnych narzędzi sztucznej inteligencji są jednak znacznie większe i na pewno nie będę oryginalny mówiąc, że dla SoMe managerów była to prawdziwa rewolucja w zakresie automatyzacji pracy, mnożenia inspiracji na treść posta czy ilustrację do niego; a dla content creatorów – wsparcie w konstruowaniu scenariuszy filmów, lub po prostu nisza, którą przybliżali w swoich materiałach zdezorientowanym przechodniom na TikToku, Instagramie czy YouTubie. Dla jeszcze innych podejrzanych specjalistów – generowanych równie szybko, co wiadomości zwrotne wtyczki Bing – był to także skok na kasę.
Osobiście czekam na dedykowane rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji zaimplementowane w ramach platform, z których korzystamy. Twórcy contentu wideo na pewno doceniliby narzędzia proponujące tytuły filmów na podstawie ich treści, automatycznie generowane napisy, które całkiem nieźle radzą już sobie na TikToku, lub generowane insighty, tłumaczące zawiłe i trudne do zrozumienia panele analityczne.

Angelika Dąbek
head of content, Niebieski Lis

Najciekawsze kampanie i działania marek i firm w social mediach w 2023 r.

Promocja Barbie oraz Barbieheimer – pewnie nie będę oryginalna, ale cóż poradzić. Promocja Barbie oraz Oppenheimera – dwóch skrajnie różnych produkcji, których premiera miała miejsce 21 lipca – to jeden z najciekawszych przykładów (i prawdopodobnie pierwszych) wykorzystania digital marketingu do promocji filmu na tak szeroką skalę.

Tu nie było miejsca na przypadki – od „odkrywania” kart w postaci kolejnych trailerów, które regularnie podgrzewały atmosferę wokół filmu po szereg kreatywnych współprac (AIRBNB, Crocs, Burger King, Microsoft, Zary Valentino i setek innych brandów), które zwiększały widoczność ekspozycję i zasięgi. Nie bez znaczenia pozostają działania angażujące odbiorców, niech przykładem będzie Barbie Selfie Generator umożliwiające publikację swojego zdjęcia w stylistyce kultowej lalki – naturalnie z możliwością udostępnienia w swoich socialach. Więcej na ten temat spisałam w formie 6 lekcji marketingu, których nauczyła nas promocja Barbie. Zapraszam na LinkedIna.

Barbieheimer okazał się natomiast naturalnym wykorzystaniem premier dwóch produkcji przypadających w jednym dniu. Zwracały uwagę liczne memy oraz generowane w AI grafiki łączące dwa kompletnie różne filmy.

„Kobieta musi być do wyboru” i biżuteria Yes – za sam spot i piękne wykorzystanie wiersza Wisławy Szymborskiej (napisany 50 lat temu, jakże wciąż aktualny :)), ale też za konsekwentne działania marki. Wprawdzie Yes miało również akcje wywołujące kontrowersje, nie można im jednak odmówić konsekwencji i wielu udanych działań.


Lot i Muzeum Narodowe w Warszawie – safety video, które ujrzało światło dzienne w ostatnich tygodniach i stało się viralem. Film nagrany w Galerii Sztuki XIX wieku to prezentacja zasad bezpieczeństwa na pokładzie samolotu, a jednocześnie spacer po najpiękniejszych dziełach malarstwa. Film będzie emitowany w języku polskim, angielskim oraz migowym – kolejny plus za inkluzywność.


Zmiany i trendy, które dominowały w social mediach w 2023 r.

  • AI na pełnej – chociaż mariaż kreatywnych działań w social mediach i sztucznej inteligencji nie jest niczym nowym, to w 2023 r. zaliczyliśmy ogromny skok w temacie generatywnej AI. Dostępność ChataGPT, wysyp aplikacji i programów umożliwiających kreację niemal od zera otworzył przed markami szerokie możliwości. Efekty: pierwsze kolekcje współtworzone na każdym etapie przez AI w markach modowych Naoko i Props, wydanie Sprawnego Marketingu stworzonego przez AI. A to dopiero początek.
  • Wertykalne wideo – krótkie formy filmowe w tym roku jeszcze tylko zyskiwały na popularności. Nic dziwnego, naturalny content, możliwość ukazania produktu za pomocą dynamicznych ujęć, szerokie możliwości zatrzymania uwagi odbiorcy (co – jak wiemy – stanowi coraz większe wyzwanie). Reelsy i TikToki to dzisiaj zdecydowany must have w social mediach.
  • Rosnąca rola SEO – już w 2022 roku New York Times ogłosił, że social media to dla coraz większej grupy osób nowa wyszukiwarka i nie ma w tym przesady, zwłaszcza jeżeli mowa o młodych pokoleniach. Słowa kluczowe, uzupełnianie tekstu alternatywnego, geotagi, tematy to dziś standardowe działania przy publikacji rolki czy posta. 🙂
  • User generated content – treści współtworzone lub tworzone przez klientów dla mnie od zawsze były swojego rodzaju świętym graalem w komunikacji marki; w tym roku zyskały one na znaczeniu. Nic dziwnego, brandy, które umiejętnie potrafią pozyskiwać, a następnie prezentować pozytywne opinie oraz oznaczenia, wzbudzają większe zaufanie i mogą ostatecznie przekonać do zakupu. Jak podaje najnowszy raport E-commerce 2023 od IAB, opinie o produkcje to najważniejszy czynnik budujący wiarygodność sklepu internetowego.

Wyzwania i zmiany czekające social media w 2024 r.

  • Sztuczna inteligencja – wielka zmiana czy spadek zainteresowania? Plus jak zachować autentyczność w czasach, w których coraz trudniej rozróżnić będzie treści współtworzone przez AI od tego, co prawdziwe?
  • Statyczny content też w cenie – wideo marketing zostaje z nami na dobre, nie warto jednak skreślać zdjęć czy tekstu. Już w tym roku widzimy karuzele zdjęć wprowadzane przez TikToka, notatki lub kanały nadawcze na Instagramie czy czaty na Facebooku. Możliwości angażowania, dawania ludziom wartości oraz sprzedaży produktów w social mediach są niezwykle szerokie i nie ograniczają się tylko i wyłącznie do rolki.

Mateusz Bojanowski
digital partner w Cityboard Digital

Najciekawsze kampanie i działania marek i firm w social mediach w 2023 r.

Jedną z najciekawszych kampanii w mijającym roku z pewnością była aktywizacja marki JD Sports wraz z North Face w Wielkiej Brytanii, w Londynie. Kampania FOOH (Fake Out of Home) wykorzystywała technologię CGI i AR, która wywołała olbrzymie zainteresowanie i dała początek wielu kolejnym kreatywnym akcjom na całym świecie. Użytkownicy w wielu przypadkach uwierzyli, że ikoniczny Big Ben został ubrany na zimę w kurtkę. Dodam, że sam nabrałem się na tę aktywizację i będąc w tym samym czasie w Londynie udałem się mimochodem pod wieżę, aby zobaczyć tę monstrualnych rozmiarów kurtkę. Kampania w sposób wiralowy „rozlała” się po wielu platformach social media, osiągając imponujący AVE.

„Life is not an IKEA Catalogue” – przez wiele lat jednym z nierozłącznych elementów marki IKEA na całym świecie był papierowy katalog, który pokazywał piękne aranżacje domów. Jesienią tego roku ruszyła przewrotna kampania, w której marka przyznaje, że w rzeczywistości „Życie to nie katalog IKEA”. Zamiast prezentować nowe produkty w typowy dla marki, inspirujący sposób, widzimy jak meble IKEA są obsikane przez zwierzaka i niszczone na imprezie. Seria filmów reklamowych pokazuje iluzję idealnego domu z katalogu IKEA, do którego wkracza samo życie.


Myślę, że bardzo ciekawą kampanią była kampania marki Alexander Toys i gry Zrzęda, która realizował Cityboard Digital. W ramach kampanii został stworzony key visual, video oraz materiały graficzne, które współtworzyła sztuczna inteligencja AI. Pracę nad kreacją oczywiście były nadzorowane przez człowieka w celu uniknięcia braku wyróżnialności i zachowania unikalnej idei kreatywnej. Głównym komponentem było wspomniane video AI, które nie jest jeszcze tak szeroko stosowanym zabiegiem w branży interaktywnej.

Zmiany i trendy, które dominowały w social mediach w 2023 r.

Rok 2023 był specyficznym okresem w branży marketingowej. Jakość kreacji social mediowych, okazało się czynnikiem decydującym o tym, czy kampanie osiągną dobre wyniki. Targetowanie w dalszym ciągu traci na skuteczności, a sami odbiorcy stali się bardziej wymagający wobec kreacji. Rok ten wymagał nieszablonowego podejścia do komunikacji, a kreacje muszą być autentyczne, unikalne, powiązane i angażujące.

W 2023 roku najszybciej rozwijającą się platformą social media została aplikacja BeReal. Niefiltrowana, nieedytowalna aplikacja do udostępniania społecznościowego szturmem podbiła świat w 2022 roku i od tego czasu odnotowała znaczny wzrost. W rzeczywistości między majem 2022 r. a styczniem 2023 r. wykorzystanie BeReal wzrosło o oszałamiające 313%. Interesujące jest to, że jest to zjawisko organiczne, bo platforma jest bezpłatna i nie wdrożyła jeszcze monetyzacji ani żadnych reklam.

Umieszczenie elementów interaktywnych Add-on na kreacjach reklamowych social media to moim zdaniem jeden z najciekawszych trendów, który można było obserwować w 2023 roku na wielu platformach. Elementy te w skuteczny sposób wpływają na zwiększenie zaangażowania poprzez odrobinę interaktywności. Oprócz doznań wizualnych i aspektów interaktywnych, wykorzystanie tego typu elementów w kampaniach mediowych dają marketerom wartość dodaną w postaci większej ilości danych, które dostarczają szczegółowych informacji na temat odbiorcy i jego potrzeb, dane mogą pomóc marketerom sformułować bardziej wyrafinowane podejście reklamowe, poprawiając wydajność przyszłych kampanii.
Wykorzystanie formatów interaktywnych w reklamach social media ma pozytywny wpływ na osiąganie wyższych wskaźników CTR i Engagement Rate. W rozwoju tych elementów zdecydowanie przoduje platforma TikTok, na której aktualnie dostępne są takie efekty, jak: shake your phone, slide, tap „like” icon i non-needed.

Wyzwania i zmiany czekające social media w 2024 r.

Po pierwsze: ciągły wzrost autentycznych treści tworzonych przez marki i twórców w zakresie social media. Popularność TikToka i Instagrama będzie nadal rosła w 2024 roku. Dane wskazują, że Instagram zwiększy liczbę użytkowników o 50 milionów w 2024 roku, do 1,4 miliarda. Podczas gdy TikTok ma zwiększyć swoją bazę użytkowników o 8%, do 900 milionów. Obie platformy rozwijają się dzięki kreatywności, rozrywce i krótkim formom treści. Chociaż sztuczna inteligencja da markom możliwość wprowadzania innowacji i eksperymentowania w mediach społecznościowych, ludzie pragną treści, które rezonują z nimi i ich społecznościami.

Po drugie: automatyzacja tam, gdzie to możliwe, ale z ludzkim podejściem. Większe zapotrzebowanie na spersonalizowane i częste odpowiedzi oznacza więcej czasu dla, i tak już ograniczonych, zespołów. Z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja i automatyzacja.

Po trzecie: w 2024 roku zdecydowanie warto śledzić rozwój takich platform jak: Instagram Threads, Lemon8, Kick, Bluesky, Damus, RTRO, Gowalla.

Wpływ i wykorzystanie AI w social mediach w 2023 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2024

Sztuczna inteligencja jest nieunikniona w mediach społecznościowych, a ograniczenie jej wykorzystania byłoby czym podobnym do powrotu do pisania na maszynie, kiedy mamy do dyspozycji komputery. Wykorzystanie AI w 2023 spowodowało zmianę w myśleniu o tworzeniu treści, wywołując całą gamę emocji po stronie zarówno marketerów jak i odbiorców/konsumentów. W ciągu zaledwie roku powstało wiele kampanii, których driverem były narzędzia bazujące na technologii AI. Uważam, że wykorzystanie sztucznej inteligencji w nadmiernej skali to tylko tymczasowa moda w marketingu cyfrowym, z uwagi na pewną unifikacje kreacji AI oraz niedoskonałości językowe. Jest to zarazem ślepa uliczka dla leniwych marketerów w zakresie kreatywności. Oczywiście jest wiele obszarów gdzie sztuczna inteligencja może wesprzeć zapracowanych marketerów w ich codziennych obowiązkach tj. obsługa, moderacja, optymalizacja kampanii mediowych, raportowanie oraz zarządzanie coraz szerszymi danymi. W mojej opinii trend wykorzystujący AI będzie nadal bardzo interesującym zjawiskiem w 2024 roku. Wyzwaniem będzie jednak kwestia umiejętnego zastosowania jej w zakresie social mediów. Trzeba to robić z głową i wielu przypadkach zdać się na kontrolę inteligencji sztucznej przez tą ludzką.

Tu przeczytasz pozostałe części podsumowania roku 2023.