Podsumowanie 2023 i prognozy na 2024: AI w marketingu (cz. 3)

fot. unsplash.com/@steve_j

Rok 2023 w świecie sztucznej inteligencji: rewolucja czy ewolucja? Przyglądamy się najważniejszym rozwiązaniom, narzędziom i innowacyjnym kampaniom, a także temu, jakie zmiany nas czekają w kwestii AI w 2024 roku.

AI w marketingu podsumowują i prognozują: Olga Robak z Ancymony, Michał Szczepanek z Walk Creative, Jakub Biegaj z GetHero, Jakub Smorawski z Insignia, Przemysław Półtorak, digital director w MullenLowe Warsaw.


Tu przeczytasz pozostałe części podsumowania roku 2023.

Olga Robak
deputy business unit managerka & creative leaderka, Ancymony

AI w 2023 roku

Mijający 2023 r. był niewątpliwie kolejnym rokiem silnego wzrostu i rozwoju rynku AI, która jest wykorzystywana coraz częściej w różnych dziedzinach, w tym w branży kreatywnej.
Interesujące i innowacyjne rozwiązanie wprowadził na początku roku sklep internetowy Morele.net. Platforma wdrożyła model językowy ChatGPT do obsługi klienta dla funkcji „Zapytaj eksperta”. Decyzja o wprowadzeniu usprawnienia była spowodowana rosnącą liczbą zapytań. Sklep nie zostawia jednak konsumenta jedynie w rękach AI, ale daje mu możliwość skierowania zapytania do eksperta w momencie, gdy nie jest on zadowolony z wygenerowanej odpowiedzi. Dzięki temu wdrożeniu eksperci mają więcej czasu na rozwiązywanie bardziej skomplikowanych problemów.

Intrygującym i coraz częściej wykorzystywanym rozwiązaniem w influencer marketingu jest tworzenie postaci istniejących tylko w świecie digitalowym, czyli wirtualnych influencerów. W ostatnim czasie znów zrobiło się o nich głośniej za sprawą Aitany Lopez, 25-letniej Hiszpanki o różowych włosach, której twórcą jest założyciel agencji reklamowej The Clueless. Postać jest rozwiązaniem na problemy z influencerami, z którymi współpracowali, a o których wspomina w wywiadach Rubén Cruz. Twórcy zadbali o to, by Aitana miała „własną” osobowość, hobby i styl.

Inną popularną influencerką jest Lil Miquela – 19-letnia mieszkanka LA, która ma już 2,7 mln obserwujących na Instagramie (na rynku działa od 7 lat!). Miquela ma już za sobą udział w niejednej dużej kampanii, np. dla Prady, Calvina Kleina, BMW, wydała nawet kilka singli. Kolejną influencerką wygenerowaną przez AI jest Kaddy Reeves, której profil pojawił się na początku stycznia tego roku. Z opisu profilu wynika, iż jest to dziewczyna używająca AI, ale jej twarz jest prawdziwa. Zwykle na takich profilach widnieje informacja w opisie, że postać nie żyje w prawdziwym świecie. Mimo tak wielu tego rodzaju kont, do tej pory na popularnych serwisach społecznościowych nie pojawiła się możliwość oznaczenia danego profilu jako wirtualnego. Czy ten trend rozwinie się na polskim rynku? Do tej pory podejmowane próby się nie powiodły, jestem jednak ciekawa, co przyniesie kolejny rok.

Najciekawsze kampanie i działania marek z wykorzystanie AI w 2023

Z początkiem roku Bank ING ruszył z kampanią marketingową opartą na AI – „Ja w przyszłości. Powered by AI & ING”. Akcja aktywizowała odbiorców, zmuszała do refleksji oraz dyskusji nad przyszłością finansową. Jednym z celów kampanii było zbudowanie pozytywnej wizji przyszłości. Każdy z uczestników akcji miał możliwość wgrania swojego zdjęcia wraz z opisem wymarzonego życia na emeryturze. Najciekawsze 21 opisów każdego dnia było przekładane na obraz wygenerowany przez AI. Większość materiałów promocyjnych (wideo, muzyka i głos) zostało stworzonych również przy wykorzystaniu narzędzi AI. Kampania wywołała dyskusję w mediach społecznościowych Banku – opinie były podzielone, przyczyną było połączenie drażliwego tematu kampanii i użytych narzędzi. Gdyby akcja dotyczyła innych usług banku, niewykluczone, że konsumenci zareagowaliby inaczej. Faktem jest jednak to, że jest to jedna z najbardziej innowacyjnych kampanii tego roku.

W drugiej połowie sierpnia Santander Consumer Bank rozpoczął kampanię marketingową promującą kredyty gotówkowe „Komunikacja stworzona z AI”. Za pomocą AI zostały wygenerowane równocześnie obrazy i teksty. Celem było stworzenie komunikacji dopasowanej do aktywnych użytkowników sieci i szukających odpowiednich dla nich ofert produktów, które przedstawiałyby marzenia w sposób mniej abstrakcyjny, a bardziej rzeczywisty. Sukces kampanii pokazuje, że wykorzystanie narzędzi AI daje nam nowe możliwości, możemy tworzyć jeszcze ciekawsze rozwiązania dopasowane do klienta. Spodziewam się w przyszłym roku kolejnych interesujących akcji marketingowych przeprowadzanych przez polskie banki i opartych na AI – ten sektor wyraźnie otwiera się na nowoczesną technologię, nie tylko w obszarze ulepszania procesów wewnętrznych.

„Na tym zdjęciu prawdziwe są tylko emocje towarzyszące dołączeniu do klubu, za resztę dziękujemy sztucznej inteligencji” – taki komunikat mogliśmy przeczytać wiosną tego roku na reklamach prezentujących wtedy najnowszą kampanię marki HalfPrice. Na „zdjęciach” dominowała czerwona kolorystyka, barokowy styl i emocje. Obok kreacji nie można było przejść obojętnie, zwracały szczególną uwagę, dopiero po chwili odbiorca zapoznawał się z treścią, która została świetnie opracowana i stawiała na transparentność komunikacji.

Na okładce marcowego wydania Glamour pojawiła się Wero – wirtualna influencerka, stworzona na podstawie koncepcji redakcji, a we współpracy z marką Converse, której buty można było wirtualnie przymierzyć. Wero była określana influencerką przyszłości, awatarką odzwierciedlającą wartości magazynu. Była to pierwsza taka okładka na polskim rynku, marka sięgając po innowacyjne rozwiązania chciała przetestować trend, który na zagranicznych rynkach zyskuje na popularności, głównie wśród młodego pokolenia. Mimo ogromnego nakładu pracy i finansowego, projekt z Wero okazał się jednorazową akcją. To daje jasny sygnał, że polski odbiorca nie jest gotowy na tego rodzaju nienamacalne doświadczenia i nie przewiduję, by w przyszłym roku miało się to zmienić – jesteśmy narodem raczej mniej otwartym na tego rodzaju innowacyjne wykorzystanie GenAI w porównaniu do Azji czy Ameryki.

Narzędzia AI z 2023 roku, które polecasz

Jednym z najpopularniejszych narzędzi jest darmowa wersja ChatGPT-3.5, w listopadzie minął rok, odkąd Open AI ogłosiło nowy system. Ma on tysiące zastosowań, niezależnie od tego czy chcemy z niego skorzystać w pracy, czy w życiu prywatnym. Od września jest możliwy upgrade na GPT-4, który daje nam jeszcze więcej możliwości dzięki integracji z DALL-E 3. Korzystając z tej wersji, możemy uzyskać pomoc przy tworzeniu najlepszego promptu dla DALL-E 3. Wystarczy, że opiszemy naszą wizję, a chatbot zaproponuje odpowiedni promt. Ciekawą funkcjonalnością jest dostarczenie zdjęć i zadanie mu pytania. Narzędzie analizuje i przetwarza grafikę, a następnie może nam napisać, co znajduje się na danej grafice/zdjęciu – w zależności od tego, jakie nadamy zapytanie. Dodatkowo jest dostępny szereg wtyczek, np. Meme Generator, który daje nam możliwość tworzenia dowcipnych i błyskotliwych memów.
ChatGPT może nas wspomóc w przygotowaniu kampanii, contentu, zaproponować copy, wytyczne do grafik, artykuł pod kątem SEO. Traktuję to narzędzie jako pomoc, inspirację do dalszego działania, ponieważ uzyskiwane wyniki często nie spełniają moich oczekiwań. Szczególną uwagę warto zwrócić na wygenerowane teksty, które zazwyczaj wymagają weryfikacji i zredagowania przez copywritera. Podobnie jest z wygenerowanymi grafikami, które z każdą kolejną wersją narzędzia są lepszej jakości, jednak nie są doskonałe i widać na nich wiele niedociągnięć. Ta technologia wciąż się rozwija i jestem ciekawa jaka różnica w jakości otrzymywanych wyników będzie za rok.

Od września możemy korzystać za darmo z DALL-E 3 dzięki integracji z Kreatorem Obrazów od Microsoft Bing. Co tydzień otrzymujemy bezpłatne kredyty umożliwiające generowanie obrazów, które mogą wspomóc proces twórczy. Tutaj należy zwrócić uwagę na licencję, ponieważ nie pozwala ona na wykorzystanie obrazów w celach komercyjnych.

Innym narzędziem opartym na modelu językowym i uczeniu maszynowym jest Google Bard, do którego otrzymaliśmy dostęp w maju. Bard pomoże coś przemyśleć, zaproponuje kilka wariantów tego samego tekstu, pomoże w pisaniu różnych rodzajów kreatywnych treści np. wierszy, scenariuszy, opowiadań. Może również pomóc nam w zwiększeniu produktywności, urzeczywistnianiu naszych pomysłów, przeprowadzić burzę mózgów. Plusem tego narzędzia jest jego dostęp do aktualnych informacji. Ciekawym rozwiązaniem jest odwoływanie się chatbota do konkretnych artykułów, dzięki którym po zadaniu jakiegoś pytania, możemy się przenieść do podlinkowanej strony i zgłębić temat czy zweryfikować informację.

Midjourney pozwala na generowanie obrazów i daje nam wyższy poziom detali w porównaniu do DALL-E 3, możemy konfigurować aspekt ratio, możemy też uzyskać o wiele wyższą rozdzielczość obrazu (nawet 4096×4096 px). Przydatną funkcją jest możliwość licznych opcji dopasowania wybranego wariantu do naszych oczekiwań – czy to całego wariantu z subtelnymi lub mocniejszymi zmianami, czy wybranego obszaru. Sprawdza się przy generowaniu storyboardów oraz niestandardowych grafik, wizualizacji naszych pomysłów, abstrakcyjnych koncepcji czy projektowaniu atrakcyjnych wizualnie prezentacji. Im lepszy promt, więcej danych/wytycznych, tym lepsze wyniki uzyskamy.

W połowie tego roku Adobe udostępniło szereg funkcji opartych o AI w swoich narzędziach, a które wcześniej były dostępne tylko w wersji Beta. Photoshop zyskał funkcję wypełnienia generatywnego i rozszerzenia generatywnego – pozwala to na usuwanie, dodawanie i rozszerzanie części obrazu, co znacznie przyspiesza pracę. Wprowadzenie drobnej korekty teraz zajmuje minutę zamiast kilku czy kilkunastu. Co jest istotne – funkcja jest bezpieczna w zastosowaniach komercyjnych. Illustrator również zyskał możliwość generowania za pomocą podpowiedzi tekstowych (wersja Beta), w tym przypadku oczywiście są to w pełni skalowalne i edytowalne grafiki wektorowe. Możemy dostosować wyniki do naszych potrzeb, a dzięki funkcji Generative Recolor możemy płynnie zmieniać kolory wybranej ilustracji.

AI w 2024 roku

Kolejny rok z pewnością przyniesie nowe usprawnienia dające jeszcze lepsze wyniki w już istniejących narzędziach. Według serwisu Futurepedia, który ewidencjonuje i ocenia narzędzia AI było ich 10 grudnia aż 6 345, a każdego dnia ta liczba rośnie.

Według najnowszego raportu „Marketing Trends 2024” opublikowanego przez Kantar, około 67% marketerów pozytywnie ocenia możliwości GenAI. Wspomina również, że o uwagę konsumentów będzie walczyło jeszcze więcej treści niż dotychczas, dlatego ważne jest, by badać ich efektywność. AI otwiera przed nami zupełnie nowe możliwości w tworzeniu kampanii reklamowych.

W połowie roku Salesforce opublikował raport „State of the Connected Customer”, który opisuje w jaki sposób AI oraz trendy makroekonomiczne wpływają na zmieniające się oczekiwania konsumentów w całym cyklu zakupowym. W badaniu wzięło udział 14 300 konsumentów z całego świata, w tym z Polski i na nich się skupię. Z raportu wynika, że GenAI wzbudza w największym stopniu ciekawość, pojawiają się też strach, niepokój, podejrzenia, ale i nadzieja. Klienci oczekują przejrzystości związanej z wykorzystaniem AI, gdyż mają świadomość, że firmy z niej korzystają. 56% klientów twierdzi, że ich zaufanie wzrosłoby, gdyby mieli większy wgląd w wykorzystanie AI przez firmy. Z kolei dla 91% jest ważne, to z kim się komunikują, czy z AI, czy z człowiekiem. Z raportu wynika również, że pokolenie millenialsów i zetek jest bardziej otwarte na GenAI w porównaniu do starszych pokoleń. Można tę wiedzę wykorzystać w celu budowania odpowiednich komunikatów do poszczególnych grup.

Na początku kwietnia tego roku Uniwersytet Stanford opublikował raport na temat stanu AI w 2022 roku, z którego wynika, że 48% Polaków uważa, że „produkty i usługi wykorzystujące sztuczną inteligencję mają więcej zalet niż wad”. Społeczeństwo z roku na rok jest coraz bardziej świadome, należy jednak pamiętać o podatności na fake newsy, ale i dbać o ochronę prywatności. Polskie prawo, ale także same firmy nie nadążają za galopującymi zmianami technologicznymi, a to obszar, którym należy się zaopiekować i chronić konsumenta, który ma pełne prawo wiedzieć, czy obcuje z obrazem, nagraniem czy dźwiękiem stworzonym przez AI.

Michał Szczepanek
senior digital project manager Walk Creative

AI w 2023 roku

Początek roku i komercyjne wejście nowej wersji ChatuGPT od Open AI był przełomowym momentem, po którym sztuczna inteligencja stała się tematem naszych codziennych rozmów. W internecie pojawiło się mnóstwo artykułów, wywiadów z popularyzatorami nauki i osobami związanymi z uczeniem maszynowym. Z jednej strony prezentowane były możliwości, a z drugiej obawy związane z wykorzystaniem i dalszym rozwojem AI.
Gdzie jest popyt, tam i podaż, nie dziwi więc lawinowy wysyp kolejnych rozwiązań opartych na AI, i próby firm nadążenia za trendem. Wejście rozwiązań opartych na AI w narzędziach Adobe, nowe serie kart graficznych wzbogacone o AI dla generowania klatek, wprowadzenie AI do przeglądarek w postaci asystentów, czy kolejne aktualizacje generatorów text-to-image były nie tylko odpowiedzią rynku i próbą wykrzyknięcia „my też mamy AI”, ale wydaje się, że stały się realnym poszukiwaniem przez firmy przewagi konkurencyjnej i dążenia do usprawniania swoich produktów.

Kolejnym, ciekawym wydarzeniem jest podniesienie tematu aspektów prawnych związanych z wykorzystaniem AI oraz próby przewidzenia tego, gdzie rozwój sztucznej inteligencji może nas zaprowadzić w przyszłości. Podczas przesłuchania Sama Altmana, CEO Open AI, przed kongresem USA, kongresmeni jasno zakomunikowali, że nie chcą powtórki sprzed kilku lat, gdy zbagatelizowali siłę i konsekwencje popularyzacji mediów społecznościowych (zagrożeń jest sporo, trzeba pamiętać też o aferze związanej z Facebookiem w kontekście wyborów). Potrzeba ustalenia norm prawnych związanych ze sztuczną inteligencją jest jasna. Pytanie, czy prawo będzie w stanie nadążyć za dynamicznym rozwojem AI?

Na koniec 2023 r. pojawił się jeszcze jeden wątek związany ze zwolnieniem CEO Open AI oraz jego szybkim powrotem do struktur firmy. Sytuacja pokazała starcie etyki i nauki z biznesem i komercjalizacją rozwiązań związanych z AI. Jednak, poza kilkoma znanymi wątkami thrillerowo-komediowymi, pewnie dowiemy się o tym więcej w przyszłym roku 😉

W momencie pisania tego tekstu w mediach pojawiła się informacja o tym, że Google wypuścił swój nowy model AI – Gemini, którym dopalił również swój Chat – Barda. Google twierdzi, że ten model jest najpotężniejszym ze wszystkich obecnie opublikowanych na rynku. Choć już na początku został oskarżony o manipulacje związane z wideo użytym do prezentacji jego możliwości, to zdecydowanie jest to ciekawy temat do śledzenia.

Najciekawsze kampanie i działania marek z wykorzystaniem AI w 2023 roku

Jednym z interesujących i częściowo kontrowersyjnych przypadków wykorzystania AI przez firmę było stworzenie własnej modelki-influencerki przez hiszpańską agencję modelek The Clueless.

Na instagramie pojawiły się zdjęcia różowowłosej Aitana Lopez, która przedstawiała się jako Gamer, Fitness, Cosplay Lover. Szybko zdobyła popularność, obserwujących i reakcje oraz zaczęła współprace reklamowe z markami. W jej skrzynce odbiorczej pojawiły się również wiadomości prywatne z zaproszeniem na randkę od innych influencerów, nieświadomych faktu, że jest postacią wykreowaną przez AI.

Obecnie agencja The Clueless ma już w portfolio drugą wirtualną modelkę Maia Lima, a firma na swojej stronie internetowej opisuje się tak: „The Clueless is an AI modeling agency that carefully curates thoughtful, long-lasting models(…)”.

Narzędzia AI z 2023 roku, które polecasz

  • Chat GPT od Open AI oraz Bard od Google – jako narzędzia do brainstormu oraz asystenci do programowania dla nieprogramującej osoby. Dobrze też odrobią pracę domową, jeżeli chodzi o przeredagowanie mniej kreatywnych treści.
  • Midjourney – tworzenie wizualizacji, plus inspiracja rozwiązań graficznych.
  • Adobe Photoshop i jego rozszerzenia generatywne dla dodawania tła, kadrowania obrazków.
  • Eleven Labs dla generowania głosu i prostych voice over.

AI w 2024 roku

Tempo rozwoju modeli AI jest na tyle szybkie, że wszelkie predykcje skazane są na niepowodzenie. 🙂 Myślę jednak, że w 2024 roku rozwiąże się więcej w kwestii norm prawnych i wykorzystania AI komercyjnie. Wyścig zbrojeń w branży AI będzie trwał i same modele będą coraz lepiej odpowiadały na oczekiwania użytkowników.

Jakub Biegaj
creative lead w GetHero

AI w 2023 roku

Mam wrażenie, że zauważalne stało się już znudzenie sztuczną inteligencją. Przesyt obrazów, klipów, wpisów i przede wszystkim „ekspertów” od AI sprawił, że każdy z nas mógł poczuć mdłości. Nie inaczej niż w przypadku każdej innej nowości, sztuczna inteligencja przechodzi naturalny cykl życia: od ekscytacji, przez przesyt, na stabilizacji kończąc. Tutaj zero zaskoczeń.

Unia Europejska obudziła się i wznawia pracę nad regulacjami dotyczącymi sztucznej inteligencji. Kiedy rozpoczął się boom na AI, szybko okazało się, że jest to legislacyjny dziki zachód. Na wyniki jeszcze poczekamy – bo wdrożenie przepisów może potrwać (mniej więcej) 2 lata – ale dobrze wiedzieć, że coś w temacie się rusza.

Z perspektywy użytkowników istotne jest natomiast pojawianie się narzędzi traktujących generative AI bardziej kompleksowo, np.: w tym samym oknie porozmawiasz z czatem i wygenerujesz obraz. Myślę, że jest to naturalny kierunek rozwoju, a kolejne wersje będą coraz bardziej modułowe.

Najciekawsze kampanie i działania marek z wykorzystaniem AI w 2023 roku

Za prostotę wyróżnię Mcdonald’s i genialne w swojej prostocie zapytanie ChatGPT o to, który burger jest najbardziej kultowy. Z tego rozwinęła się dalej potyczka pomiędzy Makiem, Burger Kingiem i Subwayem.

Za poziom zaawansowania nagrodzę Coca-Colę, która poszła o kilka kroków dalej i stworzyła konkurs, w którym dała możliwość generowania własnych grafik z motywami marki. Całość miała szansę zaistnieć dzięki narzędziu powstałemu we współpracy z OpenAI i implementacji ich algorytmów.

Za integrację AI z wideo wspomnę też kampanię stworzoną przez GetHero dla fundacji DKM. Wynikiem naszych działań jest spot obrazujący żyjące miasto z kontrastującym obrazem pustki i niszczejących przestrzeni, wygenerowanych za pomocą AI. Całość promowała akcję #15za15, która ma na celu wypełnienie luki po dawcach znikających z bazy fundacji.

Ten rok zaowocował także brązowym Effie dla ING, za kampanię “Ja w przyszłości”, co warto odnotować.

Narzędzia AI z 2023 roku, które polecasz

Od momentu pojawienia się tematu AI zawsze przyświeca mi jedno – korzystać ze wszystkiego, co pomaga obcować ze sztuczną inteligencją w ramach swojego obszaru zainteresowań lub wykonywanej pracy. Często można to robić za darmo, używając powszechnie dostępnych i popularnych narzędzi.

Do nauki: Microsoft Edge, czyli przeglądarka internetowa i wbudowany w nią Bing. Za jego pomocą nie tylko porozmawiasz z ChatGPT 4, ale także wygenerujesz obrazy z użyciem DALLl-E 3 – wszystko za równowartość 0 zł.

Do rozpoczęcia poważnej drogi: Z usług płatnych, ale prostych do ogarnięcia, polecam Canvę, która wprowadza coraz więcej narzędzi napędzanych przez sztuczną inteligencję. Za jej pomocą nie tylko wygenerujemy obraz czy wymażemy niepotrzebne elementy ze zdjęcia, ale także wygenerujemy awatara czytającego nasz tekst czy stworzymy za pomocą promptu proste wideo. Czy jest to najbardziej zaawansowana rzecz na świecie? Absolutnie nie, ale kolejne wersje i usprawnienia pojawiają się regularnie, co w połączeniu z szeroką dostępnością daje ogromne możliwości i dużą perspektywę na przyszłość.

Do pracy: Z tych bardziej zaawansowanych to oczywiście narzędzia udostępniane przez OpenAI – ChatGPT i Dall-E. Warto też wspomnieć o coraz lepszych algorytmach wideo od Runway czy Pika, które już dziś są w stanie przyprawić o opad szczęki w temacie generowania filmów „z niczego”.

Nie sposób używać wszystkiego, ale całe szczęście nie musimy tego robić. Polecam podchodzić do narzędzi selektywnie i wybierać tylko te, które naprawdę mogą nam w czymś pomóc.

AI w 2024 roku

Jesteśmy beta testerami i warto mieć tego świadomość, kiedy korzystamy z darmowych narzędzi AI. Zamykanie się za paywallami będzie postępować. Najwięksi już to zrobili, pozostawiając nam jedynie podstawowe funkcje lub limity. Jednocześnie upowszechni się integracja tych podstawowych funkcji w naszym codziennym życiu i pracy – ciężko będzie zabrać użytkownikom zaawansowanego asystenta czy generator obrazów, z którym już się oswoili. Kto w takim razie za to zapłaci? Zapewne jak zawsze my, swoimi danymi i nauką zachowań.

Wirtualni influencerzy zaczną coraz częściej pojawiać się w mediach społecznościowych i kampaniach. O tym, że temat nadal wzbudza emocje niech świadczy szum wokół Aitany, która nie była ani pierwsza, ani nadzwyczaj ciekawa, ale o jej zarobkach pisano szeroko. Jest
tutaj duża szansa na monetyzację. W zasadzie furtka jest już otwarta i wystarczy wejść, co potwierdza tegoroczna gala MIXX Awards – ze sceny padło smutne stwierdzenie, że zabrakło zgłoszeń z udziałem wirtualnych influencerów. To dużo więcej niż zwykła sugestia.

Algorytm stanie się towarzyszem kampanii i zejdzie na drugi plan. Obecnie coraz śmielsze sięganie po AI przez marki to nie tyle przejaw kreatywności, co pewien wymóg rynku i chęć eksplorowania nowych terenów. Wyścig w robieniu rzeczy z użyciem sztucznej inteligencji często skutkował tym, że nie mówiło się o clou kampanii, ale o wykorzystanym do tego narzędziu. Chyba jednak nie o to w tym chodzi, choć ostatecznie „było gadane”. Przewiduję, że czeka nas przechodzenie nad tym do porządku dziennego i normalizacja.

Jakub Smorawski
senior copywriter, Insignia

AI w 2023 roku

To był bardzo ciekawy rok, w którym wielu z nas po raz pierwszy zetknęło się ze sztuczną inteligencją. Wciąż działa efekt „świeżości” i zachłyśnięcia się technologią, bo nowe narzędzia pojawiają się z dnia na dzień. Niektóre z nich są „efekciarskie”, ale ze względu na brak uregulowań prawnych i kwestii prawa autorskiego nadają się głównie do produkowania LOL-contentu. Przewiduję, że szybko się on znudzi, ze względu na zbyt dużą dostępność i zalew treści wygenerowanych przy pomocy AI. Gdy opadnie kolorowy kurz, zostaną narzędzia, które będzie można użytecznie wykorzystać do optymalizacji pracy. A tych jest naprawdę sporo.

Wraz z boomem na AI pojawiły się obawy, że sztuczna inteligencja zastąpi copywriterów, grafików i marketerów – w teorii. W praktyce jest to narzędzie, które zmienia reguły gry, ale nie konkuruje z twórcami, a pomaga i usprawnia pracę.

Najciekawsze kampanie i działania marek z wykorzystaniem AI w 2023 roku

Wszyscy w branży zgodnie uważają, że AI to rewolucja, ale wciąż czekamy na kampanie, które rzucą świat na kolana. Nieuregulowane kwestie prawa autorskiego i brak obowiązku oznaczania treści generowanych przez AI mogą odstraszać potencjalnych reklamodawców. Wśród laureatów tegorocznego Cannes Lions znalazły się projekty wykorzystujące sztuczną inteligencję, takie jak aplikacja wspierająca rehabilitację osób z chorobą Parkinsona od Eurofarma i kampania #dreamcaster producenta piwa Michelob Ultra, w której osoba niewidoma, dzięki technologii, mogła na żywo skomentować mecz koszykówki. Celem akcji było uświadomienie nam, że wydarzenia sportowe są jeszcze lepsze, jeśli możemy się nimi cieszyć wszyscy. I ja to kupuję. Obie kampanie są zaangażowane społecznie i dotykają tematu zdrowia, z którym wiążemy najwięcej nadziei w kontekście rozwoju sztucznej inteligencji.
W poszukiwaniu czystej zabawy zapraszam do Indii, gdzie Cadbury zrealizowało kampanię #MyBirthdaySong, wykorzystując kilka generatorów treści, w tym bardzo ciekawie text-to-music. Użytkownicy za pomocą kilku przycisków mogli stworzyć personalizowaną piosenkę urodzinową dla solenizanta.

Narzędzia AI z 2023 roku, które polecasz

Mnogość narzędzi pozwala każdemu znaleźć coś ciekawego, dlatego w pierwszej kolejności polecam serwisy agregujące narzędzia AI, np. toolify.ai, gdzie każdy może znaleźć i przetestować to, czego potrzebuje. Osobiście korzystam z GPT4, który nieustannie się rozwija. Nie używam go do pisania, ponieważ teksty przez niego tworzone, nawet w najnowszej wersji, często zawierają błędy i bywają niskiej jakości. Bardziej chodzi mi o uniknięcie etapu „pustej kartki”, odbicie się i zoptymalizowanie pracy. Bardzo dobrze działa opcja profilowania i tworzenie chatów dedykowanych konkretnym tematom. Korzystam z generatorów obrazu, wideo i muzyki (np. suno). Ze względu na brak regulacji prawnych i dużą nieprzewidywalność sprawdzają się one na poziomie koncepcyjnym i wewnętrznej prezentacji pomysłów.

AI w 2024 roku

Patrząc na to, jak zmienił się świat w 2023 r., nawet sami twórcy nie mogą wiedzieć, co przyniesie nowy rok. Biorąc pod uwagę wyścig zbrojeń pomiędzy najważniejszymi graczami, będzie ciekawie. Na pewno wszyscy potrzebujemy regulacji prawnych i miejmy nadzieję, że takie pojawią się w najbliższej przyszłości. Z uwagą czekam też na polski model językowy o światowo brzmiącej nazwie PLLuM.

Przemysław Półtorak
digital director w MullenLowe Warsaw

AI w 2023 roku

Podsumowania roku 2023 mogą wykazać, że sztuczna inteligencja sama w sobie będzie największym tegorocznym wydarzeniem. Rynek praktycznie pęka w szwach od rozwiązań technologicznych wykorzystujących AI. Większość startupów, które pojawiają się obecnie na rynku z pewnością skrót AI mają w swojej nazwie. Z jednej strony marki, marketerzy i agencje reklamowe gromadziły się na platformach generatywnej sztucznej inteligencji, z drugiej mamy sporo wdrożeń we wszystkich możliwych branżach, gdzie firmy technologiczne wprowadzają rozwiązania AI, które mają optymalizować pracę.

Dużą i długo wyczekiwaną zmianą jest przyjęcie w ostatnich dniach tzw. „prowizorycznego porozumienia” w sprawie AI Act – Aktu o Sztucznej Inteligencji. Porozumienie osiągnięte w kolejnej turze trójstronnych negocjacji (tzw. Trilog) Rady UE, Parlamentu i Komisji Europejskiej to na razie zbiór wytycznych i politycznych kierunków w jakich ma iść regulacja. Dokładny tekst poznamy dopiero z czasem, gdy zostanie dopracowany jednak mamy już rozstrzygnięcie pewnych kwestii i nadzieję na stworzenie standardów, z którymi będą musiały liczyć się także podmioty z poza UE. Warto tu wspomnieć, że Chiny i USA oczywiście również pracują nad własnymi ustawami. Projekt europejski ma być głosowany w styczniu 2024 i wejść w życie w 2025. Pozostaje więc jeszcze sporo czasu na rozwój sztucznej inteligencji zanim faktycznie zacznie być regulowana. Ciekawe co przyniesie jej rozwój przez kolejne 24 miesiące.

Najciekawsze kampanie i działania marek z wykorzystaniem AI w 2023 roku

Moim zdaniem całkowite zaangażowanie Coca-Coli w sztuczną inteligencję w 2023 roku zasługuje na miano najciekawszego. Szybko po podpisaniu umowy na wykorzystanie narzędzi OpenAI na początku roku w celu zwiększenia kreatywności marketingowej Coca-Cola rozszerzyła swoje zaangażowanie w technologię, zachęcając fanów do korzystania z narzędzi takich jak DALL-E do tworzenia dzieł sztuki o tematyce marki.

Szybko generatywna sztuczna inteligencja stała się głównym celem działań marketingowych firmy. W czerwcu Coca-Cola mianowała swojego pierwszego szefa generatywnej sztucznej inteligencji, Pratika Thakara. Kilka miesięcy później firma zorganizowała trzydniowe wydarzenie z udziałem twórców w celu wykorzystania sztucznej inteligencji do tworzenia reklam dla marki.
We wrześniu Coca-Cola wypuściła na rynek „Y3000 Zero Sugar”, limitowany napój opracowany przy pomocy technologii AI. Produkt ten, miał smakować tak, „jak mogłaby wyglądać przyszłość” – w mojej subiektywnej ocenie jest obrzydliwy, co nie zmienia faktu, że Coca-Cola pokazała, że umie w AI, umieszczając ją na wysokiej pozycji w swoich działaniach marketingowych.

W kontekście najciekawszych reklam wykorzystujących AI warto również zwrócić uwagę na reklamę wyemitowaną przez Orange przed Mistrzostwami Świata w piłce nożnej kobiet w Australii i Nowej Zelandii. W wielu serwisach branżowych reklama została sklasyfikowana jako efekt działania sztucznej inteligencji i techniki deepfake, podczas gdy w rzeczywistości agencja Marcel z Paryża zrobiła ten montaż w sposób tradycyjny. 🙂 Oczywiście duże zainteresowanie AI przełożyło się na jeszcze większe zasięgi bardzo słusznej kampanii i choć osobiście nigdy nie byłem wielkim fanem piłki nożnej, to po tej reklamie jakoś mi bliżej.

Dla tych co nie widzieli:

Narzędzia AI z 2023 roku, które polecasz

  • SlidesAI – narzędzie do tworzenia prezentacji z tekstu, obsługuje ponad 100 języków, błyskawicznie tworzy prezentacje oszczędzając godziny pracy.
  • Copy.ai – ponad 90 narzędzi i szablonów, które pomogą tworzyć spersonalizowane treści, artykuły czy dłuższe teksty np. do blogów, które dodatkowo są SEO friendly.
  • GPTExcel – generator formuł arkuszy kalkulacyjnych – pomaga tworzyć i zrozumieć bardziej zaawansowane obliczenia i analizy w Excelu.
  • ChatGPT-4 – tego czatbota chyba nie trzeba już przedstawiać – nadaje się w zasadzie przede wszystkim, aby zacząć 🙂
  • Summarist.ai – narzędzie zapewniające darmowe streszczenie książki – wystarczy podać jej tytuł.

AI w 2024 roku

Zdecydowanie możemy spodziewać się dalszego błyskawicznego rozwoju we wszelkich rozwiązaniach wykorzystujących AI. Część podmiotów na pewno będzie chciała zdążyć przed ostatecznym brzmieniem ustaw i regulacji.

Niemniej biorąc pod uwagę stosunkowo dużą poprawność treści, które możemy już teraz uzyskać posługując się np. OpenAI warto więc zapytać u źródła… i tak:

Przewidywanie dokładnych zmian w zakresie rozwoju sztucznej inteligencji (AI) w konkretnym roku jest trudne, ale mogę podać kilka ogólnych kierunków, które były obiecujące w poprzednich latach i mogą kontynuować swoje postępy w 2024 roku:
Rozwój technologii autonomicznych systemów, Przemysłowa implementacja AI, Rozwój w obszarze medycyny, Rozwój w obszarze przetwarzania języka naturalnego (NLP), Rozwój modeli uczenia maszynowego, Zastosowania wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości (VR/AR), Badania nad ogólną sztuczną inteligencją (AGI):Chociaż pełna ogólna sztuczna inteligencja może być jeszcze daleko, kontynuacja badań nad bardziej zaawansowanymi formami sztucznej inteligencji, które mogą przynieść postęp w tym kierunku. Warto jednak zauważyć, że postęp w dziedzinie sztucznej inteligencji zależy również od wielu czynników, w tym postępu w dziedzinie nauk komputerowych, dostępności danych, finansowania badań i kwestii związanych z polityką i regulacjami. W związku z tym, powyższe punkty to jedynie ogólne prognozy, a rzeczywiste zmiany mogą być bardziej złożone i zróżnicowane.

Ciężko się nie zgodzić prawda? Zobaczymy za rok. Ta przygoda zdecydowanie nie skończy się tak szybko jak zabawa w metaverse.

Tu przeczytasz pozostałe części podsumowania roku 2023.