gemiusAdReal: Rynek reklamy w Polsce – czerwiec 2024 [badanie]

fot. unsplash.com/@lxrcbsv

W internecie i radiu najaktywniejsze reklamowo były marki z branży „Trade”, natomiast w telewizji – „Pharmaceuticals – wynika z danych gemiusAdReal za czerwiec 2024.

Prezentowane dane pochodzą z gemiusAdReal – cross-mediowego badania rynku reklamowego. Analizie poddano kreacje reklamowe emitowane w czerwcu 2024 w internecie, telewizji oraz radiu.

Rynek reklamy internetowej

W czerwcu 2024 odnotowaliśmy 78,85 mld emisji kreacji reklamowych w internecie, a średnia częstotliwość kontaktu z reklamą na użytkownika wyniosła 2850 kontaktów. Działania reklamowe online dotarły łącznie do 84,61% populacji Polaków w wieku od 7 do 75 lat.
Średni czas trwania kontaktu z kreacją wyniósł 8,73 sekundy (9,48 sekundy dla kreacji typu display i 6,70 sekundy dla kreacji wideo).

Średnia widoczność kreacji digital w czerwcu (wskaźnik viewability rate liczony zgodnie z definicją IAB) wyniosła 47,28%. Wyższy wskaźnik widoczności osiągnęły kreacje wideo, dla których 58,51% kontaktów reklamowych znalazło się w polu widzenia użytkownika. W przypadku kreacji display było to 44,18%.

Najbardziej aktywna pod względem liczby kontaktów reklamowych online była branża „Trade” (31,7 mld), dla której Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych online w czerwcu wyniósł 40,2%. Średni czas kontaktu dla tej branży wyniósł 9,25 sekundy, a wskaźnik widoczności kreacji – 49,64%.

Na kolejnych miejscach podium znalazły się branże „Media, books, CD&DVD” (7,76 mld kontaktów reklamowych i SoV na poziomie 9,9% oraz „Leisure Time” (4,9 mld kontaktów reklamowych i SoV – 6,2%).

Top reklamodawcy online

Najbardziej aktywnym reklamodawcą digital w czerwcu 2024 została marka Media Expert, która wygenerowała 3,43 mld kontaktów reklamowych online, docierając do 78,52% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazło się Temu z 2,66 mld kontaktów i 75,70% zasięgu. Trzecie miejsce na podium należało do Allegro.pl (2,57 mld kontaktów i zasięg na poziomie 77,92%).

Ranking TOP 10 marek zamyka Zalando, które odnotowało 0,56 mld kontaktów reklamowych.

Wydatki na reklamę online

Na pierwszym miejscu zestawienia wydatków reklamowych display w czerwcu 2024 znalazła się marka Media Expert – jej udział w wydatkach wśród wszystkich marek wyniósł 5,34%. Na drugim miejscu uplasowała się marka Ceneo z 3,65% udziału, natomiast podium zamyka Allegro.pl (3,37% udziału).

Należy pamiętać, że dane na temat wydatków w internecie stanowią wartości estymowane na podstawie cenników wydawców, gdzie wszystkie aktywności liczone były po stawce CPM (Cost per mile). Wyliczane są dla aktywności display, na platformach PC i Mobile, z wykluczeniem wideo i mediów społecznościowych/wyszukiwarek.

Rynek reklamy telewizyjnej

W czerwcu w telewizji najbardziej aktywna reklamowo była branża „Pharmaceuticals”. Wygenerowała ona ponad 13,2 mld kontaktów reklamowych, docierając do 92,83% populacji w wieku od 7 do 75 lat. Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych w czerwcu wyniósł dla tej branży 20,3%, natomiast średni czas kontaktu z reklamą w tradycyjnym odbiorniku – 21,05 sekundy. Na drugim miejscu znalazła się branża „Trade” (13,19 mld kontaktów reklamowych, SoV na poziomie 20,3% oraz 93,35% zasięgu), podium zamyka natomiast branża Food (9,34 mld kontaktów reklamowych, SoV – 14,4% i zasięg – 92,88%).

Top reklamodawcy TV

Najbardziej aktywnym reklamodawcą w telewizji w czerwcu była marka Lidl. Wygenerowała ona 1,55 mld kontaktów reklamowych, docierając do 89,38% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazł się Media Expert (1,41 mld kontaktów reklamowych i 88,43% zasięgu), natomiast na trzecim – Biedronka (1,35 mld kontaktów i 89,29% zasięgu). Na 10. miejscu prezentowanego rankingu uplasowała się marka Plus z 0,57 mld kontaktów reklamowych i 79,63% zasięgu w populacji 7-75.

Wydatki na reklamę TV

Pod względem estymowanych wydatków reklamowych w telewizji na pierwszym miejscu znalazła się marka Media Expert – jej udział w wydatkach wyniósł 2,79% – a na drugim Biedronka, z udziałem na poziomie 2,74%. Trzecie miejsce należało do marki Lidl, z udziałem 2,63%.

Rynek reklamy radiowej

W radiu branżą o największej liczbie kontaktów reklamowych w czerwcu była branża „Trade” (11,5 mld). Na drugim i trzecim miejscu znalazły się branże „Pharmaceuticals” (4,27 mld kontaktów) oraz „Automotive” (1,84 mld kontaktów reklamowych).

Najbardziej aktywnym reklamodawcą w radiu w czerwcu była ponownie marka Media Expert – wygenerowała ona 3,2 mld kontaktów reklamowych, docierając do 90,20% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazło się RTV Euro AGD (1,21 mld kontaktów reklamowych, 86,21% zasięgu), na trzecim – Allegro.pl (0,73 mld kontaktów, 85,67% zasięgu). Zestawienie TOP 10 zamyka marka Carrefour (0,3 mld kontaktów i 80,78% zasięgu).

Wydatki na reklamę radiową

Najwyższy udział w wydatkach reklamowych w radiu miała w czerwcu marka Media Expert (14,59%). Kolejne miejsca należą do RTV Euro AGD (5,54%) oraz Allegro.pl (2,53%).