Kiedy na przełomie lat 90. i 2000. grupa pasjonatów e-marketingu tworzyła pierwszą strukturę jednoczącą firmy digitalowe, polski internet dopiero zaczynał się rozkręcać – penetracja rynku wynosiła zaledwie kilka procent, zasady gry były partyzanckie, a wydatki na działania reklamowe stanowiły ciekawostkę. Ludzie zmieniający oblicze branży wyznaczali standardy współczesnego świata online. Dziś IAB Polska, obchodzący 25. jubileusz swojego istnienia, jest czwartym największym IAB-em na świecie i zrzesza 230 największych podmiotów internetowych, sieci reklamowych, domów mediowych, agencji interaktywnych i reklamodawców, działających wspólnie na rzecz rozwoju rynku cyfrowego i sprostania jego nowym wyzwaniom. Tworzenie legislacji środowiska, skutecznych rozwiązań reklamy online czy standardów jakościowych to nie wszystko. Jak, korzystając z tego doświadczenia, odpowiadać na dzisiejsze wyzwania dynamicznego rynku digital?
„Poskromić Dziki Zachód” – od zegara z kukułką do transformacji cyfrowej społeczeństwa
Błyskawiczne zmiany technologiczne, dwucyfrowe wzrosty wydatków na reklamę w skali roku – branża online to, obok IT, niewątpliwie najszybciej rozwijająca się dziedzina biznesu. Odpowiedzialny dziś za istotną część polskiego PKB i wiele miejsc pracy sektor, 25 lat temu traktowany był przez korporacje jak nowinka, której nie warto poświęcać zbyt wiele uwagi.
– Wiedzieliśmy, że rozwój rynku online to kwestia samoorganizacji, działań oddolnych, gorących dyskusji w gronie pasjonatów, zarażających kolegów z branży zapałem do współpracy, wspólnego definiowania potrzeb tego raczkującego rynku. Trzeba było tego pasjonackiego zacięcia, żeby poskromić „dziki zachód” – branżę działającą bez jasnych zasad, standardów, bez punktów odniesienia. Przypomnijmy, że Forum Polskiego Internetu Komercyjnego, które po roku przekształciło się w stowarzyszenie IAB Polska, powstało rok po założeniu Google. „Ta organizacja to potęga”, pomyślałem, spacerując po imponującej hali pierwszych targów Internet Poland w 2001 r., obok której odbywało się pierwsze w historii Forum IAB. A potem poszedłem do biura na Targowej – kilka pomieszczeń, kilka osób i ten zegar z kukułką… – wspomina Robert Wielgo, CMO, członek zarządu IAB Polska.
Podczas ostatnich 2 dekad IAB Polska odpowiadał za profesjonalizację rynku digitalowego. Przykładem takiego działania jest, chociażby badanie Adex, realizowane wspólnie z firmą PwC od 2007 r. – to cykliczny pomiar wartości wydatków na reklamę internetową. Obecnie badanie Adex IAB/PwC jest światowym standardem stosowanym praktycznie we wszystkich krajach o rozwiniętym rynku reklamy online.
Trudno wyobrazić sobie dzisiejszą rzeczywistość cyfrową również bez międzynarodowego standardu kwalifikacji digital marketingowych DIMAQ, bez programu QUALID, promującego rozwiązania dla wzrostu zaufania do internetu jako skutecznego medium promocji, bez wielu ważnych wydarzeń branżowych. Geneza sukcesu branży, która jest dziś częścią transformacji społeczeństwa i biznesu doby cyfrowej, sięga czasów tamtego zegara w pierwszym, praskim biurze IAB Polska.
– Dziś mamy znacznie większe możliwości i możemy realizować więcej projektów na wysokim poziomie, ale ten pierwszy zespół IAB Polska stworzył tożsamość tej organizacji, współtworząc jednocześnie tożsamość polskiego internetu. To wtedy powstały największe projekty, z którymi jesteśmy kojarzeni do dziś i które definiują kondycję rynku mediów, e-marketingu, reklamy cyfrowej: Forum IAB – najważniejsza konferencja branżowa w Polsce, Mapa Branży Interaktywnej – jedyne kompendium wiedzy o firmach i markach polskiego rynku interaktywnego czy Raport Strategiczny, który jest dziś jednym z najważniejszych corocznych dokumentów dla branży internetowej w Polsce – mówi Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu IAB Polska.
Nowe wyzwania branży
Dziś firmy doskonale rozumieją, jak potężnym narzędziem do wpływania na bieg wydarzeń politycznych, zmiany światopoglądowe czy zdrowie psychiczne całych pokoleń jest internet. Konsumenci deklarują większe zaufanie do firm niż do rządów poszczególnych krajów. W takiej rzeczywistości odpowiedzialność za przekaz digitalowy jest jednym z kluczowych obszarów, nad którymi pochyla się branża.
– Zarówno dwudziestopięcioletnie doświadczenie na rynku polskim, jak i przynależność do światowej struktury działającej na pięciu kontynentach, daje nam szeroki ogląd sytuacji i dużą świadomość wyzwań dzisiejszego rynku online. Kierunek przyszłych działań wyznacza troska o szeroko pojęty digital wellbeing naszych odbiorców, o etykę, ekologię. Jako największa organizacja zrzeszająca firmy z polskiej branży internetowej jesteśmy inicjatorem dobrych praktyk tworzących bezpieczne środowisko cyfrowe, w tym roku na przykład opracowaliśmy „Przewodnik po DSA” – akcie prawnym wprowadzającym nowe standardy bezpieczeństwa online w Unii Europejskiej. Uczestniczymy w toczących się na poziomie unijnym pracach nad Aktem o Sztucznej Inteligencji oraz ESG. Dwadzieścia grup roboczych IAB Polska codziennie pracuje nad rozwiązaniami, które z naszego punktu widzenia są koniecznością we współczesnym cyfrowym świecie, jaki chcemy wspólnie budować – transparentnym, bezpiecznym dla użytkowników świecie wartości – komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.
Dla rozwijającej się branży równie ważny jest rozwój kompetencji. Aby go umożliwić i ułatwić, konieczna jest zmiana postrzegania branży, dlatego IAB Polska planuje stawiać również na edukację i prezentowanie digitalu jako atrakcyjnego środowiska pracy, w którym rozwijanie talentów idzie w parze z poczuciem sensu z realizowanych zadań.
Konkurs jubileuszowy – do wygrania bilety na Forum IAB i konferencje IAB HowTo
Z okazji 25-lecia IAB Polska przygotował szereg jubileuszowych inicjatyw, które można śledzić na stronie wydarzenia. Na użytkowników czeka wiele atrakcji m.in. konferencje IAB: HowTo w nowej formule, webinary, czy digitalowa księga wpisów. Dlatego też wszystkich, którzy marzą o wzięciu udziału w najbardziej inspirującej konferencji marketingowej w Polsce – Forum IAB organizatorzy zapraszają do urodzinowego konkursu. Do wygrania także bilety na wybrane konferencje z cyklu IAB HowTo, prowadzone przez najbardziej uznanych branżowych ekspertów z Grup Roboczych IAB Polska.
Aby wziąć udział w konkursie jubileuszowym, wystarczy pobrać aplikację IAB Polska i w dowolnym momencie dołączyć do wspólnej zabawy, trwającej do końca kwietnia. Więcej szczegółów dostępnych jest na stronie 25lat.iab.org.pl/#konkurs.