Podsumowanie 2023 i prognozy na 2024: esport/gaming

fot. unsplash.com/@dre0316

Podsumowujemy najciekawsze kampanie i trendy, które zdefiniowały esport i gaming w 2023 r. Przyglądamy się także temu, co nas czeka w 2024 w tym obszarze.

Esport/gaming podsumowują i prognozują: Tomasz Przeździecki z Game Changer, Justyna Oracz z Fantasyexpo Sp. z o.o./We!Re Fantasy, Karolina Śmiejkowska z monday comms, Jakub Wujec z Altavia Kamikaze + K2, Jarosław Bieda z ContentHouse.


Tu przeczytasz pozostałe części podsumowania roku 2023.

Tomasz Przeździecki
CEO Game Changer

Najciekawsze kampanie i działania marek i firm w esporcie/gamingu w 2023 r.

Na wyróżnienia zasługuje kampania Acer „Predator Games 2023”. Były to największe w Europie międzyszkolne rozgrywki esportowe — pula nagród w turnieju wyniosła ponad 3 200 000 złotych, a udział w nim wzięło 1024 szkoły. Zaangażowanie wielu tysięcy uczniów oraz podmiotów dydaktycznych,było świetną inicjatywą społeczną łączącą ze sobą pasję i edukację.

A na podium widziałbym:

  • Kampania Zhakowany koncert w Roblox. Samo wydarzenie bardzo mocno osadzone w świecie młodych osób. Na koncercie Paliona w wirtualnej przestrzeni ING pojawiło się 55 000 osób! Sam event był znakomitą okazją, aby wprowadzić młode osoby w edukację o cyberbezpieczeństwie
  • Kampania Żabki — Żabu. Wykorzystaniem gamifikacji i brand hero jako drivera do zakupów z pewnością zasługuje na docenienie. Żabka pokazuje, że wie, jak czerpać z najnowszych trendów i przekuwać to na realny wpływ na biznes. Stworzenie prostej gry w stylu tamagotchi i osadzenie jej w aplikacji Żabki to świetny przykład tego, jak zaangażować, zjolalizować klientów
  • Lego X Fortnite — to działania globalne, które miały swoją premierę wraz z końcówką 2023 roku. Ta kooperacja pokazała, jak dwie duże marki mogą świetnie współpracować w otwartym ekosystemie Fortnite.

Zmiany i trendy, które dominowały w esporcie/gamingu w 2023 r.

Gaming w tym roku skupiony był przede wszystkim wokół trendów związanych z tworzeniem brandowanych przestrzeni metaversowych w ekosystemie: Roblox, Fortnite i Minecraft.

Ten trend w 2022 roku zapoczątkował już Roblox, jednak dopiero w 2023 obserwowaliśmy nagromadzenie typu aktywności. Jako _game changer w 2023 roku stworzyliśmy 9 nowych gier i aktywacji na tej platformie, a już teraz pracujemy nad kolejnymi. Roblox w tym roku był największą i najbardziej dynamicznie rosnącą platformą na mapie polskiego gamingu, co potwierdzają dane z gemius mediapanel.

Fortnite w pierwszej połowie tego roku udostępnił możliwość tworzenia własnych dedykowanych serwerów oraz map. Dotychczas aktywności w Fortnite były zarezerwowane dla największych globalnych marek. Skusiło to mniejsze i lokalne marki do obecności w gamingu. Jest to o tyle istotne, że Fortnite wykorzystuje silnik Unreal Engine, czyli najnowocześniejszą technologię, która pozwala na implementacje wielu ciekawych rozwiązań.

Co do esportu w Polsce w 2023 r., to mówiąc kolokwialnie „tupta po dnie” i próbuje skakać z workiem cementu na plecach.

ESL zakończył wieloletni projekt ESL Mistrzostwa Polski. To pokazuje, że po erze ogromnych wzrostów i inwestycji w trakcie pandemii, ten rynek jest ciągle niestabilny. Wiele organizacji esportowych jest zwyczajnie nierentownych, często też z dość dużymi długami, a pojedyncze sukcesy 9INE nie dały zbyt dużego podmuchu w żagle do większego inwestowania. Dodatkowo Polskie drużyny nie odniosły żadnych spektakularnych sukcesów w mijającym rokiem. Owszem do łask wróciły świetne eventy, Meet at Rift, PGA i inne, co cieszy, ale tutaj powiedzieć należy, że to bardziej powrót do normy niż szokująca zmiana.

Premiera Counter-Strike 2, czyli następcy CS:GO dała dużo podmuchu świeżości, ale też raczej globalnie.

Twitch jako najpopularniejsza platforma live-streamingowa w Polsca w obszarze gamingu stoi w miejscu od kilku lat. Discord też przystopował, pomimo wielu inicjatyw marek w tym kanale, to ciągle jest dla większości z nich, niszą.

Gaming i esport w Polsce traktowany jest trochę jak gorący ziemniak, pomimo tak wielu lat edukacji marketerów, ciągle nie rozumieją, boją się sparzyć. Podchodzą do tego ze zbyt dużym dystansem, zamiast wykorzystywać go kontekstowo w swoich działaniach. Skala branży jest naprawdę ogromna, jest to ponad 20 mln ludzi, owszem to grupa dość mocno zdywersyfikowana na różne kanały, ale wciąż łatwa do ogarnięcia.

Koniec roku upłynął również pod znakiem walki rządu ze stronami gamblingowymi, czyli portalami służącymi do gier hazardowych z użyciem skrzynek i skinów. Na miejscu Keydropa — wpisanego do rejestru Domen Służących do Oferowania Gier Hazardowych Niezgodnie z Ustawą, pojawiły się kolejne strony służącego do tego samego. Pokazuje to, jak ciężko zapanować na tym rynkiem.

Wyzwania i zmiany czekające esport/gaming w 2024 r.

Nie mam dobrych prognoz dla polskiego esportu i myślę, że nie wiele zmieni się w 2024 r. Pomimo tego, że esportem w Polsce interesują się, a nawet inwestują w niego duże gwiazdy ze świata sportu jak Joanna Jędrzejczyk, to jednak nie daje to wymiernych efektów.

To, że nasi ex-pro playerzy zostali trenerami czołowych drużyn esportowych ze świata to miły akcent, ale nie ma to żadnego przełożenia na polski rynek. Polskie ligi esportowe są aktualnie w najsłabszym położeniu od 6 lat. Polskie organizacje esportowe muszą zacząć zarabiać, ale nie wiedzą jak, a opierają swoje budżety o współpracę z reklamodawcami, którzy stracili sporo zaufania do nich.

Esport będzie obecny podczas przyszłorocznych igrzysk olimpijskich w Paryżu. Zobaczymy, czy i jak bardzo wokół tego tematu marki zaznaczają swoją obecność. Zakładam, że będą to wyłącznie jednostkowe przypadki i raczej nie na dużą skalę, jednak chciałbym się bardzo pomylić.

Na pewno zyska Discord, dalej będzie zyskiwał Roblox, Fortnite, Minecraft. Nie myślcie nawet o VR, to wciąż na świecie niszowa technologia, której przypisuje się ogromny potencjał, a tak nie jest.

Wybuchł boom na GTA VI, którego premiera zapowiedziana jest na 2025 r. Jednak temat będzie mocno ekspalatowany już w 2024 r.

Dalej będą eventy, dalej gaming będzie wychodził do offline, będą turnieje, ale moim zdaniem to będzie kolejny rok stagnacji.

Justyna Oracz
head of communications, Fantasyexpo Sp. z o.o./We!Re Fantasy, Szefowa Grupy Roboczej Gry i Esport IAB Polska

Najciekawsze kampanie i działania marek i firm w esporcie/gamingu w 2023 r.

Nieskromnie zacznę od kampanii, którą mieliśmy okazję realizować jako Fantasyexpo (zespoły WE!RE Fantasy i GAM3RS_X.) – Predator Games 2023 dla marki Acer. Był to koncept, który wykorzystał gry i esport jako pomost komunikacyjny między młodzieżą szkolną a opiekunami – zarówno rodzicami, jak i nauczycielami. Wykorzystał on gaming w 100% i wycisnął z niego najlepsze soki – poprzez organizację turniejów esportowych dla uczniów aktywizował nauczycieli, których zadaniem było zapisanie reprezentacji szkolnych złożonych z 16 zawodników, uczniów danej placówki. Ponadto poprzez szereg materiałów edukacyjnych przybliżał gaming nauczycielom i rodzicom, pokazując korzyści wynikające z tej dyscypliny, które mogą wpływać na mindset oraz kształtować kompetencje przyszłości. Organizacja turniejów esportowych miała z kolei na celu przybliżyć młodym graczom ścieżkę zawodowych esportowców, od momentu kwalifikacji aż po rozgrywki finałowe, które odbyły się w formie profesjonalnego eventu esportowego. Predator Games wykorzystał gaming w sposób unikalny na skalę europejską i rozpoczął tworzenie nowej historii oraz kultury esportu w Polsce.
Jeśli chodzi o działania marek w gamingu i esporcie, zawsze doceniam nieendemicznych partnerów, którzy odważnie, ale z rozwagą wchodzą w gaming z aktywacjami skierowanymi do graczy odpowiadając ich potrzebom. W tym roku takimi działaniami wyróżnił się Alior Bank, który wykazał się dużą aktywnością w tym uniwersum jako partner festiwalu gier RIOT Games Meet at Rift, a także sponsor tytularny drużyny League of Legends – Alior Team, tworząc strefy gamingowe na Poznań Game Arena czy będąc partnerem mniejszych wydarzeń jak np. eventy promocyjne Teamfight Tactics.

Kolejną marką, która skradła dużo mojej uwagi to ING Bank Śląski, który poprzez gaming stworzył komunikację do najmłodszej grupy graczy Roblox, tworząc Miasto ING. Projekt ma na celu oprócz kształtowania dobrych nawyków związanych z finansami, uczyć dzieci zasad cyberbezpieczeństwa. By zwiększyć i tak duże zainteresowanie platforma, w lutym bank zorganizował pierwszy w Polsce koncert w grze Roblox, a na wirtualnej scenie wystąpił idol młodych – Palion.

Wspomniane kampanie ilustrują, jak firmy coraz bardziej zróżnicowanie i kreatywnie angażują się w świat gamingu, wykorzystując go nie tylko jako platformę marketingową, ale również jako narzędzie do edukacji i budowania relacji z różnymi grupami docelowymi.

Zmiany i trendy, które dominowały w esporcie/gamingu w 2023 r.

Zmiana to znak naszych czasów, w obszarze gamingu i esportu są one nieodłącznym elementem stale podnoszącym atrakcyjność tytułów na rynku poprzez szereg aktualizacji i dodatków. Zdecydowanie w tym roku dwie zmiany znacząco wpłynęły na wzrost popularności legendarnej już serii Counter Strike oraz Fortnite.
W przypadku Counter Strike nadeszła długo wyczekiwana zmiana silnika z CS:GO na CS2. Wywołało to istotny wzrost zainteresowania tą grą zarówno wśród casual gamerów, jak i na rynku esportowym. Zmiana ta też stanowiła wyzwanie dla organizatorów turniejów esportowych, którzy musieli szybko dostosować się do nowego środowiska. Hype wywołany CS 2 nie słabnie także wśród widzów rozgrywek esportowych, które po aktualizacji wyłoniły nowych liderów profesjonalnej sceny. To dobra wróżba na pierwszy kwartał 2024, kiedy to odbędzie się pierwszy turniej rangi Major w grze CS 2.

Fortnite, który jesienią 2023 roku wywołał istotny ruch na serwerach, kiedy gracze tego tytułu w oczekiwaniu na nowy sezon otrzymali aktualizację, w której cofnęli się do początków gry, czyli na wyspę OG. To podróż w czasie, która przyniosła dreszczyk emocji zarówno „starym” graczom, którzy znają te tereny jak własną kieszeń, jak i nowym entuzjastom, którzy mieli okazję poznać to, od czego wszystko się zaczęło. Spowodowało to rekordowy ruch na serwerach – w dzień po aktualizacji padł rekord gry Fortnite, istniejącej od 2015 roku. W ciągu doby w grę zagrało 44,7 mln graczy, którzy spędzili 102 miliony godzin.

Mocnym trendem szeroko wykorzystywanym przez marki był in-game advertising, czyli reklamy umieszczane w grach. Zwłaszcza te, które nie ingerowały w rozgrywkę, ale były elementem gry, działając na podświadomość gracza. Mając na uwadze badania Newzoo, które dowodzą, że ponad połowa młodszych graczy odkrywa nowe marki dzięki graniu, aktywność reklamowa w tym obszarze wydaje się być bardzo korzystnym działaniem.

Wyzwania i zmiany czekające esport/gaming w 2024 r.

Gracze to wymagająca i zróżnicowana grupa odbiorców, która wyczulona jest na działania marek w gamingu. Dobrze przeprowadzone kampanie spotykają się z uznaniem i wdzięcznością gamerów – Ci wiedzą doskonale, że dzięki partnerom tworzone są nowe przestrzenie dla nich i pola do kompetytywnego spędzania czasu czy profesjonalizacji, a przede wszystkim rozrywki. Dobrze przeprowadzone kampanie rezonują i oddają, z kolei marki, które w sposób egoistyczny i zachłanny podchodzą do graczy, tracą w tym środowisku, a odbudowanie zaufania jest czasochłonne. Wejście marki w świat gier to próba skradnięcia miłości i pasji, jaką gracze darzą gry komputerowe Jest to spore wyzwanie dla agencji gamingowych czy domów mediowych, by dobrze pokierować komunikacją w tym obszarze. Pole eksploatacji jest szerokie, ograniczone tylko i aż kreatywnością, lecz wyzwaniem jest wsłuchanie się w potrzeby tej społeczności, jej odpowiednia segmentacja i dotarcie do bardzo dokładnie określonej grupy ludzi.

Karolina Śmiejkowska
head of consumer & gaming, monday comms


N
ajciekawsze kampanie i działania marek i firm w esporcie/gamingu w 2023 r.

Po pierwsze, dość oczywisty wybór, czyli zrealizowana przez monday kampania EA x PROSTO. Do gry EA SPORTS FC24 wprowadziliśmy koszulki zaprojektowane przez polską markę PROSTO oraz rapera Wojtka Sokoła. To pierwsza w historii tego typu współpraca polskiej marki streetwearowej i świetny przykład przenikania się gamingu z innymi sferami życia. Unikalne koszulki powstały z myślą o społeczności fanów, dla których to nie tylko sportowy dodatek, ale również możliwość wyrażenia siebie.

Z globalnego podwórka warto wyróżnić projekt „The Gaming Cap”, czyli innowacyjną czapkę, stworzoną przy współpracy VMLY&R z Alienware dla Dell Technologies, która pozwala graczom z niedosłuchem na odczuwanie dźwięków w grze poprzez wrażenia dotykowe. Stworzona dla i we współpracy z osobami niesłyszącymi czapka jest kompatybilna ze wszystkimi platformami i głównymi franczyzami gier. Jest to kolejny krok pokazujący wrażliwość marek na potrzeby społeczności graczy. 

Zmiany i trendy, które dominowały w esporcie/gamingu w 2023 r.

Generacja Alfa

Po pierwsze, zmiany w demografii graczy, które wpływają na zmianę znaczenia gier. Dzisiaj absolutną podstawą jest rozumienie, że społeczność graczy jest szalenie zróżnicowana pod wieloma względami i że mamy w niej reprezentantów niemal wszystkich grup wiekowych. Dzięki najmłodszemu pokoleniu Alfa obserwujemy, jak dynamicznie na znaczeniu zyskują społeczne wymiary gamingu, wykorzystanie gier jako platformy porozumienia i komunikacji z rówieśnikami. Generacja Alfa wykorzystuje gry m.in. jako środek do wyrażania siebie, dlatego ogromnym powodzeniem wśród najmłodszych cieszą się produkcje takie jak: Roblox i Minecraft, które oferują współtworzenie światów oraz aspekt towarzyski. Nie oznacza to, że trend ten nie ma znaczenia także w starszych grupach graczy.

Nostalgia

Nie sposób nie wspomnieć o wciąż żywym trendzie nostalgii w świecie gamingu. Wystarczy spojrzeć, jakie serie najbardziej rozgrzewały graczy w 2023 r. – Zelda, Baldur’s Gate, Diablo, Final Fantasy, Resident Evil… W świecie pełnym technologicznych przełomów wielu fanów gier wyraźnie preferuje powrót do korzeni w ulepszonych odsłonach. Dla znacznej części nich to po prostu powrót do dzieciństwa czy młodości, momentu, w którym złapali gamingową zajawkę, a także możliwość budowy porozumienia z dziećmi i innymi młodszymi członkami rodziny. Patrząc na zapowiedzi gier debiutujących w przyszłym roku, np. nowej odsłony Prince of Persia czy Tekken, można przypuszczać, że moc tego trendu na razie się jeszcze nie wyczerpie.

CS 2

W przypadku esportu nie sposób nie wymienić długo wyczekiwanej przez graczy i fanów na całym świecie premiery kolejnej odsłony kultowego CS-a. To ogromna zmiana dla liczącej ponad 5 milionów społeczności aktywnych graczy, jak i dla zawodników i fanów esportowych. Polskich miłośników gry czeka nie lada gratka – już niebawem odbędzie się pierwszy w naszym regionie międzynarodowy turniej rozgrywany już w Counter-Strike 2, czyli Intel Extreme Masters Katowice.

Wyzwania i zmiany czekające esport/gaming w 2024 r.

Kluczowym wyzwaniem jest zróżnicowane środowisko graczy. Im więcej przedstawicieli generacji Alfa i Z, tym więcej nowych wymagań względem twórców gier i marek komunikujących się z graczami czy fanami esportu. Pokolenia te przywiązują ogromną wagę do zaangażowania społecznego. Oczekują od firm aktywnego promowania wartości takich jak różnorodność, równość czy inkluzywność. Dobrym przykładem odpowiedzi na tego rodzaju potrzeby jest kampania Electronic Arts promująca dodatek Ranczo do gry The Sims. Gadżetem promocyjnym gry były limitowane skarpetki, z których cały dochód ze sprzedaży przeznaczony został na potrzeby fundacji Viva! Akcja Pomocy Zwierzętom, a dodatkowo marka wsparła finansowo budowę specjalnej wiaty potrzebnej do hipoterapii. 

Wyzwaniem staje się również sztuczna inteligencja oraz związane z nią możliwości i perspektywy. Zagadnienie wykorzystania generatywnej AI w grach już dziś rozpala dyskusję w branży. Pozostaje nam obserwować, co się będzie działo dalej.

Jakub Wujec
junior strategic planner w Altavia Kamikaze + K2

Najciekawsze kampanie i działania marek i firm w esporcie/gamingu w 2023 r.

Fortnite – przywrócenie oryginalnej wersji gry na jeden sezon zadziałało idealnie. Nostalgia przyciągnęła starych graczy, a nowe funkcje platformy sprawiły, że zostali. Fortnite wciąż zaskakuje nowymi genialnymi kampaniami i aktywacjami. Na początku grudnia miał miejsce event, w którym na żywo uczestniczyło ponad 10 milionów graczy – był on zapowiedzią nowej jakości Fortnite, w której jest on już nie tyle grą co platformą pełną alternatywnych gier i minigierek (jak Roblox). Cała akcja połączona była z uruchomieniem wspólnego przedsięwzięcia Fortnite i Lego czyli gry Lego Fortnite, która okazała się być strzałem w dziesiątkę. Gra cieszy się dziś najwyższą popularnością od wielu lat.

Coraz popularniejszy staje się advergaming, nurt, gdzie gry tworzone są specjalnie dla marek. Dobrym przykładem jest gra „Rap Game: The Strife” stworzona przez Pezeta. Dzięki platformom takim jak Roblox czy od niedawna Fortnite, bardzo łatwo jest stworzyć markom własną trendy grę. W 2023 roku moją uwagę przykuł najbardziej sejm w Robloxie.

Aktywacje wewnątrz świata Fortnite – reklamowanie się wewnątrz gier jest bardzo skuteczne, bo z reklamą można wejść w interakcję. Materiał jest bardzo responsywny, a natura interakcji super immersyjna, przez co jest to zdecydowanie jedno z lepszych miejsc na pojawienie się na radarze konsumenta. W 2023 mogliśmy np. zobaczyć w Fortnite najnowszą odsłonę Wiedźmina i wcielić się w niego w grze.

Zmiany i trendy, które dominowały w esporcie/gamingu w 2023 r.

Nowym trendem na scenie e-sportu są drużyny influencerów. W pierwszych i drugich ligach największych e-sportów mogliśmy już oglądać takie drużyny jak: Koi, Karmine Corp, Moist Mogul, czy Disguised (wszystkie drużyny zostały założone przez dużych streamerów zagranicznych). Showmatche pomiędzy drużynami influencerów potrafią osiągać kosmiczne liczby, co przyciąga uwagę dużych twórców. Między innymi MrBeast (największy twórca na YouTubie) wyraził zainteresowanie założeniem własnej drużyny e-sportowej. W Polsce też mogliśmy już zaobserwować początki tego trendu – np. Izako Boars. Myślę, że w najbliższych latach ten trend będzie tylko rósł.

Inny sposób w jaki streamerzy i twórcy angażują się w e-sport to organizowanie własnych turniejów. Trend najszybciej rozwija się wokół League of Legends, gdzie mogliśmy już oglądać puchary organizowane przez zarówno twórców z Polski – Xayoo Cup, Druttut, jak i licznych zagranicznych jak Tyler1, czy Dantes.

W największych grach mogliśmy zaobserwować trend powrotu do klasyków i grania na nostalgii. Największą taką akcją był OG Fortnite, czyli przywrócenie pierwszej, oryginalnej mapy, powrót starych przedmiotów itp. Przez ostatnie 5 lat gra bardzo ewoluowała i nie przypominała już zupełnie oryginalnego produktu. Poprzez cofnięcie czasu do wersji oryginalnej, gra odzyskała miliony starych graczy. Podobny mechanizm na mniejszą skalę możemy zaobserwować w grach, w których po wielu latach przywracane są stare przedmioty – np. w League of Legends.

Wyzwania i zmiany czekające esport/gaming w 2024 r.

E-sport jest obecnie wciąż bardzo nierentowny. Wiele firm i osób, które wchodzą w niego bez jasnej strategii rozwoju i monetyzacji, często traci większość pieniędzy. Kluczowym wyzwaniem będzie znalezienie nowych sposobów na zarabianie w e-sporcie, bez tego rynek może okazać się zbyt wrogi dla inwestorów.

Jarosław Bieda
account manager, ContentHouse

Najciekawsze kampanie i działania marek i firm w esporcie/gamingu w 2023 r.

2023 rok był pod wieloma względami wyjątkowy dla branży game development. Obfitował w głośne premiery, jak również kontrowersyjne wydarzenia, które odbiły się szerokim echem w światowych mediach.

Ten rok to przede wszystkim przejęcie Activision Blizzard przez Microsoft – największe w historii branży – warte 69 miliardów dolarów. To historyczny ruch, który umożliwia Xboxowi włączenie szerokiego portfolio świetnych gier do usługi Game Pass, a także tworzenie nowych tytułów na wyłączność. Jak zagra tą kartą Phil Spencer? Najbliższe miesiące pokażą, ale możliwości jest sporo, gdyż do dyspozycji Amerykanów jest gigantyczne portfolio świetnych IP i marek – Diablo, Call of Duty, Overwatch, World of Warcraft.

Premiera Diablo IV

Najbardziej wyczekiwana premiera roku 2023 i zarazem najbardziej kontrowersyjna. 11 lat gracze musieli czekać na kontynuację legendarnej serii hack’n’slash osadzonej w Sanktuarium. Odwieczny konflikt Królestwa Niebios i Piekieł wrócił w zdecydowanie mroczniejszym wydaniu – tak jak oczekiwali tego gracze po niezbyt ciepło przyjętej poprzedniej odsłonie serii. Jednak o ile sama kampania fabularna okazała się nawet intrygująca i wiarygodna pod kątem motywacji postaci, tak mięso rozgrywki (które jest kluczowe dla tego gatunku), czyli endgame, oraz plan na kolejne sezony były mocno rozczarowujące. Sami twórcy przyczynili się do tego swoimi nieprzemyślanymi ruchami podczas pokazów rozgrywki zwiastujących kolejne sezony i nadchodzący content.

Z kampanii marketingowej na pewno warto zapamiętać promujący grę nietypowy klip z udziałem Halsey oraz koreańskiego rapera Suga, nagrany w jednej z francuskich katedr. Mimo mrocznej stylistyki produkcji mariaż popu amerykańskiego z koreańskim okazał się udaną mieszanką tworzącą ciekawy koncept artystyczny.


Widmo wolności – Cyberpunk w pełnej krasie

Wszyscy doskonale pamiętamy nieszczególnie udaną premierę Cyberpunk 2077 – gry, na którą czekał cały świat. Gry, która bardzo długi czas odbijała się czkawką CD Projekt RED. Powodem tego była premiera na konsole poprzedniej generacji, na które był to projekt zbyt ambitny technologicznie – nie dało się go skutecznie zoptymalizować, idąc na kompromis. Pozwy zbiorowe, wycofanie wersji na konsolę PS4 z PS Store – to były duże ciosy, które mocno odbiły się na zaufaniu graczy.

Jednakże developerzy konsekwentnie realizowali swój plan rozwoju gry, postanawiając wydać jedyny planowany dodatek – Phantom Liberty – wyłącznie na konsole nowej generacji oraz PC. I to była słuszna decyzja. Szpiegowski thriller z rolą główną Idrisa Elby, Dawid Podsiadło jako twórca motywu przewodniego, a Keanu Reeves (nieśmiertelny Johnny Silverhand) teasujący całość podczas Xbox Game Showcase? To przepis na sukces, jakiego nie powstydziłby się James Bond.

Całość została okraszona serią ośmiu eventów dla graczy – Phantom Liberty Tour – podczas których można było spotkać twórców dodatku, a także ograć część produkcji w ramach specjalnych przedpremierowych pokazów.


Powrót Final Fantasy, na który czekaliśmy

Kolejnym wielkim wydarzeniem wyczekiwanym przez graczy na całym świecie była tegoroczna premiera Final Fantasy XVI. Legendarna, ikoniczna wręcz, seria jRPG powróciła w swojej najmroczniejszej odsłonie. Twórcy zaserwowali graczom połączenie intryg, których nie powstydziłby się George Martin w Grze o Tron, ze spektakularnymi starciami eikonów, mitycznych bestii, rozmachem przypominając walki potworów z Monsterverse. Całość została okraszona stylistyką nawiązującą do średniowiecza, a przy tym porusza sporo kontrowersyjnych (jak na tę serię) wątków.

Produkcje z Azji nie cieszą się w Polsce dużą popularnością wśród graczy, jednak właśnie FFXVI przełamało ten schemat. Wszystko za sprawą wyjątkowego ruchu ze strony wydawcy, Square Enix, który po raz pierwszy przygotował polską wersję językową gry. Nie dostaliśmy pełnoprawnej ścieżki audio, jednak już same napisy w wersji kinowej przeszły do historii i tylko pomogły podbić sukces tej produkcji na naszym rynku. Ten z pozoru prosty ruch marketingowy wystarczył, by zwiększyć ciekawość graczy, którzy dotychczas z powodu złożonego lore każdej produkcji oraz samego języka angielskiego nie chcieli delektować się w pełni Ostatnią Fantazją.

Tu przeczytasz pozostałe części podsumowania roku 2023.