Podsumowanie 2023 i prognozy na 2024: social media (cz. 1)

fot. unsplash.com/@kellysikkema

2023 w social mediach to rok dynamicznego rozwoju i wyzwań. Podsumowujemy najbardziej wpływowe kampanie i trendy, które kształtowały media społecznościowe oraz przyglądamy się innowacjom i zmianom, jakie przyniesie nadchodzący rok 2024.

Social media podsumowują i prognozują: Adam Kaliszewski z Solski Communications, Alicja Waśniewska z ON BOARD THINK KONG, Magdalena Marek-Terelak ze Space Cat Industries, Anna Karczmarek z LiquidThread, Karolina Rak z Leo Burnett.


Tu przeczytasz pozostałe części podsumowania roku 2023.

Adam Kaliszewski
szef grupy roboczej Social Media w IAB Polska, head of digital practice w Solski Communications

3 najciekawsze kampanie i działania marek i firm w social mediach w 2023 r.

Zacznę przewrotnie – najciekawszym, choć w negatywnym sensie, działaniem firmy w social mediach w 2023 była dla mnie epopeja Elona Muska i jego zadziwiające decyzje biznesowe i technologiczne dotyczące platformy X. Wchodziliśmy w rok z Twitterem i szeregiem znaków zapytania, kończymy go z szeroko otwartymi oczami. Zarówno z perspektywy biznesowej, jak i komunikacyjnej, działania niekonwencjonalnego miliardera były czymś bez wątpienia nowym. A jednocześnie trudno oceniać je pozytywnie w jakimkolwiek aspekcie. Ale ciekawe były, to na pewno.

Pozostały mi dwa „sloty”, które pozwolę sobie poświęcić na kampanie polskie. Miałem przyjemność uczestniczyć w pracach jury tegorocznego konkursu Mixx Awards i przyjrzeć się dziesiątkom absolutnie świetnych kampanii, z których większość zasługiwała co najmniej na wyróżnienie. Te, które szczególnie przykuły moją uwagę (przy okazji – obie zostały nagrodzone w konkursie), zorganizowano w doskonale dobranych kanałach, wcale niekoniecznie tych największych! Obie też miały walor edukacyjny, jednocześnie unikając – pardon – „dydaktycznego smrodku”. Jedna to kampania ING „Zhakowany koncert w Roblox” sprytnie edukująca młodych użytkowników w obszarze cyberbezpieczeństwa, w natywnym dla nich miejscu w social mediach; druga – akcja profesjonalnej edukacji seksualnej prowadzona pod hasłem „Jak to robić?” na Discordzie i Twitchu przez markę Durex wspólnie z Fundacją Ponton i zaangażowanymi popularnymi streamerami. Oba te projekty pokazują, że oprócz pomysłu i jego wykonania, niezwykle ważny jest staranny dobór platformy w ujęciu demograficznym.

Zmiany i trendy, które dominowały w social mediach w 2023 r.

Główne motywy, które zdominowały dyskurs o kierunkach social mediów i wpłynęły na ich kształt w mijającym roku były dwa. Z jednej strony trwała niekończąca się burza związana z X (ex-Twitterem) i kolejnymi pomysłami Elona Muska oraz reakcją świata na nie. Rezultatem było nie tylko odejście (lub zawieszenie budżetów) znacznej części reklamodawców, ale też poszukiwanie alternatywnych platform przez rosnącą grupę użytkowników dawnego Twittera, w tym licznych dziennikarzy, ekspertów, czy liderów opinii (z których obecności Twitter słynął).

Równolegle – podczas gdy część użytkowników odkryła nieco niszowe do tej pory platformy Fediwersum (z Mastodonem na czele) – korporacje nie pozostawały obojętne i pracowały nad „zamiennikami” Twittera. Do fazy publicznej dotarł BlueSky Jacka Dorseya (przypominający prawie 1:1 dawnego Twittera), a w momencie kiedy piszę te słowa, w Unii Europejskiej udostępniana jest aplikacja Threads (od Mety), stanowiąca funkcjonalny odpowiednik Twittera, obsługiwany za pomocą konta na Instagramie i – docelowo – integrująca się z Mastodonem. Brzmi chaotycznie? Tak też wygląda. 😉

Tu dochodzimy do drugiego istotnego (szczególnie z europejskiej perspektywy) wątku. Regulator wspólnotowy oraz władze niektórych państw członkowskich zaczęły bowiem bliżej przyglądać się temu, jak korporacyjne media społecznościowe traktują nasze dane osobowe. W rezultacie szereg krajów (prym wiodą Niemcy, ale istotne decyzje podjęły też m.in. Francja czy Holandia) zdecydował się na ograniczenie transferu informacji z naszych komputerów i telefonów na serwery w Chinach, czy USA. Początkowo ograniczenia dotyczyły TikToka (ponieważ aplikacja znana jest z „wysysania” licznych informacji, a Chiny nie należą do krajów przyjaznych RODO😉), ale stopniowo przesuwały się dalej – np. w grudniu francuskim urzędnikom zabroniono korzystania z WhatsAppa, Signala i Telegrama na służbowych urządzeniach i do celów związanych z wykonywanymi obowiązkami, zobowiązano ich natomiast do korzystania z bezpiecznych komunikatorów produkcji francuskiej. Patrząc na aferę z wyciekiem maili polskich polityków, krok taki wydaje się logiczny. Obostrzenia i intensywne przyglądanie się poszczególnym serwisom (oraz przyjęte przepisy Digital Services Act, dotyczące VLOP, czyli wielkich platform internetowych) spowodowały utrudnienia dla platform już istniejących (szczególnie w zakresie przetwarzania danych i emitowania reklam użytkownikom), ale też tych dopiero wchodzących – m.in. z tego powodu wspomniane wcześniej Threads potrzebowało dobrych kilku miesięcy, aby zacząć funkcjonować w UE, umożliwiając użytkownikom także korzystanie z platformy bez logowania.

Wyzwania i zmiany czekające social media w 2024 r.

W Polsce, podobnie jak w całej Unii Europejskiej, wyzwaniem są z pewnością prawne perturbacje dotyczące danych osobowych. Nie mamy pewności, czy amerykańskie i chińskie platformy będą nadal obecne w Europie. Dlatego część państw UE (ponownie w awangardzie są Niemcy, Francja i Niderlandy) kieruje się w stronę społeczności opartych na rodzimych, dostosowanych do unijnych przepisów, a także szanujących prywatność użytkowników (wspomniane francuskie komunikatory, ale też np. Mastodon i inne serwisy Fediwersum) – w Polsce to podejście jest nadal nowe, a grono użytkowników relatywnie nieduże, ale 2024 może być pod tym względem przełomowy, także biorąc pod uwagę konieczne zmiany w polityce cyfryzacji państwa.

Kolejny aspekt, z którym z pewnością będziemy się mierzyć w dużym stopniu, to narastająca fala dezinformacji – także (a może głównie) związanej z geopolityką i grą państw wrogich Polsce i NATO. Oczywiście na czoło wysuwa się tutaj Rosja, a analizy dotychczasowych kampanii dezinformacyjnych w polskiej sieci (związanych z wojną w Ukrainie, ale też np. z tematami epidemicznymi czy szczepionkowymi) wskazują wyraźnie na wiatr wiejący ze wschodu. Takie działania, w połączeniu z coraz intensywniejszym wykorzystaniem technik AI w zakresie tworzenia obrazu i dźwięku, mogą znacząco obniżyć wiarygodność social mediów i wywierać negatywne skutki także wykraczające poza Internet. Bez wątpienia będzie to wyzwanie dla służb, mediów, ale i dla nas samych – użytkowników sieci.

Wreszcie, patrząc z perspektywy marketera, nieustanne zmiany prawa związane z prywatnością, wchodzące w życie przepisy wspomnianego DSA, nieuchronnie nadchodzący koniec ciasteczek, wymagają elastycznego i mądrego podejścia do komunikacji. Gdybym miał wieszczyć (nieco życzeniowo), powiedziałbym, że do łask może powrócić komunikacja autentyczna, organiczna i stawiająca na budowanie realnego zaangażowania prawdziwych użytkowników ciekawymi treściami.

Wpływ i wykorzystanie AI w social mediach w 2023 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2024

AI w 2024 bez wątpienia odciśnie duże piętno na komunikacji ogółem, w tym na treściach tworzonych i publikowanych w social mediach. W 2023 r. mieliśmy do czynienia z eksplozją zainteresowania wielkimi modelami językowymi i innymi narzędziami generatywnymi, ale zakres ich stosowania wciąż jest ograniczony. Rozwój wirtualnych asystentów opartych o AI, coraz wyższa jakość tworzonych treści (nie tylko tekstowych – mówimy też o obrazie statycznym, wideo, czy nawet muzyce) z pewnością jeszcze nas zaskoczy. Możliwe jednak, że wkraczamy w „dolinę niesamowitości”, zbliżając się do momentu, kiedy treści tworzone przez AI mogą zacząć przerażać, a przez to odstręczać zwykłego użytkownika. Jeśli jednak modele będą wciąż doskonalone, także w aspekcie „oszukiwania” użytkowników, proces ten możemy przejść niezauważenie, a AI rozmawiająca z nami językiem naturalnym może stać się nieodłączną już częścią naszego życia – także w mediach społecznościowych, gdzie już teraz funkcjonują nie tylko treści pisane przez AI-copywriterów, ale też swoje profile mają wirtualni influencerzy. Kolejnym istotnym elementem jest wykorzystanie narzędzi AI do tworzenia mistyfikacji i deep fake’ów. To proces, który poszczególne rządy i organizacje starają się ostatnio uregulować, ale nie oszukujmy się, łatwo nie będzie. Nawet jeśli legalne użycie AI zostanie odpowiednio skodyfikowane (a materiały będą np. oznaczane w przypisany odgórnie sposób albo ograniczone zostanie ich wykorzystanie), to pamiętajmy o całej szarej strefie, czy wręcz osobach o złych intencjach, których te przepisy nie będą specjalnie interesowały.

Z drugiej strony fenomenalny jest też rozwój narzędzi analitycznych i monitorujących opartych na AI i analizie wielkich zbiorów danych. Sprawne wykorzystanie tych narzędzi i pozyskiwanie z ich pomocą wiedzy o zachowaniach użytkowników (czy to w celach marketingowych, czy np. tropienia fałszywych narracji w mediach społecznościowych) może dawać potężną przewagę konkurencyjną.

Alicja Waśniewska
head of social media, ON BOARD THINK KONG

3 najciekawsze kampanie i działania marek i firm w social mediach w 2023 r.

Kampania NAOKO

Jedną z ciekawszych kampanii w 2023 była akcja marki modowej NAOKO, która, wspomagając się technologią AI, stworzyła kolekcję odzieży, zapraszając do współpracy klientki z całego świata. Za pośrednictwem ankiet i w trakcie warsztatów online konsumentki proponowały swoje rozwiązania i opiniowały kolorystykę, fasony i tkaniny. Później, z pomocą sztucznej inteligencji, powstały moodboardy i wizualizacje, na kanwie których powstały ostateczne projekty unikalnych kolekcji NAOKO.

Barbieheimer

„Wspólna” promocja filmów Barbie i Oppenheimer to był prawdziwy tegoroczny hit marketingowy – zwłaszcza, że realizowała się w dużej mierze sama, viralowo i oddolnie. Porównanie drastycznie różnych uniwersów, estetyki wizualnej i klimatów dwóch filmów okazało się prostym przepisem na memy i darmową reklamę. Kontrasty i trendy zostały wykorzystane doskonale. To, co działo się wokół tych filmów pokazuje wyjątkowo dobrze, jak user-generated content może zatriumfować nad tradycyjnymi metody promocji bez milionowych budżetów.

„Jazgot” dla mBank

Kryminalny serial „Jazgot” zrealizowany przez mBank wraz z Łukaszem Orbitowskim, jednym z najbardziej znanych polskich pisarzy poruszających się w świecie powieści grozy, bardzo sprawnie wykorzystuje zarówno popularność treści audio, jak i nieustające zainteresowanie podcastami o tematyce true crime. Wykorzystanie tych trendów posłużyło stworzeniu interesującego serialu kryminalnego w wersji audio, przestrzegającego przed popularnym oszustwem „na fałszywą inwestycję”. Fabuła serialu stała się „antyporadnikiem” i obnażyła triki przestępców inwestycyjnych. Interesujące, świeże i wartościowe jednocześnie!

Zmiany i trendy, które dominowały w social mediach w 2023 r.

AI w social media

Rok 2023 w social media zdecydowanie upłynął pod znakiem rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję. Wykorzystywanie chatu GPT czy Arii do tworzenia niekoniecznie finalnych wersji treści, lecz ich draftowania czy proofreadingu to trend, który w 2023 roku umocnił się na tyle, by w social media stać się już standardem. Sztuczna inteligencja rozgościła się również na dobre w branży kreatywnej – wykorzystanie generatorów grafik i wideo na silnikach wykorzystujących AI to trend, który w tym roku zdecydowanie się umocnił i stał się widoczny we wszystkich kanałach social media. Z pomocą Midjourney, Stable Diffusion czy DALL-E 3 można wygenerować niemal wszystko, co jesteśmy w stanie przełożyć na odpowiednio sformułowany prompt, co agencje i marki chętnie wykorzystywały. Ten trend zdecydowanie będzie rozwijać się również w 2024 roku.

User-generated content

Treści, obrazy, filmy, recenzje i każdy inny rodzaj contentu generowanego przez konsumentów (spontanicznie lub w formie sponsoringu ze strony marki) budują zaangażowanie i gwarantują autentyczność – w 2023 roku dało się zauważyć rosnący udział tego rodzaju contentu w komunikacji marketingowej. Pozwala to na przezwyciężenie sceptycyzmu konsumentów i redukuje koszty tworzenia nowego contentu – również ten trend na pewno będzie przybierać na znaczeniu w 2024 roku.

Tik-Tok

Kończący się rok ugruntował pozycję TikToka jako nowego uniwersalnego medium społecznościowego, którego marketerzy nie mogą ignorować tak naprawdę w żadnej branży – nawet najbardziej niszowej. To tutaj rodziły się tegoroczne trendy wideo, to tutaj zaczynały się błyskawiczne kariery nowych influencerów, to wreszcie tutaj przeniosły się marki pragnące pokazać „ludzką twarz” i ująć autentycznością swoich konsumentów (już nie tylko z generacji Z). 2023 rok ugruntował także pozycję TikToka jako medium, które sprzedaje, nie opiera się zaś wyłącznie na komunikacji wizerunkowej.

Rozwój contentu audio

Gwałtowny rozwój rynku podcastów to również trend, który w 2023 roku bardzo się umocnił. Rośnie ich liczba, zasięg i audytorium, w tworzenie podcastów „wchodzi” coraz więcej doświadczonych twórców contentu i amatorów, podcasty stały się też w tym roku poważnym narzędziem marketingowym. Rośnie również poziom akceptacji słuchaczy wobec treści podcastowych oferowanych przez twórców za opłatą, w modelu subskrypcyjnym. Marki coraz chętniej inwestują nie tylko w sponsorowanie treści i twórców, lecz również w tworzenie własnych, współtworzonych z podcasterami i YouTuberami serii – całkiem niedawno ze swoim podcastem wystartowała marka Pepsi MAX, do współpracy angażując weterana commentary videos, czyli Dominika Bosa. Można oczekiwać, że ten trend także będzie umacniać się w kolejnym roku.

Rozliczanie influencerów

Jesień przyniosła nam atomowy wybuch w influencerskim uniwersum. Wydaje się, że Pandora Gate zapoczątkowała nowy etap we współpracy z influencerami – głowy poleciały szybko, klapki pospadały z oczu, zaczęło się słuszne rozliczanie influencerów z treści, które publikowali w zamierzchłej przeszłości. Wizerunki Marcina Dubiela, Gargamela, Krzysztofa Gonciarza legły w gruzach. Gimper i Boxdel stanęli w obliczu poważnych kryzysów. Nadszedł czas rozliczania działalności influencerów i zadawania pytań – między innymi o odpowiedzialność twórców za treści i wartości, jakie przekazują swoim często nieletnim widzom. Kwestia odpowiedzialności społecznej influencerów została dostrzeżona – oby wraz z opadnięciem kurzu po Pandora Gate nie ucichła dyskusja wokół tej kwestii.

Wyzwania i zmiany czekające social media w 2024 r.

Regulacje związane z wykorzystywaniem AI

2024 rok w dalszym ciągu będzie upływał pod znakiem wykorzystania AI – treści, grafik i video generowanych przez sztuczną inteligencję będzie w przestrzeni mediów społecznościowych coraz więcej – i coraz trudniej będzie je odróżnić od treści tworzonych „ręcznie”. Wyzwaniem będzie wypracowanie uregulowań w tym zakresie, także na gruncie prawnym.

Social SEO

W nadchodzącym roku na pewno istotnym trendem w social media będzie wykorzystywanie mediów społecznościowych jako wyszukiwarek. Już w tej chwili TikTok integruje wyniki wyszukiwania Google z wynikami w aplikacji, platforma oferuje także przydatne narzędzia wyszukiwania, jak Keyword Insight. Badania sugerują, że platformy społecznościowe są dziś drugim – po wyszukiwarce Google – najpopularniejszym sposobem pozyskiwania informacji przez przedstawicieli generacji Z. Wyszukiwanie społecznościowe będzie zwyczajem, który w 2024 roku będzie przybierać na znaczeniu i który marki będą coraz częściej wykorzystywać, by odpowiadać na pytania swoich konsumentów oraz docierać do nich z komunikatami marketingowymi. Social SEO będzie w 2024 roku mocno łączyć się z trendem edutainment, czyli edukacji/wiedzy połączonej z rozrywką.

Dłuższe formy wideo i audio

W 2024 roku oprócz dalszego wzrostu znaczenia form audio w komunikacji w social media będziemy obserwować ponowny triumf dłuższych form wideo – zasada „im krócej, tym lepiej” przestała się obowiązywać nawet na TikToku, który przecież wyrósł na giganta jako platforma oferująca możliwość publikacji krótkich form. Dziś TikTok premiuje twórców, którzy publikują firmy powyżej 60 sekund i pozwala na nagrywanie treści nawet do 10 minut bezpośrednio w aplikacji, serwis testuje też możliwość uploadu wideo o długości do 15 minut, pozwalając jednocześnie twórcom na dodawanie treści do 20 minut w ramach TikTok series. Wszystko to wskazuje na to, że platforma zamierza konkurować z YouTube’em. Dzięki dłuższym treściom wideo użytkownicy będą spędzać w aplikacji więcej czasu – warto mieć to na uwadze planując strategię komunikacji w 2024 roku.

Wpływ i wykorzystanie AI w social mediach w 2023 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2024

2023 rok był okresem „zachłyśnięcia” się możliwościami technologii z zakresu AI – zmieniło to wiele sporo w komunikacji marek w social media, sztuczna inteligencja i generowane przez nią treści stały się kluczowym narzędziem marketingowym w bardzo krótkim czasie. Zrozumienie potrzeb konsumentów, dopasowywanie do nich ofert i produktów, wizualizowanie ich stało się łatwiejsze niż kiedykolwiek. AI otworzyło też ogrom możliwości dla twórców z branży kreatywnej. W 2024 roku rozwój sztucznej inteligencji w kontekście tworzenia treści i marketingu przyspieszy i osiągnie niespotykany wcześniej poziom – przede wszystkim mocno wejdzie w mainstream, ma szansę zdominować szczególnie tworzenie tekstów na potrzeby codziennej komunikacji i kampanii paid media. Bardzo możliwe, że doczekamy się także pierwszych polskich influencerów w całości wygenerowanych przez sztuczną inteligencję (vide Aitana, wykreowana przez hiszpańską agencję The Clueless).

2024 rok będzie także czasem, w którym na sile przybierze dyskusja o granicach wykorzystania AI i etycznej stronie oferowania konsumentom treści wygenerowanych przez sztuczną inteligencję, nie tylko w kontekście praw autorskich, ale np. kreowania fałszywych wyobrażeń dot. ciała. Ten dyskurs już się rozpoczął – zapewne w 2024 roku się nie zakończy, jednak na pewno usłyszymy sporo ciekawych głosów w tym zakresie.

Magdalena Marek-Terelak
creative director, Space Cat Industries

3 najciekawsze kampanie i działania marek i firm w social mediach w 2023 r.

Ostatnie lata nie należały do najłatwiejszych. Jednak ten 2023 rok przyniósł nam w mediach społecznościowych dużo świeżość, radość, rozrywki i… różu.

Nie zdziwię nikogo mówiąc, że u mnie pierwsze miejsce zajmuje fenomen filmu Barbie Grety Gerwig, który przypomniał nam czym są media społecznościowe i jaką radość daje nam RTM. Lipiec 2023 r. zapisze się jako najbardziej różowy miesiąc w historii social mediów. Barbie stała się inspiracją wielu kolekcji ubrań i dodatków w stylu Barbiecore (Zara, Sinsay, Bershka, GAP, Stradivarius, Crocs, Forever 21), kosmetyków (NYX, OPI) czy jedzenia (Burger King). A w Polsce trend szybko podchwyciły marki takie, jak InPost, Biedronka, IKEA, Żabka czy Tyskie, tworząc dedykowaną, różową komunikację.

Kontynuując narrację o świeżości w marketingu, nie mogło w moim zestawieniu zabraknąć świeżego oddechu Krzysztofa Ibisza. Kampania pasty do zębów marki ON i piosenka „Uśmiech proszę” miło rozpoczęła rok 2023 w mediach społecznościowych. Zabawna, lekka egzekucja i dystans do siebie pana Krzysztofa to gotowy przepis na sukces.

Jeśli chodzi o trzecie miejsce, to brązowy medal przyznaję grupie Maspex. Jestem ogromną fanką ich, momentami, odważnych działań marketingowych. Moje serce skradł projekt Łowicz Boys na czele z Jackiem Stachurskym oraz ciekawie dobranymi gwiazdami TikToka.

Nagrodę specjalną przyznaję sejmowemu kanałowi na YouTube. Z wiadomych względów.

Zmiany i trendy, które dominowały w social mediach w 2023 r.

Ta lista spokojnie mogłaby zawierać 100 punktów, ale ograniczę się do 5 kluczowych zmian i trendów, które dominowały w mediach społecznościowych w mijającym roku.

Pierwszym i najważniejszym z nich jest jak dla mnie tiktokizacja treści. Ten neologizm, który wkradł się do słownika marketingu, budzi wiele emocji, jednak nie da się go przemilczeć. Użytkownik chce treści tu, teraz, szybko i w interesującej, często rozrywkowej, formie. Z tego wynika również pośrednia zmiana – dynamiczny rozwój kategorii short video. Mowa tutaj nie tylko o TikToku, ale również o IG Reels czy YT Shorts. Krótkie, wertykalne formaty wideo są niełatwą formą komunikacji, dlatego sporo marek oddaje je w ręce internetowych twórców.

Drugą istotną zmianą w mediach społecznościowych jest wzrost popularności tzw. rel-contentu, czyli treści, z którymi się utożsamiamy i które oparte są o insighty z naszego życia. Autentyczność to może już wyświechtane słowo, ale jak nigdy wcześniej, jest widoczne w mediach społecznościowych. Twórcy nie boją się pokazać bez filtrów, makijażu, z niekorzystnych kątów. Niedoskonałość jest w cenie, a idealne kadry w tym roku zeszły na drugi plan. I nie bez znaczenia jest fakt, że słowo „rel” zyskało miano młodzieżowego słowa roku 2023.

Miejsce trzecie to stale rosnąca popularność transmisji live w mediach społecznościowych. Na żywo oglądamy już nie tylko haule zakupowe, content storytime, gaming, relacje z eventów, wieczorne rutyny z myciem zębów włącznie, ale nawet obrady Sejmu. Przypomina to zdzwanianie się ze znajomym na FaceTime. Transmisje live zmniejszają dystans z twórcami i pozwalają na interakcję w czasie rzeczywistym.

Rok 2023 to prawdziwy wysyp social mediowych konkursów talentów, szczególnie na TikToku – SBMStarter, chór Julii Żugaj czy ŁatwyTalent to jedne z najgłośniejszych akcji tego roku, które masowo angażują społeczność, zachęcając do nagrywania treści. Właśnie taka fala popularności wyniosła na piedestał grudniową gwiazdę TikToka, czyli Nikosia, który mimo tego, że nie wygrał konkursu SBMStarter, to jego piosenka stała się numerem jeden na Spotify, pokonując nieśmiertelne „All I want for Christmas”.

Na koniec oczywiście nie możemy zapomnieć o wykorzystaniu AI w codziennej komunikacji. Treści współtworzone przez sztuczną inteligencję stały się tak powszechne, że TikTok wprowadził specjalne oznaczenie, które wskazuje, że dany materiał został stworzony przez AI. Szczególnie na TikToku dostępna jest masa filtrów wykorzystujących sztuczną inteligencję do modyfikacji zdjęć. Jednak to nie wszystko. Ciekawym trendem jest publikowanie nowych utworów stworzonych przez sztuczną inteligencję. Dzięki temu mogliśmy usłyszeć zupełnie nowe kawałki od gwiazd takich jak Drake, Kanye West czy Taylor Swift stworzone przez AI. Co ciekawe, tych kawałków całkiem przyjemnie się słucha. Stawia to przyszłość przemysłu muzycznego pod dużym znakiem zapytania. Ale to temat na zupełnie osobny artykuł.

Wyzwania i zmiany czekające social media w 2024 r.

Podstawowym wyzwaniem 2024 roku będzie dostosowanie się do trendów narzucanych przez społeczności, głównie TikToka. Do tego dochodzi również odpuszczenie perfekcyjności na rzecz „rel-contentu” i dalsze ulepszanie formuły brandowanych short video.

Kolejnym wyzwaniem będzie zmiana myślenia o samym TikToku. Społeczność tej aplikacji jest coraz starsza. Obserwujemy zwiększanie się reprezentacji starszych Millenialsów, jak i Boomersów na platformie. Dodajmy, że to spora siła nabywcza na platformie, która łatwo ulega sile rekomendacji.

Social commerce będzie się dalej rozwijał, ale bardzo powoli. We wrześniu tego roku, TikTok uruchomił testowo platformę sprzedażową, podobną do tej na Instagramie. Przyszłość pokaże czy to narzędzie trafi również na nasz rynek i z poziomu aplikacji będziemy mogli od razu dokonać zakupu.

Oczywiście, rok 2024 będzie obfitował w coraz to nowsze narzędzia AI w mediach społecznościowych, rozwój social gamingu czy transmisji live. Ten rok to również zwiększenie transparentności w oznaczaniu treści reklamowych, jak i tych tworzonych przez sztuczną inteligencję. Użytkownicy oczekują od marek szczerości w oznaczaniu swoich materiałów, a wszystkie próby utajonego brandingu będą skutecznie przez nich zgłaszane.

Wpływ i wykorzystanie AI w social mediach w 2023 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2024

Wpływ sztucznej inteligencji na media społecznościowe jest w tym roku niebywały. Doskonałe filtry AI poprawiające urodę, jak Bold Glamour na TikToku, mają tyle samo zwolenników co przeciwników. Ponadto, końcówka tego roku należy do trendu wykorzystującego filtr oparty o AI, który rozszerza perspektywę zdjęcia. Dostępne są przeróżne filtry, które zmieniają nas w postaci z filmów czy gier, a nawet aranżują nam przestrzeń pod dany styl designu.

Na ostatnim festiwalu Cannes Lions ponad 7% zgłoszeń konkursowych nawiązywało do AI. Najciekawszy projekt nagrodzony tam to z pewnością kampania Nike z Sereną Williams „Never Stop Evolving”, gdzie sztuczna inteligencja pomogła rozegrać live mecz na YouTubie miedzy 17-letnią a 35-letnią Sereną. Wzruszającym projektem była też kampania „Saved Memories”, gdzie sztuczna inteligencja pomogła przerobić zdjęcia z dzieciństwa osób transpłciowych.

Nie ma wątpliwości, że rok 2024 przyniesie nam wysyp projektów opartych o AI. Oczywiście wiąże się to również z niebezpieczeństwami, jak aspekty prawne wykorzystywanych treści czy deepfake używany do niecnych celów. Dobrym podsumowaniem będzie hasło kampanii Nikona, które staje okoniem do trendu AI i mówi „Don’t give up on a real world”. Przy tym całym zachłyśnięciu się sztuczną inteligencją, pamiętajmy w komunikacji o prawdziwym świecie i autentycznych relacjach.

Anna Karczmarek
senior strategy planner LiquidThread

3 najciekawsze kampanie i działania marek i firm w social mediach w 2023 r.

Kampanie profrekwencyjne – social media w okresie przedwyborczym wypełnione były nie tylko komunikacją kandydatów, ale także, a może przede wszystkim – postulatami frekwencyjnymi, przykładem jest Inicjatywa Głos Kobiet. Ilość treści udostępnianych oraz UGC wspierających i zachęcających do pójścia na wybory osiągnęło taki zasięg, że miało realny i niepodważalny wpływ na to, co wydarzyło się 15 października.
Obecność na nowych platformach – świetnym przykładem jest Durex i działanie na Discordzie. Marka, chcąc dotrzeć do młodych z tematem, który wymaga pewnej delikatności, ale także rzetelnej i wiarygodnej informacji, zdecydowała się na komunikację w nowym kanale. Wraz z Grupą Ponton stworzyła na Discordzie poradnię, w której specjaliści odpowiadają na nurtujące młodych pytania z obszaru seksualności.
Pride Month na TikToku „You Belong Here” – zgodnie z rankingiem YPulse, TikTok jest w czołówce najbardziej inkluzywnych marek na świecie według Generacji Z. Czyni go to oczywistym miejscem do przeprowadzania kampanii D&I i zwiększania widoczności osób, dla których ten temat jest bliski.

Zmiany i trendy, które dominowały w social mediach w 2023 r.

Z roku na rok platformy i marki coraz bardziej skupiają się na formacie wideo, jednak 2023 okazał się być przełomowy pod tym względem. Rozwój Reelsów, Shortsów i TikToka pokazuje, że bez ruchomego obrazka już w zasadzie nie ma komunikacji w social mediach. Zmiana ta generuje wzrost kosztów produkcji contentu, czego następstwem jest szukanie nowych, tańszych rozwiązań. I AI nie jest tu jedyną ścieżką. Trendem, który jest następstwem tej zmiany, jest wzrost zainteresowania contentem generowanym przez użytkowników. „Jak zostać twórcą UGC?”, „Twórca UGC – zawód przyszłości” – poradniki na TikToku czy Instagramie w tym temacie rosną jak grzyby po deszczu. Content natywny to coś, czego zdecydowanie nie może zabraknąć w komunikacji w kolejnych latach.
Przede wszystkim wideo – i to nie tylko short.

Wyzwania i zmiany czekające social media w 2024 r.

Rok 2024 powinien być rokiem, w którym jeszcze baczniej będziemy się przyglądać AI i jej wpływowi na komunikację. Sztuczna inteligencja pomaga w całym procesie tworzenia komunikacji – od tworzenia briefów po kreatywne egzekucje, ale pojawia się pytanie – w jakim stopniu odbiorca o tym wie. Pewnie w niewielkim, dlatego ważną zmianą od stycznia 2024 – póki co w zakresie reklam politycznych – jest wprowadzenie przez Metę obowiązku oznaczenia reklam stworzonych z pomocą AI. Kwestie dotyczące bezpieczeństwa użytkowników będą coraz ważniejsze dla marek, platform i ich samych .

Wpływ i wykorzystanie AI w social mediach w 2023 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2024

Myślę, że na rozkwit AI w pełnej krasie w social mediach musimy jeszcze poczekać. Jestem przekonana, że 2024 rok przyniesie więcej ciekawych realizacji z mądrym wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Przyszły rok powinien też dać odpowiedzi na pytania związane z kwestiami prawnymi, etycznymi i tymi dotyczącymi bezpieczeństwa. Brak regulacji może wstrzymać rozwój sztucznej inteligencji, ponieważ zarówno Klienci, jak i agencje będą miały opory przed wkraczaniem na to wciąż dziewicze terytorium.

Karolina Rak
social media manager, Leo Burnett

3 najciekawsze kampanie i działania marek i firm w social mediach w 2023 r.

Portret kobiecy – Nowa kampania #BiżuteriaYES #JestemKobietą

W ostatnich latach YES zdobył serca kobiet prezentując odważne i niekonwencjonalne podejście do komunikacji w swoich kampaniach. Najnowszy spot marki pod hasłem „Portret kobiecy” wywołał falę pozytywnych reakcji, skutecznie łamiąc stereotypy i sprzeciwiając się społecznym oczekiwaniom. Takie kampanie nie tylko inspirują do refleksji, ale również zachęcają do zmiany, akceptacji różnorodności i wyborów każdej z nas. Symbolem spotu stało się logo Nagrody im. Wisławy Szymborskiej.


„Cicho już byłyśmy” – spot profrekwencyjny

„Cicho już byłyśmy” – ten profrekwencyjny spot Inicjatywy Wschód stał się viralem. Porusza kwestie równości społecznej oraz praw kobiet, a jego celem było zachęcenie kobiet do udziału w wyborach.

Jak mówią aktywistki i aktywiści z Inicjatywy Wschód: „Walczymy, by głos kobiet i dziewczyn został usłyszany, bo to my stanowimy 52% społeczeństwa”.

Wideo zostało opublikowane w mediach społecznościowych – na Instagramie, Facebooku, YouTubie, TikToku i X. Na Instagramie przekroczyło 14 mln wyświetleń (dane na dzień 12.12.2023).


Akcja została poparta przez znanych aktorów, celebrytów i influencerów, co przyczyniło się do zwiększenia zasięgu przekazu.

Dzień na U – Nie dumaj! Rusz się do lekarza! Fundacja Rak’n’Roll Wygraj Życie!

Żyjemy bardzo szybko i często zapominamy o tym, co najważniejsze. Fundacja Rak’n’Roll przypomina o kluczowej roli rutynowych badań, które mogą uratować nasze życie. Celem najnowszej odsłony kampanii „Dzień na U” jest przekonanie społeczeństwa do zarezerwowania jednego dnia w roku na profilaktykę zdrowotną, która może stać się takim nawykiem jak regularne mycie zębów. W spocie widzimy, że nawet sam Stańczyk z obrazu Jana Matejki przestał dumać i wyrwał się na badania profilaktyczne, będąc przy tym wzorem dla innych. I to się szanuje!


Zmiany i trendy, które dominowały w social mediach w 2023 r.

Dominacja sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja to zdecydowanie najgorętsze hasło tego roku – stała się nie tylko trendem, ale realnie wpłynęła na rzeczywistość. Według badania McKinsey Global Survey
z sierpnia 2023 roku, co najmniej 79% osób miało jakąś styczność ze sztuczną inteligencją, zarówno w pracy, jak i poza nią, a 22% twierdzi, że regularnie z niej korzysta. Podobnie z social mediami. Sztuczna inteligencja to już nie tylko filtry na Snapchacie i boty na Facebooku, lecz także rozszerzenie działań w tworzeniu treści, grafik, filmów czy nawet generowaniu influencerów. Agencje takie jak The Clueless AI czy Deep Agency przyczyniają się do rewolucji w tworzeniu treści i angażowaniu widowni z wykorzystaniem modeli stworzonych przez AI. Innowacje te budzą ostatnio spore zainteresowanie na Instagramie. Czy powinno to niepokoić branżę modową i obecnych influencerów? Czas pokaże, ale na pewno będziemy uważnie śledzić, jaki będzie dalszy rozwój tego trendu.


TikTok zachęca swoich użytkowników do publikowania dłuższych treści

„Widziałem to na TikToku” – ten tekst chyba już nikogo nie dziwi. TikTok nadal jest najczęściej pobieraną aplikacją w ponad 40 krajach, dostępną na ponad 150 rynkach i
w ponad 35 językach*. I choć wydawałoby się, że krótkie materiały wideo zdominowały tę platformę, to według samego TikToka, twórcy, którzy publikują filmy dłuższe niż minuta, mają pięciokrotnie wyższy wskaźnik wzrostu liczby obserwujących niż ci, którzy publikują tylko krótkie filmy*. TikTok chce w ten sposób rozszerzyć swoje opcje reklamowe, a taka informacja sprawia, że dłuższe filmy zyskują na popularności. Ale spokojnie, w social mediach wciąż króluje pełnoekranowe wideo w formacie pionowym. Zresztą nic dziwnego. Kto w dobie smartfonizacji lubi oglądać czarne paski na górze i dole ekranu, niech pierwszy rzuci kamieniem 😉


Ewolucja LinkedIna – to nie tylko szukanie pracy

LinkedIn, klasycznie kojarzony jako platforma służąca do nawiązywania kontaktów zawodowych i poszukiwania pracy, przeszedł znaczną metamorfozę. Obecnie jest miejscem nie tylko dla tych, którzy aktywnie szukają zatrudnienia, ale również dynamicznym centrum dzielenia się wiedzą, rozwijania sieci kontaktów oraz angażowania w branżowe dyskusje, dzięki czemu portal spełniaj potrzeby znacznie szerszego grona użytkowników. LinkedIn osiągnął imponujący pułap 1 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie i stale poszerza swoje możliwości dzięki nowym narzędziom opartym na sztucznej inteligencji. Dodatkowo, firma ogłosiła plany wdrożenia innowacyjnych funkcji, takich jak chatbot oparty na technologii OpenAI o nazwie „coach”, który służyć będzie pomocą w znalezieniu pracy. Nowe możliwości zostaną udostępnione jedynie użytkownikom korzystającym z subskrypcji Premium. Już nie możemy się doczekać!

Social Commerce w Polsce: obietnice a rzeczywistość

Pomimo sporych oczekiwań co do potencjału social commerce w Polsce
w 2023 roku, badania przeprowadzone przez Gemius w ramach raportu „E-commerce
w Polsce 2023” ujawniły, że jedynie 19% respondentów korzystało z zakupów poprzez media społecznościowe. Najbardziej aktywną grupą były kobiety między 15 a 24 rokiem życia i wraz z wiekiem tendencja ta stopniowo słabła.

Możliwe, że niski udział klientów w zakupach poprzez media społecznościowe wynika z doświadczeń zakupowych, które nie spełniały ich oczekiwań w porównaniu z tradycyjnymi platformami e-commerce. Niemniej jednak w 2024 roku warto przyjrzeć się social commerce jako istotnemu komponentowi strategii marketingowej, mającemu potencjał wpływania na decyzje zakupowe i relacje z klientami.

W porównaniu z rynkami takimi jak Stany Zjednoczone czy Azja, gdzie funkcje zakupowe
w mediach społecznościowych dynamicznie się rozwijają, w Polsce na rok pod znakiem social #commerce musimy jeszcze chwilę poczekać. 😉

Pełny raport Gemius można zobaczyć tutaj.

Autentyczność, autentyczność i jeszcze raz autentyczność

Choć sztuczna inteligencja rozwija się dynamicznie, w świecie social mediów niezmiennie istotną rolę odgrywa autentyczność i nic nie wskazuje, aby coś miało się w tej kwestii zmienić. Influencer marketing stał się kluczowym narzędziem do promocji wielu produktów i usług, a w ostatnim czasie obserwujemy zwiększony wzrost zainteresowania mikroinfluencerami. Twórcy posiadający od kilku do kilkudziesięciu tysięcy obserwujących cechują się szczególnie zaangażowaną społecznością, dzięki czemu ich przekaz jest bardziej wiarygodny i spersonalizowany niż w przypadku kont z większą liczbą followersów.

Na TikToku pojawia się coraz więcej trendów odbiegających od nierealistycznych i pełnych filtrów wizerunków. Użytkownicy chętnie dzielą się zdjęciami dalekimi od ideału. #uglycaketrend jest tego idealnym przykładem – nie każdy musi być zawodowym cukiernikiem, żeby pochwalić się swoim wypiekiem. 😉

Spore zainteresowanie wywołała również aplikacja BeReal – odpowiedź na wyretuszowane i odbiegające od rzeczywistości zdjęcia. Nam się ten trend bardzo podoba i mocno mu kibicujemy, bo kto powiedział, że musimy być idealni?

Wyzwania i zmiany czekające social media w 2024 r.

  • Sztuczna inteligencja staje się centralnym elementem w zarządzaniu treściami i obsłudze klienta. Niemniej jednak utrzymanie równowagi pomiędzy wykorzystaniem AI a kontrolą nad treściami pozostaje kluczowe. W 2024 roku AI będzie potężnym narzędziem, ale pamiętajmy, że nie jest nieomylne i nadal potrzebuje ludzkiego nadzoru.
  • Bezpieczeństwo cybernetyczne to również obszar, któremu należy się przyjrzeć. Wraz z rosnącym wykorzystaniem AI istnieje większe ryzyko ataków cybernetycznych. Chatboty oparte na sztucznej inteligencji mogą stać się potencjalnymi punktami wejścia dla cyberprzestępców, co podkreśla konieczność zastosowania wzmożonych środków bezpieczeństwa.
  • Jednym z kluczowych punktów, na który warto zwrócić uwagę, jest rosnąca potrzeba personalizacji treści. To zrozumiałe, biorąc pod uwagę ogromną ilość informacji, które bombardują użytkowników na co dzień. Firmy powinny nie tylko dostarczać ciekawego contentu, ale również dostosowywać go do indywidualnych potrzeb i zainteresowań swojej grupy docelowej. To wyzwanie i szansa na budowanie silniejszych relacji z odbiorcami.
  • Obecność na różnych platformach to kolejny, niezwykle istotny aspekt. Koncentracja jedynie na najpopularniejszych serwisach może okazać się niewystarczająca, biorąc pod uwagę zmieniające się preferencje użytkowników. Dlatego dopasowanie się do nowych platform i kontakt z klientem za pośrednictwem różnych kanałów (multichannel) stanie się kluczowym elementem strategii na nadchodzący rok.
  • Nie można również pominąć inspiracji płynącej z koloru roku wg Pantone, Peach Fuzz – delikatnego odcienia brzoskwini, symbolizującego czułość, troskę i wspólnotę. Marki, które będą potrafiły wyrazić te wartości w swojej komunikacji, mają szansę na zyskanie większego zaufania i lojalności użytkowników.
fot. www.pantone.com/color-of-the-year/2024


Wpływ i wykorzystanie AI w social mediach w 2023 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2024

Sztuczna inteligencja (AI) stanowi niezaprzeczalnie jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów, który wciąż ewoluuje i wpływa na naszą rzeczywistość. W mijającym roku, zaobserwowaliśmy znaczący postęp AI w świecie mediów społecznościowych, a prognozy na 2024 wskazują na kontynuację tego dynamicznego wzrostu.

Nadchodzący rok przyniesie dalsze pogłębianie integracji sztucznej inteligencji
z platformami społecznościowymi.
AI będzie jeszcze głębiej osadzona w procesach tworzenia contentu, zarządzania reklamami i interakcji z użytkownikami. Ta ewolucja otwiera przed nami drzwi do bardziej spersonalizowanych treści, efektywniejszej obsługi klienta oraz precyzyjniejszego targetowania reklam.

Warto podkreślić, że zwiększone wykorzystanie sztucznej inteligencji niesie ze sobą zarówno możliwości, jak i wyzwania. Wartościowe wykorzystanie potencjału AI wymaga rozsądnej i świadomej strategii. Pamiętajmy, że kluczowe jest nie tylko posiadanie dostępu do tej technologii, lecz umiejętne jej wykorzystanie i dostosowanie do regulacji dotyczących praw autorskich.

Tu przeczytasz pozostałe części podsumowania roku 2023.