Które eventy w 2023 r. były najciekawsze i jakie trendy mocno wpłynęły na ten obszar? Czego możemy się spodziewać w 2024 r. i jak wpłynie na to sztuczna inteligencja? Podsumowujemy rok 2023 w eventach i prognozujemy na 2024.
Eventy podsumowują i prognozują: Kamil Bartosiewicz z GetLouder! i Anna Boenish z More Bananas.
Tu przeczytasz pozostałe części podsumowania roku 2023.
Kamil Bartosiewicz
head of production GetLouder!
Najciekawsze kampanie i działania marek i firm w event marketingu w 2023 r.
Najciekawszymi realizacjami eventowymi było tworzenie świata w wirtualnych przestrzeniach. Postacie sportowców, muzyków i celebrytów przenikające do świata gamingu i uczestniczące tam w pełnym zakresie. Jednym z nich był cykl eventów dla ING w Robloxie. Koncert i gra w wirtualnym świecie pokazują, że granice wyobraźni w celu zaangażowania grup różnych wiekowo odbiorców zostały tam pozytywnie zweryfikowane.
W pamięci zostaje wiele eventów, które wywołały efekt zaskoczenia i jednocześnie pokazały nową formę prezentacji np. kolejna odsłona zimowej promocji McDonalds „Burger Drwala”, gdzie jedna z restauracji została zamieniona na pełnowymiarową grę planszową czy premiera motoryzacyjna modelu KIA na lotnisku pod Warszawa. Konsekwentna i przemyślana strategia połączenia eventu i PR pokazuje, że o finalny efekt sprzedażowy nie ma się co martwić.
No i oczywiście Best Brands, druga edycja 🙂
Zmiany i trendy, które dominowały w event marketingu w 2023 r.
Głównie elementem WOW podczas eventów było to, czego nikt jeszcze nie zrobił; drony donoszące pizzę, scenografia tworzona za pomocą hologramu, zastosowanie AI w grafikach i tekstach oraz projekcje tworzone w AR czy koncerty muzyczne w zaskakujących miejscach.
Nowością i coraz częściej spotykanym tematem jest zwrócenie uwagi na ekologię, tzw. zrównoważony rozwój (sustainability) i skupienie uwagi na liczeniu śladu węglowego. My, jako Group One już w 2022 policzyliśmy ślad węglowy organizacji Gali Best Brands.
Wyzwania i zmiany czekające event marketing w 2024 r.
Na pewno będzie kontynuacja akcji promocyjnych z zakresu online i finałem w świecie realnym podczas dedykowanego wydarzenia. Będziemy także coraz więcej eventów przenosić do świata wirtualnego oraz łączyć opcje nowych technologii, AI czy metaverse.
Takie eventy już powstały i pokazały, że to kwestia czasu i dostępnych narzędzi kiedy pokolenia Y i Z zacznie częściej „bawić się” w świecie wirtualnym niż rzeczywistym. Naturalnym elementem takich działań będzie organizacja eventów z udziałem osób lub gwiazd zaangażowanych w duże kampanie, limitowane, sekretne lub przeznaczone tylko dla VIP klientów marek.
Umocnią się też cykle eventów tworzone z artystami, które dzięki swojemu digitalowemu formatowi (event online, podcast, live na kanałach social) generują publiczność, bazując na popularności twórców czy artystów biorących udział w kampaniach.
Wyzwaniem będzie także unormowanie aspektów finansowych jako składowych produkcji eventowych, widzimy już, że wiele firm zaczyna przywiązywać większą uwagę do jakości i kompleksowego zakresu obsługi w danej dziedzinie.
Jednak największym wyzwaniem dla event managerów w 2024 r. będzie uzyskanie budżetu na działania brandingowo wizerunkowe niż wprost sprzedażowe.
Anna Boenish
copywriter, More Bananas
Najciekawsze kampanie i działania marek i firm w event marketingu w 2023 r.
Tenezis na Warsaw Orange Festiwal 2023 – przestrzenie marek na festiwalach stały się doskonałym sposobem promocji. Tenezis postawiło na lifestyle. Nie promowali i nie prezentowali żadnych produktów (co dziwne!), a zaproponowali ludziom po prostu dobrą zabawę. Przestrzeń Music for the body spełniła swoje zadanie – stała się miejscem do zdjęć, które były później udostępnianie w mediach społecznościowych.
Red Bull Half Court Polska 2023 – zawsze będą fanką łączenia marek ze sportem i robienia eventów, które znaczą coś więcej, niż po prostu organizacja fajnego wydarzenia. Ich misją jest „odkrycie nowych, streetballowych talentów, które będą miały szansę zbudować swoją historię”, więc zaangażowanie społeczności w realnym życiu, wartość oraz zdrowa rywalizacja są tu najważniejsze.
Trasa Męskie Granie – można powiedzieć dużo, ale Męskie Granie co roku wyprzedaje bilety w ekspresowym tempie. Żywiec wie jak robić eventy i promować swoje produkty, pokazując to rok po roku.
Zmiany i trendy, które dominowały w event marketingu w 2023 r.
Polubiliśmy się z wygodą, autentycznością i personalizacją. Odbiorcy_czynie oczekują od eventów coraz więcej, a ich organizacja musi być zachowana na wysokim poziomie. Niezależnie od tego, czy jest to działalność offline czy online, musieliśmy pamiętać o dobrym dostępie dla wszystkich zainteresowanych i dopracowanych agendach. Nie było miejsca na pomyłki.
Wyzwania i zmiany czekające event marketing w 2024 r.
Pandemia już za nami, ale przeniesienie eventów do wirtualnego świata nadal może dominować w 2024 roku. Webinary i spotkania online to tylko podstawa. Wykorzystanie wirtualnych przestrzenii, zaawansowane technologicznie konferencje czy nawet koncerty transmitowane na żywo będą nadal istotnym elementem strategii event marketingowej. Wiąże się to też z finansami – eventy są coraz droższe, a to powoduje wzrost wymagań.
Istotne będą również kwestie ekologii i społeczności. Trendem mogą okazać się wszelkie eventy połączone z pomaganiem – np. przekazywaniem części dochodów na cele charytatywne, wsparcie fundacji czy promocję m.in. adopcji zwierząt. Oprócz tego warto zainwestować w zielone rozwiązania – nadmiar plastiku i jednorazowości nie będzie mile widziany przez uczestników_czki.