Influence Power Index: Polska przed szansą na Eurowizji 2024 [badanie]

W tym tygodniu odbędą się półfinały Konkursu Piosenki Eurowizji 2024. Polskę w tegorocznej edycji konkursu reprezentuje Luna z utworem „The Tower”. Jej występ zobaczymy podczas wtorkowego występu. Czy mamy szansę na wysoką lokatę?

Badanie Influence Power Index na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie osób w wieku 15-59, przeprowadzone przez agencję EssenceMediacom pokazuje, że artystka już teraz cieszy się stosunkowo szeroką rozpoznawalnością – jedna trzecia Polek i Polaków przyznaje, że o niej słyszeli. To, czego ze zrozumiałych powodów jeszcze jej brakuje, to wyrobiona pozycja na polskim rynku muzycznym, sympatia i uznanie słuchaczy oraz silny wizerunek. Biorąc pod uwagę te wszystkie czynniki, ostateczny wynik Luny w rankingu gwiazd muzyki jest dość niski. Wokalistka wyróżnia się jedynie jako bardzo oryginalna i kontrowersyjna. Występ na Eurowizji może jednak stanowić dla niej szansę na wzmocnienie swojej pozycji, tak jak stało się to w przypadku Blanki. Nasza zeszłoroczna reprezentantka szybko zyskała dużą uwagę publiczności (jej aktualna rozpoznawalność to 56%) i zbudowała wśród odbiorców mocną pozycję trendsetterki.

W badaniu sprawdzono też, którzy z dotychczasowych polskich reprezentantów w konkursie Eurowizja są ulubieńcami polskiej publiczności. Sprawdzono to, biorąc pod uwagę nie tylko ich rozpoznawalność, ale też wzbudzane zainteresowanie, sympatię, wiarygodność, uznanie i szeroki wizerunek. Gdyby Eurowizja odbywała się dzisiaj i brali w niej udział dotychczasowi przedstawiciele Polski – zarówno w edycji głównej, jak i młodzieżowej – punktacja od polskich widzów wyglądałaby następująco:

Jak widać w rankingu prowadzą gwiazdy o ugruntowanej pozycji na polskiej scenie, ale Blanka także wypada dobrze. Do top10 kwalifikują się też trzy przedstawicielki Polski na Eurowizji Junior, które odniosły w konkursie spektakularne sukcesy. Luna na dzień dzisiejszy plasuje się poniżej dziesiątki gwiazd Eurowizji najlepiej ocenianych przez Polaków. Czy uda jej się wspiąć wyżej dzięki tegorocznemu występowi? Przekonamy się już niebawem.

Ranking powstał w oparciu o wyniki corocznego, przekrojowego badania Influence Power Index przeprowadzonego przez agencję EssenceMediacom na reprezentatywnej próbie 38 tysięcy respondentów. W badaniu pytano Polaków między 15 a 59 rokiem życia o ich znajomość i postrzeganie znanych postaci. Tworząc ranking, brano pod uwagę nie tylko szeroką rozpoznawalność, ale także szereg innych czynników świadczących o sile gwiazdy:

  • Sympatię (jak bardzo lubiana jest dana postać);
  • Wiarygodność (jak wiele osób ma do niej zaufanie);
  • Siłę autorytetu danej postaci (złożony wskaźnik, oddający siłę wpływu danej osoby na odbiorców. Sprawdzamy, jak bardzo fani interesują się daną postacią, jaka ich część uważa ją za eksperta w swojej dziedzinie i dla jak wielu stanowi wzór do naśladowania);
  • Wizerunek (mierzony na 35 wymiarach, obejmujących kwestie związane z wyglądem, rozsądkiem, poczuciem humoru, cechami interpersonalnymi, ambicją, odwagą, stylem i byciem na czasie).

Badanie Influence Power Index dotyczy nie tylko muzyków, ale także ludzi świata filmu, telewizji, sportu, lifestyle’u, mody i urody, gamingu i nie tylko. Przedstawiony ranking pokazuje zestawienie wybranych postaci (dotychczasowych reprezentantów Polski na Eurowizji), w możliwie szerokim ujęciu, wśród publiczności w wieku 15-59. Na co dzień, doradzając markom w doborze najlepszych osób do współpracy, proponujemy bardziej dedykowane podejście. Po pierwsze sprawdzamy wyniki w ramach zdefiniowanej grupy celowej, do której marka kieruje swoją komunikację – postrzeganie postaci przez kobiety i mężczyzn czy różne grupy wiekowe może się bowiem znacząco różnić. Po drugie, w indeksie uwzględniamy nie całościowy, szeroki wizerunek, ale spójność obrazu gwiazdy w oczach widowni z przekazem, który marka chce promować w swojej komunikacji. Wiarygodność postaci w komunikowanych obszarach jest kluczowa dla powodzenia współpracy.