Za nami rok 2024, który obfitował w rozgrzewające Internet newsy. Bez wątpienia z perspektywy dyskutowanych tematów był to czas pełen polityki, co zostało podyktowane wyborami samorządowymi w Polsce i prezydenckimi w USA. Elektryzujących kwestii pojawiło się jednak znacznie więcej. Komunikacyjne wpadki dużych marek, walki biznesowych konkurentów, emocje wokół wydarzeń sportowych czy kulturalnych i oczywiście sztuczna inteligencja – to tylko wycinek najbardziej gorących informacji minionych 12 miesięcy. Ponieważ PR rozgrywa się̨ w szerokiej przestrzeni internetowej, eksperci Grupy Roboczej Public Relations przy IAB Polska zaprosili do współpracy specjalistów z Grup Roboczych: SEO PPC oraz Social Media. W ten oto sposób powstał trendbook „PR News”, stanowiący subiektywny przegląd wydarzeń, które narobiły najwięcej szumu i w sposób szczególny zapadły w pamięć́ opinii publicznej.
Choć publikacja jest subiektywnym wyborem najważniejszych informacji 2024 roku, stanowi ona jednak barometr obrazujący, jakie wydarzenia najbardziej zapamiętaliśmy. Okazuje się̨, że często główne źródło internetowych sensacji stanowią̨ informacje negatywne – wywołują̨ emocje, czasami poczucie zagrożenia i najlepiej zapadają̨ w pamięć. Wydawałoby się̨, że to smutna konkluzja. Jednak szerokie omawianie tego rodzaju wydarzeń́ ma również̇ pozytywne następstwa: wyciągamy z nich wnioski, pokazujemy na co się̨ nie godzimy, ustalamy normy tego co dopuszczalne, wspólnie definiujemy nowe granice i zasady naszej cyfrowej rzeczywistości.
Ideą trendbooka „PR News” było stworzenie zestawu inspiracji, na jakiego rodzaju newsach warto skupiać uwagę w tegorocznych strategiach komunikacyjnych. Jest on wartościowym kompendium, ponieważ na przestrzeń informacyjną spojrzeli specjaliści z różnych stron rynku online. Przeczytacie w nim podsumowania przedstawicieli agencji digital PR i marketingu online, specjalistów komunikacji dużych marek, a także przedstawicieli agencji badawczych.
– Coraz bardziej istotne staje się nie tylko to, co mówimy, ale także, w jaki sposób angażujemy odbiorców w działania. Publikacja stawia pytania o przyszłość – czy potrafimy skutecznie łączyć kreatywność z transparentnością? Czy w 2025 roku będziemy bardziej świadomi siły komunikacji opartej na autentyczności i wartościach, które jednoczą, zamiast dzielić? Odpowiedzi na te pytania znajdą się w decyzjach, jakie podejmą zarówno marki, jak i konsumenci w nadchodzących miesiącach – tłumaczy Joanna Berlińska, head of PR&communications, founder w Lightscape.
Publikacja „PR News” to coś więcej niż podsumowanie. To próba odpowiedzi na pytanie, jak budować komunikację, która angażuje i inspiruje, zamiast szukać łatwych emocji i kontrowersji. To także zaproszenie do refleksji nad tym, jak w dynamicznym świecie PR odnaleźć balans między technologią, autentycznością i odpowiedzialnością.
Trendbook „PR News” jest dostępny do pobrania bezpłatnie na stronie IAB Polska: www.iab.org.pl/baza-wiedzy/pr-news-2024-oczami-ekspertow-iab-polska-2/