Widoczność w internecie to dziś „być albo nie być” nie tylko dla podmiotów komercyjnych, ale także dla organizacji pozarządowych, których model finansowania nie pozwala na przeznaczanie dużych budżetów na marketing. Tzw. trzeci sektor nie jest jednak skazany na internetowy niebyt. Przeciwnie, eksperci Grupy Roboczej SEM IAB Polska podpowiadają NGS’om co zrobić, by zwiększyć widoczność w wyszukiwarkach internetowych bez ponoszenia ogromnych nakładów finansowych. Stworzony przez nich poradnik wychodzi naprzeciw specyficznym potrzebom organizacji działających często w warunkach ograniczonych zasobów ludzkich i budżetowych oferując szereg konkretnych wskazówek dotyczących SEM, SEO, analityki, tworzenia treści, a także darmowych i płatnych narzędzi do działań reklamowych w sieci.
– Poradnik jest kierowany przede wszystkim do organizacji pozarządowych. Zależało nam, żeby w prosty sposób pokazać możliwości digital marketingu bez ponoszenia znaczących kosztów. W publikacji znajdziecie praktyczne informacje z zakresu SEO, reklamy internetowej oraz analityki. Są tam wskazówki, jak prowadzić tego typu działania samodzielnie, wykorzystując programy dofinansowania (np. Google Grants) lub niskobudżetowo – dodaje Weronika Węglewska-Winciałowicz, koordynatorka projektu w ramach Grupy Roboczej SEM IAB, PPC team lead Bluerank.
Daj się zobaczyć
Choć celem NGOsów nie jest generowanie zysków, dotarcie do osób zainteresowanych działalnością organizacji, w tym potencjalnych darczyńców, jest dla nich równie ważne, jak dla dużych brandów pozyskiwanie klientów. Pierwszym źródłem wiedzy jest dla większości z nas Google, z którego korzysta 96% polskich internautów. Jak przygotować stronę internetową organizacji, by Google chciało ją wyświetlać w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, doradza Daniel Jędrysik, marketing manager z agencji KS.
Marketing treści
Karolina Czajkowska, head of content marketing z agencji KS, pisze, jak stanąć na podium wyników wyszukiwania i zdobyć zainteresowanie odbiorców. Praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia atrakcyjnych i zoptymalizowanych pod kątem SEO treści, dbających zarówno o jakość przekazu, jak i słowa kluczowe, ułatwią NGSom docieranie z przekazem do szerszych mas odbiorców.
Siła link buildingu
Linki są jak cytowania w publikacjach naukowych: im częściej cytowana publikacja, tym częściej uznawana jest ona za wartościową – pisze Marcin Kawa, link building specialist z agencji KS. Z jego artykułu dowiecie się, dlaczego link building jest taki ważny, czym są linki zewnętrzne i wewnętrzne, wreszcie – w jaki sposób organizacje pozarządowe mogą bezkosztowo pozyskiwać wartościowe linki i znacząco zwiększyć swoją widoczność w sieci.
Programy wsparcia dla NGO – case studies
Jak wykorzystać płatne narzędzia reklamowe dla NGOsów? Rozwiązania takie, jak Google Ads i Microsoft Ads, posiadają programy wsparcia dla organizacji pozarządowych, pozwalające im prowadzić niskobudżetowe lub dofinansowane w całości kampanie reklamowe. Piszą o tym Mikołaj Kurkierewicz, business integration manager i Piotr Siwulski, SEM specialist z agencji Performics.
W publikacji nie zabrakło konkretnych przykładów. Prezentując kampanię dla Fundacji DKMS, której celem było pozyskanie rejestracji do bazy dawców szpiku, autorzy omówili działania oparte na synergii komercyjnych i grantsowych kont Google Ads. Analiza kampanii, która przyniosła wzrost rejestracji na poziomie 60%, pozwoliła na wyciągnięcie ciekawych wniosków dotyczących skutecznego wykorzystania programu Google Grants.
W innym case study, omawiającym kampanię dla Fundacji TVN, Kinga Mech, biddable media director z agencji Sales&More, pokazała jak dzięki Google Grants, dobrze dobranym narzędziom i nietypowej strategii komunikacyjnej pozyskać środki z 1,5% podatku. Działania z Google Ads Grants pozwoliły na 50% wzrost wpłat darczyńców, a cała kampania poskutkowała zebraniem najwyższej dotychczas kwoty blisko 9 mln zł, które Fundacja przeznaczy na realizację projektu #zdrowie w głowie.
– W ramach grupy IAB SEM każdego roku przygotowujemy kilka inicjatyw, których celem jest misja edukowania rynku w zakresie najlepszych praktyk dotyczących wyszukiwarek internetowych. Ogromnie się cieszę, że tak wiele osób pracujących w firmach zrzeszonych w IAB poświęciło swój czas, aby wesprzeć właśnie organizacje pozarządowe w ich szczytnych celach, pomagając lepiej zrozumieć jak wykorzystać digital do zwiększenia obecności w sieci. Gorąco liczę na to, że poradnik okaże się przydatny, szczególnie w rozpoczętym właśnie okresie zbierania 1,5% podatku – mówi Mikołaj Kurkiewicz członek Grupy Roboczej SEM IAB Polska, jeden z autorów poradnika.
Wśród autorów publikacji znaleźli się także: Iwona Kołodziej, SEM & paid social specialist z agencji Media Choice, Piotr Zaczkiewicz, junior marketing analytics executive z agencji Bluerank i czuwająca nad całością Weronika Węglewska-Winciałowicz.
Zapoznaj się z publikacją Grupy Roboczej SEM IAB Polska.