Najpierw był akt wandali, później troska o przyszłość i zbiórka, aby nie przekreślić ćwierćwiecza istnienia toruńskiej Galerii Rusz. Billboard, który jest podstawowym nośnikiem przekazu twórczego Joanny Górskiej i Rafała Góralskiego, udało się jednak wyremontować dzięki wsparciu firm zajmujących się tworzeniem kampanii reklamowych.
Przypomnijmy. W pierwszy weekend marca nieznani do tej pory sprawy zniszczyli jeden z dwóch wiszących w Toruniu billboardów Galerii Rusz. Straty były poważne. Joanna Górska i Rafał Góralski, właściciele galerii, przekonywali, że konieczna jest całkowita wymiana nośnika przy ul. Wały gen. Sikorskiego w Toruniu.
Billboard ma „poRuszać”
Twórcy od razu zapowiedzieli, że „nie dadzą zniweczyć marzeń i wysiłków włożonych w budowanie najdłużej działającej galerii billboardowej na świecie”. Szczególnie, że w tym roku Galeria Rusz obchodzi swój jubileusz 25 lat istnienia. Górska i Góralski zdecydowali się na stworzenie zbiórki i pozyskanie środków od fanów galerii, naprawa billboardu przekraczała możliwości finansowe Galerii.
– Stanęliśmy przed dużym wyzwaniem, bo zapowiadał się poważny i kosztowny remont billboardu. Na szczęście nie zostaliśmy z tym sami. Otrzymaliśmy ogrom wsparcia od naszych odbiorców z Torunia i z całej Polski. Ku naszemu zaskoczeniu i ogromnej radości zgłosiła się też do nas firma ZnajdźReklamę.pl proponując, że nie tylko przeprowadzi naprawę billboardu, ale pokryje też wszystkie związane z tym wydatki. W pierwszej chwili trudno nam było w to uwierzyć, ale ZnajdźReklamę.pl, nie rzucało słów na wiatr. Łącząc wysiłki, udało się nie tylko naprawić billboard, ale i wykleić na nim nową pracę – mówią Joanna Górska i Rafał Góralski, przedstawiciele Galerii Rusz.
Nowe hasło na nośniku – choć zaplanowane do wystawienia przed zniszczeniem poprzedniego – niemal idealnie wpisuje się w atmosferę po akcie wandali:
- “urodziłem się głupi i umrę głupi
- urodziłem się mądry i umrę mądry
- urodziłem się mądry i umrę głupi
- urodziłem się głupi i umrę mądry”.
– Cieszymy się, że udało nam się wspomóc lokalnych artystów, którzy od tylu lat inspirują nas swoją billboardową twórczością – mówi Daria Niezabitowska, specjalistka ds. marketingu w ZnajdźReklamę.pl. – Bardzo cenimy pracę Galerii Rusz, to, jak przedstawiają sztukę na billboardach. Śledzimy ich „Międzynarodowy Festiwal Sztuki na Bilbordach Art Moves”. Jako specjaliści od nośników zewnętrznych bardzo doceniamy różnorodność wykorzystania billboardu w przestrzeni publicznej – dodaje.
W związku ze współpracą ze ZnajdźReklamę.pl zbiórka utworzona przez Galerię Rusz została zamknięta przed czasem. Uzbierane środki Galeria postanowiła przekazać na cel charytatywny. Trafią one do „Aperio – Stowarzyszenia na Rzecz Edukacji Dzieci i Młodzieży z Autyzmem”, z którym Galerii Rusz współpracuje od lat, m.in. przekazując swoje prace na aukcje.
– Jesteśmy niezmiernie wdzięczni wszystkim, którzy wsparli zbiórkę remontową, firmie ZnajdźReklamę.pl, a także mediom i dziennikarzom, którzy nagłośnili całą sprawę. Dziękujemy wam wszystkim i każdemu z osobna, to dzięki wam wznowiliśmy pokazywanie prac na Wałach gen. Sikorskiego, to dzięki wam znowu możemy działać – podkreślają Joanna Górska i Rafał Góralski.
Liczy się nie tylko „biznes”
Przypomnijmy – od 25 lat artyści prowadzą własną galerię billboardową przy Szosie Chełmińskiej 37 w Toruniu. Jest to najdłużej działający projekt tego typu na świecie. Oprócz tego swoją sztukę prezentują w centrum Torunia, ale też na trzech warszawskich billboardach. Grupa tworzy zarówno obrazy billboardowe, murale, realizuje akcje plakatowe, jak i przeprowadza interwencje oraz akcje społeczne w przestrzeni miasta. Drugim bardzo ważnym projektem artystycznym realizowanym przez Galerię (od 2008 roku) jest Międzynarodowy Festiwal Sztuki na Bilbordach Art Moves.
Działania prowadzone wspólnie z Galerią Rusz oraz partnerami nie są jedynymi społecznymi projektami ZnajdźReklamę.pl. W 2023 roku firma zrealizowała kampanię „Zwierzę to nie prezent”. To oddolna inicjatywa pracowników ZnajdźReklamę.pll, która oprócz walorów edukacyjnych, była też wsparciem dla Stowarzyszenia Opieki nad Zwierzętami „Nadzieja na dom”.
Natomiast firmy, które współpracują ze ZnajdźReklamę.pl, nie tylko reklamują swoją markę, ale również przyczyniają się do odnowienia polskich lasów. Za każdą zrealizowaną kampanie firma sadzi drzewo i tylko w 2023 roku było ich blisko tysiąc.