Wystartowało badanie 3. edycji Best Brands Poland

Wystartowało badanie realizowane przez GfK – an NIQ company, na potrzeby 3. edycji rankingu Best Brands Poland, którego organizatorem jest największa polska niezależna grupa marketingowo-technologiczna Group One. Tegoroczne badanie, tak jak w poprzednich latach, składa się z dwóch etapów analizy twardych danych dotyczących udziałów rynkowych oraz postrzegania marek przez konsumentów. To właśnie głosy konsumentów zadecydują o tym, które firmy 6 czerwca 2024 roku podczas uroczystej Gali Best Brands Awards otrzymają „Oscary Marketingu”.

Best Brands Awards to niezależna, międzynarodowa nagroda w obszarze marketingu, przyznawana na podstawie kompleksowego badania GfK – an NIQ company, jednego z globalnych liderów w dziedzinie analityki danych.

Zainicjowana została ponad 20 lat temu w Monachium przez Serviceplan Group, a dziś wyłania najsilniejsze marki także we Włoszech, w Belgii i w Polsce. We wszystkich tych krajach Best Brands to ranking tworzony na podstawie badania, a także uroczysta Gala, która jest jednym z najbardziej prestiżowych wydarzeń biznesowych.

Na polski rynek przed trzema laty ideę i markę Best Brands przeniosła grupa marketingowo-technologiczna Group One, międzynarodowy partner Serviceplan Group. W tym roku badanie Best Brands Poland zostanie przeprowadzone po raz trzeci, a w jego efekcie powstanie ranking najsilniejszych marek w naszym kraju.

To już 3. edycja badania i rankingu Best Brands, którą mamy przyjemność jako Group One organizować w Polsce. Jak pokazały ostatnie lata nieprzewidywalność rynku, zmiany gospodarcze i geopolityczne, inflacja, czy przyśpieszony proces transformacji technologicznej stanowią dla całego biznesu wyjątkowe wyzwanie. Samo badanie Best Brands stanowi więc solidne źródło informacji o sile i kondycji marek, a także jest okazją do wyróżnienia tych brandów, które odnoszą sukces komercyjny oraz wywołują pozytywne emocje wśród konsumentów w tak zmiennych i dynamicznych czasach. To właśnie na podstawie głosu otrzymanego od konsumentów możemy docenić te marki, które ich zdaniem najlepiej zapadają w pamięć, z sukcesem zarządzają relacjami z klientem, a proponowane rozwiązania kojarzone są z innowacjami. O tym, jakie marki są pierwszym wyborem serc i portfeli Polaków przekonamy się już niedługo dzięki badaniu i rankingowi Best Brands Poland – mówi Marek Żołędziowski, CEO Group One, największej niezależnej grupy marketingowo-technologicznej w Polsce, która wprowadziła markę Best Brands na polski rynek.

W rankingu Best Brands jedynym obiektywnym jury są konsumenci

To, co od samego początku wyróżnia ranking Best Brands, to jego unikalna metodologia, która decydujący wybór oddaje w ręce konsumentów. To oni poprzez swój głos ponownie wskażą, które marki zasłużyły na miano najlepszych i otrzymają „Oscara Marketingu”. Wyborów konsumenci dokonują dwukrotnie — na co dzień podczas zakupów poprzez swoje decyzje przy sklepowych półkach, a po raz drugi podczas ankiet przeprowadzanych przez ekspertów GfK – an NIQ company. Tym decyzjom odpowiadają dwa wskaźniki badania. „Share of Wallet” określa faktyczny sukces rynkowy, jaki odniosły marki na rynku polskim. Drugim wskaźnikiem ocenianym głosem konsumentów jest „Share of Soul”, który opisuje, jakie firmy zyskały serca klientów, a także uznanie i zaufanie w ich oczach.

Tegoroczne badanie w Polsce obejmuje aż 40 kategorii produktowych, w którym przebadanych zostanie około 400 marek, a swój głos odda 8 tys. respondentów.

Na tej podstawie wyłonieni zostaną laureaci, czyli najsilniejsze marki na polskim rynku, w 6 kategoriach, które związane są ściśle z globalnymi trendami oraz nastrojami konsumenckimi. Wśród ogłoszonych na 3. edycję kategorii znalazły się cztery nagrody znane z poprzednich edycji: Best Brand Overall, Best Polish Brand, Best Sustainability Brand i Best Life Changing Technology Brand, a także dwie nowe: Beauty & Self-care Brand oraz Best Momentum Brand.

Beauty & Self-Care Brand oraz Best Momentum Brand nowymi nagrodami rankingu Best Brands 2024

W tegorocznym Rankingu Best Brands pojawiły się dwie nowe kategorie. Pierwszą z nich jest Beauty & Self-Care Brand mająca na celu wyróżnienie marek z branży Beauty, które nie tylko odniosły sukces finansowy, ale oferują z punktu widzenia konsumentów coś więcej niż produkt. Jak wynika z badania GfK Trendy Key 2023 przeprowadzonego przez GfK – an NIQ company, ponad połowa (53%) przebadanych konsumentów coraz chętniej wybiera marki, dzięki którym mogą sprawić sobie przyjemność, ale poprzez nie także wyrazić siebie. Nagroda w tej kategorii przyznana zostanie więc marce, która nie tylko kreuje trendy, ale także zapewnia wyjątkowe doznania i jest nieodłącznym elementem codzienności konsumentów.

Pojawienie się w rankingu kategorii Beauty & Self-Care Brand bardzo mocno koresponduje z dzisiejszym oczekiwaniami konsumentów. Uroda, chęć jej poprawiania, jak i równoczesne przeciwne postawy tj. powrót do natury i autentyczność, bez upiększania to bardzo ciekawe zjawisko. Odzwierciedlenie aktualnego trendu widoczne jest zarówno w samym podejściu konsumentów, jak i w danych sprzedażowych – mówi Barbara Lewicka, senior director consumer & marketing insights, GfK – an NIQ company

Drugą nową kategorią w tegorocznym rankingu Best Brands jest Best Momentum Brand. Nagrodą w tej kategorii uhonorowane zostanę te marki, które wyróżniły się innowacyjnością i kreatywnością, a dzięki ciągłemu doskonaleniu i adaptacji strategii marketingowych do zmieniających się warunków budują lojalność klientów, która pozwala im przetrwać nawet najtrudniejsze sytuacje rynkowe. W ten sposób, marki budują trwałe relacje oparte na wartościach i wzajemnym zaufaniu z konsumentem.

W minionych latach marki napotykały na liczne przeszkody, włączając w to pandemię, rosnącą inflację oraz trwający konflikt na Ukrainie, co negatywnie wpłynęło na nastroje konsumentów. Rynek stawia przed markami ogromne wymagania, a one mimo trudności sobie z tym radzą. W związku z tym, w tegorocznej edycji konkursu w kategorii Best Momentum pragniemy wyróżnić te marki, którym udaje się rozwijać nawet w tak trudnych chwilach jak obecne czasy – dodaje Barbara Lewicka, senior director consumer & marketing insights, GfK – an NIQ company

Listę TOP 10 nominowanych marek w każdej z 6. kategorii tegorocznej edycji Best Brands, które znalazły się w rankingu na podstawie badania konsumenckiego prowadzonego przez GfK – an NIQ company przedstawiona zostanie w kwietniu.

Wręczenie „Oscarów Marketingu” laureatom naszego rankingu nastąpi 6 czerwca 2024 r. w Warszawie podczas uroczystej Gali Best Brands Poland.

Inicjatorem i organizatorem pierwszego w Polsce rankingu Best Brands jest Group One – największa niezależna grupa komunikacyjna.

Partnerem merytorycznym – GfK – an NIQ company
Partnerem medialnym wydarzenia zostali: Forbes, Forbes Women, TV Polsat, Interia, Interia Biznes, Puls Biznesu, Media i Marketing Polska oraz Handel Extra.

Ranking wspiera Serviceplan Group.