Według ostatnich badań, ponad 89% konsumentów chce korzystać ze sztucznej inteligencji podczas planowania przyszłych podróży. Jednocześnie asystenci AI są przez nas uważani za bardziej wiarygodne źródło informacji niż blogerzy podróżniczy lub influencerzy w mediach społecznościowych a 41 proc. Polaków deklaruje wprost, że „ufa AI”. Sorikko.com sprawdziło, jaki wpływ ma AI na branżę travel w Polsce, której liderzy tylko w zeszłym roku wygenerowali ponad 21 mld zł przychodów.
– To tektoniczna zmiana: w ostatnich 12 miesiącach globalna liczba użytkowników ChatGPT wzrosła 5-krotnie a liczba interakcji z AI rośnie w jeszcze szybszym tempie. Ta dynamika obejmuje również Polskę. To oznacza nowe szanse, ale i zagrożenia dla biznesów mających swoją ugruntowaną pozycję w „starym”, cyfrowym świecie. Z tygodnia na tydzień klasyczne SEO w wyszukiwarkach i przychód z niego traci swoją pozycję na rzecz pozycjonowania i ruchu generowanego z zapytań z modeli językowych. Konsumenci coraz częściej wybierają rozmowę z AI zamiast przeszukiwania sieci. To tam pytają ChatGPT „gdzie jest teraz ciepłe lato i gdzie mogę spędzić tydzień za 5 tys. zł” zamiast ślęczeć nad wyszukiwaniami w Google’u – podkreśla Jakub Mazurkiewicz, CEO Sorikko.
ChatGPT: zdrowe kalorie dla branży travel
Jak wynika z raportu „Biura podróży w erze AI”, największe biura podróży w Polsce nie wykorzystują wszystkich szans, jakie daje im rozwój wyszukiwań w modelach LLM. Analitycy Sorikko, wyliczyli, że 3 największe działające w Polsce biura podróży czyli Itaka, TUI oraz Rainbow dominują pod kątem obecności w odpowiedziach najpopularniejszych modelach sztucznej inteligencji. Różnice między nimi nie przekraczają 2 pkt. proc. – według danych zawartych w raporcie, wymienione marki idą łeb w łeb i występują w niemal 90 proc. odpowiedzi z Gemini, Groka, Deepseeka czy ChatGTP. Kolejne firmy turystyczne w zestawieniu są już zdecydowanie rzadziej wymieniane przez AI. Coral Travel notuje wynik na poziomie 44 proc. a Exim Tours pojawia się już jedynie w 26 proc. przypadków.
– Intensywna obecność w LLM-ach jest kluczowa z kilku powodów, także dlatego, że ruch przychodzący z tego kanału jest zdecydowanie bardziej efektywny, kaloryczny biznesowo niż ten z organicznych wyszukiwań w wyszukiwarkach czy z płatnych kampanii w Google’u lub w mediach społecznościowych. Jednocześnie w dialogu z AI użytkownicy często zatrzymują się na jego pierwszych rekomendacjach. A to oznacza, że dla czołówki branży turystycznej odpowiednie pozycjonowanie w rekomendacjach AI w Polsce możne oznaczać miliony złotych zysków rocznie – zaznacza Jakub Mazurkiewicz z Sorikko.
LLM-Y PREMIUJĄ LIDERÓW, ALE LUBIĄ NISZE
Badania Sorikko pokazują również, że modele językowe w rozmawiając z Polakami o podróżach wyraźnie premiują 3 największe biura podróży. W statystykach tzw. udziału w głosie (share of voice), liderzy zajmują po nieco ponad 15 proc. przestrzeni rekomendacji AI, co daje im łącznie 46 proc. udziału w głosie. Kolejne w rankingu marki, te o mniejszej sile wpływu na AI mogły liczyć na maksymalnie 5-7 proc. przestrzeni w odpowiedziach sztucznej inteligencji.
– Nie oznacza to jednak, że sfera marketingu w LLM-ach w sektorze travel jak i w innych sektorach jest zabetonowana. W przypadku pytań bardziej szczegółowych np. dotyczących wakacji w konkretnej destynacji i formule dodatkową premię dostawały biura podróży specjalizujące się w np. wakacjach na greckich wyspach. W wynikach pojawiały się także nierzadko marki nieobecne na polskim rynku, co pokazuje pewną agnostyczność modeli językowych i przestrzeń, którą mogą zagospodarować lokalne firmy – uważa Wojtek Skowronek CTO, cofounder Sorikko.com.
Nowe rozdanie w SEO: Reddit ma znaczenie
Autorzy raportu wskazują, że także mniejsze marki mogą w nowej rzeczywistości zdobyć dużo wyższą pozycję niż w klasycznych wyszukiwarkach. LLM-y patrzą bowiem na kwestie rekomendacji zdecydowanie bardziej holistycznie. AI kontekstowo bada wiele aspektów w tym samym czasie, ważąc ich wiarygodności i autorskość. Użytkownicy to uwielbiają i głosują za tym swoimi portfelami. W samym USA 40 proc. podróżnych w ostatnim czasie korzystało z sugestii AI przy planowaniu podróży.
– Marketing w sieci ma nowe rozdanie. W tej grze jest dużo więcej zmiennych. AI premiuje media własne, ale i publikacje w niezależnych źródłach o wysokiej reputacji, zapracowane np. przez PR. Mocny wpływ na LLM-y mają rankingi oraz zestawienia, do tego opinie tworzone przez użytkowników internetu, także te publikowane w niedocenianych w Polsce serwisach typu Reddit czy Trustpilot. Czasem nawet niszowy, ale fachowo zrobiony film z YouTube’a może mieć wpływ na odpowiedź AI, stąd konieczność adresowania różnych kanałów i mulitmodalność treści – zauważa Jakub Mazurkiewicz.