Rok 2024 w świecie sztucznej inteligencji: rewolucja czy ewolucja? Przyglądamy się najważniejszym rozwiązaniom, narzędziom i innowacyjnym kampaniom, a także temu, jakie zmiany nas czekają w kwestii AI w 2025 roku.
AI w marketingu podsumowują i prognozują: Katarzyna Skoczylas-Siwek z Ancymony (*ancy), Rafał Pogorzelski z Space Cat Industries, Dorota Piątkowska-Cioch z Cape Morris, Mateusz Cisowski z Harbingers, Piotr Kaliński z Marketplanet powered by Hubexo.
Tu przeczytasz pozostałe części podsumowania roku 2024.
Katarzyna Skoczylas-Siwek
senior art director & motion designer, Ancymony (*ancy)
Najciekawsze rozwiązania, wdrożenia, zmiany na rynku AI w 2024 roku
Rok 2024 z pewnością zapamiętam jako czas, gdy generatywna sztuczna inteligencja zrewolucjonizowała przemysł kreatywny na niespotykaną dotąd skalę. Jednym z najgłośniejszych tematów był dynamiczny rozwój generatywnych modeli wideo, na czele z Gen-3 od Runway, które umożliwiają produkcję wysokiej jakości efektów. Wykorzystanie tej technologii przez twórców nie tylko obniżyło koszty produkcji, ale także otworzyło drzwi do nowych możliwości artystycznych. Zjawiskiem w tym duchu był festiwal filmowy organizowany przez Runway AI, gdzie uczestnicy tworzyli filmy przy użyciu generatywnego wideo.
Na początku 2024 roku OpenAI i Sam Altman ogłosili premierę Sory – przełomowego narzędzia do generowania filmów na podstawie tekstu. Obietnica filmów w rozdzielczości 4K z realistycznym ruchem i kinową estetyką zyskała ogromne zainteresowanie. Konkurencja jednak nie śpi i nim dostaliśmy dostęp do w/w narzędzia, już pojawiły się alternatywy, takie jak chiński Kling, Luma oraz Runway Gen-3 i Gemini od Google, wyposażone w analogiczne funkcje. Wśród zapowiedzianych narzędzi znalazły się również chińskie Vidu, Hotshot, Movie Gen od Meta, które obiecują podobną jakość obrazu. Z Sorą ma konkurować również TikTokowy Bytedance.
Powstało również wiele narzędzi wspomagających proces twórczy. DeepMind, ElevenLabs czy Suno rozwijały rozwiązania umożliwiające generowanie muzyki, całych ścieżek dźwiękowych oraz voiceoverów na podstawie zaledwie próbki głosu. Z tym ostatnim – Suno – oficjalnie nawiązał współpracę Timbaland, dołączając do firmy jako kreatywny doradca. Wreszcie, asystenci AI, jak ChatGPT, zyskali zdolność rozpoznawania i interpretowania obrazu w czasie rzeczywistym – funkcja, która zmienia nasze interakcje z technologią. Dzięki nowym umiejętnościom emocjonalnej ekspresji czy sarkazmu, AI staje się bardziej ludzka niż kiedykolwiek.
Najciekawsze kampanie i działania marek z wykorzystaniem AI w 2024 roku
W 2024 roku marka Toys „R” Us zaskoczyła publiczność, prezentując wideo stworzone za pomocą narzędzia Sora podczas prestiżowego Cannes Lions. Film opowiadał o założycielu marki i jego marzeniach, wprowadzając postać żyrafy jako symbol dziecięcej wyobraźni. Za spot była odpowiedzialna agencja Native Foreign, która jako jedna z nielicznych miała możliwość skorzystania z narzędzia przed udostępnieniem go dla każdego. Produkcja – w momentach, w których AI sobie nie radziła – miała zostać w 15% wsparta tradycyjną animacją.
„Koniec pewnej epoki” – zabrzmiały nagłówki, gdy Coca-Cola zrezygnowała z tradycyjnego podejścia do bożonarodzeniowych reklam, prezentując pierwszy w pełni wygenerowany przez AI świąteczny spot. Projekt zrealizowany przez trzy różne studia AI – Silverside AI, Secret Level i Wild Card – wywołał mieszane emocje. Dla jednych to innowacyjny krok w przyszłość, dla większości jednak – zbyt śmiałe zerwanie z tradycją.
Z kolei polska kampania „W Podlaskiem jeżdżę z kaskiem” spotkała się chyba z wyłącznie ciepłym odbiorem. Hiperrealistyczne obrazy stworzone przy użyciu narzędzi Midjourney i Adobe FireFly przyciągnęły uwagę odbiorców i zaintrygowały ich na poziomie emocjonalnym.
AI w 2025 roku
Dotychczasowe przykłady pokazują, jak AI nie tylko usprawnia procesy kreatywne, ale także zmienia sposób, w jaki opowiadamy historie, budujemy emocjonalne zaangażowanie i kształtujemy odbiór marki w oczach konsumentów.
Patrząc w przyszłość, 2025 rok z pewnością przyniesie jeszcze większe zmiany w rozwoju AI. Jednym z najważniejszych trendów będzie dalszy wzrost popytu na specjalistów AI – automatyzacja procesów, choć eliminuje część tradycyjnych ról, jednocześnie tworzy miejsca pracy wymagające unikalnych umiejętności technicznych.
Równolegle rozwijają się regulacje prawne, zarówno w Unii Europejskiej, jak i w USA. Tworzenie realistycznych deepfake’ów i możliwość szerzenia dezinformacji to wyzwania, które zmuszają polityków do wprowadzenia zasad kontrolujących AI. Kluczowe będą również kwestie praw autorskich dotyczące treści generowanych przez AI, a także wykorzystania wizerunków aktorów bez ich zgody – problem, który może znacząco wpłynąć na branżę rozrywkową.
Co ciekawe, 2024 rok pokazał dwie różne reakcje branży na AI. Tyler Perry, widząc możliwości Sory, wycofał plany założenia nowego studia, uznając AI za przeszkodę dla tradycyjnych modeli pracy. Tymczasem James Cameron dołączył do Stability AI, zapowiadając swoje zaangażowanie w integrację tej technologii w produkcjach filmowych. To symboliczne zestawienie dwóch odmiennych podejść do przyszłości branży kreatywnej.
Rok 2025 zapowiada się więc jako czas dynamicznych zmian. AI będzie nie tylko narzędziem wspierającym kreatywność, ale też siłą zmuszającą nas do refleksji nad etyką, regulacjami i rolą człowieka w świecie, gdzie technologia i sztuka przenikają się jak nigdy wcześniej.
Rafał Pogorzelski
account manager w Space Cat Industries
Najciekawsze rozwiązania, wdrożenia, zmiany na rynku AI w 2024 roku
Wzrost znaczenia generatywnej AI
W szczególności modeli takich jak ChatGPT, które zyskują na popularności i wpływie. Zgodnie z przewidywaniami Bloomberg Intelligence, rynek generatywnej AI wzrośnie w ciągu najbliższych 10 lat do 1,3 biliona dolarów, co wskazuje na ogromny potencjał tej technologii w wielu branżach. Organizacje wykorzystują generatywną AI w optymalizacji procesów, a nawet w zastępowaniu czynnika ludzkiego – od prognozowania popytu i rozwoju produktów, po tworzenie treści kreatywnych.
Lokalne modele AI
W 2024 roku mieliśmy okazję zaobserwować wiele wdrożeń lokalnych asystentów AI – od modeli osobistych po językowe, wytrenowane specjalnie pod specyfikę danej organizacji. W dobie możliwości uczenia LLM-ów na konkretnych danych, technologia ta może służyć zarówno jednostkom, jak i organizacjom jako baza wiedzy lub doradca. Dzięki temu także, rozwój AI stał się bardziej zdecentralizowany.
Regulacje na rynku AI
Równocześnie z rozwojem technologii rośnie potrzeba regulacji jej wykorzystania. 12 lipca 2024 roku w dzienniku urzędowym Komisji Europejskiej opublikowano AI Act, który rozpoczął regulowanie rozwoju, wdrażania i użytkowania sztucznej inteligencji na terenie Unii Europejskiej.
Rosnące kompetencje AI
W 2024 roku mogliśmy obserwować wzrost i rozszerzenie kompetencji AI. Sztuczna inteligencja przestała kojarzyć się tylko z ChatemGPT i generatywną AI. Wzrosły jej zdolności w obszarach kreatywnych, takich jak grafika, animacja, film czy muzyka.
Najciekawsze kampanie i działania marek z wykorzystaniem AI w 2024 roku
- Dove „Prawdziwe Piękno” – tematem przewodnim tej kampanii był temat piękna w dobie sztucznej inteligencji. Dove zachęcało do debaty nad standardami urody kreowanym przez AI, jednocześnie deklarując, że w swoich działaniach marketingowych nigdy nie będzie wykorzystywać sztucznej inteligencji do przedstawiania kobiet.
- Coca-Cola „Holidays are coming” – spot został w pełni wygenerowany przez AI i co ciekawsze – dostosowany pod kątem różnych rynków. Z tego względu też, polska wersja reklamy nieco różni się od spotu globalnego. To co wyróżnia tegoroczny spot to fakt, że po raz pierwszy od 1995 roku Coca-Cola stworzyła go wyłącznie z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
- Komfort „Satysfakcja” – choć spot jest bardzo abstrakcyjny, to jednak wywołał ogromny buzz w sieci. Komfort wykorzystał 12 narzędzi AI w celu stworzenia serii 16 spotów reklamowych w 9 różnych scenografiach. Jednak same spoty nie były w pełni stworzone z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
- Volvo „For Life” – co prawda nie była to kreacja stworzona przez markę, a przez fana Volvo, to kreatywny, realistyczny klip wideo wygenerowany przez AI w 24 godziny zrobił wrażenie na branży.
- Douglas x Meta Queen – pierwsza na polskim rynku współpraca marki z wirtualną influencerką, która w ramach przygotowanego 20-sekundowego spotu promowała maskarę do rzęs.
AI w 2025 roku
Dynamiczna kreacja treści
AI będzie umożliwiać tworzenie treści, które będą dostosowywać się w czasie rzeczywistym do interakcji użytkowników oraz zewnętrznych czynników, co zapewni spersonalizowane doświadczenia i zwiększy zaangażowanie i lojalność klientów.
AI jako element strategiczny
Sztuczna inteligencja stanie się kluczowym narzędziem w strategii marketingowej, zapewniając zaawansowane możliwości predykcji trendów rynkowych i zachowań klientów, dzięki czemu firmy będą w stanie lepiej dostosowywać swoje działania marketingowe.
AI Marketing wideo
Dzięki narzędziom sztucznej inteligencji możliwe będzie tworzenie spersonalizowanych materiałów wideo w dużej skali, szczególnie na platformach short video.
Wzrost popularności wirtualnych influencerów
Wirtualni influencerzy tworzeni czy też współtworzeni przez AI będą zyskiwać na popularności jako narzędzia marketingowe zdolne do osobistego zaangażowania odbiorców. Szczególnie istotnym może być trend tworzenia brandowych wirtualnych influencerów reprezentujących wartości marek i stale utrzymujących kontakt konsumentami.
Dorota Piątkowska-Cioch
senior social media manager, Cape Morris
Najciekawsze rozwiązania, wdrożenia i zmiany na rynku AI w 2024 roku
Patrząc na cały rok rozwoju narzędzi AI, trudno wybrać tylko kilka wyróżniających się rozwiązań. Jeśli śledzicie trendy w tej dziedzinie, wiecie, że niemal co miesiąc pojawia się wiele nowości. Chciałabym jednak skupić się na narzędziach szczególnie przydatnych w marketingu, które mają na celu usprawnienie naszej pracy.
Na wyróżnienie zasługują:
- Gamma App
Aplikacja, która przygotuje za Was całą prezentację! Tworzy zarówno treść, jak i układa ją w przejrzysty, czytelny sposób. Narzędzie świetnie sprawdza się w przygotowywaniu raportów, ofert czy materiałów edukacyjnych. Jest dostępne w wersji darmowej i płatnej – ta druga oferuje dodatkowe funkcje. - Pika.art
Platforma, która upraszcza i demokratyzuje proces tworzenia wideo za pomocą AI. Najciekawszą funkcją jest możliwość przekształcenia zdjęcia, obrazu lub rysunku w immersyjne, ruchome sceny. To nie tylko świetna zabawa, ale też sposób na tworzenie angażujących treści wizualnych.
Najciekawsze kampanie i działania marek z wykorzystaniem AI w 2024 roku
Końcówka 2024 roku przyniosła wiele interesujących realizacji opartych na sztucznej inteligencji. Co moim zdaniem zapisze się w historii?
- Kampania Mango
Marka postawiła na kontrowersyjny ruch – promowała nową kolekcję wyłącznie przy użyciu modelek wygenerowanych przez AI. Choć zapewne pozwoliło to zaoszczędzić spory budżet, spotkało się z krytyką za brak autentyczności. Internet zagrzmiał, ale kampania była pierwszym krokiem w stronę pełnego wykorzystania AI w prezentacji produktów. - Kampania Lasów Państwowych
Społeczna kampania na rzecz sprzątania i przeciwdziałania śmieceniu w lasach została stworzona w całości przez AI. W przeciwieństwie do Mango, produkcja została ciepło przyjęta – działania na rzecz przyrody zawsze zyskują uznanie. - Teledysk „Futurama 3″ Quebonafide
Technologia i sztuka spotkały się w utworze Quebonafide. Klip wyreżyserowany przez profesora Andrzeja Dragana, z wykorzystaniem narzędzi takich jak MidJourney, Runway czy Stable Diffusion, w ciągu dwóch dni od premiery osiągnął miliony wyświetleń. To rewolucja w tworzeniu treści wizualnych i dowód na nieograniczone możliwości dla branży kreatywnej. Jeśli jeszcze nie widzieliście teledysku – polecam!
Dodatkowo, warto wspomnieć o spektaklu w Krakowie, gdzie sztuczna inteligencja pomogła dokończyć niedokończone dzieło Witkacego. To przełomowy moment, gdy sztuka i technologia współpracują, tworząc nową erę w świecie artystów.
AI w 2025 roku
W przyszłym roku zauważymy ogromny postęp w wykorzystaniu AI w życiu codziennym. Pojawią się nowe narzędzia wspierające efektywność i optymalizujące procesy pracy, a istniejące rozwiązania zostaną ulepszone. Ich celem będzie przede wszystkim ułatwienie wykonywania zadań.
Jednocześnie rozwój AI stworzy nowe wyzwania. Internetowi oszuści będą wykorzystywać możliwości technologii, dlatego rozwój AI w obszarze cyberbezpieczeństwa stanie się kluczowy. (Swoją drogą, polecam kampanię marki O2 – o AI-babci, która walczy z oszustami telefonicznymi).
Mateusz Cisowski
CTO w Harbingers
Najciekawsze rozwiązania, wdrożenia, zmiany na rynku Gen AI w 2024 roku
Kluczowym trendem 2024 roku był rozwój rozwiązań, które są jednocześnie:
- Elastyczne i dostosowywalne
- Bezpieczne i skalowalne
- Zdolne do integracji z istniejącymi rozwiązaniami
Rozwój AI multimodalnej:
- Integracja wielu formatów: Systemy AI zaczęły płynnie łączyć przetwarzanie tekstu, obrazów, dźwięku i wideo
- Kontekstowe rozumienie: Znacząco poprawiła się zdolność AI do całościowego rozumienia sytuacji poprzez analizę wielu strumieni danych
Na uwagę zasługuje również personalizacja rozwiązań AI, które są dostosowywane do konkretnych branż.
Najciekawsze kampanie i działania marek z wykorzystaniem Gen AI w 2024 roku
Coca-Cola
Coca-Coli wywołała znaczące kontrowersje w mediach społecznościowych. Firma stworzyła reklamę świąteczną, wykorzystując sztuczną inteligencję do wygenerowania obrazów, które przedstawiają charakterystyczne czerwone ciężarówki Coca-Coli w zimowej scenerii.
Reklama spotkała się z krytyką ze strony artystów i twórców, którzy argumentują, że wykorzystanie AI do tworzenia treści reklamowych może negatywnie wpłynąć na branżę kreatywną i miejsca pracy dla artystów.
W odpowiedzi na krytykę Coca-Cola wyjaśniła, że reklama była eksperymentem z nowymi technologiami i stanowi część szerszej strategii marketingowej, która nadal angażuje również tradycyjnych twórców i artystów.
Teledysk Futurama 3
Quebonafide opublikował nowy teledysk „Futurama 3″, który w ciągu zaledwie dwóch dni osiągnął ponad 2 miliony wyświetleń.
Reżyser teledysku, profesor Andrzej Dragan, wykorzystał do jego produkcji wyłącznie narzędzia AI:
- Tła scenograficzne generowane w Midjourney
- Efekty specjalne tworzone w Runway, Luma i Stable Diffusion
- Deep fake’i na specjalnie trenowanych sieciach GAN
- Postprodukcja wykonana w całości na laptopie
AI w 2025 roku
W 2025 roku nastąpi znaczący przełom w rozwoju agentów AI, gdzie 25% przedsiębiorstw korzystających z GenAI wdroży agentów AI, a do 2027 roku liczba ta wzrośnie do 50% (1). Agenci AI będą zaprojektowani do samodzielnego działania, planowania i realizacji złożonych zadań przy minimalnym nadzorze człowieka.
Piotr Kaliński
VP of sales Poland, Marketplanet powered by Hubexo
Rok 2024 przyniósł wiele interesujących projektów w obszarze sztucznej inteligencji, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Najciekawsze były zastosowania generatywnej AI, szczególnie w marketingu i obsłudze klienta. Narzędzia te stają się coraz bardziej zaawansowane, umożliwiając firmom tworzenie hiperpersonalizowanych kampanii reklamowych, co zdecydowanie zrewolucjonizowało podejście do budowania relacji z klientami. Najciekawsze kampanie w tym zakresie były realizowane przez marki technologiczne, które z powodzeniem włączały AI w proces kreatywny, od tworzenia treści po automatyzację interakcji z konsumentami.
W nadchodzącym roku spodziewamy się dalszego rozwoju AI, szczególnie w kontekście usprawnienia procesów biznesowych. Rozwiązania AI będą coraz bardziej ukierunkowane na wsparcie codziennej pracy zespołów marketingowych (np. przy planowaniu i tworzeniu kontentu) oraz analityki w czasie rzeczywistym, co pozwoli firmom szybciej reagować na zmiany rynkowe i lepiej przewidywać potrzeby klientów.