Podsumowanie 2023 i prognozy na 2024: wideo marketing (cz. 2)

fot. unsplash.com/@natalieparham

Które kampanie w 2023 r. były najciekawsze i jakie trendy mocno wpłynęły na wideo marketing? Czego możemy się spodziewać w 2024 r. i jak wpłynie na to sztuczna inteligencja? Podsumowujemy rok 2023 w wideo marketingu i prognozujemy na 2024.

Wideo marketing podsumowują i prognozują: Kacper Sawicki z Papaya Films, Justyna Zawadzka z Space Cat Industries, Michał Eberchard z Resolution (OMD Group), Alicja Wieczyńska z GoldenSubmarine, Marta Szymańska z Insignia.


Tu przeczytasz pozostałe części podsumowania roku 2023.

Kacper Sawicki
założyciel i partner zarządzający, Papaya Films

3 najciekawsze kampanie marek i firm w 2023 r.

Wśród projektów, na które warto zwrócić uwagę, wskazałbym projekt zrealizowany w konkursie Papaya New Directors z Braćmi Kacperczyk i Bankiem ING Śląskim. Opowiadający o wchodzeniu w niezależność w sposób niedosłowny i ze zrozumieniem dla wyzwań, z którymi dziś mierzą się młodzi. Dłuższa, prawie 30-minutowa forma, która najpierw przyciągnęła widzów na premierze offline z fanami, później trafiła na kanał YouTube SBM (wytwórni muzycznej, która wydaje Braci), a dalej – dzięki zaangażowaniu widzów – przerodziła się w serię podcastów z udziałem popularnych prowadzących (takich jak Joanna Okuniewska czy Rafał Gębura). To przykład contentu wideo, który działa multiplatformowo, jednocześnie angażując do współtworzenia grupę docelową.

Trendy, które dominowały w 2023 r.

Jeśli chodzi o trendy, obserwujemy znaczny wzrost zainteresowania marketerów w dotarciu do młodych (generacji Z i – nadal – millenialsów), a co za tym idzie – coraz większą popularność dla treści powstających z wrażliwością i uważnością na ich problemy. Pojawia się również więcej contentu zaangażowanego, dotykającego kwestii i wyzwań społecznych. Marketerzy ewidentnie diagnozują, że te grupy wymagają specyficznego podejścia i mniej produktowego dotarcia.

Wpływ i wykorzystanie AI w wideo marketingu w 2023 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2024

W wideo marketingu udział AI jest na razie największy na etapie przygotowywaniu projektów, a nie samej realizacji. Twórcy wspomagają się choćby narzędziami do generowania wizualnej strony treatmentów, lecz kreatywność i sposób powstawania filmów wciąż pozostaje w rękach człowieka. W minionych miesiącach obserwujemy wręcz wzmożoną tęsknotę za analogowymi metodami i zwiększenie realizacji na taśmach filmowych.

Justyna Zawadzka
head of influencer marketing, Space Cat Industries

3 najciekawsze kampanie marek i firm w 2023 r.

Moją uwagę przyciągają działania ING Banku Śląskiego – nie bez powodu zdobyli tytuł Reklamodawcy Roku w Mixx Awards 2023. Kampanie takie jak nagradzany „Zhakowany koncert w Roblox” czy „#INGchallenge” pokazują, że brand chce być blisko widzów w każdym wieku, wie, na jakich platformach powinien być obecny. Ciekawych kampanii zrealizowali dużo więcej – warto śledzić ich marketingowe kroki.

Świetnie było także obserwować polską część kampanii Dove – #detoksfeedu. Podobnie jak na całym świecie, twórcy nieśli ważne przesłanie mówiące o tym, jak złudne jest promowanie „ideału” piękna, pytając swoich odbiorców, czy to, co widzą w social mediach nie zaburza ich pewności siebie. Publikacje otworzyły dyskusję na temat ważny dla followersów w każdym wieku, zachęcając do śledzenia osób, które nie kreują swojego wizerunku w nienaturalny, zakłamany sposób – powodując tym samym kompleksy odbiorców. Wszechobecne filtry (aktualnie niezwykle zaawansowane) czy ingerencje w zdjęcia czy wideo mocno przekłamują rzeczywistość, czego nie wszyscy są świadomi. Ważny głos w świecie marek kosmetycznych.

Trzeci kierunek, który chciałabym podkreślić, to udane kampanie „real time marketing” – czyli szybkie reagowanie na aktualne wydarzenia i trendy, wykorzystując je w komunikacji marki. Świetnie poradził sobie z tym InPost, pokazując na swoim TikTokowym profilu, jak według AI wyglądałby paczkomat istniejący w czasach Imperium Rzymskiego. Kolejnym przykładem takich działań jest Ikea, która odpowiedziała na nową kolekcję Balenciagi.

Uwagę marki (i całego internetu) przykuła spódnica, wyglądająca jak ręcznik, który każdy z nas ma w swoim domu. Skandynawski brand z powodzeniem odtworzył stylizację identyczną do tej pochodzącej z domu mody, zyskując zachwyt odbiorców, którzy poza rozbawieniem, włączyli się w gorącą debatę o haute couture i cenach zakupu mody luksusowej.

Trendy, które dominowały w 2023 r.

2023 to rok krótkich form – Tiktok, instagramowe Reels czy format YouTube Shorts najlepiej skupiają uwagę widzów, którzy coraz mocniej odzwyczajają się od długich filmów. Odbiorcy treści w ciągu dwóch pierwszych sekund decydują, czy chcą obejrzeć cały materiał, a to wymusza na twórcach specyficzne podejście do contentu. Charakterystyczne przywitanie, dźwięk, który fani od razu kojarzą, ciekawy wygląd – każdy powinien mieć coś, czym zatrzyma widza.

Nasycone treścią, dźwiękami i akcją treści są już normą – konsumenci treści chcą poznać ciekawe historie, ale w 2023 r. sama opowieść nie wystarczy. Masz storytime do opowiedzenia? Rób przy okazji makijaż lub nakładaj produkty pielęgnacyjne, gotuj, pokaż swoją stylizację. Umiejętność ciekawego opowiadania historii jest kluczowa, ale to treści, w których influencerzy wykonywali dodatkowe czynności, były najbardziej angażujące.

Trendy zdecydowanie rządzą – szczególnie na TikToku. Wielu ludzi kojarzy trendy z tańcem czy lip sync’iem do popularnej piosenki, jednak jesteśmy już dużo dalej. Społeczność tej platformy zdecydowanie dorasta, przez co zmienia się także charakter dominującego contentu. W Polsce były ich setki – niektóre autorskie, wiele z nich przyszło do nas zza granicy (jak chociażby wspomniane wcześniej Imperium Rzymskie). Klatki z codziennego życia tworzone na wzór filmów Wesa Andersona, szablony z CapCut – często z wykorzystaniem AI, absolutnie viralowy #TubeGirl, czyli nagranie siebie w metrze, w specyficznym dla tego trendu stylu. Renesans twórczości duetu Kayah&Bregovic związany z premierą polskiego serialu Netflixa – „Infamia”: każdy użytkownik mógł znaleźć coś, z czym się utożsamia, a to sprawia, że społeczność jest przywiązana do platformy, czuje się na niej dobrze i spędza w aplikacji jeszcze więcej czasu.

W tym roku bardzo zauważalna jest zmiana stosunku odbiorców treści wideo do najpopularniejszych influencerów. Nadal cieszą się zasięgami, jednak na rynku pojawia się coraz więcej przestrzeni dla mniejszych kont, z którymi ludzie mogą się utożsamić. Użytkownicy chętnie śledzą koleżanki i kolegów „z sąsiedztwa”, których życie przypomina ich codzienną egzystencję – bez czerwonych dywanów, blasku fleszy i luksusowych zakupów czy prezentów od marek. Chcą widzieć twórcę bez makijażu, robiącego codzienne zakupy, mierzącego się czasem z problemami. Jednym z powodów tej zmiany jest z pewnością głośna Pandora Gate, która wyjawiła wiele skandalicznych działań największych twórców internetowych w Polsce.

Wyzwania czekające w 2024 r.

Wyzwaniem z pewnością będzie wyścig o uwagę widzów – tworzenie ciekawych, interaktywnych form, jednocześnie naturalnych w odbiorze, natychmiast zyskujących uwagę odbiorców. Wertykalne formaty wideo wzmocnią swoją przewagę nad poziomymi.

Dla marek wyzwaniem będzie coraz większe zainteresowanie odbiorców tym, jak odpowiedzialne społecznie są. Czy dbają o klimat, zapewniają godne warunki pracownikom, nie mają na koncie skandali. Ogromna rzesza odbiorców zwraca uwagę na te kwestie, najmocniej pokolenia Z i Alfa – brandy muszą mieć to na uwadze oraz dostosować swoją komunikację. Transparentność i szczerość będą kluczowe.

Wyzwaniem będzie również odpowiednie wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji – w taki sposób, by zainspirować followersów, zaciekawić możliwościami AI, jednocześnie jasno oznaczając powstałe w ten sposób treści.

Dostrzeżenie wartości live-video także będzie istotne. Ten format pozwala na budowanie relacji z odbiorcami – w kontekście marketingowym, relacji z potencjalnym klientem produktów czy usług danej marki.

Ostatni temat, jaki chcę podkreślić to wyzwanie związane z doborem influencerów do kampanii wideo – ich wizerunek oraz zaangażowana społeczność, która ufa rekomendacjom twórcy jest niesamowicie istotna. Twarz marki musi być zweryfikowana i bezpieczna w komunikacji – to ważne zarówno dla widzów, jak i całej branży.

Wpływ i wykorzystanie AI w wideo marketingu w 2023 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2024

Kluczową rolą AI w tym roku była personalizacja wideo, co pozwala na tworzenie bardziej angażujących treści przez marki, a przez platformy – jeszcze skuteczniej działający algorytm, trafiający w oczekiwania widza. To połączenie sprawia, że użytkownicy stale zwiększają ilość czasu, jaką poświęcają na śledzenie contentu wideo. Algorytmy AI pomagały też zoptymalizować strategię dystrybucji treści, identyfikując najlepsze kanały i czasy publikacji dla maksymalnego zasięgu.

Na TikToku widzimy mnóstwo filtrów wykorzystujących tę technologię, co w równym stopniu wzbudzało zainteresowanie oraz obawy, jak mocno sztuczna inteligencja wejdzie do codziennej sfery życia odbiorców. Marki z powodzeniem wykorzystują sztuczną inteligencję do tworzenia formatów wideo, a w kolejnym roku będa to robić jeszcze chętniej.

W kolejnym roku świat marketingowy jeszcze lepiej oswoi temat AI – branża zdaje sobie sprawę, że nowa technologia nie zastąpi prawdziwych ludzi, pomoże im jednak w skróceniu czasu pracy i zoptymalizuje możliwości. Z każdą godziną narzędzia oparte na sztucznej inteligencji (jest ich już ponad 120) uczą się i doskonalą, dzięki czemu będą jeszcze lepiej wykorzystywane. Twórcy wideo dzięki nowym rozwiązaniom mogą tworzyć jakościowe treści w wielu językach – to znacząco zwiększy szansę na dotarcie do widzów na całym świecie. Konieczność oznaczania treści generowanych z pomocą AI wpłynie też na większe oswojenie się odbiorców z tym, że ta technologia zostanie z nami na stałe.

Michał Eberchard
senior biddable specialist w Resolution (OMD Group)

3 najciekawsze kampanie marek i firm w 2023 r.

Najbardziej zapadającymi w pamięć reklamami wideo z 2023 roku w mojej opinii są te wykorzystujące wizerunek popularnych w Polsce osób. Wybór odpowiedniego celebryty nie należy do najłatwiejszych, ponieważ popularność niekoniecznie musi przełożyć się na wiarygodność i pozytywne wrażenia widowni.

Z tym zadaniem świetnie poradził sobie bank Credit Agricole. Wybór Roberta Makłowicza
i Dawida Podsiadło do tegorocznej kampanii to strzał w dziesiątkę. Obaj panowie są u szczytu swojej popularności, a przy tym nie są postaciami skrajnie kontrowersyjnymi. Spoty reklamowe „Takie ceny” są dowcipne i inteligentnie wykorzystują usposobienie bohaterów.
Łączenie różnych charakterów to najlepszy sposób na wzmocnienie przekazu i trafienie do kilku różniących się wiekiem grup docelowych. Podobny zabieg wykorzystała firma Tyskie, postawiła na osobistości działające na tym samym polu – Mateusza Borka i Dariusza Szpakowskiego.

Innym przykładem wykorzystującym tę samą ideę była zimowa kampania McDonald’s promująca burgera Maestro. Spot pokazujący Michała Żebrowskiego i Borysa Szyca na stoku, spieszących na burgera z cebulką, doskonale wpisuje się w omawiane założenie. McDonald’s, tak samo jak Tyskie, wykorzystało osoby z tej samej branży, a historię zbudowało w oparciu o ich rzeczywistą relację oraz różnicę temperamentów.

Mówiąc o udziale celebrytów w kampaniach, nie sposób nie wspomnieć o najbardziej rozpoznawalnym przedwyborczym spocie „Przebudzenie 2023”. W półminutowym filmie nakręconym w sali kinowej, występuje więcej znanych postaci niż w niejednym serialu. Tu także wykorzystano mechanizm łączenia różnych charakterów pochodzących z różnych branż (muzycy, aktorzy, influencerzy). Ich wspólną cechą była przynależność do młodego pokolenia.

Trendy, które dominowały w 2023 r.

Trend wydaje się oczywisty, choć nie jest on wyróżnikiem tylko 2023 roku. Tak jak wspomniałem, wykorzystanie i odpowiedni wybór znanych osobistości to prawie pewnik sukcesu kampanii wideo. Kluczowy jest jednak umiejętny dobór postaci z show-biznesu i ich zestawianie oraz wykorzystanie ich charyzmy w taki sposób, aby przyciągnąć odbiorców.
Warto zwrócić uwagę również na inne sposoby przekazu oraz czynniki warunkujące sukces reklamy wideo. Najbardziej wyróżniającym się trendem, wynikającym pośrednio z popularności platformy TikTok, są reklamy wideo, które przyjmują charakter treści autentycznych i edukacyjnych. Takich, które użytkownik chciałby samodzielnie wyszukać i oglądać. To, co w tym formacie jest najtrudniejsze w realizacji to ich krótki czas trwania, który warunkuje charakter platformy oraz średni czas, który użytkownik spędza z wyświetlaną treścią. Ten sam mechanizm jest zresztą identyczny dla dwóch pozostałych usług dystrybuujących krótkie treści wideo – YouTube Shorts i Instagram Reels.

Wyzwania czekające w 2024 r. i wpływ AI na wideo marketing

Kluczowymi aspektami świadczącymi o kreatywności reklamy są: autentyczność, oryginalność oraz inspiracja. Wiemy jednak, że sama kreatywność nie odniesie sukcesu bez odpowiedniego zasięgu i siły oddziaływania. Odpowiedni czas emisji reklamy, częstotliwość wyświetlania, dobór platformy, grupy docelowej i urządzeń, na których będzie wyświetlana, kilka z wielu składowych, które pomagają w osiągnięciu satysfakcjonujących wyników.

Największych zmian w wideo marketingu upatruję w kontekście automatyzacji ora AI. Jak odpowiednio ustawić reklamę, żeby mechanizmy uczące wyświetlały ją na najbardziej odpowiednich do tego powierzchniach i do odpowiednich osób? Jak nie przegapić błędów, które w przypadku automatyzacji wydają się nieuchronne? Jak kontrolować ten proces na każdym etapie? Te pytania rodzą się od długiego czasu i zapewne będziemy je sobie zadawać przez kilka najbliższych lat. Widząc jednak tempo rozwoju nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, wydaje się że automatyzacja z roku na rok będzie coraz bardziej dokładna i odpowiadająca na wymagania wszystkich grup biorących udział w wideo marketingu: marek, agencji marketingowych oraz odbiorców.

Poza personalizacją reklam wideo przez mechanizmy uczące, wpływ na wideo marketing w 2024 r. będzie miało samo wykorzystanie AI przy tworzeniu treści. Sztuczna inteligencja pozwala na stworzenie spotów bez udziału kamerzysty czy aktorów. Reklam wykorzystujących AI z czasem będzie coraz więcej. Tu jednak wracamy do punktu wyjścia. Bez dobrego i oryginalnego pomysłu, który marketer podsunie maszynie, nie powstanie raczej nic nowatorskiego. A przynajmniej na obecnym etapie rozwoju tej technologii.

Alicja Wieczyńska
copywriterka, GoldenSubmarine

3 najciekawsze kampanie marek i firm w 2023 r.

Co mnie zaskoczyło w świecie wideo marketingu w bieżącym roku? Zdecydowanie kampania marki antybakteryjnej pasty do zębów Krzysztof Ibisz x ON „Uśmiech proszę”. Jej pomysłodawcą jest firma TORF CORPORATION, której udało się osiągnąć zamierzony cel. Kampania nie tylko wywołuje uśmiech na twarzy, ale także zadziwia, a co najważniejsze, sprzedaje. Doceniam odważne działanie marki oferującej produkty z kategorii health. Wyjście spoza szeregu i postawienie kroku na przód w stronę przyszłości, tym samym w stronę młodszej grupy konsumentów, budzi pełen respekt i szacunek.

Co dzieje się na wideo? W roli głównej Krzysztof Ibisz, doskonale wszystkim znany z prowadzenia telewizyjnych teleturniejów i wiecznej młodości. Idealnie dobrany bohater do oferowanego produktu i jego historii. Wideo bardziej niż spot telewizyjny przypomina teledysk, który aż chce się oglądać do końca, a nawet zapętlać. Myślę, że „Uśmiech proszę” stanie się hitem, a wiele zetek będzie bawiło się przy tym na tegorocznej imprezie sylwestrowej! Dlaczego? Radiowy, wpadający w ucho bit, wokal bardziej rapowany niż odśpiewany, a do tego taniec, który bawi i bazuje na TikTokowych trendach.

ON uderza tutaj mocno w grupę generacji zetek, która przy wszystkim, co robi, pragnie czerpać z tego fun. To pokolenie żyje po to, aby się bawić, nawet przy takich czynnościach, jak codzienna rutyna mycia zębów. Tym bardziej w zastosowanych działaniach widać, że pomysł i scenariusz były doskonale przemyślane, a nie jedynie dziełem wypadku.

Warto docenić tutaj zespół designu i animacji! Stworzona kreacja jest dynamiczna, mocno nawiązująca do filtrów dostępnych na TikToku, całość dopełniają duże fonty skaczące wokół bohatera. Oglądanie tego „klipu” to czysta przyjemność! Ja po premierze „włączyłam wybielanie”, a Wy?

Druga najlepsza kampania? Nazwałabym to raczej spektakularnym działaniem, które bez wątpienia wzbudziło we mnie nieoczekiwane emocje. W tym momencie warto zadać sobie pytanie: „Czy w Polsce możemy poczuć się, jak w Nowym Jorku?”. Myślę, że to działanie udowodniło, że odpowiedź jest twierdząca.

W 2023 roku w samym centrum Warszawy można było zobaczyć wielką Pepsi lewitującą między ekranami LED. Efekt 3D, a może efekt WOW? To działanie na miarę światową, a jednak mogliśmy zaznać trochę iluzji na własnych oczach, w naszym kraju. Warto dodać, że jesteśmy świeżakami w tego typu działaniach, tym bardziej jest to odważny krok w stronę reklamy ambientowej. Jako ciekawostkę dodam, że narożny ekran przy hotelu Marriott to jedyny nośnik w Polsce, który pozwala na osiągnięcie efektu trójwymiarowości.

Cała animacja wyglądała tak, jakby puszki Pepsi wystawały poza obszar ekranu. Próbowały je złapać łapki głównego bohatera serii reklam „Psst! Czas na film”, które cały czas przerzucały napój między ekranami. Trójjwymiarowy spot nie tylko zaskakiwał, ale przyciągał uwagę tysięcy przechodniów. Wystarczyło się tam znaleźć, a ochota na łyk gazowanego napoju przychodziła w jednej chwili.

Marka w swoich kampaniach z filmowej serii zachęca, aby czerpać przyjemność z wieczornego seansu w towarzystwie ulubionego wariantu smakowego Pepsi. Warto odłożyć pewne rzeczy na bok, sięgnąć po napój i cieszyć się smakiem filmowych emocji. Sądzę, że to działanie 3D było oryginalnym i trafnym uzupełnieniem kampanii z serii „Psst! Czas na film”. Moim zdaniem animacja osiągnęła swój efekt i dała nam poczuć niesamowite emocje.

Numer 3? Hmm… myślę, że kampania marki Otomoto „Prawdziwe historie” z pewnością zasługuje na miano jednej z ciekawszych w 2023 roku. Dlaczego?

Po pierwsze, za kreatywne i autentyczne podejście należy się piątka z plusem. To zdecydowanie jej wyróżnik! Nic nie przemawia do userów, tak jak rzeczywiste historie użytkowników. Otomoto doskonale wiedziało, jak przyciągnąć uwagę, budując silne więzi emocjonalne z odbiorcami. Marki często boją się zaangażować w swoje działania reklamowe klientów, gdyż oczekują profesjonalnego podejścia, dzięki któremu wzrośnie sprzedaż oferowanych usług czy produktów. Otomoto wyjechało na przód temu wszystkiemu. Pokazali, że nie ma czego się bać, a warto zaufać ludziom, dzięki którym są teraz właśnie w tym miejscu, a nie innym. Z pewnością to działanie przyczyniło się do powodzenia kampanii.

Po drugie historia się po prostu klei. Doceniam tutaj za zdolne wykorzystanie potęgi storytellingu. Styl dokumentalny to rzadko spotykana forma w świecie reklamy, jednak w autentycznych opowieściach sprawdza się doskonale. Dzięki wybranej formie dwuminutowego reportażu, marka była w stanie opowiedzieć pełną historię, ale też zachować odpowiednie tempo narracji. Celem było zatrzymanie widza, aby zdążył poczuć emocje towarzyszące bohaterom. Opowieści ludzi dzielących się swoimi doświadczeniami, związanymi z zakupem samochodu, nie tylko przyciągały uwagę, ale również budowały zaufanie do marki. Nie od dziś wiemy, że konsumentom łatwiej identyfikować się z historiami „z życia wzięte” niż z konwencjonalnymi reklamami.

Po trzecie, Otomoto dobrze wykorzystało różnorodność mediów. Oprócz tradycyjnych kanałów reklamowych, kampania skupiała się na obecności w mediach społecznościowych i platformach cyfrowych. To właśnie tam użytkownicy najczęściej dzielą się swoimi historiami. Marka wykorzystała przestrzeń internetową i napędzała do interakcji, a także rozmowy. Dzięki tym działaniom zaangażowanie wzrastało w błyskawicznym tempie.

Na sam koniec muszę dodać, że kampania „Prawdziwe Historie” doskonale wpisywała się we współczesne oczekiwania konsumentów, którzy poszukują autentyczności, uczciwości i realnych relacji z markami. Sądzę, że stworzenie kampanii opartej na prawdziwych doświadczeniach było trafnym posunięciem! Jeśli miałabym dać radę innym markom z zakresu budowania relacji z klientami, powiedziałabym: „jedź prostą drogą – za Otomoto”.

Trendy, które dominowały w 2023 r.

Obserwując i analizując działania z 2023 roku sądzę, że pojawiło się kilka gigantów, które wyznaczyły najnowsze trendy we współczesnym wideo marketingu.

Z pewnością na popularności mocno zyskało wideo interaktywne. Marki zaczęły eksperymentować z tego typu treściami, umożliwiając widzom aktywne uczestnictwo w całej historii, jednocześnie zbliżając ich do swojego świata. To podejście angażuje odbiorców na nowych poziomach, zwiększając ich udział i interakcję. Kolejną odnogą naszej dziedziny jest rozszerzona rzeczywistość (AR) i wideo 3D. Wprowadzenie takiej technologii do marketingu wideo stało się bardziej powszechne. W końcu i my doczekaliśmy się pierwszego, póki co jedynego nośnika w Polsce, pozwalającego na osiągnięcie efektu trójwymiarowości. Marki wykorzystują te technologie, aby dostarczyć atrakcyjnych wrażeń, co przekłada się na zwiększone zaangażowanie widzów i głośny temat w onlinie. W dalszym ciągu kontunuował swoją popularność livestreaming i transmisje na żywo. Tak właśnie rozmawia się ze swoją publicznością w czasie rzeczywistym. Dzięki takim działaniom marki oferują autentyczność i natychmiastowe interakcje, co widzowie chętnie doceniają. Kolejnym trendem są Reelsy – krótkie filmy w formacie pionowym na Instagramie. Trend rozpoczął się na TikToku. Inne platformy postanowiły podążać w tym kierunku. O ile, że reelsy były wcześniej, o tyle teraz każdy format wideo staje się nim automatycznie. Dzięki temu materiał obiega platformę w błyskawicznym tempie. Zwracano również uwagę na personalizację treści, która była kluczowym elementem strategii wideo marketingu. Dzięki zebranym danym i ich analizie, marki dostarczały bardziej ukierunkowane i dostosowane do odbiorcy treści wideo, co zwiększało ich efektywność i linkowało bezpośrednio do określonego targetu. O Influencer marketingu wideo nie trzeba mówić wiele. Sprawdza się cały czas, a jego rozwój jest imponująco dynamiczny. W tegorocznych działaniach można było zauważyć sporą ilość kampanii z dużą ilością mikroinfluencerów, którzy zyskują miano tych bardziej autentycznych. Za pewne w kolejnym roku jeszcze więcej marek przekona się do kampanii z udziałem influencerów. Na samym końcu warto wspomnieć o zrównoważonym marketingu wideo. Świadomość społeczna i ekologiczna cały czas wzrasta, to przełożyło się na rosnące zainteresowanie treściami związanymi z zrównoważonym rozwojem. Marki, które prezentowały swoje działania proekologiczne w formie wideo, zdobywały dodatkowe uznanie i pozytywną reputację. Czy marki pójdą bardziej w tym kierunku? We will see.

Zrozumienie tych trendów pozwala dostosować się do oczekiwań współczesnej publiczności i skuteczniej komunikować się z nią za pomocą treści wideo. Ten rok był naprawdę intensywny, powstało wiele kampanii wartych zauważenia, kreujących nowe trendy i zapowiadających kierunek, w którym podąża wideo marketing. Zobaczymy, czym nas zaskoczy 2024 rok. Stay tuned!

Marta Szymańska
social media specialist, Insignia

3 najciekawsze kampanie marek i firm w 2023 r.

I. PopCorners Breaking Bad Commercial | Break Into Something Good

Coś dla fanów kultowego „Breaking Bad”! Bohaterowie serialu Walter White oraz Jesse Pinkman ponownie łączą siły i produkują… autorskie chrupki bezglutenowe PopCorners. Jedyną mieszanką uzależniającą w tej przekąsce jest jej smak. A temu nie może oprzeć się nawet wielki narkotykowy baron Tuco Salamanka. Marka PopCorners chyba „Włamała się do czegoś dobrego” 😉

II. Kampania Pepsi | Great Acting or Great Taste?

W erze nieustannej konsumpcji treści reklamowych odbiorcy nie wiedzą już, co jest prawdą, a co fałszem. Ben Stiller i Stevie Martin zachwycają się smakiem nowej Pepsi Zero Sugar, ale… to przecież aktorzy. Twórcy spotów rzucają wyzwanie odbiorcy i pytają „Świetna gra czy świetny smak? Spróbuj i sam się przekonaj!”

III. Doritos „Jack’s New Angle”

Marka Doritos wspina się na wyżyny kreatywności i w 60-sekundowym spocie wykorzystuje sprytne odniesienia do kształtu przekąski. Trzech artystów, trzy pokolenia muzyczne – prawdziwa gorączka trójkątów! Twórcy wiedzą, co znaczy dobrze opowiedziana historia.

Trendy, które dominowały w 2023 r.

Short form vertical video

Zgodnie z przewidywaniami krótkie wideo w formacie pionowym wiedzie prym w marketingu wideo. To wciąż najpopularniejsza i najbardziej immersyjna forma przekazu.

Transkrypcja dźwięku

Około 85% użytkowników ogląda filmy bez dźwięku, dlatego dodawanie napisów do wideo to jeden z najważniejszych trendów tego roku.

Przede wszystkim autentyczność

Czasy „wygładzonych” wizualizacji minęły. Odbiorcy szukają autentyczności, wartościowych treści i prawdziwych historii, z którymi mogą się utożsamiać.

UGC

Treści tworzone przez klientów dotyczące danej marki i jej produktów pomagają w podejmowaniu decyzji zakupowych. Są również bardziej autentyczne.

Live streaming & live commerce

Live streaming pozwala podejmować interakcje w czasie rzeczywistym, co zwiększa zaangażowanie i wzmacnia relacje z odbiorcami. Silnym trendem jest także sprzedaż podczas transmisji na żywo.

Technologia AI

Rozwój technologii umożliwia tworzenie unikalnych treści wideo generowanych przez AI.

Personalizacja treści

To nic innego jak tworzenie treści skierowanych do konkretnych odbiorców. Tego typu przekazy przyciągają uwagę, zwiększają zainteresowanie i wpływają na wzrost zaangażowania.

Tu przeczytasz pozostałe części podsumowania roku 2023.