Które kampanie w 2023 r. były najciekawsze i jakie trendy mocno wpłynęły na wideo marketing? Czego możemy się spodziewać w 2024 r. i jak wpłynie na to sztuczna inteligencja? Podsumowujemy rok 2023 w wideo marketingu i prognozujemy na 2024.
Wideo marketing podsumowują i prognozują: Jacek Redźko z ASAP&ASAP, Roksana Wantulok z Ancymony, Łukasz Gwizdała z Cube Group, Aleksandra Farenholc z Group One, Damian Jemioło ze Stratosfery.
Tu przeczytasz pozostałe części podsumowania roku 2023.
Jacek Redźko
chief video officer / partner ASAP&ASAP
3 najciekawsze kampanie marek i firm w 2023 r.
Bardzo cieszy mnie spektakularny powrót reklam marki Apple do szczytowej formy. W 2023 r. mogliśmy wręcz przebierać w ich filmach i się nimi wzruszać czy zachwycać. Przykładowo, świąteczna produkcja animowana w technice poklatkowej i nakręcona przy użyciu iPhone’a, „Fuzzy Feelings” – mega-fajna rzecz.
Oczywiście, święta to swego rodzaju samograj, ale równie dobrze Apple radzi sobie z filmami bardziej produktowymi, jak „The Lost Voice” w reżyserii Taiki Waititi albo „Quiet the noise” – wszędzie mieliśmy i emocje, i najwyższy poziom opowieści.
Jestem wielkim fanem kampanii „Portret kobiecy” dla marki YES. Może dlatego, że bardzo lubię Szymborską i tutaj jej głos oraz poezja zostały użyte w naprawdę trafiony, doskonały wręcz sposób. Mamy zderzenie archiwalnego nagrania z nowoczesnym i ciekawym potraktowaniem materii wizualnej. To wspaniale działa. Do tego świetnym pomysłem było zaangażowanie Agaty Trzebuchowskiej, czyli ekranowej, oscarowej Idy. Nieopatrzona twarz, sprawdzająca się doskonale w uwiarygodnieniu opowieści o kobiecej sile.
Wszyscy wielcy próbowali, mniej lub bardziej, romansować z AI przy tworzeniu wideo i nikomu się to nie udało w takim stopniu jak Coca-Coli. Kampania Cocal-Cola „Masterpiece” jest absolutnym złotem w tym zakresie. Podróż produktu (czyli ikonicznej butelki) przez wszystkie style i znane dzieła jest przemyślana i ogląda się ją świetnie. Oczywiście, przyjazność dla oka w tym spocie jest efektem bardzo zaawansowanej postprodukcji i nic tutaj nie zostało zostawione przypadkowi.
Trendy, które dominowały w 2023 r.
To, na co warto zwrócić moim zdaniem uwagę, to wpływ digitalu i social mediów na produkcje kierowane do mediów tradycyjnych. Liczne odniesienia do TikToka i Instagrama jak formaty pionowe, filtry, emotki, trendy i wiele innych, rozgościły się już na dobre w spotach telewizyjnych.
Trendem, z punktu widzenia produkcyjnego, nazwałbym też maksymalizację efektywności w podejściu do kręcenia wideo. Czyli jednego dnia zdjęciowego kręcimy nie tylko materiał do głównego spotu, ale i do jego licznych wariantów czasowych, taktycznych, mediowych, różniących się akcentami w przekazie etc. Przy okazji shootu kręcimy też liczne, kilkusekundowe ujęcia dla sociali, z których klient może korzystać później przez kilka miesięcy na profilach swoich marek.
Wyzwania czekające w 2024 r.
Na pewno wyzwaniem będzie przywracanie storytellingu do świata superkrótkich form filmowych. Nawet YouTube, który od kilku lat budował w marketerach wiarę w to, że tylko krótkie i bardzo krótkie przekazy mają dzisiaj sens, zaczął rekomendować wprowadzanie elementów storytellingowych w kampaniach wideo. To zasadnicze wyzwanie, wciągnąć do opowieści, gdy nie ma się prawie czasu na zbudowanie jej świata.
Wpływ i wykorzystanie AI w wideo marketingu w 2023 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2024
To, co już się dzieje i na pewno będzie ważnym zastosowaniem AI w wideo w roku 2024, to tworzenie modeli głosowych i awatarów postaci. Czyli np. lokalizacja spotu globalnego, w momencie, w którym aktor nagrany w języku angielskim, przemówi tym samym głosem po polsku, a ruch jego ust będzie idealnie zsynchronizowany z wypowiedzią (idealny lipsync), jest całkowicie wykonalna i stanowi bardzo sensowne użycie AI w wideo.
Jeśli chodzi o całościowe tworzenie filmów, to uważam, że AI nie jest w stanie generować w tej chwili jeszcze wideo, które naprawdę chce się oglądać i które nie męczy oka i mózgu. Zbyt wiele zmian zachodzi w każdym detalu obrazu w każdej klatce. Oczywiście, jest tylko kwestią czasu, i to nieodległego, gdy te wyzwania uda się rozwiązać i z pewnością w 2024 r. zobaczymy już zmianę w tym zakresie.
Oczywiście, Coca-Cola „Masterpiece” jest przykładem udanego wykorzystania AI w filmie reklamowym, ale idę o zakład, że koszt jej użycia i zaawansowanie postprodukcji byłyby takie same, gdyby jej w tym spocie nie użyto.
Roksana Wantulok
art directorka, Ancymony
3 najciekawsze kampanie marek i firm w 2023 r.
Wideo marketing to obecnie najlepiej rozwijająca się i najskuteczniejsza forma marketingu, pomagająca w pozyskiwaniu leadów sprzedażowych i doskonale angażująca użytkowników. Zdecydowanie warto przyjrzeć się działaniom prowadzonym na naszym rodzimym rynku.
Jedną z kampanii zrealizowanych w 2023, na którą warto zwrócić uwagę, jest kampania marki YES we współpracy z Fundacją Wisławy Szymborskiej stworzona na podstawie wiersza poetki „Portret kobiety”. Jest to kontynuacja działań w ramach platformy „Jestem kobietą” i choć skupiły się one głównie wokół tradycyjnej formy wideo marketingu, jakim jest spot telewizyjny, były szeroko komentowane również w internecie. Oprócz tego, spot wniósł ogromny powiew świeżości, jeśli chodzi o samą produkcję filmową. Ciekawe i nowoczesne rozwiązania formalne sprawiły, że film doskonale sprawdził się w działaniach digital, docierając do szerokiej grupy docelowej.
Na uwagę również zasługuję kampania „MEGA!” marki Rossmann prowadzona na platformie TikTok, która zresztą zdobyła uznanie podczas pierwszej polskiej edycji TikTok Ad Award w kategorii Greatest TikTok. Głównym celem kampanii było pozyskanie uwagi pokolenia Z, ale także stworzenie wyróżniającej się tożsamości marki na platformie i zbudowanie wiarygodnej relacji z klientem. Rossmann postawił na autentyczność, okraszoną sporą dawką poczucia humoru. Przy pomocy ikonicznego już trio w brandowych czerwonych polarkach, stworzyli content promocyjny w hiphopowej konwencji, który wygenerował ponad 23,5 miliona wyświetleń. To zagwarantowało marce przyrost nowych obserwujących na poziomie 20%. To naprawdę świetny wynik!
Prawdziwym mistrzem w działaniach wideo marketingowych jest sieć sklepów Żabka. Ich kompleksowe działania w telewizji i internecie są spójne, i nowoczesne. Kontent publikowany w mediach społecznościowych jest bardzo jakościowy i dobrze skrojony pod grupy docelowe. Marka działa dynamicznie i w swoich kreacjach sprawnie odpowiada na panujące trendy, co doskonale widać na TikToku. Na szczególne wyróżnienie zasługuje ich kampania z początku roku „Jazda z kawkami”, bazująca na znanym utworze DJ Hazela. Humor i kreatywność na najwyższym poziomie.
Trendy, które dominowały w 2023 r.
Jeśli chodzi o trendy panujące w 2023 roku to zdecydowany prym wiodły live streamy i treści na żądanie, wykorzystywane bezpośrednio do promocji i transmitowania wydarzeń na YouTubie, Instagramie czy Facebooku, ale również pośrednio podczas gamingowych streamów na platformie Twitch. Doskonałym przykładem efektywności działań na tej ostatniej platformie był charytatywny stream zorganizowany przez rapera Young Multiego, który podczas jego trwania, wraz ze swoimi fanami, zebrał ponad 100 tysięcy złotych dla Stowarzyszenia mali bracia Ubogich.
Kolejnym silnym trendem okazał się być user generated content. Choć oddanie kontroli nad tworzeniem treści przez użytkowników może wydawać się ryzykowne dla marek, przynosi również wiele korzyści. UCG pomaga wzmocnić i rozwinąć relacje z potencjalnymi klientami. Artykuły na blogu, transmisje live, recenzje czy zdjęcia i filmy w social mediach – często są skuteczniejsze niż konwencjonalne treści marketingowe.
W 2023 szczególne znaczenie miała też personalizacja i interaktywność treści, wideo 360 stopni oraz VR, a silną pozycję utrzymał miłościwie nam panujący storytelling i podejście mobile first.
Wyzwania czekające w 2024 r.
Nadchodzący rok prawdopodobnie umocni te trendy. Marki będą więcej inwestować w personalizację wideo na platformach społecznościowych, w celu dokładniejszego dotarcia do swoich grup docelowych. Wzrośnie popularność krótkich form – TikTok czy Instagram Reels oraz wideo z elementami interaktywnymi, takimi jak możliwość klikania w przedmioty na ekranie lub wybierania opcji. Te interaktywne elementy umożliwią widzom bardziej zaangażowane doświadczenia, jednocześnie umożliwiając markom zbieranie danych o preferencjach konsumentów.
Wpływ i wykorzystanie AI w wideo marketingu w 2023 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2024
Wpływ i wykorzystanie sztucznej inteligencji w wideo marketingu w mijającym roku 2023 było ogromne. AI odegrała kluczową rolę we wzbogacaniu i personalizacji treści wideo, co przyczyniło się do poprawy zaangażowania i doświadczenia użytkowników.
W tym roku sztuczna inteligencja została powszechnie wykorzystana do analizowania danych demograficznych i preferencji odbiorców, co pozwoliło na dostosowanie treści wideo do ich potrzeb i zainteresowań. Dodatkowo, dzięki połączeniu AI z technologią rozpoznawania obrazu, możliwe było automatyczne generowanie napisów lub podpisów, co znacznie ułatwiło dostępność treści wideo dla osób z niepełnosprawnościami i wsparło podejście mobile first. W mijającym roku AI miała również znaczący wpływ na proces tworzenia i montażu filmów. Technologia generatywnych sieci przeciwników (GAN) pozwalała na tworzenie wideo o wysokiej jakości, które wydawały się być autentycznymi nagrywkami. Dzięki temu zautomatyzowane narzędzia do montażu filmów były w stanie tworzyć profesjonalne i atrakcyjne wideo w krótkim czasie.
W nadchodzącym 2024 roku wykorzystanie sztucznej inteligencji w wideo marketingu będzie nadal kontynuowane i rozwijane. AI może pomagać w personalizowaniu interakcji z użytkownikami wideo poprzez dynamiczne dostarczanie treści w oparciu o ich preferencje i zachowanie. Można również oczekiwać dalszego rozwoju technologii GAN i narzędzi do automatycznego montażu filmów, które mogą stać się jeszcze bardziej intuicyjne i zaawansowane, umożliwiając tworzenie filmów o wyższej jakości i jeszcze lepiej dopasowanych do oczekiwań odbiorców.
Łukasz Gwizdała
art director w Cube Group
3 najciekawsze kampanie marek i firm w 2023 r.
Wideo marketing stał się nieodzowną częścią strategii marketingowych marek. W ubiegłym roku aż 86 proc. firm korzystało z treści wideo w celu dotarcia do nowych odbiorców, wzrostu świadomości marki czy zwiększenia konwersji leadów. W 2023 roku, na szczególną uwagę zasługują kampanie, które wyróżniły się swoją efektywnością i kreatywnością.
Ciekawym przykładem była kampania Fiata „Operation No Grey”. W reklamie Fiat „wykąpał” samochód w pomarańczowej farbie i rozpoczął akcję „No grey” komunikującą ważną zmianę. Producent zapowiedział, że przestanie oferować samochody w kolorze szarym na rzecz żywych, ciepłych barw. W reklamie Fiat ogłosił, że taki kolor nie pasuje do włoskiego ducha radości, optymizmu i pasji. Reklama stworzona przez Leo Burnett Italia zdobyła uznanie zarówno konsumentów, jak i marketerów i osiągnęła ponad przeciętne wyniki.
Z pewnością kreatywną kampanią tego roku była kampania Heinz – „It has to be Heinz”. Bohaterami kampanii marki byli wierni konsumenci, którzy, jak się okazało, potrafią z miłości do marki zrobić naprawdę wiele. Kampania „It has to be Heinz” to seria spotów w stylu historyjek obrazkowych przedstawiających prawdziwe lub łudząco przypominające historie podkreślające zamiłowanie konsumentów do ketchupu Heinz i produktów Beanz. Kampania zadebiutowała w USA, Wielkiej Brytanii i Kanadzie, a następnie została rozszerzona na inne rynki. Lekka i zabawna kampania zwiększyła świadomość marki i zaangażowanie społeczności w mediach społecznościowych.
Kolejną wyróżniająca się spośród konkurencji kampanią była kampania British Gas. Dostawca energii nawiązał współpracę z Team GB i ParalympicsGB w ramach odważnej i ambitnej kampanii, która wykorzystała siłę sportu do promowania zdrowszego stylu życia w Wielkiej Brytanii. Kampania miała na celu podkreślenie nowej inicjatywy firmy dotyczącej oszczędzania energii. W kampanii wystąpili znani sportowcy z Wielkiej Brytanii i Paralympics GB, tacy jak Tom Daley, Katarina Johnson-Thompson i Ellie Simmonds. W spocie sportowcy rywalizowali w wyścigu z czasem, starając się ograniczyć zużycie elektryczności do godzin dziennych, co było powiązane z ofertą British Gas oferującą klientom elektryczność za połowę ceny.
Trendy, które dominowały w 2023 r.
Niewątpliwie rok 2023 został zdominowany przez sztuczną inteligencję i jej wykorzystanie w produkcji wszelkiego rodzaju contentu. Firmy zaczęły wykorzystywać AI do automatyzacji procesów, personalizacji treści i generowania dynamicznych wideo na dużą skalę. Poza komercyjnym wykorzystaniem AI powstało również wielu twórców na YouTubie, Instagramie czy TikToku, którzy używają AI do tworzenia contentu. Obecnie możemy obserwować, na przykład, AI influencerów, którzy posiadają setki tysięcy obserwujących.
Kolejnym trendem, który z roku na rok zyskuje na znaczeniu są oczywiście, krótkie formaty wideo na social mediach. Te szybkie, angażujące i łatwe do konsumpcji treści okazały się idealne dla młodego pokolenia odbiorców, którzy cenią sobie wideo, będące jednocześnie informatywne i zabawne. Krótkie formaty wideo to już nie tylko TikTok, ale również Instagram Reels czy YouTube Shorts. Od pewnego czasu możemy też zauważyć wzrost wykorzystania krótkich filmów na platformie LinkedIn, które mają bardziej charakter biznesowy lub edukacyjny niż rozrywkowy.
Jedną z nowości w wideo marketingu jest transkrypcja dźwięku, czyli dostosowywanie materiałów wideo do potrzeb osób oglądających je bez dźwięku. Badania wskazują, że 85% odbiorców wybiera oglądanie filmów bez włączonego dźwięku, szczególnie podczas podróży. Ta tendencja zmienia podejście do tworzenia treści wideo. W odpowiedzi na te potrzeby, YouTube, Instagram czy TikTok implementują funkcje, które umożliwiają transkrypcję audio na tekst.
W 2023 roku marki dążą do zwiększenia zaangażowania odbiorców poprzez adaptację swoich materiałów wideo do oglądania w trybie cichym. Użycie napisów i wizualnych instrukcji pozwala na efektywne przekazywanie treści bez potrzeby korzystania z dźwięku. Strategia ta nie tylko ułatwia dostępność treści dla szerszej grupy odbiorców, ale również czyni materiały bardziej przyjazne dla konsumentów, niezależnie od ich aktualnej sytuacji czy środowiska, w jakim się znajdują.
Wyzwania czekające w 2024 r.
Oczekuje się, że sztuczna inteligencja (AI) i zaawansowane technologie jeszcze lepiej dostosują treści do indywidualnych potrzeb użytkowników. Jednak to nie jedyne wyzwanie, z którym będą zmagać się firmy.
Pomimo rosnącego znaczenia AI w tworzeniu strategii marketingowych, ludzie wciąż poszukują czegoś autentycznego. Firmy teraz stają przed wyzwaniem pokazania swojej „ludzkiej strony”. Chodzi o transparentność i humanizację marki. Wideo marketing ewoluuje, aby tworzyć głębsze, emocjonalne więzi z odbiorcami, dzięki opowiadaniu historii bliskich ludzkim doświadczeniom i wartościom.
Kluczem do sukcesu w wideo marketingu będzie umiejętne połączenie innowacyjnych technologii z humanizacją. Marki, które zdołają wykorzystać AI do personalizacji swoich przekazów, jednocześnie zachowując autentyczność i bliskość z odbiorcami, zdobędą przewagę na szybko zmieniającym się rynku.
Wpływ i wykorzystanie AI w wideo marketingu w 2023 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2024
W 2024 roku oczekuje się, że firmy będą kontynuować inwestowanie w technologie AI, aby zwiększać przychody i działać bardziej wydajnie. Według „Twilio Segment 2023 Growth Report” szacuje się, że 54% firm planuje wydać jeszcze więcej na kampanie oparte na sztucznej inteligencji.
W kontekście wideo marketingu, AI przynosi takie zalety jak szybkość, wydajność, elastyczność, skalowalność oraz łatwość integracji i współpracy z różnymi platformami. Jednak istnieją również wyzwania, takie jak ograniczona oryginalność i wiarygodność treści wideo generowanych przez AI, a także kwestie praw autorskich i licencji. Dlatego ważne jest, aby marki równoważyły wykorzystanie AI z potrzebą zachowania autentyczności i unikalności swoich treści.
AI zmienia krajobraz marketingu, oferując nowe możliwości, ale także stawiając przed firmami nowe wyzwania. W 2024 roku marki będą musiały kontynuować adaptację do tych zmian, inwestując w nowe technologie i opracowując strategie, które pozwalają na efektywne wykorzystanie AI przy jednoczesnym utrzymaniu autentyczności i wiarygodności swoich treści.
Aleksandra Farenholc
social media and content specialist Group One
3 najciekawsze kampanie marek i firm w 2023 r.
Kampanie, które utkwiły mi w głowie, to na pewno:
Dove „Czy powiedziałbyś to swojej córce”. Kampania stanowi odpowiedź na niebezpieczne wpływy toksycznych porad, które zalewają media społecznościowe i mogą negatywnie wpływać na proces budowania wartości wśród 250 milionów nastolatek na całym świecie. Marka zaprosiła Mamy wraz z ich córkami do udziału w unikalnym eksperymencie, podczas którego poproszono nastolatki o przescrolowanie swojego feedu, aby ujawnić porady, które krążą po sieci, a które mogą być szkodliwe dla młodych umysłów. Co zaskakujące, większość rodziców nie zdawała sobie sprawy, jak te sugestie wpływają na ich dzieci. Przy użyciu zaawansowanej technologii mapowania twarzy, przekazano te porady ustami matek, co miało na celu wywołanie refleksji i zwrócenie uwagi na powagę tego problemu.
T-mobile „Share with care”. Marka wychodzi z głębokim przesłaniem dotyczącym bezpieczeństwa dzieci w erze mediów społecznościowych. Skupiając się na świadomości rodziców, kampania ostrzega przed konsekwencjami publikowania zdjęć dzieci online. Przy użyciu sztucznej inteligencji stworzono postać dorosłej bohaterki kampanii na podstawie zdjęć opublikowanych przez rodziców, ukazując, że te pozornie niewinne wspomnienia mogą mieć długoterminowe skutki. „Share with care” podkreśla, że to, co udostępniamy w sieci, to cyfrowy ślad, który może wpływać na przyszłość naszych dzieci, podkreślając potrzebę ostrożności i odpowiedzialności w korzystaniu z technologii.
Nowe safety video PLL Lot. Współpraca LOT i Muzeum Narodowego w Warszawie to wspaniała podróż wysokich lotów, przez którą prowadzi odbiorców głos Krystyny Czubówny. Zrealizowane w Galerii Sztuki XIX Wieku, wideo nie tylko wprowadza pasażerów w istotne kwestie bezpieczeństwa, lecz także stanowi kluczowy element edukacji oraz promocję polskiego dziedzictwa. Akcja instrukcji filmowej toczy się w otoczeniu arcydzieł malarstwa polskiego, ale też wybranych prac twórców francuskich, niemieckich, holenderskich, austriackich i fińskich. Dzięki zastosowanej technologii obrazy ożywają i stanowią integralną część narracji.
Trendy, które dominowały w 2023 r.
W świecie marketingu cyfrowego treści wideo stały się dominującą siłą. Short-form video, YouTube shorts, live streaming, podcasty, vertical videos czy filmy generowane przez sztuczną inteligencję… to właśnie ich wzrost mogliśmy obserwować w 2023 roku. Kanały wyłącznie dedykowane tej formie zyskały na popularności, budując szeroki zasięg i liczne wyświetlenia. Krótkie, spersonalizowane formy wideo stały się kluczowym elementem codziennej komunikacji i reklamy, a także skutecznym narzędziem w budowaniu marek osobistych. Warto zauważyć również rosnące znaczenie podcastów, które utrzymują swoją popularność, zwłaszcza w formie audio z dodanym zapisem wideo. Jednym z moich ostatnich odkryć jest Fomo podcast by Arkadiusz Wołek, który odsłania życie najbardziej znaczących twórców na YouTubie i nie tylko.To bardzo poruszające rozmowy zmuszające do refleksji, bez zbędnego koloryzowania rzeczywistości. Dynamiczny rozwój wideo tylko potwierdza istniejący trend, ale także pokazuje, że multimedia są kluczowym elementem współczesnych strategii marketingowych.
Wyzwania czekające w 2024 r.
W 2024 roku wideo marketing w Polsce będzie stawał przed wyzwaniami związanymi z wykorzystaniem w coraz większym stopniu sztucznej inteligencji z innowacyjnym brandingiem. Marki będą musiały nie tylko nauczyć się jak wykorzystać dane w czasie rzeczywistym, ale również dostosować strategię, aby lepiej angażować odbiorców i wykorzystać AI do analizy danych konsumenckich. Konkurencja w obszarze wideo marketingu będzie rosła. Kluczem do sukcesu będzie zrozumienie zmieniających się trendów i skuteczne dostosowywanie się do nich, aby przebić się przez marketingowy szum.
Wpływ i wykorzystanie AI w wideo marketingu w 2023 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2024
W przyszłym roku niewątpliwie będziemy obserwować rosnący wpływ wykorzystania AI w marketingu wideo. Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji mogą przyczynić się do bardziej ukierunkowanej reklamy, poprawionej interakcji z klientami i zoptymalizowanych procesów tworzenia treści np. poprzez ulepszoną analizę danych czy zautomatyzowania montażu. W miarę trwającego rozwoju AI istotne jest, aby marki zapewniały odpowiedzialne i etyczne wykorzystanie sztucznej inteligencji w swoich strategiach marketingowych.
Damian Jemioło
strategy advisor&PR expert w Stratosferze
3 najciekawsze kampanie marek i firm w 2023 r.
2023 r. obfitował w sporo interesujących reklam wideo. Jednak kilka z nich moim zdaniem zasługuje na szczególne wyróżnienie. A taką jest chociażby „The Singularity” od Squarespace. Już sam ruch z zatrudnieniem Adama Drivera był świetnym pomysłem, ale hasło „Squarespace is a website that makes websites” rozbiło bank. Tutaj wszystko się zgadza – narracja, historia, zdjęcia. W zabawny i odważny sposób udało się pokazać – nie ukrywajmy – nudną dla szerszego grona kategorię, jaką jest tworzenie stron WWW. To reklama w swoim rdzeniu czysto ofertowa, ale teraz już każdy wie, że Squarespace to strona internetowa, która tworzy… strony internetowe.
A kiedy mowa o zabawie i odwadze, to moim zdaniem w 2023 r. na tym polu popisało się też Pepsi prezentujące swój nowy produkt – Pepsi Zero Sugar (bo tak, niedługo globalnie pożegnamy Pepsi Max na rzecz Pepsi Zero Sugar). Tutaj głównym bohaterem również jest aktor – Ben Stiller. Narracja jest prosta – aktorstwo to sztuka wmawiania sobie, że to co widzisz, jest prawdziwe. Jednak to nie jest prawdziwe, bo to aktorstwo.
Ben Stiller prowadzi nas przez świat filmów, gdzie spotykamy nawet cameo jednego z jego najbardziej rozpoznawalnych bohaterów – Zoolandera (świetny ruch, Pepsi, Zoolander przeżywał prawdziwy renesans na początku 2023 r., tak że idealnie wykorzystany trend). A na końcu sięga po puszkę nowego Pepsi, wypija łyk i twierdzi, że to naprawdę bardzo dobrze smakuje. A może tylko grał? Jedynym sposobem, aby się dowiedzieć, to spróbowanie Pepsi Zero Sugar samemu. Za to cenię Pepsi – za odwagę, ruch na który challenger może sobie pozwolić. #REALORACTING
Na wyróżnienie w 2023 r. zasługuje też moim zdaniem duńska reklama nordyckiego fintechu Vipps MobilePay. Duńczycy pokazali, że skostniały, finansowy rynek można ująć w zabawny i ciekawy sposób. Historia jest dość prosta – dorośli oglądają pokaz gimnastyczny swoich pociech, gdy nagle pada hasło o konieczności zebrania pieniędzy na szkolny letni festyn.
Pozostaje pytanie – kto może to zrobić i jak uczynić to prostym? I tu mamy zwrot akcji, bo jeden z mężczyzn, który na pierwszy rzut oka nie wygląda na gimnastyka, rzuca się w wir szalonych wyczynów, przy okazji zakładając zbiórkę na Vipps MobilePay Box. I tym samym uzyskuje potrzebne pieniądze. Tu oprócz gimnastycznych popisów sporą rolę odgrywa świetnie dobrana muzyka. Choć to również reklama ofertowa, to przebija schematy i pokazuje, że świat finansów można przedstawić w zabawny, wciągający sposób.
Trendy, które dominowały w 2023 r.
Bardziej niż zmiany czy trendy 2023 r. przyniósł nam moim zdaniem całkowite utrwalenie się pewnych formatów, czy standardów. Teraz nikt, kto tworzy filmy reklamowe nie myśli jedynie schematem telewizyjnym. Powstaje wiele wersji tej samej reklamy dostosowanych do 16:9, 9:16, itd. Itp. W końcu wideo marketing to absolutnie już nie jest domena telewizji i każdy zdaje sobie z tego sprawę. YouTube, Instagram i TikTok czekają na nasze filmy reklamowe. Jeszcze parę lat temu można było o tym nie myśleć, dziś to już standard.
Na dobre wchodzi też wykorzystanie możliwości, które oferuje HbbTV. Już w 2022 r. interaktywne reklamy w stacjach telewizyjnych pojawiały się nierzadko – na tym polu dominował wówczas TVN – ale 2023 r. to już całkowita norma. I to pozostanie z nami na dłużej, zdecydowanie. Zarówno w samych filmach reklamowych, jak i okazjonalnych komunikatach, które będą się wyświetlać podczas oglądania seriali i filmów w telewizji.
2023 r. mocno osadził się też rynek reklamowy w streamingu. Serwisy, które do tej pory były wolne od reklam – takie jak Netflix – otworzyły się na nie. I to zdecydowanie wpłynie na rynek wideo marketingu. A jeśli pogłoski z lata 2023 r. o tym, że Netflix sam zacznie tworzyć spoty reklamowe w postaci miniserii/miniseriali okażą się prawdziwe, to może znacząco wpłynąć na pojęcie filmów reklamowych. I kto wie – może doczekamy się telewizji/serwisu streamingowego niczym (nie)sławne Just Ads z Cyberpunka 2077.
Wpływ i wykorzystanie AI w wideo marketingu w 2023 r. i jak może się to zmienić w nadchodzącym 2024
Na razie AI w wideo marketingu wykorzystywane było częściej w formie wsparcia, np. przy montażu i zabawą deepfake’ami, czego przykładem jest chociażby film reklamowy Virgin Voyages z Jen AI (czyli deepfakiem J.Lo). Jednak miało to też ciemne strony, bo nie każda osoba publiczna czy gwiazda zdawały sobie sprawę z tego, że ich wizerunek był wykorzystywany przez technologie do tworzenia reklam. Nierzadko scammerskich reklam. Co też jest dość starym procederem, bo widzieliśmy to już przy okazji afery z rosyjską reklamą telekomu Megafon, gdzie wykorzystano tak wizerunek Bruce’a Willisa (a mowa tutaj o 2021 r.).
W Polsce po AI w kontekście wideo marketingu sięgano trochę rzadziej. Częściej na razie wykorzystywano je w formie koncepcyjnej, choć generowane treści wideo też już się zdarzają. Postrzegam to jednak głównie jako wpływ klientów, którzy dość ostrożnie podchodzili do narzędzi AI nieco z dystansem i obawą w kontekście brand safety, a także potencjalnych regulacji. I to pewnie ulegnie zmianie, choć ciągle nie mamy jeszcze sensownego prawa dotyczącego AI.
Reasumując – AI na pewno będzie w 2024 r. wykorzystywane w wideo marketingu częściej, może pojawią się filmy reklamowe od dużych marek całkowicie przez nie wygenerowane, ale jedno zmianie nie ulegnie – regulacje. Nie wierzę, że szybko doczekamy się „ogarnięcia” tego rynku. To co jednak budzi moją obawę, a rzadko jest przedmiotem dyskursu, to fakt jaki AI wpływa na kreatywność. To dowód anegdotyczny, ale gdy sam w pewnym czasie dość często sięgałem po generatywne AI, miałem poczucie, że moja pomysłowość jakby się zmniejszyła.
Z jednej strony AI udostępnia nam olbrzymie możliwości, a takie chociażby Harvard Business Review przekonuje nas, że ma potencjał wręcz zwiększyć naszą kreatywność i wpłynąć na tzw. Demokratyzację innowacji, ale mam niestety co do tego wątpliwości.