Zawód lekarza weterynarii wiąże się z ogromną odpowiedzialnością i presją, często niewidoczną dla opiekunów zwierząt. Kampania „Oblicza Weterynarii” zainicjowana przez markę Brit, oferująca wysokojakościowe karmy dla zwierząt, postanowiła przełamać to milczenie. Akcja nie tylko odsłoniła kulisy codziennej pracy, ale przede wszystkim wywołała dyskusję o zdrowiu psychicznym w tej profesji, wzywając do większej empatii w gabinetach.
Główna idea akcji była prosta: troska o zwierzęta zaczyna się od wsparcia tych, którzy każdego dnia czuwają nad ich zdrowiem i życiem – lekarzy weterynarii. Marka Brit zauważyła potrzebę działania po przeprowadzeniu własnych badań na początku 2024 roku, które ujawniły alarmujący poziom wypalenia zawodowego w środowisku weterynaryjnym. Zamiast pozostawić te dane wyłącznie w raporcie, celem stało się nadanie statystykom ludzkiego wymiaru. Kampania miała pokazać, że za każdym scrubsem stoi prawdziwy człowiek z własnymi emocjami, wątpliwościami i ogromną odpowiedzialnością.
62% lekarzy weterynarii przyznaje, że doświadcza psychicznego wyczerpania w związku z wykonywanym zawodem. Aż 82% doświadcza nieuzasadnionej krytyki ze strony klientów.
Twórcy kampanii
Za inicjatywą stoi Azan – polski dystrybutor Brit. Jednak stworzenie tak intymnej i poruszającej kampanii wymagało zaangażowania szerokiego zespołu specjalistów.
Za strategię i ideę odpowiada agencja Cut The Mustard. Produkcją i realizacją zajęło się Ekstrakt Studio z reżyserem Grzegorzem Hospodem. Autentyczność i portrety – Przemysław Chudkiewicz, twórca cyklu „Portret autentyczny”, który odpowiadał za przeprowadzenie szczerych rozmów i stworzenie portretów fotograficznych bohaterów.
Ambasadorzy: fundamentem kampanii była odwaga lekarzy – Magdaleny Firlej-Oliwy, Michała Barczykowskiego oraz Doroty Morawskiej – którzy zdecydowali się opowiedzieć swoje osobiste historie.
Pomysł narodził się z przekonania, że suche dane nie poruszą tak bardzo jak emocje. Postanowiono więc oddać głos samym lekarzom, rezygnując z wyreżyserowanych spotów na rzecz naturalnych rozmów.
Prace nad kampanią rozpoczęły się w styczniu. Zespół poświęcił kilka miesięcy na prace koncepcyjne, poszukiwanie odpowiedniego sposobu narracji oraz, co najważniejsze, na znalezienie bohaterów. Ważnym krokiem było nawiązanie współpracy z Przemysławem Chudkiewiczem, którego doświadczenie w budowaniu bezpiecznej przestrzeni do rozmowy było gwarantem autentyczności. Kampania wystartowała po kilku miesiącach, kiedy materiały były gotowe do publikacji w internecie i na nośnikach outdoorowych.

Przebieg i realizacja kampanii
Nagrane rozmowy celowo pozbawione były tradycyjnego scenariusza. Postawiono na trzy swobodne wywiady z wybraną trójką lekarzy weterynarii. Prowadzący je Przemysław Chudkiewicz spotykał się z bohaterami w warunkach dających poczucie bezpieczeństwa. Celem było maksymalnie naturalne oddanie przepływu emocji. Równolegle do wywiadów, tworzył portrety fotograficzne, które „dosłownie pokazują oblicza lekarzy takimi, jakie są naprawdę w momencie mówienia o doświadczeniach ze swojej pracy”. Całość była połączeniem intymnych, poruszających historii z kadrami, które w minimalistyczny sposób puentowały sedno problemu. Materiały uzupełniono danymi z wcześniejszego raportu Brit.
Wyzwania
Zazwyczaj staramy się naszymi kampaniami wywoływać emocje, ale w tym projekcie największym wyzwaniem były emocje towarzyszące powstawaniu kampanii. Jednak słuchanie trudnych wypowiedzi, oglądanie trudnych emocji w trakcie nagrań i poczucie ciężaru, którym obarczeni są lekarze weterynarii utwierdziło nas w przekonaniu, że o tym musi zrobić się głośno.
Ale były też mediowe zagwozdki. Kampania miała trafiać nie tylko do opiekunów zwierząt, którzy nie znają realiów pracy w tym zawodzie, ale też do samych lekarzy weterynarii. Dotarcie do przedstawicieli tego zawodu też było więc wyzwaniem. To dość wąska i wyspecjalizowana grupa, dlatego targetowanie typowymi metodami kampanii digitalowych nie do końca się sprawdza. A było ono kluczowe, bo kampania „Oblicza Weterynarii” to projekt, który ma mieć realny wpływ na środowisko weterynaryjne, a nie tylko wywołać chwilową dyskusję. Jeszcze przed startem kampanii marka Brit uruchomiła bezpłatne sesje wsparcia psychologicznego dla lekarzy weterynarii. Jest to namacalny dowód na to, że projekt ma realną wartość i przekłada się na dobrostan specjalistów.

Co dalej
„Oblicza Weterynarii” już odniosły wielkie sukcesy w konkursach branżowych (jak choćby Grand Prix Kreatura 2025 czy złoto w Mixxach), a to jeszcze nie koniec sezonu nagrodowego dla tej kampanii. Doczekały się także pierwszej zagranicznej adaptacji – w grudniu 2025 r. wystartowała czeska edycja, która jest najlepszym dowodem na to, że uniwersalny problem zdrowia psychicznego weterynarzy wymaga globalnej, świadomej rozmowy.



