Aż 62% Polaków kontaktuje się z rodziną kilka razy w tygodniu, a niemal połowa regularnie rozmawia z przyjaciółmi – wynika z badania zrealizowanego przez NEXERĘ we współpracy z K+Research. Nie zawsze jednak mamy możliwość spotkać się osobiście. Coraz częściej sięgamy więc po narzędzia takie jak komunikatory online, które nie tylko pozwalają nam utrzymywać relacje, ale także zachować emocjonalną bliskość – niezależnie od odległości.
Z badania zrealizowanego przez NEXERĘ we współpracy z K+Research wynika, że ponad 86% Polaków uważa, że regularne rozmowy z rodziną i przyjaciółmi są dla nich bardzo ważne, a aż 65% jest zadowolonych z częstotliwości kontaktu, jaką udaje się im utrzymać. Emigracja z rodzinnych miejscowości utrudnia jednak ten proces. Ratunkiem okazuje się w tej sytuacji technologia: dane wskazują, że osoby korzystające z internetu światłowodowego częściej rozmawiają z rodziną (66%) i przyjaciółmi (50%) niż ci, którzy nie mają takiego dostępu.
Szybkie, stabilne łącze umożliwia naturalne, swobodne rozmowy – również w formie wideo. To szczególnie ważne, bo chociaż wideorozmowy wciąż nie są najbardziej popularną formą kontaktu (korzysta z nich 22% Polaków), to są jednocześnie oceniane jako najbardziej emocjonalne i angażujące.
– Dostęp do dobrej jakości łącza internetowego przestaje być luksusem – staje się podstawą codziennych, prawdziwych relacji, które nie kończą się na wiadomości tekstowej. Dzięki multi-światłowodowi ludzie mogą nie tylko pracować, uczyć się czy rozmawiać, ale też prawdziwie dzielić się emocjami, nawet jeśli aktualnie znajdują się setki kilometrów od bliskich – mówi Piotr Wieczorkiewicz, członek zarządu ds. operacji w NEXERZE.
Jakie formy kontaktu wybierają Polacy?
Choć nie sposób zastąpić spotkania osobistego, to inne formy kontaktu okazują się być równie ważne, zwłaszcza w świecie nowych technologii. Wśród nich wciąż najczęściej wybieramy tradycyjne rozmowy telefoniczne (69%), na znaczeniu zyskują również wideorozmowy – 1/5 Polaków deklaruje, że decyduje się na tę opcję. Ponad połowa badanych uważa, że rozmowy wideo pomagają im lepiej wyrażać własne emocje, odczytywać uczucia bliskich, odczuwać szczęście oraz czuć mniejszą samotność. Ta forma kontaktu postrzegana jest jako efektywny sposób budowania poczucia bliskości i zaangażowania (40%) i jest doceniana za naturalność i bardziej osobisty charakter (21%).
Wśród komunikatorów do wideorozmów zdecydowanie dominują Messenger (77%) oraz WhatsApp (62%). Pierwszy z nich cieszy się największą popularnością wśród przedstawicieli pokolenia Z, podczas gdy WhatsApp jest w tej grupie najmniej popularny, w porównaniu do pozostałych pokoleń. Bez względu na wiek, najrzadziej w naszym kraju wykorzystywany jest Viber oraz Signal (w obu przypadkach 2%).
Co trzeci badany nie napotyka żadnych trudności w prowadzeniu wideorozmów. Wśród tych, którzy mają z tym problem, tylko 18% wskazuje na bariery techniczne, a większość z nich to osoby niekorzystające z internetu światłowodowego.
Biznes w cyfrowym świecie – gdy praca spotyka relacje
Choć badanie koncentruje się na komunikacji z rodziną i przyjaciółmi, widać wyraźnie, że cyfrowe narzędzia zmieniają również krajobraz relacji zawodowych Polaków. Stabilne łącze internetowe, które pozwala na swobodne wideorozmowy z bliskimi, umożliwia również budowanie znaczących więzi zawodowych. Technologia zaciera więc granice między tymi dwoma światami – te same komunikatory, które służą do kontaktu z przyjaciółmi, stają się platformami współpracy zespołowej. W erze hybrydowego środowiska pracy szybkie, niezawodne połączenie internetowe staje się fundamentem produktywności i zawodowego networkingu.
„Siatka kontaktów” – kampania NEXERY z udziałem Magdaleny Stysiak
Wiodący dostawca multi-światłowodu w Polsce, marka NEXERA, wystartowała w marcu z kampanią „Siatka kontaktów”. Inicjatywa podkreśla wartość codziennych relacji z bliskimi oraz pokazuje, jak technologie mogą pomagać w ich utrzymywaniu – niezależnie od dzielącej nas odległości. Ambasadorką kampanii została Magdalena Stysiak – jedna z najbardziej utytułowanych polskich siatkarek, która z własnego doświadczenia wie, jak ważny jest stały kontakt z najbliższymi, nawet gdy większość czasu spędza z dala od domu.