Ponad 9,3 mln osób już korzysta z mObywatela! To prawie 1/3 dorosłych Polaków. Aplikacja będzie bardzo przydatna także w trakcie nadchodzących wyborów prezydenckich. Dlatego Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło kampanię informacyjną pod hasłem „Z mObywatelem wybory są łatwiejsze”.
– Cel nowej kampanii mObywatela jest jeden: chcemy pokazać, że aplikacja to wsparcie również w czasie zbliżających się wyborów prezydenckich. Dzięki mObywatelowi Polacy mogą iść do lokalu wyborczego z samym telefonem: bo znajdą w nim mDowód, którym potwierdzą swoją tożsamość. W aplikacji też sprawdzą swoje miejsce głosowania, a w razie potrzeby je zmienią na stronie gov.pl. Hasło kampanii brzmi „Wybory z mObywatelem są łatwiejsze” i z takim przekazem chcemy dotrzeć do każdego. mObywatel to coś więcej niż cyfrowe dokumenty, to pomoc w ważnych sprawach, także w trakcie wyborów – mówi wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Kampania „Wybory z mObywatelem są łatwiejsze” to wyjście naprzeciw oczekiwaniom użytkowników. Dużo osób w czasie wyborów i w okresie poprzedzającym je, szuka odpowiedzi na pytania: o niezbędne dokumenty do głosowania, formalności związane z potwierdzaniem tożsamości czy o dokładny adres miejsca głosowania. W kampanii pokazujemy mObywatela – jako narzędzie, które przeprowadzi wyborców przez ten ważny moment, a także sprawi, że wybory będą łatwiejsze.
Głosowanie bez zmian w planach
Kampania opiera się na pięciu spotach video, z których płynie jeden przekaz: „Wybory z mObywatelem są łatwiejsze”. Filmy opowiadają o różnych osobach i sytuacjach życiowych, związanych z głosowaniem, w których mObywatel jest przydatny.
Bohaterowie pokazują, że nie muszą mieć w lokalu wyborczym plastikowego dowodu, bo swoją tożsamość potwierdzają mDowodem w aplikacji, nawet w trybie offline. W mObywatelu sprawdzają okręg wyborczy i dokładny adres punktu wyborczego. Mogą także zmienić miejsce głosowania na portalu gov.pl, gdy w dniu głosowania są w podróży. A do lokalu wyborczego mogą iść prosto ze spaceru z dziećmi czy wycieczki rowerowej.
Gdzie można zobaczyć kampanię mObywatela?
Głównym formatem reklamowym w kampanii są krótkie, 15-sekundowe filmy wideo, które są emitowane w internecie, ale także na nośnikach outdoorowych w wybranych lokalizacjach. Akcja prowadzona jest też w regionalnych i ogólnopolskich stacjach radiowych. Jej celem jest dotarcie do szerokiego grona użytkowników w różnych punktach ich styku z mediami cyfrowymi. Kampania trwa od 28 kwietnia do 30 maja, z wyłączeniem okresów ciszy wyborczej.
mObywatel ma łatwiej
Warto wspomnieć, że obecna akcja informacyjna to rozwinięcie i rozszerzenie rozpoczętej w listopadzie 2024 parasolowej kampanii pod hasłem „mObywatel ma łatwiej”. Ministerstwo Cyfryzacji zachęca w niej Polaków do pobrania i korzystania z aplikacji, poprzez prezentację kolejnych przydanych funkcji. W poprzednich odsłonach promowane były: mDowód, zastrzeganie numeru PESEL oraz możliwość zgłaszania incydentów w intenrecie i otrzymywania powiadomień o zagrożeniach w funkcji Bezpiecznie w sieci. Ministerstwo planuje także kolejne etapy kampanii do końca 2025 r.
Za koncepcję kreatywną i produkcję materiałów reklamowych odpowiada agencja GoldenSubmarine. Zakup mediów realizuje zespół Ministerstwa Cyfryzacji ze wsparciem domu mediowego Carat Polska.
Kampania jest finansowana ze środków Unii Europejskiej. Jest częścią projektu pn. „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych”, realizowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji.
mObywatel – cyfrowe dokumenty zawsze pod ręką
Z aplikacji mObywatel korzystają już miliony użytkowników. W kwietniu 2025 roku aktywowano 9,3 mln mDowodów (dla porównania: w grudniu 2023 było to 5,6 mln). W aplikacji znajdują się także inne cyfrowe dokumenty, z których masowo korzystają Polscy. Do tej pory aktywowano m.in. 5,3 mln praw jazdy, 933 tys. Kart Dużej Rodziny, 852 tys. legitymacji emeryta-rencisty. Popularna jest także funkcja sprawdzania terminu badania technicznego pojazdu oraz ważności polisy OC – z usługi „Moje pojazdy” korzysta już 4,6 mln osób.