Link building w 2025 roku: strategie budowania wartościowych linków

fot. AI

To, jak wygląda SEO, nieustannie się zmienia. Jakiś czas temu zaczęliśmy łączyć pozycjonowanie z UX, aby zapewnić użytkownikom jak najlepsze doświadczenia w kontakcie z domeną i doprowadzać do konwersji. Obecnie obserwujemy, jak narzędzia bazujące na LLM zmieniają nawyki tych użytkowników. Jesteśmy więc w trakcie kolejnej ewolucji, która obejmuje także link building. Proces ten dawno przestał być już grą liczbową, kiedy to liczyła się tylko liczba pozyskanych linków. Dzisiaj to bardziej sztuka budowania cyfrowego autorytetu, oparta na realnej wartości.

Zwiększenie autorytetu strony poprzez linki

Zacznę od krótkiego przypomnienia, co jest celem link buildingu. W tym procesie nie chodzi o samo posiadanie odnośników w myśl „im więcej, tym lepiej”. Temat jest bardziej złożony, gdyż u podstaw leży budowanie autorytetu w oczach Google. A obecnie dołączyło do tego również budowanie autorytetu dla narzędzi opartych o LLM. Dlaczego więc metoda „im więcej, tym lepiej” nie jest najlepszą drogą? Z prostej przyczyny: internet, wbrew pozorom, ma swoje granice. Widać to bardzo wyraźnie, gdy trzeba znaleźć dobre jakościowo domeny. No właśnie, czym jest ta jakość?

Na jakość domeny składa się wiele czynników. Jednym z najważniejszych jest to, czy „żyje” – czyli pojawiają się na niej nowe, wartościowe dla użytkowników treści. Najprościej można to zweryfikować, sprawdzając, czy i na ile słów kluczowych w różnych narzędziach jest widoczna i na jakich pozycjach. Jeśli strona jest widoczna, to znaczy, że pozycjonuje się i prawdopodobnie m.in. roboty Google skanują ją i indeksują, a użytkownicy internetu czytają informacje tam publikowane.

Idąc dalej, warto zweryfikować pozostałe parametry, jak liczba linków przychodzących, domain raiting (w narzędziu Ahrefs) czy trust flow (w narzędziu Majestic). Jest to bardzo istotne, bo pozyskany link ma przekazywać część swojego autorytetu. A co przekaże, jeśli domena nie ma autorytetu i roboty nie indeksują jej? Niestety wysokie DR czy TF to za mało.

Teraz ma to tym większe znaczenie, że wartościowość domeny oceniają także narzędzia oparte o LLM  tj. Gemini, ChatGPT, Perplexity czy Copilot. Dla nich znaczenie ma właśnie otoczenie linku, czyli sygnały E-E-A-T (experience, expertise, authoritativeness, trustworthiness – doświadczenie, ekspertyza, autorytet, wiarygodność). Link z renomowanego portalu branżowego, strony uniwersyteckiej czy organizacji rządowej jest potężnym sygnałem potwierdzającym Twój autorytet i wiarygodność. A możliwości pozyskania takich linków, czy to w trakcie partnerskiej współpracy, czy poprzez publikację płatną, są skończone.

I tu docieramy do kolejnego aspektu, jakim jest kontekst. Algorytmy analizują nie tylko to, skąd pochodzi link, ale także jego powiązanie tematyczne. Przedstawmy to na przykładzie sklepu z częściami do motocykli. Link pozyskany z moto.wp.pl będzie mieć większą wartość niż link z np. bycmezczyzna.pl. Dlaczego? Ten pierwszy jest znacznie ściślej związany tematycznie z tym, co znajduje się w asortymencie sklepu.

Rola content marketingu w budowaniu linków

W ten sposób płynnie przechodzimy do tego, jaką rolę w procesie ma content, bo wraz z kontekstem tworzą nierozerwalny duet. Zaraz obok tego, o czym jest dana domena, kontekst dla linku buduje również jego otoczenie. Wysokiej jakości, merytoryczny tekst powiązany tematycznie z linkiem ma większą wartość niż krótki, napisany na kolanie artykuł na zasadzie „byle było”. I ponownie odwołam się do przykładu sklepu z częściami do motocykli. Poradnik w temacie „Czy trudno jest samodzielnie naprawić motocykl?”, który opisuje szeroko aspekt naprawy oraz skąd brać części ma większe powiązanie tematyczne z ofertą niż np. tekst „Jakie hobby jest idealne dla mężczyzny?”, gdzie w jednym z akapitów zostanie wspomniana tematyka motoryzacyjna.

To jednak niejedyny aspekt związany z contentem. Merytoryczny artykuł, który dostarcza użytkownikom realnych porad, dodatkowo napisany z uwzględnieniem zapytań z analizy SEO, ma szansę się wypozycjonować. Idąc dalej, dobry tekst jest chętniej czytany czy nawet udostępniany w mediach społecznościowych. To potencjalnie może zwiększyć jego zasięg i szansę na to, że zostanie zauważony przez kogoś, kto może finalnie zostać klientem.

Tworzenie dobrych, jakościowych artykułów nie tylko ma znaczenie dla Google’a czy narzędzi opartych o LLM, ale również jest potencjalną szansą na dotarcie do nowych klientów. Warto z takich opcji korzystać, skoro jest możliwość.

No dobrze, a co z wartościowymi forami branżowymi? To dobre miejsce do budowania wizerunku eksperta w branży i docierania do potencjalnych klientów, a przy okazji szansa na pozyskanie od czasu do czasu linku do poradnika czy oferty. Tak, linkowanie z tematycznych forów, zwłaszcza w połączeniu z odpowiednim kontekstem i wizerunkiem eksperta, jest wciąż dobrą opcją – pod warunkiem, że nie są one farmami tysięcy linków, gdzie co wypowiedź to link do innej domeny.

Podobnie wygląda sytuacja np. dla reddit.com, chociaż to miejsce trudno nazwać tematyczną przestrzenią, bo tam użytkownicy poruszają wszelkie możliwe problemy. Czy warto tam się pojawić? Tak, ale ponownie – znaczenie ma otoczenie, czyli to, w jakim wątku zostanie opublikowany link. Przykładem może być tutaj dyskusja o myszach gamingowych z programowalnymi przyciskami, w której użytkownik doda link do artykułu z zestawieniem i porównaniem takich produktów, przygotowanego przez sklep ze sprzętem komputerowym. Realna wartość jest, kontekst się zgadza, podwójna wygrana.

Tak, takie linkowanie w dyskusjach wymaga dużego zaangażowania oraz czasu, dlatego też najlepiej jest łączyć je z innymi działaniami marketingowymi, a przede wszystkim z budowaniem wizerunku eksperta w różnych kanałach. I nie jest to coś, co może zrealizować specjalista SEO z zewnętrznej agencji – budowanie wizerunku, by było wiarygodne, musi być systematyczne i prowadzone przez osoby pracujące w danej firmie.

Efektywne techniki link buildingu w 2025

To nie będzie nic odkrywczego, ale raczej przypomnienie. Zapomnij o masowym dodawaniu artykułów z linkiem na domenach o minimalnej widoczności, unikaj spamowania na forach. To nie działa już od jakiegoś czasu i w 2025 roku tym bardziej działać nie będzie. Obecnie liczy się strategiczne podejście, łączenie wielu aspektów i działań w trakcie pozyskiwania linków. 

Zacznij od analizy możliwości, jakie są w zasięgu ręki. Wszelkie współprace z uczelniami, jednostkami administracji publicznej czy innymi firmami to szansa na pozyskanie przy okazji wartościowego linku. Publikując informacje o nawiązaniu współpracy, nie tylko zyskuje się link, ale też informuje się potencjalnych klientów o tym aspekcie, wzmacniając wizerunek marki. Jednakże to działanie również leży w rękach specjalistów ds. marketingu czy PR pracujących w danej firmie.

Podobnie wygląda sytuacja z pozyskiwaniem linków z forów, o czym było już wcześniej. Budowanie wizerunku eksperta w takich miejscach to maraton, a nie sprint. Z tego względu najlepiej zaangażować do tego osoby z firmy i stosować holistyczne podejście.

Kolejna kwestia to omówione wcześniej inwestycje w jakość i kontekst. Zamiast dziesięciu artykułów na słabych portalach co miesiąc lepiej sporadycznie publikować merytoryczne teksty na czołowych domenach w branży. Należy zadbać, by taki artykuł miał wartość sam w sobie i aby nie był tylko pretekstem do umieszczenia linku. Odnośnik z bloga o marketingu do sklepu z częściami samochodowymi ma znikomą wartość, a tekst o hobby z linkiem do witryny z przepisami nie zbuduje odpowiedniego kontekstu.

Natomiast tym, w czym specjaliści SEO na pewno mogą pomóc, jest wykorzystanie linków usuniętych czy uszkodzonych i łączenie tego z publikacjami sponsorowanymi. Strategia ta polega na wyszukiwaniu na wartościowych stronach linków, które prowadzą do nieistniejących już zasobów. Wówczas można przygotować nowy, aktualny i jeszcze lepszy materiał na ten sam temat. 

Cechy wartościowego linku w 2025 roku:

  • pochodzi z autorytatywnej i wiarygodnej domeny,
  • domena, na której jest publikacja, generuje ruch,
  • jest tematycznie powiązany z linkowaną stroną,
  • znajduje się w otoczeniu unikalnej, wartościowej treści.

Podejście holistyczne i dywersyfikacja

Link building w 2025 roku nie może być postrzegany jako działanie oderwane od innych obszarów, ponieważ to integralna część strategii marketingowej. Wymaga współpracy między różnymi działami, kreatywności, cierpliwości i skupienia na tworzeniu realnej wartości. Samo myślenie w stylu „jak mogę zdobyć linki?” to za mało i trzeba dołożyć do tego drugi człon: „jak mogę zbudować wartościowy content?”.

Jest to bardzo istotne, bo inwestując w wysokiej jakości content, stosuje się etyczne techniki i buduje profil linków, który nie tylko przetrwa kolejne aktualizacje algorytmu Google, ale również zwiększy autorytet domeny w narzędziach opartych o LLM. SEO to nie samotna wyspa, to integralna część marketingu i możliwości budowania profilu linków są zróżnicowane.