Fotografie odrzucone z kampanii reklamowych – wystawa

fot. Małgorzata Popinigis | mat. prasowe

Do 6 grudnia 2023 można zobaczyć wystawę zdjęć odrzuconych z sesji realizowanych do kampanii reklamowych. Wystawa fotografii Małgorzaty Popinigis pt. „ODRZUCONE” jest dostępna w galerii Plenum w Gdańsku. Małgorzata Popinigis to polska fotografka i art directorka, związana przede wszystkim z branżą modową i lifestyle. Artystka ma na koncie współpracę z markami m.in. takimi jak: Vogue Polska, L’Oreal, Always, Reserved czy Adidas.

Wystawę można oglądać codziennie w godzinach od 8:00 do 22:00 (w poniedziałki i wtorki do 18:00). Uroczysty finisaż wystawy oraz spotkanie z autorką odbędą się 6 grudnia 2023 o godzinie 18:00 w Plenum (ul. Elektryków, Gdańsk), wstęp wolny.

– Jakiś czas temu stworzyłam na dysku mojego komputera folder ODRZUCONE, do którego trafiały wybrane „spady” ze zrealizowanych przeze mnie sesji reklamowych. Wybierałam zwłaszcza te ujęcia, które nie wpisywały się w obowiązujące standardy reprezentacji życia. Ciekawiła mnie ambiwalencja tych przedstawień oraz pewien rodzaj pęknięcia przesądzający o skazaniu ich na reklamowy niebyt. Czego się z nich dowiedziałam o sobie, o fotografii oraz o kondycji dziedziny, w której działam? – mówi Małgorzata Popinigis.

ODRZUCONE to wystawa zdjęć Małgorzaty Popinigis, ukazująca wieloznaczność w fotografiach odrzuconych z kampanii reklamowych. Niedozwolone w projektach komercyjnych konwencje czy niezamierzone gesty wychwycone przypadkiem spomiędzy skrupulatnie zaplanowanych klatek ODRZUCONE wydobywają nową semiotykę fotografii reklamowej, opracowaną w rozprawie doktorskiej autorki zdjęć.

Owocem projektu jest autonomiczny zbiór prac, który od 24 listopada wypełni przestrzeń PLENUM wieloznaczeniowością w wielkim formacie.

Małgorzata Popinigis — fotografka i art directorka, związana przede wszystkim z branżą modową i lifestyle. Współpracowała z markami takimi jak Vogue Polska, L’Oreal, Always, Reserved czy adidas. W swojej twórczości skupia się przede wszystkim na motywach tożsamości, społecznych pragnień czy konfliktów. Jej praktyka projektowa z premedytacją zaciera granice między sztuką wysoką a komercją, skupiając się na człowieku, jego gestach i tym, co ukrywa. Projekt jest częścią przewodu doktorskiego realizowanego w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

– Odrzucone zdjęcia interesowały mnie zwłaszcza w kontekście społecznej konstrukcji kobiecej tożsamości – przedstawiały bardziej złożone wizje kobiety niż pozwalał na to reklamowy brief. Projekt jest zbiorem nieopublikowanych ujęć, które poprzez subtelne, często przypadkowe przesunięcia kadrów ujawniają manipulacje branży reklamowej oraz absurdy i kruchość marketingowych konstrukcji. Pojawiające się w ODRZUCONYCH, sprzeczne z wypolerowaną stylistyką zdjęcia surowe detale jak łza, otarcie czy burzący iluzję sceny element techniczny – pozwalają na głębszą interpretację reklamowego spektaklu, ujawniając wyrafinowane strategie perswazji oraz koszty związane z podtrzymaniem wyidealizowanych wizji świata. Szczeliny znaczeń  obecne w ODRZUCONYCH ujawniają fragmenty prawdy o nas i o tym, jak konstruujemy społeczną rzeczywistość. Mieszczą w sobie zarówno nasze pragnienia, jak i lęki, pozwalając dostrzec bardziej autentyczną i zniuansowaną wizję człowieka – dodaje Małgorzata Popinigis.