Femvertising 10 years challenge

fot. unsplash.com/@awcreativeut

Czyli 10 reklam, których nie możemy przestać oglądać.

Femvertising to marketing ukierunkowany na kobiece wartości i równość płci. Są to reklamy i kampanie, które poza promocją marki i produktu, przeciwdziałają stereotypom płciowym, walczą z pop-seksizmem i kreują pozytywny wizerunek kobiet. Po raz pierwszy termin femvertising został użyty w 2014 roku na nowojorskim AdWeeku. A już rok później przyznawana była Femvertising Award, która nagradzała kampanie stworzone w duchu feminizmu, eksplorujące złożony temat kobiecości we współczesnym świecie i promujące siłę kobiet.

Od tego czasu minęło 10 lat, a branża marketingowa nie próżnowała. Angażujące kampanie, które promują siostrzeństwo, ciałopozytywnośći oraz przełamują schematy na dobre zagościły w komunikacji skierowanej do kobiet.

Zobaczcie przegląd 10 spotów, które powstały w tym okresie i są tak dobre, że można je oglądać w kółko!

2013: Dove

Dove od lat udowadnia, że dobrze rozumie kobiety. W tym już ikonicznym spocie z 2014 roku marka eksploruje różnicę między tym jak postrzegają nas inni, a jak postrzegamy same siebie. Spot kontestuje nierealne standardy piękna, eksponując negatywny wpływ, jaki wywierają one na naszą samoocenę.

2014: Always

Co to znaczy zrobić coś jak dziewczyna? W 2014 r. marka Always zadała to pytanie grupie młodych osób, a następnie dziewczynkom. Odpowiedzi udzielone przez uczestników, w druzgocący sposób obnażają stereotypy dotyczące płci. 60-sekundowa wersja filmu była debiutem marki na Super Bowl.

2015: National lottery

Dużo kobiet i dziewczyn nie podejmuje wysiłku fizycznego ze względu na to, jak wyglądają podczas wykonywania tych aktywności. Sport England we współpracy z National Lottery zaadresowało ten problem w spocie z 2015 roku.

2016: H&M

W swojej kampanii z 2016 roku H&M wykorzystał kontrowersyjny utwór Toma Jones’a – She’s a lady. Razem z duo Lion Babe marka stworzyła jego współczesną aranżację oraz spot, którego bohaterki przełamują schematy i konwenanse nadając słowom utworu nowe inspirujące znaczenie.

2017: Kenzo

Prawdopodobnie najlepsza reklama perfum, jaka kiedykolwiek powstała. Spot wyłamuje się z utartej formuły przypisanej tej kategorii – seksowna celebrytka, wysoki połysk i flakon perfum. Zamiast tego mamy Maniac Brain w głośnikach, lizanie posągów i strzelanie laserami z palców. Ten spot to hołd dla wszystkich kobiet, a szczególnie tych introwertycznych, które wynudziły się kiedyś na biznesowym przyjęciu partnera.

Fun fact: Spike Jonze, który wyreżyserował spot to reżyser takich filmów jak: Być Jak John Malkivich czy Ona.

2018: Billie

Jak sama o sobie mówi, Billie to marka maszynek do golenia, która jako pierwsza od 100 lat pokazuje owłosione kobiece ciała. W swoich spotach marka sięga po estetyczne dziewczyńskie ujęcia, które promują autentyczne piękno kobiecego ciała. W ten sposób Billie normalizuje temat owłosienia i miejsc, w których kobiety się golą, lub nie.

2019: Gucci

2020: Nike – dream crazier

Dream Crazier to spot, w którym Nike dotyka problemu wykluczenia kobiet w sporcie. Marka rzuca światło na kobiety, które swoimi sportowymi dokonaniami przełamywały bariery, jednoczyły ludzi i inspirowały kolejne pokolenia. Spot obala krzywdzący mit, że kobiecy sport nie jest wystarczająco spektakularny, aby zasługiwał na czas antenowy i podkreśla, że pomijanie kobiecych sportów jest wynikiem uprzedzeń płciowych i nierówności w mediach.

2021: Bodyform – wombsotries

2022: Volksvagen

Na koniec coś lżejszego. Czyli świetny przykład spotu, który o poważnych sprawach mówi z humorem.

2023: Miller lite – bad sh*t good sh*t

2024: Dove

Spot Dove – Hard Knocks z tegorocznego SuperBowl, porusza temat dziewczynek rezygnujących z uprawiania sportu, wspomniany wyżej. Jak widać problem jest wciąż aktualny i zasługuje na uwagę.

To tylko przykładowe spoty, którymi chciałam się podzielić. W tym czasie powstało jeszcze wiele więcej inspirujących i godnych uwagi kampanii. Wybór nie był łatwy.

Trzymam kciuki za nadchodzące kampanie i samo zjawisko femvertisingu, które wciąż nabiera na sile, zrywając ze sztywnymi stereotypami płciowymi w komunikacji marketingowej. Jak każdy rok, 2024 stawia przed kobietami nowe wyzwania. Mam nadzieję, że w odpowiedzi na nie powstanie wiele kreatywnych kampanii, które będą celebrować różnorodność i siłę kobiet oraz uwzględniać ich perspektywę.