Czyli 10 reklam, których nie możemy przestać oglądać.
Femvertising to marketing ukierunkowany na kobiece wartości i równość płci. Są to reklamy i kampanie, które poza promocją marki i produktu, przeciwdziałają stereotypom płciowym, walczą z pop-seksizmem i kreują pozytywny wizerunek kobiet. Po raz pierwszy termin femvertising został użyty w 2014 roku na nowojorskim AdWeeku. A już rok później przyznawana była Femvertising Award, która nagradzała kampanie stworzone w duchu feminizmu, eksplorujące złożony temat kobiecości we współczesnym świecie i promujące siłę kobiet.
Od tego czasu minęło 10 lat, a branża marketingowa nie próżnowała. Angażujące kampanie, które promują siostrzeństwo, ciałopozytywnośći oraz przełamują schematy na dobre zagościły w komunikacji skierowanej do kobiet.
Zobaczcie przegląd 10 spotów, które powstały w tym okresie i są tak dobre, że można je oglądać w kółko!
2013: Dove
Dove od lat udowadnia, że dobrze rozumie kobiety. W tym już ikonicznym spocie z 2014 roku marka eksploruje różnicę między tym jak postrzegają nas inni, a jak postrzegamy same siebie. Spot kontestuje nierealne standardy piękna, eksponując negatywny wpływ, jaki wywierają one na naszą samoocenę.
2014: Always
Co to znaczy zrobić coś jak dziewczyna? W 2014 r. marka Always zadała to pytanie grupie młodych osób, a następnie dziewczynkom. Odpowiedzi udzielone przez uczestników, w druzgocący sposób obnażają stereotypy dotyczące płci. 60-sekundowa wersja filmu była debiutem marki na Super Bowl.
2015: National lottery
Dużo kobiet i dziewczyn nie podejmuje wysiłku fizycznego ze względu na to, jak wyglądają podczas wykonywania tych aktywności. Sport England we współpracy z National Lottery zaadresowało ten problem w spocie z 2015 roku.
2016: H&M
W swojej kampanii z 2016 roku H&M wykorzystał kontrowersyjny utwór Toma Jones’a – She’s a lady. Razem z duo Lion Babe marka stworzyła jego współczesną aranżację oraz spot, którego bohaterki przełamują schematy i konwenanse nadając słowom utworu nowe inspirujące znaczenie.
2017: Kenzo
Prawdopodobnie najlepsza reklama perfum, jaka kiedykolwiek powstała. Spot wyłamuje się z utartej formuły przypisanej tej kategorii – seksowna celebrytka, wysoki połysk i flakon perfum. Zamiast tego mamy Maniac Brain w głośnikach, lizanie posągów i strzelanie laserami z palców. Ten spot to hołd dla wszystkich kobiet, a szczególnie tych introwertycznych, które wynudziły się kiedyś na biznesowym przyjęciu partnera.
Fun fact: Spike Jonze, który wyreżyserował spot to reżyser takich filmów jak: Być Jak John Malkivich czy Ona.
2018: Billie
Jak sama o sobie mówi, Billie to marka maszynek do golenia, która jako pierwsza od 100 lat pokazuje owłosione kobiece ciała. W swoich spotach marka sięga po estetyczne dziewczyńskie ujęcia, które promują autentyczne piękno kobiecego ciała. W ten sposób Billie normalizuje temat owłosienia i miejsc, w których kobiety się golą, lub nie.
2019: Gucci
2020: Nike – dream crazier
Dream Crazier to spot, w którym Nike dotyka problemu wykluczenia kobiet w sporcie. Marka rzuca światło na kobiety, które swoimi sportowymi dokonaniami przełamywały bariery, jednoczyły ludzi i inspirowały kolejne pokolenia. Spot obala krzywdzący mit, że kobiecy sport nie jest wystarczająco spektakularny, aby zasługiwał na czas antenowy i podkreśla, że pomijanie kobiecych sportów jest wynikiem uprzedzeń płciowych i nierówności w mediach.
2021: Bodyform – wombsotries
2022: Volksvagen
Na koniec coś lżejszego. Czyli świetny przykład spotu, który o poważnych sprawach mówi z humorem.
2023: Miller lite – bad sh*t good sh*t
2024: Dove
Spot Dove – Hard Knocks z tegorocznego SuperBowl, porusza temat dziewczynek rezygnujących z uprawiania sportu, wspomniany wyżej. Jak widać problem jest wciąż aktualny i zasługuje na uwagę.
To tylko przykładowe spoty, którymi chciałam się podzielić. W tym czasie powstało jeszcze wiele więcej inspirujących i godnych uwagi kampanii. Wybór nie był łatwy.
Trzymam kciuki za nadchodzące kampanie i samo zjawisko femvertisingu, które wciąż nabiera na sile, zrywając ze sztywnymi stereotypami płciowymi w komunikacji marketingowej. Jak każdy rok, 2024 stawia przed kobietami nowe wyzwania. Mam nadzieję, że w odpowiedzi na nie powstanie wiele kreatywnych kampanii, które będą celebrować różnorodność i siłę kobiet oraz uwzględniać ich perspektywę.