Braincandy-Wisdrop: ponad 1/5 Polaków przy wyborze supermarketu stawia w pierwszej kolejności na jakość [raport]

fot. unsplash.com/@purzlbaum

Według raportu „Super Markets Equity” opracowanego przez firmę analityczno-badawczą Braincandy, cena determinuje decyzję, do którego marketu wybrać się na zakupy, co czwartego badanego Polaka. Na drugim miejscu w zestawieniu uplasowała się jakość z 22 proc. wskazań. Jednocześnie, Polacy mają konkretne oczekiwania co do każdej kategorii produktów, jakie kupują. W przypadku nabiału czy mięsa spodziewają się różnorodności, a kupując detergenty do prania, szukają niskich cen.

Badanie przeprowadzone przez Braincandy-Wisdrop pokazuje, że nabiał oraz te produkty, które można znaleźć w sklepowych lodówkach są dla 33 proc. Polaków kategorią najsilniej wpływającą na ich doświadczenia zakupowe. Ten sam odsetek badanych oczekuje w tej kategorii dużego wyboru oraz różnorodności oferty. Podobnie w kwestii zakupu mięsa – na różnorodność wskazało 35 proc. respondentów. Kolejnymi istotnymi dla ankietowanych kategoriami zakupowymi są warzywa i owoce (15 proc. wskazań), pieczywo (13 proc. wskazań), środki czystości i papier (12 proc. wskazań) oraz mięso (8 proc. wskazań). Co ciekawe, najmniej ważne dla Polaków są produkty bio oraz mrożonki. Wybrało je odpowiednio 2 oraz 1 proc. badanych. Może to wynikać z faktu, że oferta bio jest najsłabiej oceniana przez Polaków wśród wszystkich marketów. Podobnie jak gotowe posiłki oraz produkty dla zwierząt. Nie jest więc zaskoczeniem, że niektóre z supermarketów w kraju, jak chociażby sieć Carrefour, zaniechały dalszego rozwoju konceptu sklepów oferujących jedynie produkty bio. Jednocześnie, nie rezygnują z tej kategorii całkowicie utrzymując tego typu asortyment w sklepach sieci.

Oczekiwania polskiego konsumenta

Podczas zakupów Polacy biorą pod uwagę szereg różnych aspektów, które mają dla nich większe bądź mniejsze znaczenie – w zależności od tego, na jakiej kategorii produktów się skupiają. Cena to najważniejszy czynnik podczas zakupów w kategoriach środków czystości oraz produktów papierowych (42 proc. wskazań), a także czekolady (28 proc.). W kwestii asortymentu do kuchni (garnki, patelnie, zastawa, sztućce, narzędzia kuchenne), przekąsek i czipsów oraz piwa Polacy lubią poszukiwać nowości – odpowiednio 42 proc., 39 proc. oraz 46 proc. wskazań. W kategorii produktów kuchennych wysoka jakość jest najmniej istotnym czynnikiem – wskazało na nią jedynie 8 proc. ankietowanych. Z kolei jakość jest dla Polaków najważniejsza w przypadku zakupu produktów dziecięcych (58 proc.), produktów śniadaniowych, kawy i herbaty (42 proc.) oraz produktów do prania (29 proc.). Zaskakujący może być fakt, że wielu Polaków za istotny aspekt procesu zakupowego uważa pomocną obsługę sklepu – ten czynnik wybrało najwięcej ankietowanych w przypadku napojów bezalkoholowych i wody oraz produktów do higieny osobistej – odpowiednio 48 proc. i 24 proc.

Kupujemy, ale gdzie?

Polacy odwiedzają markety średnio 11 razy w miesiącu. Okazuje się, że w każdym z nich mają swoje ulubione kategorie. Zdaniem uczestników badania Braincandy – Lidl, Biedronka i Auchan oferują największą różnorodność pieczywa. Podobnie w przypadku nabiału oraz produktów przechowywanych w lodówce. W tej kategorii te trzy markety przodują także w kwestii najlepszych cen. Kaufland oferuje z kolei największą różnorodność świeżego mięsa, a także czipsów i przekąsek oraz napojów bezalkoholowych i wody. Jednocześnie Biedronka oraz Lidl mocno wyróżniają się na tle innych marketów, jeśli chodzi o ceny produktów papierowych, detergentów do prania oraz sprzątania. Z kolei Auchan zajął pozycje lidera cen w kategorii produktów kuchennych.

Raport „Super Markets Equity” został opracowany przez Wisdrop, serwis subskrypcyjny Braincandy, w oparciu o internetowe badanie konsumenckie na próbie n=600 Polaków w wieku 16-75 lat. Badanie zostało przeprowadzone w grudniu 2023 r. i zawiera szczegółową analizę rynku detalicznego w Polsce, koncentrując się na najpopularniejszych sieciach supermarketów, dyskontów i sklepów convenience. Badanie obejmuje szeroką gamę marek, w tym Biedronka, Lidl, Carrefour, Auchan, Dino, Żabka, Kaufland, Aldi, Netto, Lewiatan, Stokrotka, Polo Market, Delikatesy Centrum, Społem, Inter Marche i E.Leclerc, zapewniając kompleksowy przegląd preferencji konsumentów.