Adaily Inspiration Week #9: Brand hijacks

fot. unsplash.com/@kristianegelund

Od Burger Kinga podczas Mistrzostw Świata FIFA, przez promowanie Whopperów z NFC, po kampanię „Lupin” Netflixa. Prezentujemy kampanie pokazujące, jak marki łączą kreatywność z technologią, angażując odbiorców i budując świadomość marki, przy jednocześnie niskich budżetach na działania.

1. „The Art Of Stealing” Lupin

GONG • 2022

Netflix przeprowadził kampanię związaną z tematyką serialu „Lupin”, wykorzystując kradzież obrazu „Dama z gronostajem” i sprytny zwrot akcji z udziałem samego Lupina.

Wyzwanie

Wyzwaniem tej kampanii było wywołanie szumu i zainteresowania wokół nadchodzącego drugiego sezonu serialu „Lupin” na Netflixie. Celem było zaangażowanie publiczności i wzbudzenie ciekawości dotyczącej kradzieży obrazu „Dama z gronostajem”. Kampania musiała zostać zrealizowana w taki sposób, aby nie tylko przyciągnęła uwagę publiczności, ale również trzymała ich w napięciu, zastanawiając się, kto stoi za kradzieżą. Dodatkowo, kampania musiała generować relacje w mediach i dyskusje online, aby maksymalizować jej zasięg i wpływ.

Grupa docelowa

Grupą docelową tej kampanii była ogólna publiczność w Polsce, w tym entuzjaści sztuki, fani serialu „Lupin” na Netflixie oraz szersza populacja zainteresowana wydarzeniami kulturalnymi i skokami na sztukę.

Idea

Głównym pomysłem kampanii było promowanie drugiego sezonu serialu „Lupin” na Netflixie poprzez inscenizację kradzieży najcenniejszego obrazu w polskiej kolekcji, „Damy z gronostajem” Leonarda da Vinci. Kampania obejmowała kradzież obrazu i wystawienie w Muzeum Narodowym fałszywej wersji, na której dama przedstawiona była bez słynnego naszyjnika. Celem było wywołanie szumu i intrygi poprzez stworzenie tajemnicy wokół kradzieży i zwrócenie uwagi na związek między fikcyjnym złodziejem Arsenem Lupinem a brakującym naszyjnikiem.

Wyniki

Kampania promująca drugi sezon serialu „Lupin” na Netflixie poprzez kradzież obrazu „Dama z gronostajem” przyniosła udane wyniki. Fałszywy obraz, bez słynnego naszyjnika, został wystawiony w Muzeum Narodowym, przyciągając uwagę mediów w ciągu kilku godzin. Kampania stała się numerem jeden wśród trendów w Polsce i dotarła do szerokiej publiczności, licząc 2,5 miliona osób. Otrzymała także ponad 10 000 zaangażowań i zdobyła 170 wzmianek w mediach. Dodatkowo, kampania skutecznie uzyskała publikacje w mediach w roku 2020.

2. „Heinzjack” – Heinz

FP7 McCann Dubai • 2022

Heinz Arabia przeprowadziło przełomową i angażującą kampanię, wykorzystując fana o imieniu Thomas Heinz, aby nawiązać kontakt z publicznością Mistrzostw Świata FIFA.

Wyzwanie

Wyzwaniem kampanii było połączenie marki Heinz Arabia z Mistrzostwami Świata FIFA w sposób inteligentny i organiczny, pomimo braku statusu oficjalnego sponsora. Celem było wyróżnienie się i zakłócenie przestrzeni pełnej konkurencji, zapewniając obecność Heinz w rozmowach o piłce nożnej. Ponadto, kampania musiała posiadać wystarczającą rangę, aby promować markę przed, w trakcie i po turnieju.

Grupa docelowa

Grupą docelową tej kampanii byli fani piłki nożnej, w szczególności ci, którzy uczestniczyli w Mistrzostwach Świata FIFA 2022. Kampania miała na celu zaangażowanie i interakcję z fanami sportu obecnymi na rozgrywkach, zarówno lokalnymi, jak i międzynarodowymi.

Idea

Głównym pomysłem tej kampanii było nawiązanie przez Heinz Arabia do Mistrzostw Świata FIFA w sposób inteligentny i organiczny, nawet jeśli nie byli oficjalnym sponsorem. Udało się to osiągnąć, znajdując osobę o imieniu Thomas Heinz z Hamburga i wysyłając go na Mistrzostwa Świata w koszulce piłkarskiej z kodem QR. Kampania zachęcała fanów do znalezienia Thomasa Heinz za pomocą hashtagu #FindHeinz w konkursie przypominającym „Gdzie jest Wally.”

Efekty

Kampania wygenerowała znaczący szum i zaangażowanie zarówno w internecie, jak i poza nim. W mediach społecznościowych hashtag #FindHeinz stał się popularny i zgromadził ponad 16 milionów odsłon. Thomas Heinz stał się popularną postacią wśród uczestników Mistrzostw Świata, otrzymując niezliczone interakcje i możliwości robienia zdjęć. Kod QR na jego koszulce pozwalał fanom skanować i natychmiast uzyskiwać dostęp do ekskluzywnych treści i promocji od Heinz Arabia. Kampania skutecznie zbudowała świadomość marki i ustawiła Heinz jako markę pełną zabawy i dowcipu, kojarzoną z wydarzeniem piłkarskim. Ogólnie rzecz biorąc, kampania osiągnęła swój cel maksymalizacji obecności Heinz podczas Mistrzostw Świata i zaangażowania globalnej publiczności.

3. „Bookvertising” – Nemira Publishing House

SAATCHI Creative HUB Bucharest • 2022

Kampania „Bookvertising” Nemiry sprawiła, że międzynarodowe marki takie jak Cheetos i Johnnie Walker promowały inne produkty w swoich reklamach, używając książek jako rekwizytów.

Wyzwanie

Wyzwaniem kampanii „Bookvertising” był niski budżet na promocję autorów i książek. Rumuńskie wydawnictwo Nemira potrzebowało kreatywnego rozwiązania, aby dać książkom bardzo potrzebną widoczność i zaangażować międzynarodowe marki w ich promocję.

Grupa docelowa

Grupą docelową kampanii „Bookvertising” były zarówno międzynarodowe, jak i lokalne marki, jak również szersza publiczność czytelników i potencjalnych kupujących książki. Kampania była również skierowana do stacji telewizyjnych i mediów, aby wygenerować świadomość i zachęcić ludzi do czytania więcej.

Idea

Głównym pomysłem kampanii „Bookvertising” było rozwiązanie problemu niskiego budżetu na promocję autorów poprzez partnerstwo z międzynarodowymi markami i wykorzystanie ich reklam jako platformy do promowania książek. Pozwalając markom adoptować książki jako rekwizyty w ich reklamach, kampania miała na celu zwiększenie widoczności i stworzenie rozmowy o czytelnictwie w społeczności.

Efekty

Kampania „BOOKVERTISING” rumuńskiej platformy Nemira odniosła sukces. Ponad 50 międzynarodowych i lokalnych marek zaadoptowało książki jako rekwizyty w swoich reklamach, zapewniając książkom bardzo potrzebną widoczność. Kampania przekroczyła swoje początkowe oczekiwania, z książkami prezentowanymi w reklamach telewizyjnych, reklamach zewnętrznych, największym komercyjnym katalogu Kauflandu oraz wystawach sklepowych. Wygenerowało to 1,2 miliona euro earn media. Ponadto, kampania wywołała narodową rozmowę na temat czytelnictwa w społecznościach pisarzy i czytelników, w prowadzących programach telewizyjnych i w różnych mediach. Inicjatywa zaangażowała również największe rumuńskie stacje telewizyjne, które dołączyły, wprowadzając nowy apel społeczny zachęcający ludzi do czytania przynajmniej jednej książki miesięcznie. W ciągu dwóch miesięcy, „Bookvertising” wygenerowało ponad 730% wrażeń i spodziewane jest, że dostarczy do dziewięciu milionów wrażeń w ciągu roku, nadal służąc jako ponadczasowa i otwarta platforma dla rumuńskich wydawnictw i marek.

4. „Whopper Heist” Burger King

We Believers New York • 2022

Burger King przeprowadził kampanię, wykorzystując cyfrowe znaki OOH i technologię NFC, aby umożliwić ludziom „kradzież” ukrytych Whopperów.

Wyzwanie

Wyzwaniem tej kampanii było stworzenie angażującego i interaktywnego doświadczenia, które zachęciłoby ludzi do udziału w „napadzie” na burgery. Burger King i Netflix musiały opracować system, który płynnie integrowałby cyfrowe znaki OOH z aplikacją BK i technologią NFC, pozwalając ludziom łatwo „ukraść” ukryte Whoppery za pomocą swoich telefonów. Marki musiały również upewnić się, że kampania wywoła wystarczająco dużo ekscytacji i motywacji, by ludzie aktywnie szukali ukrytych burgerów i ostatecznie odwiedzili Burger Kinga, aby je zrealizować.

Grupa docelowa

Grupą docelową kampanii byli indywidualni fani hiszpańskiego serialu telewizyjnego Dom z Papieru oraz stali klienci Burger Kinga.

Idea

Głównym pomysłem tej kampanii było zaangażowanie i zainteresowanie klientów, wykorzystując koncepcję serialu telewizyjnego Dom z Papieru i zachęcając ich do „kradzieży” cyfrowych burgerów Whopper z cyfrowych znaków reklamowych Burger Kinga na zewnątrz. Poprzez włączenie technologii, takich jak chipy NFC i aplikacja BK, kampania miała na celu stworzenie unikalnego i interaktywnego doświadczenia dla klientów, ostatecznie zachęcając ich do zrealizowania swoich „ukradzionych” burgerów w lokalizacjach Burger Kinga.

Efekty

Wyniki kampanii Burger Kinga i Netflixa były bardzo udane. Promocja wygenerowała znaczącą uwagę i zaangażowanie uczestników. Tysiące Whopperów zostało „ukradzionych” przez cyfrowe znaki OOH, co przyczyniło się do zwiększenia ruchu klientów do lokalizacji Burger Kinga. Użycie aplikacji BK pozwoliło ludziom śledzić dostępność i lokalizacje ukrytych Whopperów, tworząc poczucie ekscytacji i pilności. Kampania skutecznie wpasowała się w temat serialu Dom z Papieru i stworzyła unikalne, interaktywne doświadczenie dla klientów. Ogólnie rzecz biorąc, kampania osiągnęła swój cel, zachęcając ludzi do zostania „złodziejami” i wygenerowała pozytywną widoczność marki dla Burger Kinga i Netflixa.

5. „The Ad Break Championship” – Volkswagen

DDB Sydney • 2022

Volkswagen przeprowadził Ad break Championship – GTI Hijack, wykorzystując platformę do grania na żywo podczas przerw reklamowych w telewizji.

Wyzwanie

Wyzwaniem tej kampanii było wprowadzenie na rynek najnowszego modelu Volkswagen Golf GTI przy ograniczonym budżecie mediowym i na rynku nasyconym reklamami samochodowymi. Dodatkowo, docelowa grupa odbiorców, głównie młodsze osoby zaznajomione z technologią, stała się znudzona i mniej zaangażowana w tradycyjne reklamy telewizyjne. Celem było wyróżnienie się i przyciągnięcie uwagi odbiorców w unikalny i angażujący sposób.

Grupa docelowa

Docelową grupą odbiorców kampanii były głównie młodsze osoby zaznajomione z technologią.

Idea

Głównym pomysłem kampanii było zakłócenie tradycyjnego modelu reklamy telewizyjnej poprzez przejęcie całej przerwy reklamowej na rzecz wprowadzenia nowego Golfa GTI. Zamiast standardowej 30-sekundowej reklamy, stworzono 3-minutową grę wyścigową na żywo, pozwalającą widzom rywalizować ze sobą za pomocą telefonów. Ten unikalny i interaktywny sposób miał na celu przyciągnięcie uwagi docelowej grupy odbiorców, wygenerowanie szumu wokół marki i zwiększenie zaangażowania w markę.

Efekty

Kampania GTI Hijack na rzecz wprowadzenia na rynek nowego Volkswagen Golf GTI była niezwykle udana. Pomimo znacznie niższego budżetu w porównaniu do konkurentów, kampania miała duży wpływ. Kampania uzyskała ponad 70 000 sesji gier i wygenerowała ponad 90 000 wizyt na stronie kampanii, co skutkowało wzrostem ruchu na stronie o 97%. Gra wyścigowa w przerwie reklamowej zgromadziła ponad 5 000 godzin aktywnej rozgrywki, przejmując ponad 2,7 miliona dolarów mediów od innych marek, które miały reklamy w tej samej przerwie reklamowej. Kampania miała również znaczący wpływ na postrzeganie marki, podwajając metryki marki dla „inspirującej” i „ekscytującej”. Oddzwonienia do dealerów wzrosły o 436%, zapytania o stan o 97%, a jazdy testowe osiągnęły znaczący wzrost o 725%. Co najważniejsze, sprzedaż Golfa GTI wzrosła o 55% w okresie aktywnej kampanii, czyniąc ją najbardziej udanym wprowadzeniem GTI na rynek. Ogólnie rzecz biorąc, kampania GTI Hijack okazała się wysoce skuteczna w przyciąganiu uwagi odbiorców, angażowaniu ich i ostatecznie zwiększeniu sprzedaży nowego Volkswagen Golf GTI.

Pierwotna wersja artykułu ukazała się w newsletterze „Adaily Inspiration Week”.