Związek Banków Polskich kontynuuje kampanię edukacyjną na temat cyberbezpieczeństwa

fot. unsplash.com/@megapixel_world

Rośnie liczba cyberataków w Polsce. Tymczasem, niemal co drugi z nas odczuwa brak wiedzy w obszarze cyberbezpieczeństwa – wynika z badań Warszawskiego Instytutu Bankowości. Dlatego Związek Banków Polskich zdecydował się kontynuować się kampanię edukacyjną, której celem jest zwiększenie świadomości Polaków na temat ochrony finansów osobistych.

Pierwszą wersję kampanii pod hasłem „Nie pomagaj się okraść. Zobacz, jak chronić swoje pieniądze” Związek Banków Polskich – we współpracy z bankami członkowskimi – zorganizował w 2024 roku.

Jednak temat bezpieczeństwa w sieci jest nadal aktualny. Jak wynika z danych Pełnomocnika Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa w ubiegłym roku liczba zgłoszeń dotyczących naruszeń bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych wzrosła (rok do roku) o 60 proc., a realnie zidentyfikowanych incydentów – o 23 proc. Tylko w 2024 roku zarejestrowano ponad 111,6 tys. takich incydentów.

Tymczasem, nasza wiedza na temat zagrożeń czyhających w sieci wciąż jest niewystarczająca. Związek Banków Polskich przypomina badanie Warszawskiego Instytutu Bankowości, w którym eksperci przyjrzeli się poziomowi wiedzy finansowej Polaków. -Wynika z nich, że cyberbezpieczeństwo jest wskazywane jako obszar, w którym respondenci mają największe braki w wiedzy. Przyznało się do tego aż 47 proc. badanych.

Nowa odsłona, ten sam cel. Bezpieczeństwo

Rosnąca liczba zagrożeń i wciąż niski poziom wiedzy Polaków skłonił banki do kontynuowania kampanii edukacyjnej. Jej nowa odsłona wystartowała 1 września. Centrum kampanii jest strona internetowa www.dbamoswoje.pl , gdzie można zapoznać się m.in. z 10 zasadami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa czy bankowym survivalem – instrukcjami dotyczącymi np. ustawienia haseł do konta i bezpiecznego logowania czy danych udostępnianych pracownikom banku. W ramach kampanii emitowane są również spoty telewizyjne. Kampania wsparta będzie działaniami public relations i działaniami w mediach społecznościowych.

Celem kampanii jest zwiększenie świadomości Polaków na temat ochrony finansów osobistych. Związek Banków Polskich przypomina, że bezpieczeństwo finansów to wspólna odpowiedzialność – zarówno banków inwestujących w zaawansowane systemy ochrony i technologię, jak i klientów podejmujących odpowiedzialne decyzje. Kampania zwraca uwagę klientom na „wyrabianie w sobie” bezpiecznych odruchów tj. używanie skomplikowanych haseł do aplikacji, uważne czytanie SMS-ów np. od pseudokurierów czy nie udostępnianie wrażliwych danych przez telefon.

Kampanie edukacyjne Związku Banków Polskich

To kolejna kampania edukacyjna zainicjowana przez banki. W 2023 roku ZBP zorganizował kampanię „Ugoda lepsza niż proces”, która skierowana była do frankowiczów i informowała o przewagach rozwiązania polubownego nad procesem sądowym. Z kolei celem kampani „Banki w Polsce – tak nowoczesne, że nawet nie zauważasz, że z nich korzystasz”, było pokazanie, że klienci w Polsce mają dostęp do jednej z najnowocześniejszych bankowości w Europie.

Wspólnym mianownikiem wszystkich kampanii ZBP jest zwiększanie świadomości społecznej na tematy istotne z punktu widzenia klientów bankowych. Dostarczanie rzetelnej wiedzy na temat działalności banków i ich roli w zrównoważonym rozwoju gospodarczym jest z kolei jednym z podstawowych celów Związku Banków Polskich określonych w statucie Związku.