Znamy laureatki i laureatów XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką

fot. mat. prasowe

Poznaliśmy laureatki i laureatów XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką, największej i najstarszej tego typu inicjatywy w Polsce, która od 17 lat wspiera przedsiębiorczynie, a także liderki i liderów, którzy kreują polski biznes w duchu DEI. Dane towarzyszące konkursowi wskazują, że Polki prowadzące własną firmę motywuje przede wszystkim elastyczność czasu i miejsca pracy (57 proc.), lecz także możliwość realnego wpływu na wyniki własnej pracy (42 proc.) czy szansa rozwoju zawodowego oraz osobistego (33 proc.)

Ponad połowę przedsiębiorczyń – 57 proc. – do prowadzenia własnej działalności motywuje elastyczność oraz możliwość samodzielnego decydowania o tym ile, kiedy i gdzie się pracuje – wskazują wyniki badania towarzyszącego XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką. Co drugą (51 proc.) – pragnienie niezależności. Spory odsetek ankietowanych – 44 proc. – wskazuje także możliwość zajmowania się zawodowo czymś, co je naprawdę interesuje. Osiąganie większych zarobków okazało się nie najważniejsze, jednak nadal jest istotne dla 42 proc. przedsiębiorczyń.

Przyglądając się motywacjom kobiet do prowadzenia własnego biznesu, kluczowe okazują się wartości związane z wolnością i niezależnością. To nie tylko wybór zawodowy – to świadoma decyzja o stylu życia, w którym kobiety chcą przejąć kontrolę nad swoim czasem, energią i kierunkiem rozwoju. Nasze dane jasno pokazują, że kobieca przedsiębiorczość w Polsce coraz częściej rodzi się z potrzeby swobody, spełnienia i sensu – a nie tylko z kalkulacji finansowych. Choć zarobki wciąż są ważne, to najważniejszą motywacją jest dążenie do pracy na własnych zasadach i w zgodzie ze sobą – mówi Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką, prezeska Fundacji WłączeniPlus. – To znak, że kobiety nie chcą już dopasowywać się do sztywnych ram, tylko tworzyć własne – elastyczne, autentyczne i zgodne z ich wartościami. To zmiana, którą jako społeczeństwo powinniśmy nie tylko zauważać, ale i wspierać – dodaje.

Wyniki badania wskazują, że dla 42 proc. polskich przedsiębiorczyń motywacją do prowadzenia własnego biznesu jest możliwość realnego wpływu na wyniki własnej pracy. Z kolei co trzecia ankietowana posiadająca swoją firmę wskazuje możliwość rozwoju osobistego i zawodowego. Dane towarzyszą XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką, najstarszej i największej tego typu inicjatywy w Polsce, nagradzającej przedsiębiorczynie, aktywistki, działaczki społeczne, edukatorki, a także liderki i liderów oraz organizacje, które odważnie kształtują przyszłość, walcząc o równość, różnorodność i włączenie.

– Coraz wyraźniej widać, że kobieca przedsiębiorczość w Polsce napędzana jest potrzebą sprawczości i ambicją rozwoju – nie tylko biznesowego, ale też osobistego. To sygnał zmiany w postrzeganiu roli liderki: dziś to osoba, która buduje wartość w oparciu o autentyczność, wpływ i ciągłe doskonalenie. Potwierdzają to również wyniki naszego badania. Ponad połowa właścicielek polskich firm (53 proc.), które wzięły udział w badaniu Mastercard przyznała, że motywacją do „przejścia na swoje” była chęć spełniania swoich marzeń. 45 proc. kobiet prowadzących swoją działalność oznajmiło, że nie chciały pracować dla kogoś innego, a 43 proc. potrzebowała elastycznych godzin pracy. Mastercard jest obecny w Polsce od okrągłych 30 lat i od 3 dekad aktywnie angażujemy się w działania na rzecz równości i różnorodności oraz wspieramy kobiety w biznesie i na rynku pracy. Wiele udało nam się osiągnąć przez ten czas i chętnie dzielimy się naszymi sprawdzonymi praktykami, po to, aby inspirować inne firmy i kolejne pokolenia kobiet do działania – komentuje Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe, partnera strategicznego konkursu.

Laureatki i laureaci XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką

Mikrobiznes

Daria Latała, właścicielka Gospodarstwa Rolnego Daria Latała, poszukując unikalnych i zapomnianych odmian warzyw i ziół, tworzy nową definicję współczesnego rolnictwa. Zaopatruje lokalne restauracje w produkty najwyższej jakości – prosto z pola na talerz. Udowadnia, że niewielki grunt może być zyskownym modelem biznesowym.

Biznes Roku: Przychód Poniżej 10 mln zł

Agata Krulikowska-Florek, prezeska zarządu Glob Design [Love Poland Design], to kreatorka, która na nowo zdefiniowała pojęcie polskiej pamiątki, łącząc pasję do designu z głębokim szacunkiem dla rodzimej kultury. Od skromnych początków w rodzinnym mieszkaniu stworzyła markę z blisko trzema tysiącami unikalnych produktów, promujących nowoczesną estetykę „made in Poland”.

Biznes Roku: Przychód Powyżej 10 mln zł

Agnieszka Socha, prezeska agencji pracy Workerservice, tylko w ciągu trzech ostatnich lat zbudowała prężnie działający ekosystem firm, które łączą świat pracy tymczasowej, budownictwa i hotelarstwa. Jej odwaga w dywersyfikacji działalności udowadnia, że nawet w obliczu wojny, kryzysu wizowego i zawirowań branżowych można zwiększać obroty nawet o 50 proc.

Startup Roku

Dorota Dardzińska, CEO IQ Biozoom, której firma stoi za innowacyjnym urządzeniem,  jako pierwsze na świecie umożliwiającym nieinwazyjny pomiar kluczowych biomarkerów w ślinie – takich jak glukoza, hormony czy białka CRP. Jej technologia, zgłoszona do ochrony patentowej w Europie, USA i Chinach, to krok milowy w profilaktyce i zarządzaniu chorobami przewlekłymi.

Liderka w Nowych Technologiach

prof. Katarzyna Koziak, dyrektorka naukowa BioResearch Pharma, której nowatorskie odkrycia wyznaczają nowe kierunki w farmakologii. Autorka trzech chronionych patentami rozwiązań. Jej innowacyjne podejście realnie zmienia życie pacjentów, przyspieszając dostęp do bezpiecznych i przełomowych leków na problemy z masą ciała, uzależnieniem od nikotyny czy łysieniem.

Przedsiębiorcza Cudzoziemka

Khedi Alieva, prezeska zarządu Fundacji Kobiety Wędrowne, stojąca na czele przedsiębiorstwa społecznego, które realnie wspiera proces integracji imigrantek i uchodźczyń. Dochód z działalności przeznaczany jest na programy pomocowe, edukacyjne i integracyjne, które budują świadomość społeczną, wspierają aktywizację zawodową kobiet i promują kulturową różnorodność.

Miejsce Pracy Przyjazne Rodzicom

Standard Chartered Poland – troska o rodziców to w tej firmie nie dodatek, lecz fundament kultury organizacyjnej. Dodatkowe dni urlopu niezależnie od stażu pracy, 100% wynagrodzenia na zwolnieniu lekarskim czy wspieranie rodzicielstwa w rodzinach jednopłciowych to rozwiązania, które realnie ułatwiają codzienność pracujących rodziców.

Female Champion of Change

Marta Sikora z Toyota Motor Manufacturing Poland – współtworzy kulturę organizacyjną w jednej z największych firm produkcyjnych w Polsce. Dzięki jej zaangażowaniu kobiety mogą pracować na wszystkich stanowiskach produkcyjnych. Doprowadziła też do wzrostu udziału kobiet na stanowiskach liderskich o 1500 proc. Jej działania realnie zmieniają środowisko pracy na bardziej równościowe i włączające.

Male Champion of Change

Wojciech Koszuta, prezes zarządu i dyrektor generalny ArcelorMittal Poland. Jako lider nie poprzestaje na deklaracjach. Przekuwa różnorodność w konkretne działania i realne zmiany. Zwiększa udział kobiet w sukcesji, na liniach produkcyjnych i w kadrze zarządzającej, przekraczając wcześniej założone cele. Widzi, że prawdziwe przywództwo to także odwaga mierzenia się z tematami tabu – takimi jak wspieranie kobiet w okresie menopauzalnym.

Edukatorka Przyszłości

Zyta Czechowska, właścicielka Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli specjalni.pl. Została uznana za jedną z najbardziej innowacyjnych nauczycielek na świecie. Ekspertka, która wspiera dzieci, rodziców i nauczycieli w bezpiecznym poruszaniu się po cyfrowej rzeczywistości. Prowadzi warsztaty i szkolenia z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych. Jest też współautorką książki „Jak nie zgubić dziecka w sieci?”.

Wpływowy Głos

Joanna Kuciel-Frydryszak, autorka bestselleru „Chłopki. Opowieść o naszych babkach”. Są głosy, które wybrzmiewają głośno nie dlatego, że krzyczą, a dlatego, że mówią prawdę. Dzięki jej odwadze trudne tematy stają się częścią publicznej dyskusji. Rozpoczęła ogólnopolską debatę o klasowym wykluczeniu, przemocy i dziedzictwie kobiecego doświadczenia. Nie zawahała się też podjąć walki o prawa własnego środowiska – ujawniając brutalną prawdę o realiach pracy autorek i autorów w Polsce.

Firma Zrównoważonego Przywództwa

Netguru, firma, która traktuje inkluzywność jako fundament swojej strategii, a nie tymczasowy trend. Zapewnia pracownikom w pełni elastyczną i zdalną pracę. Ujawnia widełki płacowe, prezentuje przejrzyste dane o luce płacowej i reprezentacji kobiet w organizacji. Stawia na edukację liderów i świadome budowanie równościowej kultury. Ta firma, jako jedna z nielicznych w Polsce, posiada globalny certyfikat B Corp, potwierdzający jej etyczność i odpowiedzialność społeczną.

Polka za granicą

Justyna Redełkiewicz, pionierka wykorzystania technologii kosmicznych na Ziemi. Rozwija innowacje w jednej z najbardziej przyszłościowych branż świata – sektorze kosmicznym. Jej działania zostały docenione przez ONZ jako realny wkład w realizację Agendy 2030. Kierując, wartym miliardy euro, programem Cassini, wspiera przedsiębiorczość technologiczną w całej Unii Europejskiej. Jednocześnie z zaangażowaniem promuje Polskę poza jej granicami.

Inspiratorka Roku

Marzena Figiel Strzała, autorka cyklu reportaży „Dzieci Świata”. Kiedy inni wolą odwrócić wzrok, ona robi tam zbliżenie z kamerą. Zadaje niewygodne pytania i sprawia, że milczenie nie jest dłużej możliwe. Jej praca to połączenie dziennikarskiej precyzji, odwagi i głębokiego poczucia sprawiedliwości. W centrum swoich działań stawia zawsze najmłodszych – dzieci, których prawa są łamane, a historie zbyt często pomijane. Jej reportaże inspirują, poruszają i uczą odpowiedzialności.

Dokonanie 16-lecia

Jolanta i Aleksander Kwaśniewscy, para, która przeszła do historii – ale nie przestała działać. Która z klasą reprezentowała nas na arenie międzynarodowej, a dziś – z tą samą klasą – buduje mosty między pokoleniami. To jedyna taka power couple w historii Polski. Razem poprowadzili nasz kraj w stronę Zachodu – wprowadzili Polskę do Unii Europejskiej i NATO, co oznaczało nie tylko zmianę geopolityczną, ale też mentalną i społeczną.