Zbiory Muzeum Narodowego w Warszawie na cyfrowych nośnikach iPoster w ramach projektu „Galeria w Galerii”

Ruszył projekt „Galeria w Galerii” – inicjatywa iPoster realizowana we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie. W jego ramach dzieła sztuki z muzealnych zbiorów pojawią się na cyfrowych ekranach iPoster w galeriach handlowych w całej Polsce. Celem projektu jest przybliżenie sztuki szerokiemu gronu odbiorców poprzez umieszczenie jej w przestrzeni publicznej, a także zachęcenie Polaków do częstszego odwiedzenia muzeów i galerii sztuki.

Dane z badania przeprowadzonego na zlecenie iPoster pokazały, że znacznie więcej osób regularnie odwiedza galerie handlowe niż muzea i galerie sztuki. W ubiegłym roku aż 37 proc. Polaków nie było w muzeum lub galerii sztuki ani razu, a 32 proc. deklaruje, że nie odwiedza takich miejsc wcale. Tymczasem jedynie 7 proc. ankietowanych z reguły nie bywa w galeriach handlowych, w ubiegłym roku nie odwiedziło ich tylko 9 proc. Dane te były inspiracją dla iPoster do stworzenia nowego sposobu przybliżania sztuki społeczeństwu. Tak powstał projekt „Galeria w Galerii”, przenoszący dzieła sztuki tam, gdzie ludzie bywają częściej niż w miejscach kultury – do centrów handlowych. Celem projektu jest popularyzacja sztuki oraz zachęcenie Polaków do częstszych wizyt w muzeach i galeriach sztuki.

Zawsze chętnie angażujemy się w kampanie społeczne, gdzie nasze nośniki służą do emisji spotów pro bono. Jednak od dłuższego czasu myśleliśmy o własnym projekcie edukacyjnym. Ponieważ sztuka jest bliska wielu osobom w naszym zespole, naturalnym kierunkiem stała się właśnie ona. Wiedzieliśmy, że Polacy chętnie odwiedzają galerie handlowe i nie tak chętnie muzea oraz galerie sztuki. Wyniki naszego badania nie pozostawiły wątpliwości – jeśli chcemy, by więcej osób miało kontakt ze sztuką, musimy pokazać ją na naszych nośnikach. Do współpracy zaprosiliśmy Muzeum Narodowe w Warszawie, ponieważ to instytucja z bogatą historią, której zbiory obejmują arcydzieła polskiej i światowej sztuki. Dzięki temu możemy zaprezentować wyjątkowe dzieła w zupełnie nowym kontekście. Wierzymy, że projekt „Galeria w Galerii” przybliży Polakom piękno sztuki i zainspiruje do jej dalszego odkrywania – mówi Michał Wilczyński, dyrektor sprzedaży w iPoster.

Muzeum Narodowe w Warszawie partnerem projektu „Galeria w Galerii”

Muzeum Narodowe w Warszawie, jako jedna z najstarszych i najważniejszych instytucji kultury w Polsce, zostało głównym partnerem merytorycznym projektu. Jego bogate zbiory obejmują arcydzieła malarstwa, rzeźby i sztuki użytkowej, a samo muzeum od lat prowadzi działania popularyzujące sztukę wśród szerokiej publiczności. Dzięki tej współpracy, dzieła z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie zostaną zaprezentowane na ekranach iPoster w galeriach handlowych w całej Polsce.

Sztuka to język, który od tysiącleci pomaga ludziom wyrażać emocje, interpretować rzeczywistość i kształtować swoją tożsamość. Obcowanie z nią rozwija wyobraźnię, pobudza kreatywność i uczy dostrzegać piękno w otaczającym nas świecie. Chcemy promować nasze dziedzictwo wśród jak najszerszej publiczności. Muzeum ma świetną, nowoczesną ofertę kulturalną i edukacyjną, która przyciąga stałą publiczność. Jesteśmy bardzo aktywni w mediach społecznościowych. Zależy nam na tym, by dotrzeć do widzów, którzy jeszcze u nas nie byli. Jesteśmy przekonani, że gdy raz odwiedzą Muzeum, będą tu wracać. Liczymy na to, że projekt Galeria w Galerii” zainspiruje odbiorców do bezpośredniego kontaktu z oryginalnymi dziełami – mówi Małgorzata Łobocka, zastępczyni dyrektorki MNW ds. komunikacji i edukacji.

Start projektu „Galeria w Galerii” – pierwszy pokaz 22 maja br. w warszawskim CH Promenada

W ramach projektu do końca 2025 r. cyklicznie będą prezentowane nowe pokazy cyfrowe, którym towarzyszyć będą wydarzenia organizowane w różnych galeriach handlowych w całej Polsce, aby umożliwić jak największej liczbie osób wzięcie w nich udziału. Podczas eventów przedstawiciele Muzeum Narodowego w Warszawie opowiedzą o prezentowanych dziełach i przybliżą ich historię.

Pierwsze wydarzenie odbędzie się już 22 maja br. o godz. 10:00 w warszawskim CH Promenada. Podczas eventu zostanie zaprezentowany pokaz cyfrowy pt. „Autoportrety. Spotkajmy się w muzeum”. W jego ramach prezentowane zostaną wizerunki własne artystów, które można na co dzień oglądać w Galerii Sztuki Średniowiecznej, Galerii Sztuki Dawnej, Galerii Sztuki XIX Wieku oraz w Cyfrowym MNW. Opowie o nich Tomasz Jeziorowski – historyk sztuki, kustosz, kierownik magazynu malarstwa w Zbiorach Sztuki Współczesnej MNW, wykładowca historii sztuki na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz współtwórca Galerii Sztuki XX i XXI Wieku w MNW.

Wśród prezentowanych dzieł znajdą się m.in. autoportrety Joosa van Cleve, Bartholomeusa van der Helsta, Wiktorii Goryńskiej, Tadeusza Pruszkowskiego, Stanisława Ignacego Witkiewicza i Anny Bilińskiej. Każdy autoportret to nie tylko osobista refleksja twórcy na temat własnego wizerunku, ale też manifestacja jego poglądów i opowieść o czasach, w których żył.

Autoportrety były wyrazem artystycznej ekspresji, odzwierciedlały rolę twórców w społeczeństwie, ale też mogły być formą autoreklamy. Często powstawały na zamówienie mecenasów, tak było w przypadku prezentowanych na pokazie obrazów Bartholomeusa van der Helsta, Jana Matejki czy Anny Bilińskiej. Te dwa ostatnie powstały na zamówienie hrabiego Ignacego Karola Korwin-Milewskiego, który tworzył zbiór wizerunków własnych polskich malarzy XIX wieku. Do tej tradycji nawiązuje wystawa „Autoportrety” prezentowana obecnie w Muzeum Narodowym w Warszawie – mówi Tomasz Jeziorowski, kurator wystawy „Autoportrety”.

Pokazy cyfrowe będą emitowane w wybranych centrach handlowych sieci: EPP, G-City, Klepierre, Nepi Rockcastle i NHOOD oraz galeriach: Nowy Rynek w Jeleniej Górze, Panorama w Poznaniu oraz Pomorska w Bydgoszczy.