Prawie 70% respondentów najbardziej ceni sobie bezawaryjność i niezawodność smartfona, dla 66% ważny jest stosunek ceny do jakości, a 60% uważa, że kluczowym czynnikiem przy wyborze urządzenia jest czas pracy na baterii po dłuższym użytkowaniu. Xiaomi Polska, we współpracy z agencją doradczo-wdrożeniową YOTTA, przeprowadziło badania społeczne dotyczące preferencji polskich konsumentów. Celem marki było przeprowadzenie ankiety, której wyniki pozwolą trafniej zaadresować potrzeby Polaków związane z zakupem telefonu.
Jak wynika z badań, Polakom zależy, aby kupiony przez nich smartfon służył im przez lata. 39% badanych deklaruje zakup nowego urządzenia dopiero wtedy, kiedy zużyje się poprzedni. Wynik ten jest niższy, jeśli weźmiemy pod uwagę tylko grupę wiekową 18-54 – wynosi wówczas 35%. Natomiast 28% pytanych wymienia telefon raz na dwa-trzy lata, a 31% rzadziej. Ponadto, jedynie 3% pytanych kupuje telefon raz w roku.
Ile Polacy są gotowi wydać na telefon?
Ponad połowa respondentów (54%) na zakup nowego telefonu jest gotowa przeznaczyć od 500 do 1500 zł. Drugim najczęściej wskazywanym przedziałem jest 1500-2500 zł (24%). 10% pytanych gotowa jest wydać na nowy smartfon kwotę pomiędzy 2500 a 3500 zł, a po 5% badanych celuje w droższe urządzenia – znajdujące się w przedziałach wartości pomiędzy 3500-4500 zł i 4500-5500 zł. Najistotniejszym czynnikiem przy wyborze nowego smartfona jest cena, na co wskazuje 32% pytanych. Również odpowiadając na pytanie o największe bariery zakupowe przy wyborze telefonu nowej marki, respondenci najczęściej wskazywali cenę. Z kolei aż 36% badanych uznało ją za główną przeszkodę zakupową. Wynik ten jest jeszcze wyższy wśród grupy wiekowej 18-54, gdzie wynosi 40%.
Preferencje zakupowe – najważniejsze cechy smartfonów według Polaków
Najważniejszymi cechami telefonu dla Polaków przed zakupem są: bezawaryjność i niezawodność (67%), stosunek ceny do jakości (66%) oraz czas pracy na baterii po dłuższym użytkowaniu (60%). Na kolejnych miejscach uplasowały się: jakość wykonywanych zdjęć (32%), ułatwienia w życiu codziennym, na przykład dostęp do internetu czy GPS (29%) oraz kompatybilność z popularnymi aplikacjami (18%). Nie bez znaczenia jest również długie wsparcie po premierze za sprawą regularnych aktualizacji (16%) oraz design (11%).
Preferencje zakupowe – negatywne cechy posiadanych smartfonów
Zapytani o negatywne cechy posiadanych smartfonów, respondenci najczęściej wskazują słabnący czas pracy na baterii po dłuższym użytkowaniu (40%). Z kolei aż 39% pytanych odpowiada, że nie ma takiej cechy. Wśród kolejnych odpowiedzi znalazły się takie czynniki, jak podatność na uszkodzenia (14%), awaryjność po dłuższym czasie użytkowania (12%), oprogramowanie, np. brak ciągłego wsparcia i aktualizacji (11%), a także rozczarowujące parametry techniczne, w tym przede wszystkim niespełniający oczekiwań aparat (10%).
Ile Polacy spędzają dziennie czasu ze swoim smartfonem?
Jak wskazują wyniki, z telefonem spędzamy dużo czasu. Największa grupa, czyli 30% badanych, korzysta z telefonu od dwóch do czterech godzin dziennie. 25% respondentów deklaruje użytkowanie przez 1-2 godziny w ciągu doby, 20% – do godziny, 11% 4-5 godzin, a 14%
5 godzin i więcej.
Odpowiedź na potrzeby
— Nadrzędną misją Xiaomi jest tworzenie technologii dostępnej dla każdego, tym samym łącząc w sobie wysoką jakość wykonania z atrakcyjna ceną. Wyniki badań społecznych pokazują, że Polacy przy wyborze smartfona cenią sobie przede wszystkim niezawodność. Dążymy do tego, aby wszyscy nasi użytkownicy mogli cieszyć się najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi każdego dnia — komentuje Oktawia Rączy, PR manager w Xiaomi Polska.
Oczekiwania polskich konsumentów pokrywają się z ofertą smartfonów Xiaomi, które pytanym kojarzą się przede wszystkim ze świetnym stosunkiem ceny do jakości (48%), długim czasem pracy na baterii (31%) oraz wysoką jakością wykonywanych zdjęć (28%). W ramach trwającej wyprzedaży Back to School Xiaomi, marka oferuje atrakcyjne promocje na modele spełniające te wymagania, takie jak Redmi Note 13 czy Redmi Note 13 Pro+ 5G.
Podsumowanie
Jak wynika z badań, Polacy kupują nowy telefon głównie wtedy, kiedy zużyje się poprzedni lub co najmniej po ponad 2 latach użytkowania. Planując zakup telefonu, połowa badanych deklaruje, że wybierze model oferowany przez ich ulubioną markę. Cena smartfona jest równocześnie najważniejszym czynnikiem zakupowym. Cechy smartfonów, które Polacy cenią sobie najbardziej, to bezawaryjność i niezawodność, stosunek ceny do jakości oraz czas pracy baterii. Jednocześnie, za negatywne cechy posiadanych smartfonów, polscy konsumenci uznają krótszy czas pracy na jednym ładowaniu oraz odpowiadają, że ich smartfony nie mają cechy, które uznaliby za negatywną.