Nie modele, a prawdziwi studenci. Nie marketingowe hasła, a autentyczne wypowiedzi. Nie promocje, a idee stojące za zdobywaniem wiedzy i inwestowaniem w swój rozwój. Na tym oparta była ostatnia kampania komunikacyjna #NieStudiujęDlaDyplomu zrealizowana przez Uniwersytet SWPS. Ogólnopolska akcja w 7 dni dotarła do ponad 3 milionów odbiorców.
Bohaterami kampanii są autentyczne osoby studiujące na Uniwersytecie SWPS (USWPS) z różnych kierunków m.in.: prawa, psychologii, grafiki, dziennikarstwa, kulturoznawstwa, zarządzania, informatyki, filologii, studiów azjatyckich, wzornictwa, sztuki cyfrowej, game designu czy życia publicznego.
„Nie studiuję dla rodziców, ale po to, by pomagać innym, głośno mówić o emocjach, zanim znikną w ciszy” – mówi w jednym z najchętniej oglądanych materiałów Grzegorz Gąsienica, student psychologii.
Na ponad 20 różnorodnych kreacjach możemy zobaczyć wizerunki studentów wraz ze szczerymi i emocjonalnymi wypowiedziami o ich motywacji do studiowania. Kampania burzy stereotypy o studiowaniu dla samego faktu zdobycia dyplomu, a także o pokoleniu Z, które często jest pochopnie oceniane.
– Chcieliśmy oddać głos naszym studentom i pokazać, że studiowanie to wybór, który wynika z pasji, potrzeby rozwoju i chęci wpływania na świat. Często wbrew oczekiwaniom innych – mówi Łukasz Skorupski, dyrektor kreatywny Uniwersytetu SWPS.
A Ty? Dlaczego wybierasz się na studia?
Kampania to głos w ważnej społecznej dyskusji dotyczącej sensu edukacji na studiach wyższych oraz roli uczelni we współczesnym świecie. Jej celem jest zwrócenie uwagi na to, że uniwersytet to nie tylko miejsce, w którym zdobywa się wiedzę i praktyczne umiejętności. To przede wszystkim przestrzeń, która inspiruje do nieustannego doskonalenia się i poszukiwania. Studia to czas rozbudzania ciekawości i otwartości na świat oraz innych ludzi. To odkrywanie siebie, kształtowanie swoich postaw i kreowanie indywidualnej ścieżki rozwoju.
– Dziś młodzi nie chcą gotowych rozwiązań. Chcą autentyczności, sensu i możliwości realizowania siebie. Uniwersytet nie może być tylko miejscem nauki – musi być przestrzenią, w której tożsamość i wybory młodych ludzi są zauważane i wspierane – mówi Kinga Nowacka, dyrektorka marketingu Uniwersytetu SWPS.
Przekaz, który budzi emocje
Działania reklamowe objęły kampanie zasięgowe w Meta Ads, Google GDN, TikToku, YouTube Shorts i LinkedIn. W niecałe 7 dni wygenerowały one ponad 3,2 miliona wyświetleń oraz ponad 5 tysięcy wejść na stronę internetową Uniwersytetu. Dodatkowo kampania realizowana online została wzmocniona obecnością outdoorową we wszystkich miastach, w których Uniwersytet SWPS ma swoje kampusy: Warszawie, Sopocie, Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach i Krakowie.
Krótkie formaty wideo (TikTok, YouTube Shorts) zostały obejrzane łącznie przez setki tysięcy użytkowników, a całkowity czas oglądania tego kilkusekundowego materiału przekroczył 100 godzin, co jest wynikiem znacząco powyżej średniej dla kampanii w tej grupie docelowej.
Najlepsze efekty kampania przyniosła na platformach, gdzie liczy się autentyczność: Instagramie, TikToku i Facebooku. Pojedyncze posty osiągały zasięgi ponad 30 tys. wyświetleń i setki reakcji, a formaty wideo notowały wysokie wskaźniki obejrzeń, m.in. 882 tys. wyświetleń na TikToku i 306 tys. na YouTube Shorts.
Zaangażowanie w mediach społecznościowych było wyraźnie powyżej standardowych benchmarków – użytkownicy reagowali, komentowali i zapisywali treści. Kampania wygenerowała ponad 2 300 reakcji, ponad 50 interakcji pogłębionych (komentarze, udostępnienia, zapisy), a także zwiększyła obserwowalność uczelni m.in. na TikToku.
– To nie była kampania oparta na zasięgu „dla zasięgu”. Udało się połączyć szerokie dotarcie z rzeczywistym zaangażowaniem i czasem spędzonym z treściami – co jest coraz rzadsze wśród młodych odbiorców – mówi Łukasz Skorupski, dyrektor kreatywny Uniwersytetu SWPS.
Kampania, która poruszyła także samych studentów
Co ważne – kampania zaangażowała nie tylko odbiorców zewnętrznych, ale również samych studentów Uniwersytetu SWPS. W mediach społecznościowych chętnie dzielili się oni udziałem w projekcie, publikując zdjęcia i relacje z własnymi wizerunkami pojawiającymi się w kampanii online i offline. Dla wielu z nich była to nie tylko forma identyfikacji z uczelnią, ale i osobista duma z bycia częścią autentycznego przekazu.
Uniwersytet SWPS już zapowiada kontynuację tego formatu oraz pogłębienie wątków związanych z osobistym sensem studiowania – zarówno w działaniach promocyjnych, jak i storytellingu marki.