11 kwietnia w Teatrze 6. piętro odbyła się konferencja prasowa Fundacji SEXEDPL, podczas której zaprezentowane zostały wyniki ogólnopolskiego badania „Imprezowa Mapa Polski” przygotowanego na zlecenie SEXEDPL i Uber Polska przez agencję Y&Lovers. Wnioski z badania były również powodem do powstania i launchu aplikacji HomeGirl – stworzonej przez kobiety, dla kobiet, z myślą o ich bezpieczeństwie w przestrzeni publicznej.
Od 2021 roku na Antyprzemocową Linię Pomocy SEXEDPL 720 720 020, dzwonią osoby, które doświadczyły molestowania, gwałtu, przemocy psychicznej lub fizycznej. Opowiadają często o tym, co spotkało je na imprezach, koncertach, czy w trakcie powrotu do domu. Z tych rozmów narodziła się potrzeba zebrania danych i pokazania, że to nie są odosobnione przypadki. Tak powstało badanie „Imprezowa Mapa Polski”, przygotowane przez agencję Y&Lovers we współpracy z Uber Polska.
– Ten raport to sygnał, że nie możemy dłużej milczeć. HomeGirl to nasza odpowiedź – technologia, która daje kobietom realne wsparcie tam, gdzie zawodzi system. To akt solidarności i dowód, że nie jesteśmy same – mówi Anja Rubik, założycielka i prezeska SEXEDPL.
Bezpieczny powrót do domu z HomeGirl
HomeGirl to cyfrowe narzędzie zaprojektowane przez kobiety dla kobiet, za którym stoją trzy strony: SEXEDPL, fundacja IT Girls i agencja Brain. Do wsparcia projektu dołączył Uber, dotychczasowy partner Antyprzemocowej Linii Pomocy. HomeGirl umożliwia bezpieczne połączenia głosowe z innymi użytkowniczkami, czat, zgłoszenia niebezpiecznych miejsc oraz funkcję SOS. Nie zapisuje rozmów, nie śledzi lokalizacji – działa w duchu prywatności, solidarności i siostrzeństwa. Kluczowym elementem bezpieczeństwa jest weryfikacja tożsamości użytkowniczek, która odbywa się we współpracy z platformą Authologic, z wykorzystaniem aplikacji mObywatel oraz eDO App. Partnerem technologicznym odpowiedzialnym za rozwój aplikacji jest UniqSoft.
– Chciałyśmy stworzyć narzędzie, które daje kobietom coś więcej niż tylko możliwość rozmowy – daje poczucie, że ktoś jest obok, nawet jeśli dzielą nas setki kilometrów. HomeGirl to technologia, która wzmacnia – pomaga odzyskać spokój i poczucie kontroli w sytuacjach, gdy czujemy się zagrożone – mówi Adrianna Klimczak, współzałożycielka i wiceprezeska fundacji IT Girls.
Zasada działania aplikacji opiera się na łączeniu ze sobą kobiet i dziewczyn, które w danym momencie potrzebują porozmawiać, z tymi które mogą na taką potrzebę odpowiedzieć.
– Home Girl w pewnym sensie bazuje na sposobie łączenia, który znamy. Z jednej strony mamy osobę, która jest w potrzebie, a z drugiej kogoś, kto może pomóc. I tak jak w przypadku Ubera – tylko odpowiednia liczba kierowców może zagwarantować odpowiedź na potrzeby pasażerów – tak tylko odpowiednio duża społeczność dziewczyn i kobiet, które pobiorą aplikację i będą z niej korzystać, może zmienić nasze społeczne poczucie lęku – mówi Iwona Kruk, rzeczniczka prasowa Uber CEE. Premierze aplikacji towarzyszy kampania edukacyjna wspierana przez Clear Channel. W przestrzeni miejskiej pojawią się plakaty, a także spot, w którym wystąpiła Matylda Giegżno.
Aplikacja HomeGirl jest bezpośrednią odpowiedzią na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa. Umożliwia kobietom pozostanie w kontakcie z innymi kobietami, gdy nie czują się bezpiecznie w przestrzeni publicznej. Wierzymy, że reklama Out of Home przyczyni się do znacznego zwiększenia świadomości o tej ważnej i potrzebnej aplikacji – mówi Marta Stępień, Clear Channel Poland, Team Leader Clients Team.
Antyprzemocowa Linia Pomocy SEXEDPL działa codziennie w godzinach 12:00–20:00 i jest dostępna dla każdego, kto potrzebuje rozmowy, wsparcia lub informacji.
Uber od wielu lat wykorzystuje technologie do podnoszenia bezpieczeństwa przejazdów dając m.in możliwość udostępnienia trasy przejazdu, weryfikację kierowców w czasie rzeczywistym czy możliwość natychmiastowego połączenia z numerem 112.
„Imprezowa mapa Polski” – raport o przemocy seksualnej
Raport ujawnia skalę przemocy seksualnej, która dotyka uczestników życia nocnego w Polsce. 78% osób przyznało, że doświadczyło lub było świadkiem przemocy seksualnej, a blisko 80% kobiet i 38% mężczyzn deklaruje, że obawia się o swoje bezpieczeństwo podczas imprezowania, ale także w czasie powrotu do domu. Najczęstsze formy przemocy to niechciany dotyk, seksualne komentarze i uporczywe nagabywanie.
Pełna wersja raportu „Imprezowa Mapa Polski” dostępna jest na tej stronie.