Wystartowała 3. edycja kampanii na rzecz nowotworów dziecięcych (P)okaż serce

fot. mat. prasowe

Klinika Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Dzieci i Młodzieży Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie ruszyła z trzecią edycją kampanii (P)okaż serce. Jej celem jest zwiększenie świadomości społecznej dot. nowotworów dziecięcych, a w szczególności zwrócenie uwagi na ich niejednoznaczne objawy. W badaniu społecznym przeprowadzonym w ramach kampanii, aż 66% dorosłych Polaków zadeklarowało, że nie posiada wystarczającej wiedzy na temat chorób onkologicznych u dzieci. Jednocześnie 67% przyznaje, że chciałoby wiedzieć więcej na ten temat[1]. To dowodzi, że edukacja społeczeństwa w zakresie nowotworów dziecięcych jest niezbędna. Do kampanii dołączyli Paulina Krupińska-Karpiel oraz Sebastian Karpiel-Bułecka, zaś drugi rok z rzędu wspierają ją Anna i Robert Lewandowscy. Za komunikację i koordynację działań odpowiada agencja Good One PR. 

Trzecia edycja kampanii (P)okaż serce potrwa przez cały luty, zaś momentem kulminacyjnym będzie 15.02 – Międzynarodowy Dzień Nowotworów Dziecięcych.

– Badanie społeczne, które przeprowadziliśmy na potrzeby kampanii jednoznacznie wskazuje na bardzo niską wiedzę Polaków o nowotworach dziecięcych, a jednocześnie potwierdza chęć społeczeństwa do poszerzenia wiedzy w tym temacie. W tym roku skupiliśmy się na niespecyficznych objawach, które mogą być mylone z innymi, typowymi dla wieku dziecięcego chorobami czy infekcjami, co może wydłużać czas postawienia właściwej diagnozy. Dzięki kampanii (P)okaż serce mamy nadzieję dotrzeć z najważniejszymi informacjami na temat nowotworów u najmłodszych do jak największej liczby osób, zarówno rodziców oraz osób bliskich dzieci, jak i lekarzy pierwszego kontaktu czy nauczycieli. Czujność onkologiczna oraz wiedza są kluczem do szybkiego rozpoznania choroby i rozpoczęcia skutecznego leczenia – podkreśla prof. Anna Raciborska, Kierownik Kliniki Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Dzieci i Młodzieży w Instytucie Matki i Dziecka w Warszawie.

Działania na rzecz zdrowia dzieci

Tegoroczną edycję kampanii (P)okaż serce promuje spot, w którym wystąpili podopieczni Kliniki wraz z rodzicami. Ukazuje on temat z perspektywy rodziców dzieci chorych na nowotwory, w przypadku których diagnoza odwlekała się z uwagi na mylące objawy. Gościnnie wystąpili w nim także Paulina Krupińska-Karpiel i Sebastian Karpiel-Bułecka, którzy zaangażowali się w tegoroczną edycję kampanii. Wideo można obejrzeć w internecie, social mediach Kliniki, w telewizji, na nośnikach multimedialnych w PKP oraz w kilkudziesięciu niezależnych kinach w całym kraju. Za jego realizację odpowiada agencja graficzna Diea.

Bazą wiedzy na temat nowotworów jest strona kampanii, www.pokazserce.pl, gdzie można znaleźć rzetelne i aktualne informacje na temat objawów, diagnostyki, procesu leczenia czy wsparcia psychologicznego. Znajdują się tam również materiały edukacyjne dla lekarzy i nauczycieli. Na stronie można zapoznać się także z wynikami badania społecznego dot. wiedzy Polaków na temat nowotworów dziecięcych, przeprowadzonego przez instytut badawczy ABR SESTA i SYNO Poland. Za aktualizację strony www odpowiada agencja graficzna Diea we współpracy z SeoFly.

15 lutego pokaż serce

15 lutego obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Nowotworów Dziecięcych, tego dnia rozpocznie się też akcja serduszkowa w social mediach, która ma na celu dotarcie z informacjami na temat objawów nowotworów dziecięcych do jak największej grupy użytkowników.

– Akcja w social mediach jest dla nas bardzo ważna. Ogromnie cieszy nas fakt, że co roku spontanicznie dołącza do niej coraz więcej osób, również influencerów. To między innymi dzięki tym działaniom udało nam się w ciągu dwóch edycji osiągnąć dotarcie na poziomie ponad 80 mln. Zachęcamy wszystkich do udziału w akcji także w tym roku. Wystarczy jeden mały gest i odrobina serca — mówi Joanna Pruban, psychoonkolog w Klinice Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Dzieci i Młodzieży IMiD.

Dołączyć do akcji może każdy. Wystarczy w terminie 15.02-28.02 dodać zdjęcie dłoni złożonych w symbol serca na swój profil w mediach społecznościowych, opatrzyć hasztagami #pokazserce #onkoimid i zaprosić do dołączenia do akcji przynajmniej jedną osobę. Ważnym aspektem jest także przekazanie informacji nt. niespecyficznych objawów nowotworów dziecięcych. Infografika jest dostępna do pobrania na www.pokazserce.pl.

Honorowy patronat nad kampanią objęła Rzeczniczka Praw Dziecka, Monika Horna-Cieślak. Partnerami akcji są Stowarzyszenie Pomocy Chorym na Mięsaki i Czerniaki Sarcoma, Fundacja Herosi, Fundacja Cancer Fighters, Fundacja Ronalda McDonalda, Cools, instytut badawczy ABR SESTA, SYNO Poland, portal edukacyjny Librus, Instytut Monitorowania Mediów S.A., agencja graficzna Diea, agencja SeoFly, PKP Intercity, KinAds. W działania na jej rzecz zaangażowały się także studia Black Photon, Stodoła i Puzzel oraz sala zabaw Sensorysie.

Patronat medialny nad kampanią objęli: Rzeczpospolita, rp.pl, portal Twoje Zdrowie RMF24.pl, poradnikzdrowie.pl, rynekzdrowia.pl, mjakmama.pl, medonet.pl, wprost.pl, newsmed.pl, pulsmedycyny.pl, medexpress.pl, Służba Zdrowia, zwrotnikraka.pl, polki.pl, wizaz.pl, naTemat.pl, hellozdrowe.pl, mamotoja.pl.

Kampanię po raz drugi wspierają również Anna i Robert Lewandowscy, którzy w grudniu odwiedzili podopiecznych Instytutu Matki i Dziecka na oddziale Kliniki Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Dzieci i Młodzieży.

Za realizację i komunikację kampanii odpowiedzialna jest agencja Good One PR.