Wystartował drugi pokaz cyfrowy w ramach projektu CSR „Galeria w Galerii”, realizowanego przez iPoster we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie. Od dziś na ekranach iPoster w galeriach handlowych w całej Polsce można oglądać pokaz pt. „Drogi do Jerozolimy”, który bezpośrednio nawiązuje do prezentowanej w Muzeum wystawy. Podczas pokazu zobaczyć można fotografie obrazów i przedmiotów codziennego użytku ze zbiorów MNW.
„Galeria w Galerii” to projekt CSR zainicjowany przez iPoster – właściciela i operatora największej sieci nośników DOOH w galeriach handlowych w Polsce–realizowany we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie, jedną z najstarszych i kluczowych instytucji kultury w kraju. W ramach projektu do końca 2025 r. wybrane dzieła ze zbiorów Muzeum będą prezentowane na ekranach cyfrowych iPoster w centrach handlowych w całej Polsce. Dodatkowo odwiedzający będą mogli skorzystać ze zniżki na bilet do MNW.
Projekt ma na celu przybliżenie sztuki szerokiej publiczności, wprowadzając ją do codziennej przestrzeni oraz zachęcenie Polaków do częstszych wizyt w muzeach i galeriach sztuki. Inspiracją były wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie iPoster, z którego wynika, że galerie handlowe odwiedza znacznie więcej osób niż instytucje kultury. W 2024 r. aż 37 proc. Polaków nie odwiedziło ani razu muzeum lub galerii sztuki, a 32 proc. deklaruje, że nie robi tego wcale. Tymczasem tylko 7 proc. badanych rzadko bywa w centrach handlowych, a aż 91 proc. odwiedziło je w ubiegłym roku co najmniej raz.
Pokaz cyfrowy „Drogi do Jerozolimy” i zachęta do odwiedzenia Warszawy
Drugi pokaz w ramach projektu „Galeria w Galerii” nosi tytuł „Drogi do Jerozolimy” – analogicznie, jak obecnie trwająca wystawa czasowa w MNW. Od 2 lipca przez ok. miesiąc pokaz cyfrowy można oglądać na nośnikach iPoster w galeriach handlowych w całej Polsce. Przybliża on fenomen Jerozolimy jako miasta świętego trzech wielkich kultur: żydowskiej, chrześcijańskiej i muzułmańskiej. Wśród prezentowanych materiałów znalazły się rysunki, grafiki, fotografie oraz przedmioty codziennego użytku – zarówno te bezpośrednio związane z Jerozolimą, jak i symbolicznie łączące ją z Warszawą, jak słynna palma Joanny Rajkowskiej.
– Pierwsza odsłona projektu spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem, co ogromnie nas cieszy. Widzieliśmy, że odwiedzający galerie handlowe zatrzymywali się, oglądali dzieła i czytali towarzyszące im opisy. Mamy nadzieję, że dzięki temu wizyta w muzeum czy galerii sztuki już teraz znalazła się w planach wielu osób – i że będzie ich coraz więcej. Obecnie ruszamy z kolejnym pokazem, który rozszerzamy m.in. o zdjęcia przedmiotów codziennego użytku, jeszcze mocniej osadzając sztukę w kontekście życia codziennego – mówi Sebastian Górski, client sales partner w iPoster.
Według szacunków, w tym roku do Warszawy w celach turystycznych i biznesowych wybierze się łącznie ponad 7,5 mln tzw. turystów krajowych. Z tej grupy aż ponad 100 tys. osób stanowić mają Wrocławianie oraz osoby mieszkające w aglomeracji wrocławskiej. Część nich skorzysta m.in. z oferty kulturalnej lokalnych muzeów i teatrów.
„Pępek świata” na wielkich ekranach w całej Polsce
Każdemu z obiektów prezentowanych w ramach pokazu cyfrowego „Drogi do Jerozolimy” towarzyszy krótki opis, pozwalający spojrzeć na niego z innej perspektywy – co pozwala lepiej go zrozumieć i dostrzec znaczenie oraz kontekst, często niewidoczne na pierwszy rzut oka. Wśród eksponatów znalazł się m.in. tygielek do kawy z XX-wiecznej Palestyny, łączący motywy sztuki islamskiej z gwiazdą Dawida i hebrajskim napisem „Smacznego!”.
Pokaz obejmuje również plakat Joanny Rajkowskiej „Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich / Greetings from Jerusalem Avenue”, na którym widoczna jest słynna warszawska palma, postawiona w 2002 r. przy rondzie de Gaulle’a w Warszawie. Projekt nawiązuje do żydowskiej historii miasta i drogi prowadzącej niegdyś do osady Nowa Jerozolima.
Jednym z prezentowanych dzieł jest także mapa „Wyobrażenie świata z traktatu “Perła cudów Ibn al-Wardiego” wykonana przez Joachima Lelewela – zapalonego rytownika – który w 1854 r. skopiował mapę z „Perły cudów”, XIV-wiecznego arabskiego traktatu o budowie świata. W jej centrum znalazła się Jerozolima, jako symboliczny pępek świata.
– Cieszymy się, że po udanym starcie projektu możemy zaprosić publiczność na kolejną odsłonę „Galerii w Galerii”. Tym razem prezentujemy obiekty związane z wystawą „Drogi do Jerozolimy” – zarówno dzieła sztuki, jak i przedmioty codziennego użytku, które pozwalają opowiadać o kulturze trzech wielkich religii w sposób bezpośredni i zrozumiały dla każdego. Dzięki obecności w galeriach handlowych docieramy do nowych odbiorców i zapraszamy ich do świata sztuki, historii i emocji. To dla nas ważna szansa na budowanie relacji z publicznością, także poza murami muzealnej instytucji – dodaje Małgorzata Borkowska, zastępczyni dyrektorki MNW ds. komunikacji i edukacji.
O dziełach zaprezentowanych w ramach pokazu podczas wydarzenia we wrocławskiej Galerii Dominikańskiej opowiedziała Aleksandra Sulikowska-Bełczowska, kuratorka wystawy „Drogi do Jerozolimy”, aktualnie odbywającej się w MNW.
– Wystawa opowiada o Jerozolimie w konkretnej rzeczywistości geograficznej, historycznej i kulturowej. Opisuje ją także jako przestrzeń wyobrażoną, która została opisana w literaturze i, którą przedstawiano za pomocą sztuk plastycznych. Przez wieki była ona celem wędrówek pielgrzymów i marzeniem podróżników, a więc miejscem wyśnionym, które nie miało wiele wspólnego z rzeczywistością miasta na Bliskim Wschodzie. Równocześnie wystawa to także opowieść o dawnej wielokulturowej Warszawie oraz samym stołecznym Muzeum, mieszczącym się w Alejach Jerozolimskich – podsumowuje kuratorka muzealnej wystawy.
Pokazy cyfrowe są emitowane w wybranych centrach handlowych sieci: EPP, G-City, Klepierre, Nepi Rockcastle i NHOOD oraz galeriach: Nowy Rynek w Jeleniej Górze, Panorama w Poznaniu oraz Pomorska w Bydgoszczy.