WPP Media: Globalne przychody z reklam w 2025 roku wyniosą 1,08 biliona dolarów [raport]

Tradycyjny czerwcowy raport WPP Media „This Year Next Year. 2025 Global Midyear Forecast” prognozuje dynamikę wzrostów reklamy w ujęciu globalnym i lokalnym, w tym w Polsce. W swojej najnowszej edycji redefiniuje również kategorie przychodów z reklam i analizuje m.in. przyspieszenie rozwoju AI oraz zmieniającą się dynamikę rynku reklamowego.

WPP Media opublikowało właśnie swoją doroczną prognozę globalnych przychodów z reklam na połowę roku w ramach serii raportów „This Year Next Year” (TYNY). Najnowszy raport wskazuje zarówno na odporność globalnego rynku reklamowego, jak i jego „rekalibrację” w obliczu niepewności gospodarczej i napięć geopolitycznych.

Podczas gdy prognoza WPP Media z grudnia 2024 roku przewidywała globalny wzrost o 7,7% na rok 2025, to obecnie liczba ta została skorygowana w dół do 6,0%, ponieważ zakłócenia w handlu globalnym i ciągłe naciski na deglobalizację skutkują zwiększoną presją na inwestycje reklamowe. Według obecnej prognozy globalne przychody z reklam mają w 2025 roku osiągnąć 1,08 biliona dolarów (po wzroście o 6%), z prognozowanym wzrostem o kolejne 6,1% w roku 2026. WPP Media prognozuje obecnie złożoną roczną stopę wzrostu (CAGR, compound annual growth rate) na poziomie 5,4% w latach 2025-2030, co jest niższą wartością niż wcześniej prognozowane 6,4% CAGR na lata 2024-2029.

Po raz pierwszy raport TYNY WPP Media przeklasyfikowuje obszar aktywności reklamowych na cztery kluczowe kategorie: Content, Commerce, Location i Intelligence, oferując w ten sposób bardziej zniuansowane spojrzenie na to, dokąd zmierzają inwestycje. Raport przedstawia również podział udziałów rynkowych pomiędzy marketerów określonych jako „large brand advertisers” a wszystkich innych reklamodawców, jak również według kategorii branżowych (np. CPG/FMCG, Automotive, Healthcare & Pharma itp.).

Kluczowe wnioski z raportu WPP Media „This Year Next Year. 2025 Global Midyear Forecast”:

  • Reklama digital kontynuuje swoje wzrosty i wzmacnia dominację. Gracze digital (bez tzw. digital extensions mediów tradycyjnych) na koniec 2025 r. będą odpowiadali już za 73,2% globalnych przychodów z reklam – gdyby uwzględnić digital extensions, czyli m.in. streaming TV, DOOH, digital print, to wartość ta sięgałaby już 81,6%.
  • Retail media pozostają jednym z najszybciej rosnących segmentów, z prognozowanym poziomem 169,6 miliarda dolarów wartości globalnie w 2025 roku i wzrostem do 252,1 miliarda dolarów do 2030 roku (co będzie na koniec dekady stanowić 18% wszystkich przychodów z reklam).
  • User-generated content wyprzedza produkcję profesjonalną – w 2025 roku ponad połowa przychodów z reklam opartych na treściach będzie pochodzić z platform takich jak: TikTok, YouTube, Kuaishou czy Instagram Reels. Przychody z reklamy generowane przez twórców osiągną w tym roku 184,9 miliarda dolarów, co oznacza wzrost o 20% w stosunku do 2024 roku. Jednocześnie WPP Media prognozuje, że do 2030 roku podwoją się one do 376,6 miliarda dolarów.
  • Telewizja (w tym streaming) ma odnotować skromny wzrost – o 1,0% do 162,5 miliarda dolarów w 2025 roku, przy czym sam streaming TV będzie odpowiadał za 41,8 miliarda dolarów, a prognoza mówi o dynamicznym wzroście tego obszaru w kolejnych latach, do 71,9 miliarda dolarów w 2030 roku.
  • Reklama zewnętrzna (OOH) pozostaje stabilna, przy czym Digital OOH (DOOH) stanowić będzie w 2025 r. już 41% całego rynku OOH (szacowanego na 52 mld dol.).
  • Reklama audio pozostaje na niezmienionym poziomie 26,5 miliarda dolarów – wzrosty w streamingu są tu równoważone spadkami w formatach naziemnych.
  • Przychody w obszarze Search (Intelligence) mają wzrosnąć o 7,3% do 226,2 miliarda dolarów w 2025 roku.
  • Reklama w prasie papierowej (print) kontynuuje spadki, na 2025 r. WPP Media prognozuje tu spadek o -3,1%, do 45,5 mld dol.

Rynek polski

Dla Polski, szacowany przez WPP Media wzrost całego rynku reklamowego w 2025 roku ma wynieść ok. 9%. Na koniec roku jego prognozowana wartość wyniesie 18,57 mld zł. Jego większa część przypadać będzie na digital, który po wzrostach o niemal 12% osiągnie wartość 10,52 mld zł (tym samym osiągając poziom 56,6 % udziałów w całym polskim torcie reklamowym).

Telewizja (wraz ze swoimi digital extensions) również odnotuje wzrosty, jednak dużo mniej dynamiczne – o ok. 4% rok do roku (prognozowane 5818,9 mld zł na koniec 2025 r., wobec 5585,5 mld zł na koniec 2024 r.), co oczywiście oznaczać będzie dalszy spadek jej udziałów w całościowym polskim torcie reklamowym.

Po bardzo dobrym roku 2024, dynamiczne wzrosty w 2025 r. będzie w Polsce kontynuował kanał OOH – według obecnych prognoz WPP Media w całym roku kanał ten wzrośnie o kolejne 13,5% (do 943,8 mln zł). Za wzrosty te odpowiada przede wszystkim rozwój obszaru DOOH (Digital OOH).

Reklama Audio również wzrośnie, o nieco ponad 6%, do wartości (prognozowanej) na koniec 2025 r. na poziomie 923,5 mln zł.

Dynamicznie ma w 2025 r. urosnąć reklama kinowa – tutaj wzrost rok do roku ma wynieść 12%, a wartość tego rynku sięgnie 138 mln zł.

10 największych rynków

WPP Media prognozuje, że w 2025 wszystkie główne rynki reklamowe nadal będą rosły, z najsilniejszą dynamiką w Brazylii (11,9%) i Indiach (8,4%). USA pozostają oczywiście największym rynkiem reklamowym, z prognozowanym wzrostem o 5,6% do 404,7 miliarda dolarów, drugie są Chiny z 221,6 miliarda dolarów (6,8%), a podium uzupełnia Wielka Brytania z 55,0 miliarda dolarów (6,5%).

Raport poświęca też sporo uwagi tematowi AI w kontekście przyszłości inwestycji w media – reklamodawcy coraz częściej eksperymentują z AI w produkcji i targetowaniu, dążąc do oszczędności kosztów i optymalizacji kampanii. Presja ekonomiczna przyspiesza ten trend, choć opinie na temat dynamiki adaptacji takich narzędzi jak generatywna AI, wirtualni asystenci czy technologie immersyjne są zróżnicowane.

Prognozowanie to zawsze wyzwanie, ale są momenty, gdy robi się jeszcze trudniejsze – jak teraz. Z jednej strony napięcia geopolityczne i niepewność gospodarcza napędzana trendami „deglobalizacyjnymi”. Z drugiej strony – rozwój AI, który może pozytywnie wpłynąć na produktywność w naszej branży i poza nią. Międzynarodowy Fundusz Walutowy (IMF) obniżył prognozy globalnego wzrostu PKB do 2,8%, a my również nieco skorygowaliśmy nasze przewidywania dla rynku reklamy na 2025 rok. Mimo to, patrzę na naszą branżę ze spokojnym optymizmem. W Polsce prognozy wskazują na wzrost rzędu 3,5-3,6%, co ponownie plasuje nas w europejskiej czołówce – komentuje Żaneta Szysz, growth lead w WPP Media.

Tempo rozwoju i adaptacji AI wciąż pozostaje sporą niewiadomą, ale jedno jest pewne – ta technologia przyspieszy trendy, które już teraz zmieniają rynek reklamy. Zachowania związane z wyszukiwaniem odchodzą od wyszukiwarek, marki będą musiały szybko reagować. Media są dziś wszędzie i we wszystkim, przenikając każdy aspekt naszego życia. Ich integracja z AI to nie tylko wyzwanie dla marketerów, ale też klucz do przyszłości, która dzieje się na naszych oczach – dodaje Żaneta Szysz.

Pełna wersja raportu dostępna jest na stronie bmemea.egnyte.com/dl/V9m4kJbGBMW7.