Czy możliwe jest określenie nowych wartości firmy przez zaangażowanie do procesu ich powstawania niemal 1300 pracowników? Wedel po raz kolejny udowadnia, że stawiając na niestandardowe podejście, można osiągnąć unikalne efekty i przyciągnąć uwagę pracowników. Teraz firma rusza z kampanią wizerunkową, wykorzystując prawdziwe czekoladowe atrybuty stworzone z 18 kg czekolady, w które, zgodnie z hasłem akcji, wgryzają się jej bohaterowie.
W zeszłym roku firma Wedel przeprowadziła badanie1, w którym zapytano Polaków o to, jakie wartości w miejscu pracy są dla nich najważniejsze. Respondenci wskazywali m.in. różnorodne i otwarte środowisko pracy. 19% kandydatów do pracy docenia zaangażowanie społeczne biznesu, a 16% jego zrównoważony rozwój. Z badania wynika, że pracownicy zwracają uwagę na różne atrybuty firmy i są one dla nich ważne przy wyborze miejsca zatrudnienia. Firma na nowo zdefiniowała swoje wartości organizacyjne, by jeszcze lepiej odpowiadać na zmieniające się oczekiwania pracowników i kandydatów do pracy, a także wspierać realizację celów biznesowych poprzez codzienne zachowania i postawy wedlowskiej załogi.
4 nowe wartości Wedla
W 2023 roku z inicjatywy Zarządu i przy koordynacji Zespołu Doskonałości Organizacyjnej przeprowadzona została kompleksowa rewizja wartości organizacyjnych Wedla. Firma podeszła do niej w zupełnie nowy sposób, opierając się na fundamentalnym założeniu, że każdy z zespołów, z uwagi na swoją specyfikę pracy, potrzebuje indywidualnego systemu norm i zachowań, które będą wspierały realizację celów biznesowych. Z drugiej strony – wspólne określenie i rozumienie postaw buduje stabilne, wysokoefektywne zespoły. Dlatego w ten unikatowy w skali firmy proces zaangażowano pracowników ze wszystkich obszarów, z którymi wspólnie wypracowano cztery główne wartości firmy: koncentracja na realizacji celu i rzetelności, rozwój i dociekliwość, partnerstwo wewnątrz i na zewnątrz oraz tworzenie środowiska wpływu.
– W trakcie rewizji wartości organizacyjnych bardzo ważne było dla nas, by zaangażować w proces pracowników ze wszystkich obszarów firmy. Kluczowymi aspektami naszych działań było dopasowanie wartości do strategii biznesowej oraz uwzględnienie specyfiki poszczególnych działów. Zależało nam również, by zachowania kryjące się pod każdą z wartości miały zastosowanie w codziennej pracy i aby zarówno obecni, jak i przyszli pracownicy mogli się z nimi utożsamiać – tłumaczy Agata Mechlińska, kierowniczka doskonałości organizacyjnej w firmie Wedel.
Kampania wewnętrzna i ambient w biurze
Nowe zasady stały się naturalnym elementem wewnętrznej i zewnętrznej komunikacji firmy. W marcu 2024 roku rozpoczęto wewnętrzną kampanię komunikacyjną pod hasłem „Wgryź się w nasze wartości”. Przeprowadzono serię działań mających na celu wzmocnienie świadomości i zaangażowania pracowników. Działania te objęły m.in. zmianę materiałów graficznych w różnych kanałach komunikacji, zastosowanie nowej identyfikacji wizualnej oraz aktualizację procesów wewnętrznych.
Chcąc zaskoczyć pracowników i zaciekawić ich nową aranżacją przestrzeni firmowych, zdecydowano się również na ambient w biurze: co tydzień pojawiały się w nim kolejne elementy prezentujące nowe przesłanie, tj. grafiki na ścianach i telewizorach, naklejki symbolizujące „nadgryzienia” mebli czy ścian, plakaty, a także zupełnie nowe części wyposażenia, np. nadgryzione ławki czy kolumny.
Projekt pod hasłem „wgryź się w to, co lubisz w pracy”
Równolegle prowadzona jest kampania zewnętrzna, która ma na celu wzmocnienie wizerunku Wedla jako atrakcyjnego pracodawcy oraz podkreślenie benefitów, jakie niesie za sobą praca dla marki z ponad 170-letnią tradycją. Koncept nowych wartości stanowi punkt wyjścia do mówienia o firmie w apetyczny sposób, oddziałując na wyobraźnię odbiorców przez hasło „Wgryź się w to, co lubisz w pracy”. Podkreślane są w niej „nadgryzione” atrybuty pracy (wybrane na bazie rozmów z pracownikami) i benefity ważne dla potencjalnych kandydatów z danego obszaru. To spójny kierunek komunikacji dostosowany do kandydatów, których firma chce przyciągnąć do organizacji.
Elementy kampanii zewnętrznej obejmują m.in. nowy layout materiałów rekrutacyjnych, a także materiały wideo z czekoladowymi atrybutami pracy. Krótkie formaty wideo oparte na elemencie zaskoczenia wpisują się w obecne trendy i przyciągają uwagę odbiorcy, nadając kampanii świeżość i dynamikę. Prowadzona jest również kampania w social mediach (Facebook, Instagram, TikTok, YT, LinkedIn).
18 kg czekolady użytej do kampanii
Dla „słodkiej” firmy jak Wedel wykorzystanie tak wdzięcznego materiału jak czekolada w kampanii employer brandingowej wydaje się oczywistym kierunkiem. Jednak tym razem zespół kreatywny podszedł do tego zadania w zupełnie nowy, nieoczywisty sposób. Na potrzeby kampanii powstały trzy czekoladowe atrybuty przygotowane przez zespół tzw. Pracowni Rarytasów (gdzie produkowana jest ręcznie czekoladowa oferta): laptopy, klucze nastawne i kierownice samochodowe. Łącznie do ich wyprodukowania użyto 18 kg wedlowskiej czekolady! Materiały rekrutacyjne i kampania zewnętrzna dopasowane są do różnych obszarów firmy, dlatego też w ich tworzeniu udział wzięli pracownicy będący reprezentantami każdej z nich.
– Nowoczesna komunikacja marki pracodawcy to dla nas nie tylko kwestia przekazu, ale i budowanie prawdziwego zaangażowania. Chcieliśmy zaskoczyć kandydatów, wykorzystując w kampanii czekoladowe rekwizyty w zupełnie nowej i nieoczekiwanej formie. Stworzyliśmy atrybuty, w które rzeczywiście – tak jak mówi hasło naszej kampanii – można po prostu się wgryźć i które jednocześnie wzmagają apetyt na poznanie smaku wedlowskiej pracy – dodaje Agata Mechlińska.
Dzięki współpracy z agencją JobnJoy oraz domem produkcyjnym Mova Film Wedel kreuje wizerunek firmy jako miejsca, gdzie praca to także pasja i zaangażowanie. Nowe wartości organizacyjne, których komunikacja właśnie ruszyła, stanowią nowy rozdział w historii firmy.