Rok 2025 to dla firmy Wedel czas konsekwentnej realizacji strategii biznesowej oraz zaangażowania społecznego. Firma wprowadziła nowości produktowe, zrealizowała kreatywne kampanie, otworzyła nowoczesne Centrum Badań i Rozwoju, odnotowała rekordowe zainteresowanie swoim muzeum oraz kontynuowała aktywne zaangażowanie w działania ESG. Wedel z sukcesem rozwija działalność i oferuje nowe formy doświadczeń marki, inwestuje w innowacje, ugruntowując swoją mocną pozycję na rynku słodyczy czekoladowych w Polsce i za granicą.
W 2024 roku firma Wedel zakończyła największą od lat inwestycję, obejmującą m.in. rozbudowę fabryki, powstanie muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel, nową Pracownię Rarytasów (ręczna manufaktura) oraz nowoczesne linie produkcyjne i zaplecze techniczno-operacyjne. W 2025 roku do tego warszawskiego kompleksu dołączyły dwa laboratoria R&D – produktowe i opakowaniowe. Znacząco wzmacniają one potencjał innowacyjny firmy, umożliwiając rozwój nowych receptur, testowanie oryginalnych smaków i wdrażanie bardziej zrównoważonych rozwiązań opakowaniowych. Wszystko to wpisuję się w ambitną strategię rozwoju firmy i umożliwia jeszcze lepsze odpowiadanie na trendy i potrzeby konsumentów.
Nowości i nagrody branżowe
Pierwsze półrocze 2025 roku obfitowało w nowości w ofercie produktowej marki E.Wedel. Na sklepowych półkach pojawiły się m.in. czekolada NADZIANA Karmelowa, a w ramach współpracy z Tymbarkiem na rynek trafiły tabliczki mlecznej czekolady nadziewanej w dwóch smakach: Jabłko-Wiśnia oraz Jabłko-Mięta.
Z kolei we współpracy z OnlyBio powstała kolekcja kosmetyków inspirowana piankami Ptasie Mleczko (polecane w wersji mrożonej), a wraz z firmą Mini Melts wprowadzono lody kuleczkowe w trzech smakach: czekolada mleczna, biała karmelowa i biała.
Dużym sukcesem okazało się otwarte we wrześniu 2024 roku muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel. Założenia tego miejsca opierają się na interaktywnym, wielozmysłowym doświadczeniu, które pozwala zwiedzającym poznawać czekoladowy świat i historię Wedlów poprzez dotyk, smak, zapach i aktywne zwiedzanie. Dowodem na popularność tego miejsca jest frekwencja – do końca stycznia br. roku odwiedziło je 100 tys. osób, a w całym pierwszym półroczu było ich już ponad 270 tysięcy.
Produkty i kampanie marki E.Wedel zostały docenione w licznych konkursach branżowych m.in. Złoty Paragon, w którym firma zdobyła złoto w kategorii „Praliny i bombonierki” za Czekoladki Nadziane mleczne z czekoladowym nadzieniem oraz złoto w kategorii „Czekolady w tabliczkach” za Czekoladę Nadzianą Deserową. Ponadto w 2025 roku marka Wedel otrzymał także prestiżowe nagrody za kampanię „MOŻNA” realizowaną dla muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel, docenioną za kreatywność i innowacyjne podejście do budowania relacji z konsumentami.
Wedel zaprosił także konsumentów do udziału w loterii „Otwórz drzwi do świata czekolady”, w której codziennie przy zakupie produktów marki można było wygrać bilety do muzeum Fabryka Czekolady w Warszawie, a co tydzień – nagrody pieniężne.
Umacniająca się pozycja marki
Atrakcyjna oferta marki E.Wedel połączona z efektownymi kampaniami i efektywnymi działaniami całego wedlowskiego zespołu mają swoje odzwierciedlenie w dobrych wynikach sprzedażowych. Po pięciu miesiącach 2025 roku wartość sprzedaży krajowej netto wzrosła o ponad 20% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
– Te wyniki są efektem wdrażania wedlowskiej strategii będącej odpowiedzią na zmieniający się dynamicznie rynek i otoczenie biznesowe. Doskonała realizacja planów sprzedażowych, niestandardowe działania marketingowe i handlowe, inwestycje w rozwój oferty produktowej oraz kanałów dystrybucji przynoszą konkretne rezultaty. Szczególnie cieszą nas wyraźne wzrosty w kanałach dyskontowych, gdzie w ostatnich miesiącach obserwujemy największą dynamikę sprzedaży. W tym roku osiąganie tak ambitnych celów jest jeszcze bardziej wymagające z uwagi na wyzwania tj. znaczące wzrosty cen kakao utrzymujące się od wielu miesięcy i mające ogromny wpływ na nasz biznes, a także ponad 5-procentowy spadek pod względem wolumenu całej kategorii słodyczy czekoladowych w Polsce, pierwszy tak wysoki od wielu lat. Tym bardziej dziękuję całej naszej załodze za mobilizację i ogromne zaangażowanie – komentuje Joanna Jurczak, dyrektorka sprzedaży krajowej w firmie Wedel.
Firma umacnia swoją pozycję także na rynkach międzynarodowych w ponad 50 krajach na całym świecie. Dzięki swojej różnorodnej ofercie dociera nie tylko do Polek i Polaków mieszkających za granicą, ale także do lokalnych konsumentów. Wyzwania 2025 roku w tym obszarze wiążą się ze zmiennością cen surowców, a także z niepewnością taryf celnych i handlu międzynarodowego. Wedlowski zespół aktywnie realizuje plany sprzedażowe, rozwija współprace, uczestniczy w targach i spotkaniach branżowych Oferta eksportowa produktów wytwarzanych przy ul. Zamoyskiego w Warszawie stale się rozszerza i przyciąga coraz więcej konsumentów, nawet na bardzo wymagających rynkach, gdzie liczy się nie tylko cena, ale również wartości, na jakich opiera się biznes.
Sieć Pijalni Czekolady E.Wedel licząca obecnie w całej Polsce ponad 30 lokali, zakończyła pierwsze półrocze z sukcesem, notując wzrost obrotów i liczby transakcji. Z powodzeniem wprowadzono w niej w tym roku lody rzemieślnicze przygotowywane według autorskiej receptury, w tym zarówno smaki całoroczne, jak i sezonowe. Przed majówką pojawiło się także orzeźwiające menu sezonowe z letnimi wariantami czekolady na zimno. Dodatkowo zmodernizowano wnętrza lokali w Katowicach i Sopocie, łącząc tradycję marki z nowoczesnym stylem art deco.
Działania ESG i odpowiedzialny biznes
Firma kontynuuje działania w obszarze zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu. Rok 2025 rozpoczęto od całkowitej rezygnacji z jaj klatkowych w trosce o dobrostan zwierząt hodowlanych. Dzięki temu wedlowska oferta powstaje wyłącznie z wykorzystaniem surowców jajecznych pochodzących z chowu ściółkowego.
Firma realizuje także swój cel wyższy oparty na filozofii „czasu razem”, która zakłada budowanie jakościowych relacji w pracy, domu i społeczności, m.in. poprzez projekty społeczne programu grantowego Wedel od Serca wdrażane przez pracowników i pracowniczki, a także akcję 4 godziny na czas razem. Każda osoba pracującej w Wedlu otrzymała dodatkowe 4 godziny wolnego, które można przeznaczyć na to, co ważne – czas z bliskimi.
Wdrożono także projekt „Daj im szansę”, umożliwiający zakup w sklepie muzealnym nieidealnych słodyczy prosto z wedlowskiej fabryki, by walczyć z marnotrawieniem żywności i promować działania z obszaru „less waste”. Choć wygląd tych produktów może różnić się od standardowego, smak i jakość pozostają na najwyższym poziomie, a one zamiast trafić do utylizacji, otrzymują drugą szansę na niesienie przyjemności smaku. Projekt ten został doceniony 2. miejscem w konkursie Kompas ESG w kategorii Inicjatywa Roku.
Działania Wedla po raz kolejny znalazły się w raporcie Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Na łamach tegorocznej edycji „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” wyróżniono aż pięć inicjatyw firmy, w tym m.in. strategię dot. Eko-opakowań czy program CzekoSprawni wspierający zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami i budowanie inkluzywnego środowiska pracy.
– Pierwsze półrocze 2025 roku było dla nas okresem intensywnego rozwoju we wszystkich kluczowych obszarach działalności. Kreatywne kampanie mediowe, niestandardowe współprace, inwestycje w nowoczesne Centrum Badań i Rozwoju oraz rekordowe zainteresowanie muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel potwierdzają słuszność obranej przez nas strategii. Jednocześnie sukcesy w obszarze ESG – tj. środowiska czy zaangażowania społecznego pokazują, że budujemy markę w sposób odpowiedzialny i zrównoważony, aktywnie działając na rzecz pracowników, lokalnych społeczności oraz w trosce o klimat – powiedział Krzysztof Bogacz, dyrektor marketingu w firmie Wedel.
Perspektywy rozwoju – z przyjemnością
W najbliższym czasie firma Wedel planuje kontynuację dynamicznego rozwoju. Jej strategia zakłada m.in. stałe doskonalenie i urozmaicanie oferty produktowej czy też zwiększanie skali biznesu oraz kontynuację obranej ścieżki w kierunku bardziej zrównoważonym.
Planowane jest też zintensyfikowanie obecności na rynkach międzynarodowych oraz wzmacnianie synergii działania spółek, oferując różne formy doświadczeń poprzez produkty, sieć Pijalni Czekolady E. Wedel oraz muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel.
– Rozwój jest stałym elementem naszego działania, dlatego niezmiennie poszukujemy nowych możliwości wzrostu oraz umacniania pozycji naszej marki na rynku polskim i za granicą. Naszym celem jest tworzenie komplementarnego portfolio, które umożliwi nam dalszy wzrost i ekspansję. Uważnie obserwujemy rynek i jesteśmy gotowi do rozmów z potencjalnymi partnerami biznesowymi. Dwa lata temu po raz pierwszy przekroczyliśmy miliard złotych obrotu, a w tym roku planujemy kolejne wzrosty – podsumował Maciej Herman, dyrektor zarządzający w firmie Wedel.