Wedel: Czekoladowe zwyczaje zakupowe Polaków – kto kupuje pod wpływem impulsu, a kto stawia na klasykę?

fot. mat. prasowe

Z okazji Dnia Czekolady, obchodzonego 12 kwietnia, firma Wedel przyjrzała się zwyczajom zakupowym Polek i Polaków w kategorii produktów czekoladowych. Obserwacje ekspertów dowodzą, że choć słodkie przyjemności łączą pokolenia, to nawyki zakupowe różnią się w zależności od wieku, stylu życia oraz podejścia do wydatków. Kto wybiera spontaniczne zakupy i nowości, a kto chętniej sięga po ulubione klasyki?

Młodsze pokolenia królują w impulsywnych zakupach

Jak wynika z badania zrealizowanego przez IQS na zlecenie firmy Wedel* małe, codzienne sprawunki są najczęstszą okazją do nabywania słodkich przekąsek. Impulsywność przy wyborze czekoladowych produktów jest szczególnie charakterystyczna dla konsumentów do 31 r.ż. Co ciekawe, spontaniczne zakupy w tej grupie wiekowej pojawiają się niezależnie od kategorii słodyczy.

Wśród najmłodszych konsumentów największą popularnością cieszą się batony i wafle, jednak wraz z wiekiem spada odsetek sięgających po te produkty, zwłaszcza w przypadku częstotliwości spożycia (min. raz w tygodniu). Zupełnie odwrotnie sytuacja wygląda w przypadku chałwy, której spożycie rośnie wraz z wiekiem. Wśród najmłodszych konsumentów (grupa wiekowa 16 – 31) 28 proc. przyznaje, że sięga po ten smakołyk, natomiast w grupie powyżej 65 r.ż. odsetek ten wzrasta do 44 proc. Z kolei osoby w wieku 45-65 lat najczęściej deklarują spożywanie ciastek i wafelków.

Wyniki naszego badania dają jasny sygnał – klasyczny produkt czekoladowy, jakim jest czekolada w tabliczkach, cieszy się największym uznaniem wśród dojrzałych konsumentów. Aż trzy czwarte osób w wieku powyżej 45 lat przyznało, że spożywają ten rodzaj słodkiej przekąski. Czy młodsi nie jedzą czekolady w tabliczkach? Jedzą, ale zdecydowanie preferują czekoladę mleczną. Dlatego też regularnie wprowadzamy na rynek nowości smakowe, które odpowiadają na potrzeby konsumentów zarówno starszych, jak i młodszych. Przykładem są nasze nowości tj. – linia czekolad Nadzianych z czekoladowym nadzieniem czy czekolady powstałe we współpracy z marką Tymbark – mówi Katarzyna Kowalczyk, kierowniczka marketingu w firmie Wedel.

Cztery typy konsumentów czekoladowych słodyczy

Badanie firmy Wedel wskazało również ciekawe różnice w postawach zakupowych Polek i Polaków związanych z czekoladowymi przekąskami. Aż 30 proc. konsumentów to tzw. smart shopperzy, którzy stawiają na oszczędności – wybierają tańsze produkty (także te marek własnych), śledzą promocje i korzystają z aplikacji zakupowych. Z kolei 22 proc. badanych, ceniących sobie markę i stojącą za nią jakość, jest gotowych zapłacić więcej za produkty zdrowe, naturalne, często od lokalnych dostawców.

Dla firmy Wedel, której tradycja sięga ponad 170 lat, kluczowe jest zrozumienie różnic pomiędzy poszczególnymi grupami kupujących. W naszej ofercie znajdują się zarówno klasyczne Baryłki, które cieszą się uznaniem dojrzałych konsumentów i konsumentek, jak i funkcjonalne produkty, takie jak np. batony w linii magnezowej czy czekolady w wersjach limitowanych, które przyciągają osoby otwarte na nowe doświadczenia, poszukujące efektu zaskoczenia również niestandardowymi połączeniami smakowymi – dodaje Kowalczyk.

Jedna czwarta Polek i Polaków poszukuje nowości, chętnie eksperymentując z nowymi smakami, formami i będąc skłonnymi zapłacić więcej za produkty w bardziej zrównoważonych środowiskowo opakowaniach. Z drugiej strony, 23 proc. konsumentów oczekuje stabilności – preferują sprawdzone sklepy oraz produkty, które dobrze znają i wybierają od lat.

Niezależnie od podejścia do zakupów, silna pozycja marki E.Wedel na rynku pokazuje, że czekoladowe tradycje i zaufanie konsumentów odgrywają kluczową rolę w ich wyborach. Według danych pracowni Kantar, w kategorii słodyczy czekoladowych, 50 proc. konsumentów wymienia markę E.Wedel jako pierwszą, która przychodzi im do głowy, 83 proc. rozpoznaje ją spontanicznie, a 100 proc. wskazało na nią w przypadku świadomości wspomaganej.

Tak wysoka rozpoznawalność to efekt długoletniej obecności i aktywności firmy na rynku czekoladowym, jej zrozumienia potrzeb różnych grup konsumentów oraz konsekwentnego rozwoju portfolio produktów, łączącego tradycję z nowoczesnością. W ofercie Wedla każdy miłośnik słodkości znajdzie coś dla siebie – zarówno wśród słodyczy, jak i poprzez unikalne doświadczenia, takie jak wizyta w Pijalni Czekolady czy zwiedzanie muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel. Potwierdzeniem strategicznego podejścia są prognozy ekspertów firmy Wedel zawarte w IV edycji raportu „Światowy i polski rynek słodyczy czekoladowych”, które przewidują wzrost wartości kategorii o ponad 54% do 2029 roku, wskazując na jej dynamiczny rozwój.

*Źródło: IQS, Badanie szerokiego rynku przekąsek dla Wedel, reprezentatywna grupa Polaków w wieku 16+, 2024.