Z okazji Światowego Dnia Zdrowia, który przypada na 7 kwietnia, Fundacja UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej, projekt „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” oraz agencja DDOB zainicjowali akcję „Popatrz, Posłuchaj, Połącz”. Jej celem jest zwiększanie świadomości społecznej wokół tematu zdrowia psychicznego wśród młodych ludzi oraz promowanie idei Pierwszej Pomocy dla Zdrowia Psychicznego – rozwiązania rekomendowanego przez Światową Organizację Zdrowia (WHO).
Projekt „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” odpowiada na realną potrzebę – niemal milion młodych osób w Polsce może doświadczać kryzysów psychicznych. Daje im przestrzeń do wyrażania swoich emocji, edukuje i dostarcza narzędzi niezbędnych do radzenia z trudnościami. Tylko w tym roku bezpłatne działania Fundacji UNAWEZA obejmują swoim zasięgiem ponad 1,2 miliona uczniów w 4 tysiącach szkół w całym kraju.
W centrum tegorocznych działań znalazła się Pierwsza Pomoc dla Zdrowia Psychicznego – to uznany na świecie, rekomendowany przez Światową Organizację Zdrowia sposób postępowania w sytuacjach kryzysu emocjonalnego.
– Jeśli można edukować się w zakresie pierwszej pomocy ofiarom wypadków, można też wdrażać do naszego codziennego życia i programów edukacyjnych Pierwszą Pomoc dla Zdrowia Psychicznego. Popatrz, Posłuchaj, Połącz – to trzy proste kroki, które mogą uratować życie. Ty też możesz pomóc – mówi Martyna Wojciechowska, założycielka Fundacji UNAWEZA.
W poniedziałek, 7 kwietnia w Światowy Dzień Zdrowia, twórcy internetowi publikują grafikę na swoich profilach na Instagramie, informującą o 3 krokach (Popatrz, Posłuchaj, Połącz), odsyłając do strony internetowej www.helppp.pl, gdzie znajdują się treści wyjaśniające zasady udzielania Pierwszej Pomocy dla Zdrowia Psychicznego. W akcję zaangażowali się twórcy reprezentujący różnorodne środowiska i grupy wiekowe – od autorów treści o zdrowiu, przez kuchnię, lifestyle i podróże, aż po dziennikarzy, aktorów i artystów. Wśród nich m.in. Agnieszka Woźniak-Starak, Lara Gessler, Qczaj, Przemek Kucyk, Kamil Szymczak, Bogna Sworowska czy Red Lipstick Monster.
To nie koniec wspólnych działań. Chętni twórcy otrzymują również zaproszenia na warsztaty z Joanną Flis – psycholożką i ekspertką projektu „MŁODE GŁOWY”. Spotkania będą poświęcone bezpiecznej komunikacji o zdrowiu psychicznym. Będzie to również przestrzeń do zadawania pytań i dzielenia się doświadczeniami.
– Uważam, że największym przywilejem w życiu jest mieć wpływ. Słowo „influencer/influencerka” w dokładnym rozumieniu dokładnie to oznacza. Dla mnie wiąże się to z ogromną odpowiedzialnością. Za to, co mówimy, ale także za osoby, które nas obserwują – mówi Martyna Wojciechowska. – Wpływ, jaki na młodych odbiorców mają popularni twórcy internetowi, jest nie do przecenienia. Dlatego chcemy dać im konkretne narzędzia, które ułatwią prowadzenie odpowiedzialnej działalności w sieci, szczególnie w tak wrażliwym obszarze, jakim jest zdrowie psychiczne – dodaje.
Nieprzypadkowo współtwórcą kampanii jest agencja DDOB – pierwsza w Polsce firma łącząca kompetencje influencer marketingu z własną społecznością online. Od ponad dekady tworzy kampanie, które nie tylko realizują cele marek, ale również odpowiadają na potrzeby społeczności internetowych.
– Agencje, podobnie jak influencerzy, współtworzą dzisiejszy świat social mediów. Od początku naszej działalności w DDOB czujemy odpowiedzialność za to, co razem z twórcami wnosimy do sieci. Każda współpraca z marką to dla nas nie tylko realizacja celów marketingowych, ale też świadome i odpowiedzialne podejście do tworzenia treści, których odbiorcą jest każdy z nas. Dziś użytkownicy oczekują autentyczności – treści, które są prawdziwe, angażujące i rezonują z ich codziennością. Skoro mamy wpływ, chcemy, żeby był on mądry i wspierający. Dlatego od wielu lat naszą misją i intencją jest budowanie razem z twórcami świata online, który inspiruje, edukuje i rozwija wrażliwość – dodaje Marta Ślendak, managing director w agencji DDOB.
Martyna Wojciechowska dodaje, że celem akcji jest chęć rozpoczęcia rozmowy na temat zdrowia psychicznego z twórcami internetowymi. – Wierzymy, że oni też potrzebują wsparcia. Już widzimy, jak duże jest zainteresowanie tematem, dlatego planujemy też kolejne edycje warsztatów, otwarte dla wszystkich chętnych. Czas o zdrowiu psychicznym zacząć mówić otwarcie i odpowiedzialnie. Cieszę się, że zainteresowanie naszą akcją wyraziło już kilkuset twórców internetowych – dodaje.
– Dla wielu młodych ludzi social media to nie tylko przestrzeń do wyrażenia siebie, ale też miejsce pełne presji, ocen i samotności. Jako pierwsza agencja w Polsce, która zbudowała także własną społeczność odbiorców online, jeszcze lepiej rozumiemy te wyzwania – i tym bardziej cieszy nas, że tylu twórców włączyło się w ten projekt pro bono i z przekonaniem do jego idei – komentuje Amadeusz Marciniak, head of media w DDOB.
Więcej informacji o Pierwszej Pomocy dla Zdrowia Psychicznego znajduje się na stronie: www.helppp.pl.
