Too Good To Go wzmacnia współpracę z Danone

fot. mat. prasowe

W 2024 roku kolejne produkty od Danone dołączyły do flagowej kampanii Too Good To Go „Często Dobre Dłużej”, która promuje ograniczenie marnowania żywności. Na opakowaniach tegorocznych nowości Alpro i Activia można znaleźć nowe piktogramy z inspirującym hasłem. Celem jest uświadomienie konsumentom, że produkty opatrzone datą “najlepiej spożyć przed” mogą być bezpieczne do spożycia nawet jeśli termin minął.

Z najnowszego badania przeprowadzonego przez Opinia24 dla firmy wpływu społecznego Too Good To Go wynika, że 67% Polaków spożywa jedzenie, kiedy data na opakowaniu minęła. Niestety, nadal mamy problem z rozróżnieniem terminów „najlepiej spożyć przed” i „należy spożyć do” (52%). To ważne, ponieważ niewłaściwe stosowanie i interpretacja etykiet z datami odpowiadają za 10% marnotrawstwa żywności w UE (EC, 2018).

Too Good To Go i Danone stawiają na edukację konsumentów

Firmy już od czterech lat edukują konsumentów na temat dat ważności w Polsce. W tym roku specjalne oznaczenia „Często dobre dłużej: Popatrz, Powąchaj, Posmakuj” pojawił się na czterech nowościach Danone – roślinnej alternatywie dla jogurtu Alpro o smaku jagodowym, roślinnej alternatywie dla jogurtu typu skyr Alpro o smaku truskawkowym, a także dwóch jogurtach pitnych Activia bez dodatku cukru (mango-banan i truskawka-banan). W wersji polskiej oznaczenia pojawiły się również na opakowaniach dwóch alternatyw Alpro dla jogurtu typu skyr – o smaku mango oraz wanilii. Piktogramy są także obecne na serkach homogenizowanych Danio w saszetce oraz wybranych jogurtach Activia.

W Too Good To Go mierzymy swój wpływ na dwóch płaszczyznach. Pierwsza dotyczy ratowania jedzenia przed zmarnowaniem dzięki aplikacji, druga inspiruje Polaków do niemarnowania jedzenia w domu, bo to właśnie tam wrzucamy 60% żywności. Dzięki kampanii „Często Dobre Dłużej” i producentom takim jak Danone, inspirujemy do podejmowania bardziej świadomych decyzji – mówi Anna Podkowińska-Tretyn, country directorka w Polsce.

W Danone zdajemy sobie sprawę, że niewłaściwe czytanie etykiet często powoduje, że do kosza trafia pełnowartościowa żywność.  Aby temu zapobiec, na wybranych produktach zmieniliśmy zapis „należy spożyć do” na „najlepiej spożyć przed”. Dodatkowo oznaczenie „Często dobre dłużej” obecne na niektórych opakowaniach zachęca konsumentów do sprawdzenia, czy produkt faktycznie nadaje się do spożycia choć jego data minęła. Nasze produkty powstają z surowców najwyższej jakości, w zakładach produkcyjnych, gdzie wdrożone są najwyższe standardy gwarantujące jakość, więc ich bezpieczeństwo nie zmienia się wraz z mijającym terminem minimalnej przydatności – tłumaczy Barbara Bartecka, dyrektor ds. jakości i bezpieczeństwa żywności, grupa spółek D.

Polacy chcą czytelnych etykiet na produktach

Aż 77% ankietowanych zgadza się, że piktogram Too Good To Go „Często Dobre Dłużej: Popatrz, Powąchaj, Posmakuj” powinien być umieszczany na produktach oznaczonych datą “najlepiej spożyć przed”. Z kolei 71% Polaków potwierdza, że zachęca do zaufania swoim zmysłom, by ocenić żywność po dacie na podstawie wyglądu, zapachu i smaku (Badanie Epinion dla Too Good To Go, 2022).

O kampanii „Często Dobre Dłużej”

Od 2019 r. Too Good To Go współpracuje z wiodącymi na świecie producentami żywności w celu umieszczania na produktach etykiet „Często Dobre Dłużej: Popatrz, Powąchaj, Posmakuj”. Oznaczenia mają na celu uświadomienie konsumentom, że produkty opatrzone datą “najlepiej spożyć przed” nadal mogą być bezpieczne do spożycia jeśli ich termin minął. W ten sposób firma wpływu społecznego wraz z producentami zachęca do zaufania swoim zmysłom i oceniania żywności na podstawie jej wyglądu, zapachu i smaku. W 2023 roku etykiety pojawiły się na około 6 miliardach produktów w 13 krajach Europy. W Polsce do partnerów kampanii należą m.in. Danone, Soligrano, Dan Cake, Frosta, Herbapol, Winiary, Kaufland, Pan Pomidor, Bezmięsny.