Firma wpływu społecznego Too Good To Go z okazji Międzynarodowego Dnia Świadomości nt. Strat i Marnowania Żywności przeprowadziła eksperyment, który udowadnia, że nieidealne jedzenie może być przygotowane w doskonały sposób. Wystarczy odrobina kreatywności i kilka prostych trików, by żadne jedzenie się nie zmarnowało!
Punktem wyjścia kampanii Too Good To Go były nowe badania z których wynika, że niemal co drugi Polak (49%) zatraca więź z jedzeniem i źródłem jego pochodzenia. To znajduje odzwierciedlenie w praktykach – co piąta osoba (19%) wyrzuca dobre jedzenie przynajmniej raz w miesiącu lub częściej.
Dzieje się tak między innymi z powodu ich nieidealnego wyglądu, a także z braku pomysłu na wykorzystanie produktów. Dlatego firma Too Good To Go rzuciła wyzwanie Jagodzie Żmudzińskiej, food stylistce, która od lat współtworzy projekty reklamowe dla największych marek foodowych. Zadanie polegało na stworzeniu profesjonalnej sesji zdjęciowej bazując na nieidealnym pieczywie oraz warzywach i owocach, które zostały uratowane w aplikacji Too Good To Go.
Od „przed” do „wow!”
Koncepcja opiera się na popularnym formacie „przed vs. po”, zestawiając nieidealne produkty, których nie udało się sprzedać, z finalnym daniem – kanapką, która ukazuje pełen potencjał estetyczny i smakowy drzemiący w jej składnikach.
Kampania powstała w oparciu o globalne hasło kampanii Too Good To Go „Divided by taste, united against food waste”, które podkreśla, że mimo różnych preferencji smakowych i różnego podejścia do gotowania, łączy nas fakt, że nikt nie lubi marnować jedzenia.
– Po raz kolejny udowadniamy, że nieidealne jedzenie może być równie doskonałe jak to o gładkiej skórce, idealnym kształcie czy perfekcyjnym kolorze. Wystarczy kilka trików i odrobina kreatywności, by przygotować potrawy, które wyglądają jak z reklamy. Naszym celem było pokazanie, że dzięki kreatywnej stylizacji i odpowiedniej prezentacji można wydobyć pełen potencjał każdego produktu. Tak, by zamiast do kosza, trafił na talerz – powiedziała Beata Pałczyńska, PR managerka Too Good To Go w Polsce.
– Zależało mi, żeby pokazać, że każdy produkt może wyglądać apetycznie – nawet ten nieidealny. Czasem wystarczy odrobina oliwy, który nada blasku, kąpiel wodna, która przywróci warzywom świeżość i jędrność, albo kilka minut w piekarniku, by pieczywo znów nabrało pożądanej chrupkości. W stylizacji chodzi o to, żeby wydobyć potencjał tego, co już mamy – komentuje Jagoda Żmudzińska, food stylistka i CEO Jagody Studio.
Sesja fotograficzna została zrealizowana w Jagody Studio, autorskiej przestrzeni kreatywnej. Produkty, które znalazły się w Paczkach Niespodziankach pochodziły z sieci sklepów Biedronka, Gorąco Polecam oraz Vincent i zostały uratowane przed zmarnowaniem za pomocą aplikacji Too Good To Go.
Edukacja całej społeczności
Misją Too Good To Go jest inspirowanie do wspólnego działania na rzecz ograniczenia marnowania żywności. Dzięki swojej aplikacji łączy użytkowników z lokalnymi sklepami, piekarniami, restauracjami czy supermarketami, w których na koniec dnia można ratować nadwyżkowe, niesprzedane jedzenie za ułamek ceny. Zyskują na tym środowisko, lokalne biznesy i domowe budżety.
Marnowanie żywności odpowiada za 10% wszystkich emisji gazów cieplarnianych na świecie (WWF, 2021). Według raportu Project Drawdown (2020) ograniczenie marnowania żywności to najskuteczniejsze działanie, jakie można podjąć, by przeciwdziałać zmianom klimatu i ograniczyć wzrost temperatury do 2˚C do roku 2100.



