Tide Software, Orange Polska: „Przyszłość komunikacji firm z klientami” [raport]

fot. raport „Przyszłość komunikacji firm z klientami”

Mobile marketing wchodzi w nową erę, a RCS (rich communication services), interaktywny SMS wspierany już przez Apple, staje się coraz popularniejszym narzędziem dla marek w  kampaniach mobilnych. Z raportu „Przyszłość komunikacji firm z klientami” Tide Software i Orange Polska wynika, że rynek RCS w business messagingu w Polsce będzie rósł o 126% (CAGR) w latach 2025-2030 i osiągnie wartość blisko 0,5 mld PLN na koniec 2030 roku.

Raport „Przyszłość komunikacji firm z klientami” Tide Software i Orange Polska wskazuje, że znaczenie technologii RCS będzie rosło w najbliższych latach. Wśród kluczowych czynników, które wpłyną na wzrost rynku RCS w Polsce są między innymi: dynamiczny wzrost SMS-ów biznesowych, częstsze wykorzystanie RCS-a przez użytkowników indywidualnych, rozwój rynku OTT, wzrost liczby użytkowników Androida i Apple z dostępem do RCS-a.

RCS jest już dostępny na większości telefonów z Androidem, a po wdrożeniu przez Apple w
3. kwartale 2024 roku jego popularność na iOS będzie rosła.

Przewagi RCS

RCS nie zastępuje SMS-a, ale uzupełnia ekosystem mobile marketingu, oferując nowoczesne funkcje, takie jak interaktywne przyciski CTA, grafiki, wideo i personalizowane treści.

Umożliwia wysyłanie wiadomości z załącznikami o wysokiej rozdzielczości i rozmiarze nawet do 100 MB. Bez konieczności ściągania aplikacji czy zakładania konta użytkownicy mogą korzystać z funkcji znanych z komunikatorów np. czatów grupowych i wideorozmów, udostępniania lokalizacji czy otrzymywania potwierdzenia o odczytanej wiadomości przez odbiorcę. Dzięki temu marki mogą budować bardziej angażujące kampanie, które działają natywnie na telefonach użytkowników, bez konieczności instalowania dodatkowych aplikacji.

Telekomy trochę przespały okres bumu usług OTT i z lekkim opóźnieniem zaczynają udostępniać m.in. nowoczesne kanały komunikacji. Dzieje się to w momencie, gdy codziennością są zaawansowane i jednocześnie łatwe w obsłudze komunikatory. Ich miejsce zajmuje bezpieczny RCS (Rich Communication Services). Jest on nie tylko doskonałym, natywnym narzędziem do komunikacji interpersonalnej (P2P), ale także, a może przede wszystkim, do nowoczesnego business messagingu na urządzeniach mobilnych. Komunikacja między markami, a konsumentami nigdy nie była tak prosta, efektowna i efektywna. I jednocześnie – co pokazuje nasz raport realizuje ona potrzebę zarówno tych pierwszych, jak i drugich – mówi Michał Reutt, dyrektor rozwoju i marketingu Wholesale w Orange Polska.

Marki szukają sposobów na skrócenie ścieżki zakupowej i poprawę zaangażowania klientów. RCS umożliwia pełną interakcję w jednej wiadomości – od prezentacji oferty po finalizację transakcji. SMS nadal pozostaje niezastąpiony w szybkich i prostych powiadomieniach, takich jak przypomnienia, alerty czy potwierdzenia. RCS to rozwinięcie SMS-a, które pozwala na bogatsze treści i większe zaangażowanie użytkownika. Marki mogą łączyć oba formaty, dostosowując komunikację do potrzeb różnych grup odbiorców. Apple ogłosiło wsparcie dla RCS w 2024 roku, co oznacza docelowo wzrost liczby użytkowników w Polsce nawet o ponad 7 mln osób – mówi Jolanta Hryniewicka, wiceprezes Tide Software.

RCS = większe zaangażowanie i interaktywność

RCS oferuje wszystko, co sprawdza się w aplikacjach i komunikatorach, ale w znacznie prostszej formie, bez konieczności instalacji.

  • Nawet 4x wyższy CTR niż w przypadku klasycznych narzędzi do komunikacji tekstowej.
  • Pełna ścieżka zakupowa w jednej wiadomości – możliwość dodania produktu do koszyka, pobrania kuponu czy umówienia wizyty.
  • Weryfikacja nadawców i większe bezpieczeństwo – istotna eliminacja problemu phishingu i fałszywych SMS-ów.
  • RCS działa natywnie, co oznacza, że nie wymaga żadnych dodatkowych instalacji jak w przypadku aplikacji.

O raporcie

Raport Tide Software i Orange PolskaPrzyszłość komunikacji firm z klientami” pokazuje jakie technologie, kanały komunikacji i narzędzia są najchętniej wykorzystywane w komunikacji klienta z marką.

Wyniki zostały uzyskane w oparciu o badanie ilościowe CAWI na reprezentatywnej grupie 1017 dorosłych respondentów (18-60+), wywiady pogłębione z przedstawicielami największych sieci handlowych w Polsce przeprowadzone przez ConQuest Consulting w grudniu 2024 roku, oraz wybrane dane Tide Software i Orange Polska.

Pełna wersja raportu dostępna jest na stronie: www.tidesoftware.pl/wiedza/raport-przyszlosc-komunikacji-firm-z-klientami-rcs/