Coraz więcej polskich konsumentów poszukuje produktów, które nie tylko odpowiadają ich potrzebom żywieniowym, ale także powstają w sposób odpowiedzialny społecznie i środowiskowo. Lidl Polska, w najnowszym raporcie zrównoważonego rozwoju, pokazuje swoje działania w obszarze świadomego odżywania oraz rozwoju oferty produktów certyfikowanych.
Stojąc przed sklepową półką, ponad połowa Polaków stara się wybierać artykuły zrównoważone i lepsze dla klimatu, a co trzeci konsument bierze pod uwagę ślad węglowy kupowanych produktów. Coraz częściej deklarujemy zainteresowanie oznaczeniami świadczącymi o pochodzeniu i standardach produkcji, ale i zwracamy uwagę na wartość odżywczą i skład produktów, które wkładamy do koszyka. Trendy te mają odbicie w zmieniającym się asortymencie polskich sklepów i rosnącej dostępności artykułów certyfikowanych, ekologicznych czy tych oznaczanych jako zdrowa żywność.
Nie tylko w odpowiedzi na trendy, ale przede wszystkim w ramach polityki świadomego odżywiania, Lidl Polska rozwija asortyment produktów, które wychodzą naprzeciw potrzebom współczesnych konsumentów i wpisują się w założenia zrównoważonej diety. Firma ogranicza zawartość cukru, soli i tłuszczów nasyconych w markach własnych, poszerza ofertę produktów pełnoziarnistych oraz promuje roślinne źródła białka. Celem działań jest stopniowe zbliżanie oferty do założeń diety planetarnej – modelu żywienia opracowanego przez międzynarodową Komisję EAT-Lancet, który łączy korzyści zdrowotne ze zmniejszonym wpływem na środowisko. Opublikowana na początku października analiza Komisji wykazuje, że zmiana diety na taką z wyższym udziałem składników roślinnych, może zmniejszyć redukcje emisji gazów cieplarnianych w sektorze produkcji żywności o 15 proc., a także przyczynić się do spadku śmiertelności, zapobiegając 15 milionom przedwczesnych zgonów rocznie.
Certyfikaty jakości i bezpieczeństwo żywności
Bezpieczeństwo żywności pozostaje jednym z ważniejszych filarów oferty Lidl Polska. Wszystkie produkty marek własnych przechodzą rygorystyczne i regularne kontrole, w tym badania pod kątem pozostałości pestycydów, akryloamidu czy olejów mineralnych. Ponad 98 proc. zakładów produkcyjnych dostarczających produkty marek własnych posiada też certyfikaty International Featured Standard Food lub British Retail Consortium. Sieć współpracuje więc z dostawcami spełniającymi wysokie standardy jakości i etyki oraz rozszerza asortyment artykułów oznaczonych zaufanymi certyfikatami, m.in. Fairtrade, Rainforest Alliance, MSC, czy ASC, co daje klientom dodatkową gwarancję, że wybierają produkty pochodzące z odpowiedzialnych łańcuchów dostaw. Dzięki temu mogą mieć oni pewność, że ich codzienne zakupy wspierają zrównoważone rolnictwo, odpowiedzialne rybołówstwo, czy sprawiedliwy handel. Już teraz, wszystkie kawy i artykuły zawierające kakao marek własnych Lidl, są certyfikowane.
– Nasi dostawcy są zobowiązani do działania zgodnie z wytycznymi naszych kompleksowych polityk zakupowych i muszą uwzględniać je w decyzjach dotyczących asortymentu. Oczekiwania, jakie stawiamy dostawcom w zakresie bezpieczeństwa żywności i kontroli jakości, są bardzo wysokie. Wymagamy certyfikatów potwierdzających standardy jakościowe – mówi Wojciech Grohn, członek zarządu ds. zakupów w Lidl Polska.
Ambasadorzy świadomego wyboru
Kwestie związane z bezpieczeństwem żywności, odpowiedzialną produkcją i zrównoważonymi wyborami konsumenckimi stają się coraz bardziej widoczne z perspektywy klientów odwiedzających sklepy sieci. Raport Lidl Polska pokazuje jednak, że również edukacja pracowników jest integralną częścią strategii zrównoważonego rozwoju firmy. W ramach wewnętrznego programu #teamlidl YOU, firma prowadzi cykle szkoleń i wewnętrzne kampanie informacyjne dotyczące zrównoważonych działań zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Szkolenia przeszło już ponad 94 proc. pracowników centrali, sklepów oraz centrów logistycznych firmy, którzy dzięki zdobytej wiedzy stają się ambasadorami świadomych wyborów na co dzień.
Raport dostępny jest na stronie internetowej: „Raport zrównoważonego rozwoju Lidl Polska za lata 2023-2024”



