Sukces kampanii „mObywatel ma łatwiej” – już ponad 9 milionów użytkowników aplikacji

Aplikacja mObywatel cieszy się niesłabnącą popularnością. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy do grona użytkowników dołączył kolejny milion osób, a łączna liczba korzystających z aplikacji przekroczyła już 9 milionów. To efekt szeroko zakrojonej kampanii „mObywatel ma łatwiej”, która wystartowała w listopadzie 2024 roku i trwa do dziś.

Rosnąca liczba użytkowników mObywatela, aplikacji rozwijanej przez Centralny Ośrodek Informatyki (COI) pokazuje, że Polacy coraz chętniej korzystają z cyfrowych rozwiązań w administracji. Aplikacja stała się nieodłącznym elementem codziennego życia, oferując szybki i wygodny dostęp do kluczowych usług publicznych. Dzięki niej miliony osób mogą potwierdzać swoją tożsamość, realizować sprawy urzędowe i korzystać z dokumentów elektronicznych bez konieczności noszenia ich w fizycznej formie.

– To ogromny sukces, który pokazuje, że cyfrowe usługi publiczne są coraz bardziej potrzebne i doceniane przez Polaków. Dzięki aplikacji mObywatel obywatele mogą załatwiać wiele spraw urzędowych szybko i wygodnie, bez konieczności wychodzenia z domu. A możliwości będzie coraz więcej – mówi wicepremier i minister cyfryzacji, Krzysztof Gawkowski.

„mObywatel ma łatwiej” – założenia kampanii

Celem kampanii jest pokazanie, jak mObywatel ułatwia codzienne życie. Dzięki aplikacji użytkownicy mogą korzystać z elektronicznych dokumentów, a także z przydatnych usług publicznych, realizowanych z dowolnego miejsca, bez wychodzenia z domu. Kampania koncentruje się na promocji trzech kluczowych funkcji aplikacji:

  • mDowód – najważniejszy cyfrowy dokument tożsamości, bezpieczny i wygodny w użyciu, z którego korzysta już ponad 9 milionów osób.
  • Zastrzeż PESEL – skuteczna ochrona przed wyłudzeniami i nieautoryzowanym dostępem do danych osobowych. Już prawie 6 milionów Polaków skorzystało z tej funkcji.
  • Bezpiecznie w sieci – funkcja, która stawia na edukację o cyberhigienie i cyberzagrożeniach. Po włączeniu powiadomień PUSH, użytkownicy aplikacji otrzymują aktualne informacje o zagrożeniach w sieci, na przykład o atakach cyberprzestępców.

W kampanii od listopada 2024 r. prowadzono szeroką akcję informacyjną w mediach społecznościowych, telewizji, radiu oraz Internecie. Głównym przekazem kampanii było pokazanie, że życie z mObywatelem staje się łatwiejsze i bardziej komfortowe.

Popularność aplikacji mObywatel pokazuje, że Polacy chętnie korzystają z nowoczesnych rozwiązań cyfrowych zapewnianych przez administrację. Kampania „mObywatel ma łatwiej” będzie kontynuowana, by jeszcze więcej osób mogło odkryć wygodę korzystania z e-administracji.

Historia mObywatela – jak rozwijała się aplikacja?

Aplikacja mObywatel powstała w 2017 roku jako odpowiedź na oczekiwania obywateli dotyczące dostępu do dokumentów i usług publicznych w formie mobilnej. Pierwsza wersja aplikacji umożliwiała jedynie wyświetlanie podstawowych danych osobowych. Z biegiem lat mObywatel przeszedł znaczącą ewolucję, zyskując kolejne funkcje i zwiększając swoją użyteczność.

W 2020 roku wprowadzono usługę umożliwiającą korzystanie z eRecept oraz dokument mPrawo jazdy, co znacznie zwiększyło popularność aplikacji. Kolejnym krokiem milowym było uchwalenie w 2023 roku ustawy o mObywatelu, która nadała cyfrowemu dokumentowi tożsamości taką samą moc prawną jak plastikowemu dowodowi osobistemu.  Od tego momentu mDowód w aplikacji stał się pełnoprawnym narzędziem identyfikacji obywateli w urzędach i wielu instytucjach, jednak wyłącznie na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Plany na przyszłość

Dane na temat rosnącej liczby użytkowników jednoznacznie wskazują, że przed mObywatelem stoi świetlana przyszłość. Według Strategii Cyfryzacji do 2035 roku długoterminowym celem jest, aby z aplikacji korzystało 20 milionów użytkowników. Będą w niej także dostępne wszystkie kluczowe e-usługi publiczne. Już teraz w przygotowaniu jest kolejnych 15 funkcji, które już niebawem będą dostępne w aplikacji.  

Jedną z nich jest wirtualny asystent, którego zadaniem będzie informowanie o usługach państwowych. Będzie on oparty na opracowanym w Polsce modelu sztucznej inteligencji PLLuM (Polish Large Language Model). Ta inwestycja pozwoli m.in. zautomatyzować przetwarzanie dokumentów, a także usprawnić proces udzielania odpowiedzi na pytania obywateli i obywatelek.

Oprócz tego w mObywatelu mają pojawić się takie usługi jak statusy wniosków (o dowód, paszport i inne), mStłuczka czy e-Doręczenia. W aplikacji możliwe będzie wnioskowanie o dowód osobisty dla dorosłego i dla dziecka oraz usługa zawieszania, odwieszania i unieważnienia dowodu osobistego. Ponadto zwiększy się również liczba dokumentów dostępnych w aplikacji. Scyfryzowane zostaną np. legitymacja osoby niepełnosprawnej, legitymacja nauczyciela, a także szereg dokumentów lokalnych dla Jednostek Samorządu Terytorialnego, które podpisały porozumienie z Ministerstwem Cyfryzacji. 

Więcej informacji o aplikacji można znaleźć na stronie info.mobywatel.gov.pl oraz na kanałach społecznościowych Ministerstwa Cyfryzacji.

Finansowanie kampanii

Kampania jest finansowana w dużej mierze ze środków Unii Europejskiej. Jest częścią projektu pn. „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych”, realizowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji.