Startują zgłoszenia do YouTube Works Awards 2024

Już po raz czwarty w ramach konkursu YouTube Works Awards wybrane zostaną najbardziej kreatywne i efektywne polskie kampanie na YouTube. Zgłoszenia są bezpłatne i potrwają do 15 listopada br. W tym roku poznamy też zwycięzców zupełnie nowej kategorii – Tech Pioneer.

Do konkursu zgłoszone mogą zostać kampanie wideo, które swoją premierę na platformie YouTube miały od sierpnia 2023 do września 2024 roku. Z nich jury, złożone z 28 ekspertów i ekspertek branży marketingowej, wybierze, ich zdaniem, najbardziej kreatywne i innowacyjne projekty, które miały realny wpływ na wyniki biznesowe danej firmy lub marki.

Marketing na YouTube to gra, w której najważniejszą nagrodą jest uwaga i zaangażowanie odbiorców. Chcemy, jak w poprzednich latach, wyróżnić tych, którzy podejmują ryzyko i nie wahają się, aby wziąć udział w tej grze, ale także robią to w najbardziej spektakularny sposób, osiągając niesamowite wyniki dzięki odwadze i niesztampowym pomysłom – mówi Hanna Kulawczuk, product marketing manager, Google. – W YouTube Works zawsze liczyły się innowacje i nowe funkcje platformy, ale w tym roku dodajemy nową kategorię, przeznaczoną dla projektów wykorzystujących nowe technologie, np. AI, nie tylko w obrębie kreacji, ale też chociażby w analizie danych czy przygotowaniu strategii – dodaje.

Marki, działy marketingu, agencje reklamowe, firmy, domy mediowe czy niezależni twórcy mogą zgłosić swoje kampanie aż w 7 kategoriach:

  • „Unskippable” Creative

W tej kategorii liczy się historia, a w grę wchodzą wszystkie formaty, które mogą być wykorzystane w budowaniu narracji: kilkuminutowe klipy, krótkie bumpery z szybkimi puentami oraz historie, które rozgrywają się na przestrzeni kilku sekwencjonowanych reklam.

  • Ingenious Insight

Insight powinien być na tyle precyzyjny, aby trafić do wybranej grupy, i na tyle uniwersalny, żeby każdy mógł się z nim zidentyfikować. W tej kategorii liczą się przykłady unikatowych insightów, które przełamują standardy komunikacji i pozwalają tworzyć wyjątkowe kampanie.

  • Action Driver

W tej kategorii liczą się mierzalne działania i wskaźniki takie jak ruch na stronie, zebrane leady, działania użytkowników oraz oczywiście sprzedaż: sprzedaż inkrementalna, sprzedaż z kosztem konwersji porównywalnym lub niższym od display.

  • Force for Good

Wyróżnione tutaj zostaną działania CSR organizowane przez znane marki oraz działania organizacji pozarządowych i lokalne inicjatywy, których celem jest rozpowszechnianie pozytywnych idei lub ochrona wybranych mniejszości i zasobów.

  • The Underdog

Mniejszym graczom w marketingu niełatwo jest rywalizować z wytrawnymi gamerami. Jednak YouTube zrównuje poziomy trudności i pozwala nawet lokalnym marketerom osiągnąć założone cele. Kategoria specjalnie dla firm, które zatrudniają mniej niż 100 pracowników, niewielkich brandów oraz marek osobistych, które wykorzystują YouTube.

  • Full Funnel Marketing on YouTube

Dla kampanii, które płynnie integrują etapy budowania świadomości, rozważania i działania. Tutaj liczą się szczególnie błyskotliwie budowane media plany i dokonania, które są ich wynikiem, jak np. sales lift, brand lift, wzrost liczby użytkowników czy obserwatorów.

  • Tech Pioneer

AI to największy gamechanger ostatnich lat. Jest to nowa kategoria dla kampanii, w których szeroko rozumiane „nowe technologie” zmieniły zasady gry na każdym poziomie – od innowacyjnego sposobu na zbieranie danych, przez unikatową strategię, aż po kreatywną egzekucję i dogłębne analizy, po zakończeniu działań.

Ponadto zostanie przyznane Grand Prix konkursu dla jednej spośród wszystkich zgłoszonych kampanii, która wyznacza nowe ścieżki: przebija się do mediów, wychodzi poza granice reklamy, staje się częścią popkultury i dodaje coś ważnego do społecznej debaty.

Konkurs YouTube Works Awards, organizowany przez Google w globalnym partnerstwie z Kantarem, odbywa się w Polsce po raz czwarty. W 2023 roku Grand Prix zdobył ING Bank Śląski za kampanię „Złap hakera”. Nagrodzone zostały też Decathlon (Matura z WF-u), Epaka.pl (#miejtozgłowy z epaka.pl), Health Labs Care (Mam siebie na całe życie) oraz YES (Jestem przyszłością).

YouTube ulubioną platformą wideo Polaków

Google podczas tegorocznego YouTube Festival przedstawił wyniki najnowszego badania, przygotowanego przez Kantar, dotyczącego oglądalności YouTube w Polsce. Dane wskazują, że Polacy spędzają średnio 50 minut dziennie na oglądaniu YouTube, a 81% widzów w Polsce deklaruje, że YouTube jest ich ulubioną platformą wideo, co wyraźnie przewyższa średnią konkurencyjną (69%).

Badanie pokazuje też, jak z YouTube korzysta pokolenie Z (osoby w wieku 18–26 lat). YouTube stanowi dla nich główne źródło treści wideo: 78% widzów z pokolenia Z w Polsce zgadza się, że YouTube jest usługą wideo, którą oglądają najczęściej, przewyższając średnią konkurencji (60%). Ponadto dla zetek YouTube jest ulubioną platformą do oglądania teledysków.

YouTube to również miejsce, które inspiruje rozmowy: aż 78% widzów w Polsce przyznaje, że treści z tej platformy stanowią temat do dyskusji z innymi. Jednocześnie twórcy na YouTube cieszą się zaufaniem, ponieważ 77% polskich widzów uważa ich treści za wiarygodne, podczas gdy inne platformy osiągnęły w tej kategorii wynik 66%.

Coraz częściej YouTube staje się także alternatywą dla tradycyjnej telewizji. Według badania 70% widzów korzystających z YouTube na telewizorach z funkcją smart TV w Polsce woli oglądać treści na tej platformie niż w tradycyjnej telewizji liniowej.

Kampanie do konkursu można zgłaszać do 15 listopada 2024 roku poprzez wypełnienie formularza na stronie YouTube Works: yt.be/workspl

Udział w konkursie jest całkowicie bezpłatny.