Spółka Polskie Badania Internetu (PBI) zaczyna prace nad nowymi produktami, które mają zintegrować dane z badań i innych źródeł z ekosystemem reklamowym – to wynik niedawno przyjętej strategii. Jeszcze w listopadzie br. ukaże się zapytanie o informacje (RFI) zawierające szczegóły dotyczące poszukiwanych rozwiązań i źródeł danych. Nad projektem pracuje zespół doświadczonych ekspertów PBI, do których dołączył Emil Pawłowski.
Pierwszym etapem prac są konsultacje branżowe przed ogłoszeniem zapytania o informacje (RFI) szczegółowo opisującego poszukiwane rozwiązania i usługi. RFI zostanie opublikowane w listopadzie br. W wyniku spotkań z firmami, które odpowiedzą na RFI, powstanie szczegółowy przegląd dostępnych rozwiązań technologicznych i badawczych, będących podstawą do przygotowania zapytań ofertowych (RFP).
Decyzja o rozpoczęciu prac wynika z aktualnej strategii firmy. Zakłada ona odejście od dotychczasowego modelu zamawiania usługi badawczej jako pojedynczego, rozbudowanego i skomplikowanego produktu. Ma to pozwolić na rozdzielenie rozwiązań informatycznych i badawczych, w efekcie czego spółka będzie mogła współpracować z dostawcami najlepszych produktów oraz z mniejszymi firmami oferującymi unikalne i innowacyjne rozwiązania. Takie podejście ma umożliwiać sprawne wprowadzanie nowych rozwiązań oraz zastępowanie istniejących. Dzięki temu badanie i towarzyszące mu produkty będą mogły szybciej dostosować się do zmieniających się potrzeb rynku.
Nowe badanie w swoim założeniu ma połączyć pomiar widowni z ekosystemem technologii reklamowych (ad tech). Pozwoli to na to dostarczenie brakujących uniwersalnych danych do realizacji kampanii reklamowych u audytowanych wydawców oraz zasilenie nimi powstającego ekosystemu PBI ID (rozwiązania klasy Universal ID). Dzięki temu polscy wydawcy będą mogli oferować powierzchnię reklamową wraz z kompletnym, statystycznie poprawnym opisem użytkownika, tak, jak ma to miejsce w globalnych rozwiązaniach. W ten sposób pełniej wykorzystają dane z pomiaru widowni – podobnie jak reklamodawcy i domy mediowe.
– Badania mediów muszą się zmieniać razem z potrzebami rynku. Dlatego rozpoczynamy proces poszukiwania nowych rozwiązań badawczych i technologicznych, które wzmocnią rolę PBI jako zaufanego partnera polskich wydawców w ich zmaganiach z monopolistycznymi praktykami globalnych graczy. Osią zmian ma być sprzężenie badania widowni z ekosystemem reklamowym. Identyfikator PBI ID pozwoli zasilić ten ekosystem danymi potrzebnymi do wystandaryzowanego zakupu i emisji reklam – mówi Krzysztof Mikulski, prezes zarządu PBI.
Prace nad nowym badaniem prowadzi zespół złożony z doświadczonych ekspertów PBI. Całością prac kieruje Krzysztof Mikulski, prezes zarządu. Zespół projektowy tworzą także Marcin Niemczyk, doradca zarządu odpowiedzialny za harmonogram prac i spotkań oraz rozwój rozwiązań badawczych, a także Anna Deck, liderka projektu PBI ID, która odpowiada za integrację tego projektu z pomiarem widowni oraz współpracę z ekosystemem technologii reklamowych. Z kolei architekturą produktu i integracją z innymi systemami badawczymi zajmuje się Emil Pawłowski, który od 1 października 2025 pełni w PBI rolę doradcy zarządu przy organizacji konkursu na nowe badanie.
Emil Pawłowski posiada 25-letnie doświadczenie w badaniach mediów. Wcześniej pracował w firmach Nielsen i Gemius oraz współpracował z wieloma organizacjami branżowymi w Polsce i Europie. Jest współautorem koncepcji crossmediowego badania Mediapanel oraz uniwersalnego identyfikatora dla polskiego rynku reklamy – PBI ID.
– Jestem przekonany, że nowe badanie PBI pozwoli dostarczyć stronie reklamowej kompletne dane o użytkownikach internetu, ich demografii, zainteresowaniach, kontekście kontaktu z reklamą oraz ich aktywności w tradycyjnych mediach. Wesprze to polskich wydawców w nierównej rywalizacji z globalnymi podmiotami – mówi Emil Pawłowski, doradca zarządu PBI.



