Social media listening, czyli jak skutecznie monitorować i analizować opinie w sieci

fot. unsplash.com/@omilaev

Obecność w mediach społecznościowych jest dzisiaj kluczem do prowadzenia skutecznych działań marketingowych. Wykorzystując social media listening, czyli monitoring i analizę opinii oraz wzmianek o marce w sieci, możemy zebrać informacje w czasie rzeczywistym, które pomogą nam dobrze zaplanować wsparcie naszego brandu i lepiej zrozumieć obecnych i potencjalnych klientów. Jak robić to skutecznie, zwracając uwagę na narzędzia, techniki i implementację tego procesu?

Monitoring mediów społecznościowych to proces śledzenia i analizowania wzmianek oraz aktywności związanych z określoną marką, produktem, osobą lub tematem w social mediach. W 2023 roku już blisko 61% firm wdrożyło systemy monitorowania społecznościowego*. Social media listening pomaga w zrozumieniu opinii klientów, identyfikacji trendów, reagowaniu na kryzysy i działania konkurencji, czy po prostu budowaniu relacji z odbiorcami.

Narzędzia do social media listeningu

Przekopywanie się przez setki wiadomości i komentarzy w social mediach, brzmi jak zmora każdego social media managera. Aby zoptymalizować czas pracy, na rynku dostępne są narzędzia, które oferują przydatne funkcje analizy wzmianek i sentymentu. Które z tych narzędzi są najbardziej funkcjonalne? Oto moje TOP 3:

Brand24 – polskie narzędzie, które umożliwia monitorowanie wzmianek o marce w sieci. Oprócz analizy sentymentu narzędzie pozwala na sprawdzenie źródła wzmianek, ogólnego zasięgu w SoMe, peaków komunikacyjnych, wyodrębnienie najaktywniejszych profili czy najpopularniejszych hashtagów. Umożliwia też tworzenie gotowych raportów. Brand24 pracuje także nad nowymi, innowacyjnymi funkcjami, np. analizą emocji, do której wykorzystywana jest sztuczna inteligencja.

źródło: brand24.pl

Radarly — jedno z najbardziej wszechstronnych narzędzi, na jakim przyszło mi pracować. Skupia się na monitorowaniu mediów, analizie sentymentu i śledzeniu trendów. Radarly pozwala rozróżnić komunikaty na różne kanały i zaobserwować, jak zmienia się wielkość target grupy czy potencjalny zasięg i zaangażowanie, a także analizować trendy, co pomaga dostrzec zmieniające się preferencje klientów oraz popularnych tematów w branży. Dzięki funkcjom monitorowania umożliwia porównywanie własnej marki z konkurencją, co pozwala na zidentyfikowanie mocnych i słabych stron na tle rynku.

źródło: materiały własne

Brandwatch – kolejne z narzędzi analitycznych, którego głównym zastosowaniem jest monitorowanie wzmianek i analiza sentymentu. Umożliwia także identyfikację i analizę wpływowych użytkowników, co może być przydatne przy współpracy z influencerami. Dodatkowo daje możliwość planowania kalendarza publikacji oraz bezpośredniej publikacji w środowisku Meta.

źródło: www.brandwatch.com

Oczywiście oprócz wspomnianych powyżej (moich TOP 3) istnieje jeszcze wiele innych, równie rozbudowanych narzędzi do social media listeningu, wymieniłabym tu na przykład: Sprout Social, Hootsuite czy Sprinklr. Wybór odpowiedniego narzędzia powinien jednak zależeć od celów i potrzeb, zakresu monitorowania (język, region monitorowania), łatwości obsługi, czy koniec końców budżetu, jaki posiadamy.

Techniki monitorowania social mediów

Po wyborze odpowiedniego narzędzia warto bliżej przyjrzeć się technikom monitorowania, które można zastosować. Mamy tu wiele możliwości, wśród nich np.:

1. Słowa kluczowe i frazy

Określenie odpowiednich słów kluczowych i fraz związanych z marką, produktami i konkurencją umożliwi skuteczne śledzenie wzmianek i rozmów w social mediach.

2. Analiza sentymentu

Określenie czy wzmianki o marce są pozytywne, negatywne czy neutralne pozwalają nam na obranie odpowiedniego kierunku dalszych działań.

3. Demografia grupy docelowej

Analiza grupy docelowej i dane demograficzne pozwalają lepiej zrozumieć odbiorców i dopasować naszą komunikację pod nich. Ważne są tutaj zarówno wiek, jak i płeć użytkowników, a w przypadku monitoringu regionu także język, jakim się posługują.

4. Multi-channel monitoring

Aby w pełni wykorzystać potencjał monitoringu w mediach społecznościowych, warto obserwować rozmowy na różnych platformach (Facebook, Twitter, Instagram, fora, blogi), dla uzyskania pełniejszego obrazu, nawet jeśli nie jesteśmy w nich obecni.

5. Monitorowanie trendów

Analizowanie najczęściej używanych fraz i hashtagów, pozwala na identyfikację aktualnych trendów w branży.

6. Analiza konkurencji

Porównywanie z konkurencją to dla wielu marek jeden z pierwszych kroków przy tworzeniu strategii marketingowej. Monitorowanie działań konkurencyjnych firm może dostarczyć cennych informacji o rynku i strategiach.

7. Zarządzanie kryzysowe

Regularne śledzenie wzmianek o marce w różnych kanałach społecznościowych pozwala na szybkie identyfikowanie problemów. Wyodrębnienie negatywnych wzmianek pozwala na natychmiastową reakcję i zapobieganie eskalacji kryzysów wizerunkowych.

Skuteczny social media listening wymaga zastosowania różnorodnych technik, które pozwalają na kompleksowe monitorowanie i analizowanie wzmianek o marce, co daje pełny obraz postrzegania brandu w sieci. Dzięki temu firmy mogą lepiej zrozumieć opinie klientów, identyfikować trendy i dostosowywać swoje strategie marketingowe.

Analiza danych w monitorowaniu wzmianek o marce

Dzięki możliwości głębszej analizy społeczności w social mediach możemy spróbować określić np. język wypowiedzi, kluczowy do porozumienia się z odbiorcami czy wyłapać potencjalną sytuację kryzysową na bardzo wczesnym etapie. Jakie dane warto więc uwzględnić w analizie, żeby była ona jak najdokładniejsza i dała nam najwięcej wiedzy?

1. Zbieranie danych

Po zdefiniowaniu odpowiednich słów kluczowych, fraz oraz hashtagów związanych z marką, możemy rozpocząć skutecznie zbierać dane. Co ważne, dane pozyskiwać powinniśmy z różnych platform, co pozwoli uzyskać pełniejszy obraz.

2. Profil odbiorcy

Na podstawie zebranych danych i analizy demograficznej możemy stworzyć profile użytkowników, które wchodzą w interakcję z naszą marką na poszczególnych platformach i lepiej sprecyzować komunikaty kierowane do naszej grupy odbiorców.

3. Analiza sentymentu

Na podstawie zdefiniowanych słów kluczowych możemy dokonać analizy sentymentu naszej marki czy produktu. Narzędzie do monitoringu dzięki odpowiednio zbudowanemu algorytmowi określi, czy wzmianki o marce są pozytywne, negatywne czy neutralne. Identyfikacja rodzajów emocji wyrażanych przez użytkowników może pomóc w lepszym zrozumieniu ich nastrojów i nastawieniu do naszej marki.

4. Analiza zaangażowania

Śledzenie liczby polubień, komentarzy i innych form interakcji pozwala na ocenę skuteczności treści. Nie dotyczy to tylko materiałów udostępnianych przez markę – ważne, aby monitorować także to jakie działania podjęli użytkownicy w odpowiedzi na wzmianki. Pozytywne komentarze i reakcje nadają kierunek kolejnym działaniom (np. stworzeniu języka, który jest zrozumiały dla naszej grupy odbiorców). W przypadku kiedy pojawiają się nieprzychylne reakcje, łatwo możemy wyłapać, które treści czy produkty wzbudzają negatywne emocje i co możemy poprawić w dalszej komunikacji.

5. Identyfikacja trendów

Analiza popularnych tematów i hashtagów związanych z marką pozwala na dostrzeganie zmieniających się preferencji klientów. Kluczowa dla wielu marek będzie tu sezonowość i zrozumienie, jakie czynniki sezonowe wpływają na wzmianki o brandzie.

6. Analiza konkurencji

Narzędzia do social media listeningu dają nam także wiele możliwości, jeśli chodzi o porównanie do konkurencji. Pozwala to na określenie naszej pozycji na rynku, a także dostarcza cennych informacji na temat kierunku, w jakim zmierza nasza branża i jakie kroku powinniśmy podjąć dalej.

Analiza tych danych pozwoli nam uzyskać pełniejszy obraz naszej marki w mediach społecznościowych i wyznaczy kolejne kroki, jakie powinniśmy podjąć w kreowaniu naszej strategii marketingowej.

Implementacja social media listeningu

Poznaliśmy już cele, narzędzia, techniki i dane, które warto analizować za pomocą social media listeningu. Aby ułatwić proces implementacji, określmy kroki, które pozwolą nam na skuteczne prowadzenie działań.

Krok 1: Określenie celów

Pierwszym krokiem w implementacji social media listeningu jest określenie celów. Mogą one obejmować zwiększenie zaangażowania, poprawę wizerunku marki, identyfikację problemów czy analizę konkurencji.

Krok 2: Wybór narzędzi

Na podstawie zdefiniowanych celów, należy wybrać odpowiednie narzędzia do monitorowania. Warto zwrócić uwagę na funkcje, które oferują – głównie czy są zgodne ze strategią marketingową marki.

Krok 3: Stworzenie zespołu do social media monitoringu

Kolejny etap to utworzenie zespołu, który będzie odpowiedzialny za regularne monitorowanie wzmianek oraz raportowanie wyników analizy.

Krok 4: Reagowanie w czasie rzeczywistym

Ważne, aby na sytuację w social mediach reagować na bieżąco. Każda z marek, która chce korzystać z procesów listeningu, powinna mieć określoną strategię, jak odpowiadać na pozytywne i negatywne opinie. Reakcje powinny być autentyczne i ukierunkowane na budowanie relacji z klientami.

Krok 5: Ewaluacja i optymalizacja

Ostatnim krokiem jest regularne raportowanie skuteczności działań. Co działa? Co jeszcze można poprawić? Na której platformie powinniśmy się teraz skupić? Na podstawie wyników takiej ewaluacji należy na bieżąco aktualizować strategię marketingową, aby lepiej odpowiadała potrzebom rynku, a następnie wrócić do kroku 1 i zacząć od początku. 😉

Analizując wszystkie możliwości, jakie daje nam social media listening, widzimy, że to ważne narzędzie, które pozwala lepiej zrozumieć swoich klientów i reagować na ich potrzeby. Dzięki odpowiednim narzędziom, technikom analizy danych oraz dobrze przemyślanej implementacji, firmy mogą zyskać cenną wiedzę na temat wizerunku marki i oczekiwań klientów. Przy rosnącej konkurencji i zmieniających się trendach social media listening staje się nie tylko opcją, ale wręcz koniecznością.

*locobuzz.com/blogs/social-media-listening-statistics/