Slack: codzienne korzystanie z AI wzrosło o 233% [badanie]

fot. unsplash.com/@omilaev

Z najnowszego raportu Slack Workforce Index wynika, że wykorzystanie sztucznej inteligencji wśród pracowników biurowych rośnie w zawrotnym tempie – codzienne korzystanie z AI wzrosło o 233% w ciągu zaledwie sześciu miesięcy. Badanie przeprowadzone wśród 5000 pracowników biurowych z całego świata pokazuje, że AI staje się wyraźnym atutem konkurencyjnym – osoby, które codziennie korzystają z AI, są o 64% bardziej produktywne i aż o 81% bardziej zadowolone z pracy niż ich koledzy, którzy z AI nie korzystają.

Sztuczna inteligencja pomaga nie tylko automatyzować zadania – pracownicy wykorzystują ją do rozwijania umiejętności i kreatywności. Aż 96% respondentów przyznało, że dzięki AI wykonywało zadania, do których wcześniej brakowało im kompetencji. Co więcej, współczesny pracownik jest dziś ponad 1,5 razy bardziej skłonny korzystać z AI w celu poprawy jakości i kreatywności swojej pracy, niż tylko dla samej automatyzacji.

Dynamiczny wzrost wykorzystania AI zasadniczo zmienia nasze środowisko pracy – komentuje Denise Dresser, CEO Slacka. – Wraz ze wzrostem zaufania do tej technologii rosną szanse biznesu na większą innowacyjność i produktywność. Pracownicy z kolei zyskują większą pewność siebie i większą satysfakcję z pracy – dodaje.

Dlaczego to ważne:

Choć pracownicy biurowi wolniej nabywali kompetencje i wiedzę związane ze sztuczną inteligencją niż kadra zarządzająca, ostatnie miesiące przyniosły prawdziwy przełom. Obecnie 60% z nich korzysta z AI, a 40% ma doświadczenie z agentami AI. Co ciekawe, im częstsze użycie, tym wyższe zaufanie – osoby korzystające z AI codziennie są dwukrotnie bardziej skłonne ufać agentom. To jasny sygnał: jeśli pracownicy są gotowi na AI, to firmy mogą zacząć realnie realizować swoje strategie cyfrowej transformacji.

Stanowisko to potwierdzają również wyniki badania polskiego środowiska, przeprowadzonego na zlecenie Salesforce przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku: 69,6% respondentów deklaruje postawę pozytywną lub neutralną wobec wizji pracy z agentem AI jako współpracownikiem; 30,2% ocenia taką współpracę „raczej pozytywnie”, a 10,9% „bardzo pozytywnie”.

Z perspektywy Salesforce: Jeśli chodzi o AI i pracowników, dane mówią jasno: zobaczyć to uwierzyć – mówi Lucas Puente, VP of research w Salesforce. – W miarę jak pracownicy testują i uczą się pracy z agentami AI, ich zaufanie i entuzjazm rosną. Widzimy też, że wykorzystują agentów, by zdobywać nowe umiejętności i lepiej wykorzystywać swój potencjał w codziennych zadaniach – dodaje.

Kilka kluczowych liczb

Od listopada 2024 r.:

  • Użycie AI wzrosło o 50% – dziś 60% pracowników biurowych korzysta z AI
  • Codzienne korzystanie z AI wzrosło aż o 233%
  • 40% pracowników miało kontakt z agentem AI, a 23% zleca im wykonywanie zadań w swoim imieniu
  • Osoby codziennie korzystające z agentów AI ponad dwukrotnie częściej deklarują wysokie zaufanie do AI (m.in. w kontekście bezpieczeństwa danych, dokładności i podejmowania decyzji)

Milenialsi – zaskakujący liderzy wśród użytkowników AI:

  • 30% milenialsów deklaruje pełne zrozumienie działania agentów AI – więcej niż wśród przedstawicieli Gen Z (22%)
  • 68% milenialsów używa AI do zadań strategicznych, takich jak tworzenie treści, podsumowania czy burze mózgów
  • 43% członków kadry zarządzającej korzysta z AI codziennie – więcej niż wśród senior managerów (35%) i managerów średniego szczebla (23%)

AI = większa produktywność i przestrzeń na pracę kreatywną

W porównaniu do osób, które nie korzystają z AI, codzienni użytkownicy znacznie częściej zgłaszają, że ich:

  • Produktywność jest na „bardzo wysokim poziomie” (+64%)
  • Skupienie w pracy jest lepsze (+58%)
  • Zadowolenie z pracy znacząco wzrosło (+81%)

Trzy główne sposoby, w jakie AI zwiększa produktywność pracowników:

  1. Eliminuje konieczność czasochłonnego researchu
  2. Wspiera tworzenie treści i komunikację
  3. Pomaga przełamywać blokady twórcze

Czego pracownicy oczekują od sztucznej inteligencji:

  • 96% użytkowników AI wykonało dzięki niej zadania, których wcześniej nie potrafili wykonać samodzielnie
  • 72% chce używać AI do wspomagania burzy mózgów
  • 80% oczekuje wsparcia AI w researchu pod kątem ofert handlowych
  • 82% chce korzystać z AI przy tworzeniu prezentacji

W badaniu polskiego rynku (ASM) przodowały natomiast dwie role:

  • 36.8% ankietowanych chciałoby zatrudnić agenta AI jako wirtualnego asystenta pomagającego w powtarzalnych zadaniach
  • 30.8% respondentówwidzi AI jako analityka danych wspierającego decyzje

AI pogłębia więzi – zamiast je zastępować

  • Codzienni użytkownicy AI są o 246% bardziej skłonni czuć się związani ze swoimi współpracownikami
  • 62% z nich deklaruje silniejsze poczucie przynależności w pracy
  • 34% przedstawicieli Gen Z twierdzi, że AI sprawiła, że czują się bardziej związani z zespołem
  • 50% Gen Z nie odnotowało żadnych zmian w częstotliwości współpracy czy zadawania pytań kolegom, a 29% twierdzi, że ich zaangażowanie wręcz wzrosło