Kampania prezydencka dobiegła końca, a razem z nią zamyka się wyjątkowy projekt analityczny „Kto Wygra Wybory 2025?”, realizowany przez SentiOne, SEC Newgate CEE, Uniwersytet Civitas oraz kolektyw Res Futura. Zwieńczeniem ostatnich dwóch miesięcy analiz jest raport, który nie tylko podsumowuje cyfrową kampanię, ale przede wszystkim stawia pytanie o miejsce internetu w nowoczesnych badaniach społecznych.
Końcowy raport projektu przynosi zestaw wniosków, które podkreślają, jak dynamicznym i wielowymiarowym zjawiskiem jest współczesna kampania wyborcza prowadzona w cyfrowym świecie. W erze hiper komunikacji napędzanej algorytmami i nastawieniem na viralowe treści, analiza danych z sieci staje się kluczowym elementem zrozumienia społecznych nastrojów. Projekt „Kto Wygra Wybory 2025” pokazuje jak odpowiednio przygotowana analiza – zarówno ilościowa, jak i jakościowa – pozwala nie tylko na przewidywanie trendów, ale także na ich kontekstualizację.
Technologia, która potrafi słuchać
To właśnie wynik tegorocznych wyborów prezydenckich, wobec jednoznacznych wyliczeń sondaży stał się symbolicznym przypomnieniem, że społeczne emocje i decyzje polityczne nie zawsze dają się zamknąć w ramach statycznych kwestionariuszy i linearnych modeli. Potrzeba narzędzi, które potrafią reagować na zmienność, wychwytywać niuanse, a przede wszystkim – rozpoznawać zmieniającą się w czasie dynamikę opinii. W tym kontekście, monitoring internetu okazuje się nie opcjonalnym dodatkiem do sondaży, ale ich niezbędnym uzupełnieniem – źródłem danych, które są bardziej żywe, emocjonalne, czasem sprzeczne, ale przez to bliższe prawdziwym nastrojom społecznym.
Do ważnych wniosków raportu należy jednoznaczne potwierdzanie starej zasady, że nie wystarczy mówić głośno, trzeba mówić we właściwym momencie. To właśnie wyczucie rytmu komunikacji miało kluczowe znaczenie w końcówce wyścigu prezydenckiego. Podobnie też, dane dostarczone przez SentiOne pokazały, że „zasięg” nie jest tożsamy z efektem dyskusji. Porównanie liczby wzmianek do ich zasięgów sugeruje, że to przede wszystkim Karol Nawrocki mógł łatwiej pozyskać nowych, internetowych odbiorców.
Technologia, która potrafi słuchać
Za sukcesem projektu stoi technologia SentiOne – narzędzia do monitoringu internetu i analizy nastrojów, które dzięki wsparciu sztucznej inteligencji umożliwia przetwarzanie setek tysięcy wypowiedzi w czasie rzeczywistym. W połączeniu z ekspertyzą komunikacyjną SEC Newgate CEE oraz zapleczem naukowym Uniwersytetu Civitas oraz kolektywu analitycznego Res Futura, raporty mają torować drogę do nowej jakości analiz, łącząc dane z interpretacją i odpowiedzialnością społeczną.
– Internet nie jest już tylko miejscem dyskusji – to odbicie realnych emocji społecznych. Naszym celem było pokazanie, że technologia może pomóc w ich zrozumieniu i przekuciu w wartościowe wnioski dla obywateli, mediów i decydentów – mówi Jan Kołątaj, CEE business director w SentiOne.
Akademia i biznes – wspólny głos w debacie publicznej
Projekt „Kto Wygra Wybory 2025?” to również wyraz konsekwentnego zaangażowania SentiOne w budowę pomostów między technologią a nauką. Współpraca z Uniwersytetem Civitas pozwoliła połączyć twarde dane z refleksją akademicką. To nie pierwszy raz, gdy SentiOne udostępnia swoje zasoby środowiskom akademickim – firma regularnie wspiera uczelnie w Polsce i za granicą, prowadzi warsztaty, seminaria, a studentom i badaczom daje dostęp do profesjonalnych narzędzi analitycznych. Wszystko po to, by wspólnie nadążać za technologicznym wyścigiem i budować wiedzę, która ma nie tylko wartość badawczą, ale i społeczną.
Demokracja w dobie danych
Internetowy monitoring nie zastąpi tradycyjnych badań, ale może być ich cennym uzupełnieniem – szczególnie wtedy, gdy szybkość reakcji i zrozumienie emocji są kluczowe.
– Przewidywanie wyników wyborów na podstawie komentarzy politycznych publikowanych w internecie można traktować jako swego rodzaju ciekawostkę prognostyczną. Nie zmienia to jednak faktu, że same komentarze są bardzo cennym źródłem danych społecznych, które można z powodzeniem wykorzystywać w innych projektach badawczych – komentuje Profesor Paweł Matuszewski, Uniwersytet Civitas.
Technologia, jeśli jest używana odpowiedzialnie i w połączeniu z wiedzą ekspercką, może stać się sprzymierzeńcem demokracji – nie dzięki dostarczaniu predykcji, ale, dzięki budowaniu lepszego zrozumienia wspólnych decyzji. W świecie zalewanym przez dezinformację i pozorne dane, prawdziwa wartość tkwi w ich selekcji i interpretacji.
Raport końcowy oraz wcześniejsze analizy dostępne są na stronie: kto-wygra-wybory-2025.sentione.com