Polska firma technologiczna SentiOne oraz Uniwersytet Civitas nawiązują strategiczną współpracę, łącząc potencjał technologii nasłuchu społecznego oraz AI z zapleczem intelektualnym młodego środowiska akademickiego. Choć cele są długofalowe, ambitna współpraca rusza z miejsca z projektem analiz kampanii prezydenckiej w internecie.
Współpraca SentiOne z uczelniami wyższymi nie jest niczym nowym. Sama firma wywodzi się ze środowisk akademickich Politechniki Gdańskiej, gdzie jej założyciele tworzyli prototyp systemu monitoringu Internetu. Choć od tego czasu wiele się zmieniło, obecny lider w zakresie monitoringu mediów i automatyzacji obsługi klienta z wykorzystaniem AI – SentiOne wciąż aktywnie wspiera środowiska uniwersyteckie, dostarczając danych i analiz na potrzeby naukowe i dydaktyczne. Przedstawiciele firmy wspierają także uczelnie, prowadząc wykłady oraz seminaria m.in. na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, SGH, Uniwersytecie Civitas lub uczelniach zagranicznych – m.in. Corvinus University of Budapest, Eötvös Loránd University czy Budapest Metropolitan University.
Dane + Ekspertyza = Nowa jakość w debacie publicznej
Tym razem, w ramach projektu „Kto wygra wybory 2025?”, SentiOne wchodzi we współpracę z ekspertami Uniwersytetu Civitas oraz agencji SECNewagte CEE, by dostarczać cykliczne raporty oparte na analizie danych z polskiej sieci: popularność kandydatów, zasięg wypowiedzi, ich wydźwięk, źródła dyskusji czy główne postulaty. Unikalnym elementem tych analiz są imienne, eksperckie komentarze pracowników naukowych UC, publikowane wraz z raportami na kanałach social media SentiOne i Uczelni oraz osobistych profilach ekspertów.
Dzięki temu raporty zyskują nie tylko technologiczne oparcie, ale też głębię analityczną, pozwalającą lepiej zrozumieć nastroje społeczne oraz mechanizmy wpływu komunikacji online na procesy polityczne.
– Zbieranie odpowiednich danych to sztuka sama w sobie, choć nie jest ona samowystarczalna, bo trzeba umieć je zinterpretować i opowiedzieć ich historię. Sztuczna inteligencja jest jednym z rozwiązań, ale wierzymy, że w ramach kompleksowego podejścia do tak złożonej kwestii jak polityczne sentymenty potrzeba spojrzenia, które właśnie wnosi do naszej współpracy Uniwersytet Civitas: kompetencje eksperckie, refleksję i przede wszystkim odpowiedzialność społeczną – mówi Jan Kołątaj, CEE business director w SentiOne.
Nie tylko projekt, ale strategiczna współpraca
Choć wybory prezydenckie stanowią pierwszy wspólny punkt styku, SentiOne i Uniwersytet Civitas deklarują chęć kontynuacji współpracy w modelu co najmniej rocznym, zaczynając od 14 maja bieżącego roku. Planowane działania obejmą m.in.:
- Wspólne publikacje naukowe oparte na danych pozyskanych przez SentiOne;
- Warsztaty i seminaria dla studentów, m.in. z zakresu monitoringu mediów, AI i analizy danych;
- Dostęp do narzędzi SentiOne dla studentów UC na potrzeby dydaktyczne
- Pogłębione analizy jakościowe prowadzone przez kadrę naukową Uniwersytetu Civitas na podstawie danych zebranych przez SentiOne;
- Wspólne występy w mediach – w tym podcasty, wywiady czy webinaria z udziałem przedstawicieli obu instytucji.
SentiOne deklaruje pełne otwarcie na naukowców Uniwersytetu Civitas – dane pozyskiwane z Internetu zostaną udostępnione w celach naukowych i badawczych. Charakter przedsięwzięcia również odbija się obopólnej deklaracji do przestrzegania wysokich standardów jakościowych jak i etycznych w komunikacji publicznej.
Technologia w służbie obywatelskości
Uniwersytet Civitas konsekwentnie realizuje swoją misję kształcenia świadomych liderów życia społecznego, politycznego i gospodarczego. Uczelnia kładzie silny nacisk na łączenie teorii z praktyką, rozwijanie kompetencji obywatelskich oraz wspieranie inicjatyw zorientowanych na dobro wspólne.
– Nasza uczelnia to miejsce dialogu, otwartości i zaangażowania. Współpraca z SentiOne pokazuje, że nauka i biznes mogą mówić wspólnym językiem. Cieszymy się, że nasi eksperci i studenci będą częścią tego ważnego projektu – komentuje dr. hab. Paweł Matuszewski, prof. Uniwersytetu Civitas, socjolog i ekspert z zakresu przekonań politycznych, zachowań wyborczych oraz zachowań w cyberprzestrzeni.
Nowy model współpracy akademii i biznesu
Partnerstwo między SentiOne a Uniwersytetem Civitas to przykład nowoczesnego, funkcjonalnego modelu współpracy między światem akademickim a branżą technologiczną. Obie instytucje wierzą, że łączenie kompetencji i wymiana wiedzy są niezbędne, by skutecznie odpowiadać na wyzwania współczesności – od edukacji i technologii, po kształtowanie świadomego społeczeństwa informacyjnego.
To coś więcej niż współpraca – to wspólne budowanie nowej jakości w komunikacji społecznej, nauce i praktyce.