Reklamy na platformach live streamingowych są coraz popularniejszym sposobem dotarcia do pożądanych grup odbiorców – na Twitchu, już co trzecia osoba zwraca na nie uwagę*. Które kreacje przyciągają wzrok społeczności, co motywuje ją do oglądania reklam, a także jakie elementy powinien zawierać angażujący przekaz? Open Mobi (na zlecenie seegame) przebadało polską społeczność Twitcha i jej preferencje w kontekście reklamowym.
W 2022 roku polski rynek gamingowy osiągnął przychód wielkości 1,2 mln euro**. Co więcej, na przestrzeni ostatnich 5 lat wzrósł aż o 250 proc. Dane te pokazują ogromny potencjał i perspektywy wzrostu, co stanowi istotną informację dla reklamodawców chcących wejść do świata gier.
Rabaty, rabaty i jeszcze raz promocje
Rabaty oraz unikatowe kody zniżkowe to czynniki, które przyciągają uwagę znacznej części widowni na Twitchu (43 proc.). Co więcej, tego rodzaju oferty częściej śledzą kobiety, co może być wskazówką dla marek traktujących je jako grupę docelową. Nie jest jednak tak, że wyłącznie promocje przyciągają wzrok widzów w reklamach – ich uwagę zwracają również reklamowane produkty czy marki (po 20 proc.).
Preferowane reklamy
Największym zainteresowaniem cieszą się kreacje związane z tematyką streama, ale też odpowiadające preferencjom widzów (14 proc.). Wiodącymi kategoriami są kolejno: gry (11 proc.), sport (8 proc.), uroda (7 proc.) czy moda (6 proc.). Różnorodne wybory wśród społeczności sprawiają, że zarówno marki z sektora gier, jak i lifestyle’u powinny pomyśleć o współpracy z influencerami i streamerami. Dla przykładu, w kontekście branży fashion największą popularnością cieszy się H&M – co trzeci badany robi zakupy w tym sklepie, co sugeruje, że marki z tego sektora, mają bardzo duże szanse, aby ich przekaz reklamowy zyskał zainteresowanie wśród społeczności Twitcha.
Reklama, która angażuje
Głównymi elementami przyciągającymi uwagę w trakcie wyświetlania reklam na streamach są temat oraz atrakcyjność oferty i produktu (23 proc.). Istotne jednak pozostają również aspekty wizualne, jak animacje, grafika czy kolorystyka (12 proc.) a także forma, oryginalność i kreatywność (11 proc.). Czas i długość reklamy ważne są dla 6 proc., natomiast elementy dźwiękowe i muzyka dla 3 proc.
By zwiększyć szansę na podjęcie interakcji, podczas emisji reklamy warto pamiętać też o dobrych praktykach, jak np. ciągła widoczność CTA. Nie mniejsze znaczenie ma również dobór odpowiedniego formatu – najlepsze wyniki osiągane są przez spoty video o długości 15-30 sekund oraz kreacje animowane.
Warto, aby marki rozważyły także współpracę z rozpoznawalnymi streamerami. Niektórzy z nich są już markami samymi w sobie. Według badania co piąty respondent dokonał zakupów na podstawie rekomendacji streamera, co dowodzi, że treści emitowane obok materiałów danego gamera są dostrzegane przez jego fanów, a jeśli kogoś lubimy, chętniej kupimy polecane przez niego produkty czy sprawdzimy nowości, które rekomenduje. Nawiązując współpracę z partnerami technologicznymi, którzy specjalizują się w reklamie, marki mogą często liczyć także na dostęp do zintegrowanego community – bazy zaufanych streamerów – komentuje Katarzyna Knecht, Sales Director i Product Owner w seegame.
Pełna wersja raportu „Polska społeczność Twitcha”.
* Jak dotrzeć z reklamą do społeczności na streamie? Badanie użytkowników Twitcha”. Raport seegame, luty 2024
** The Game Industry of Poland – report 2023